AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 Jeg har aldri tenkt noe særlig over dette med å bli gravid før vi nå ble prøvere. Da oppsøkte jeg forum for å lese meg litt opp. Jeg ble ganske raskt veldig redd og stålsatte meg på at jeg og samboer ville bruke lang tid, slik som de fleste her inne. 3 uker etter er jeg gravid og det har klaffet på første. Nå er jeg imidlertid livredd for SA, og igjen får dette forumet meg til å føle at det er det vanligste i hele verden. Trodde også MA var vanlig og tenkte derfor at vi selvfølgelig skulle ha TUL i uke 8 bare for å sjekke liv. Etter litt reasearch ser jeg at bare 3% av alle SA er MA. Så det er altså ikke noe å tenke på. Men her inne virker det som om MA er daglidags. Men grunnen til dette er vel at de som sliter, de som opplever SA og MA, de vil oppsøke forum for å ha noen å dele det med og ikke føle seg så alene? Forumene er vel et veldig lite representativt sted da de som ikke opplever dette (de aller fleste) ikke trenger å søke trøst på forum. Dersom du er urolig fordi du har vært på forum og lest så kan jeg anbefale å ta en liten pause fra det og prøve å fokusere på andre ting. Jeg kommer hvertfall til å logge litt av og fokusere på at jeg er gravid og det er i dag 75% sannsynlig at det går bra ❤️ Anonymkode: be0c9...aaf 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Jepp, forum er overfyllt av de som har mistet. Nettopp pga de søker støtte hos andre som har opplevd det samme. Jeg leste så mye jeg trodde SA og MA var helt helt vanlig og «alle» opplevde det. Jordmor sa at en bør ligge unna forum på nett, for det er hovedsaklig bare negative historier, i d alle fleste tilfeller går det jo bra. Anonymkode: 4463b...edc 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Jeg hadde samme inntrykket som deg, så du kan jo tro jeg ble overrasket da jeg ble gravid på første forsøk og aldri spontanaborterte. Flertallet under 35-40 år sliter ikke med å bli gravide og bære fram et barn, det er bare en liten gruppe som gjør det. Man skal riktignok ikke regne med å bli gravid på første forsøk, eller få et levedyktig foster på første forsøk, men de fleste blir gravide innen noen måneder. Anonymkode: 2c477...e49 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 Samme som deg, hadde lest på forum og trodde det var mye vanskeligere enn det var, men ble gravid på første forsøk og ingen abort av noe slag. Anonymkode: 7afff...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Jeg har blitt gravid på første forsøk hver gang vi har prøvd, og har egentlig ikke inntrykk at det er vanlig, men det er jo veldig forskjellig og noen blir gravid med uhell første gang og så sliter de med nr 2. Noen blir gravid på første forsøk med nummer en og ikke nummer to osv. Jeg har opplevd en MA. Hadde aldri hørt om det før, og har ikke hørt om noen i min omgangskrets som har opplevd det hverken før eller senere. Men du må også tenke at de fleste SA skjer før man vet at man er gravid, ofte kommer mensen et par dager forsinket og kanskje kraftigere enn vanlig. Dette er jo vanligere å oppdage i dag med de tidlige testene man kan ta. Men selvfølgelig florerer dette på forum, det er jo det man gjerne går hvis man har et problem. Man går ikke på et forum for å skrive om hvor mange graviditet man har hatt som har gått bra. Så er jo veldig logisk egentlig. Og i den virkelig verden så er det overraskende mange som har opplevd det, men folk sier det gjerne ikke før noen andre kanskje drar det opp. Anonymkode: b7413...ae3 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 Altså, det er relativt vanlig med spontanaborter, selv om det ikke snakkes mye om. Ca halvparten av alle par som prøver å få barn opplever det en gang i løpet av livet. Sånn sett syns jeg det er en fin ting at det i det minste snakkes om anonymt på internett. Det er trist å miste, men det blir neppe bedre av at man aldri har hørt om at det ofte går galt veldig tidlig i svangerskapet. Og 80% blir gravide i løpet av et års prøving (mange i de første månedene) men det betyr jo også at en av fem kanskje sliter. Så er det også selvfølgelig sant at man gjerne søker folk som har opplevd det samme på forum, slik at skrekkhistoriene blir ekstra synlige. Det er fint å ha perspektiv på ting, og om man sliter med dette er det absolutt lurt å holde seg unna forum og google. Det er aldri noen garanti for at alt går bra, men sjansen for at det går bra øker for hver uke som går. (Det med MA og SA vil jeg tro er et definisjonsspørsmål. Det går gjerne litt tid mellom fosteret dør og det støtes ut uansett. Har selv opplevd en SA i uke 12, men godt mulig det hadde regnet som en MA om jeg tilfeldigvis hadde vært på ultralyd uka før. Det at mange tar TUL privat gjør at det blir oppdaget før kroppen rekker å støte ut fosteret selv.) Anonymkode: 6f388...98d 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 De fleste jeg kjenner har opplevd en stor eller liten utfordring relatert til det å få barn. Noen bruker tid på å bli gravide, noen trenger prøverør, noen mister en gang eller to, noen får vite at fosteret har misdannelser, noen føder ekstremt prematurt, noen opplever dødfødsel, noen mister i krybbedød, men alt dette skjer nok ikke med en og samme person. Hvis man tar alle tragedier på internett personlig vil man gi seg selv veldig mange problemer. Anonymkode: 5dc0e...fb1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 Jeg laget bruker her fordi vi prøvde og prøvde uten at jeg ble gravid. Jeg tror ikke jeg hadde googlet noe rundt det og havnet på KG hvis jeg hadde blitt gravid i løpet av de første månedene. Det går vel igjen at det er en del ting som tas opp her inne som man syns det er vanskelig å snakke om med folk rundt seg. For min del ga det mer ro og underholdning enn uro å lese her etter at jeg var blitt gravid. Men da hadde jeg sikkert allerede lest så mye at jeg visste hvor uvanlig MA egentlig er, og fått tips i en tråd her inne om en side hvor man kan se hvordan sannsynligheten for SA synker fra dag til dag. Blir man urolig av å lese, er det definitivt lurt å logge av og forsøke å nyte svangerskapet ❤️ Anonymkode: 58bfe...1f5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 Støtter det du skriver. Jeg opplevde det samme, var redd for ma/sa pga det virket som "alle" opplevde det. Men mistet ikke, men det vil man jo ikke skrive om i tråder hvor andre har mistet. Anonymkode: ef405...05d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 Første gang jeg ble gravid så hadde jeg ikke vært på noe forum før det, da jeg ble gravid på p-pillen. Så da vi skulle prøve på nummer 2, så gikk jeg ikke på forum før min andre SA. Jeg ble jo fortsatt lett gravid, og første gangen vi mistet, tenkte jeg det var helt normalt, og noe mange opplever. Men her endte det med 7 SA før vi fikk det til. Og da var det utrolig godt med forum, hvor man kunne prate med andre i samme situasjon. Anonymkode: 7faaa...17c 1
IkkeStudentLenger Skrevet 19. september 2020 #11 Skrevet 19. september 2020 (endret) 15 hours ago, AnonymBruker said: Altså, det er relativt vanlig med spontanaborter, selv om det ikke snakkes mye om. Ca halvparten av alle par som prøver å få barn opplever det en gang i løpet av livet. Sånn sett syns jeg det er en fin ting at det i det minste snakkes om anonymt på internett. Det er trist å miste, men det blir neppe bedre av at man aldri har hørt om at det ofte går galt veldig tidlig i svangerskapet. Og 80% blir gravide i løpet av et års prøving (mange i de første månedene) men det betyr jo også at en av fem kanskje sliter. Så er det også selvfølgelig sant at man gjerne søker folk som har opplevd det samme på forum, slik at skrekkhistoriene blir ekstra synlige. Det er fint å ha perspektiv på ting, og om man sliter med dette er det absolutt lurt å holde seg unna forum og google. Det er aldri noen garanti for at alt går bra, men sjansen for at det går bra øker for hver uke som går. (Det med MA og SA vil jeg tro er et definisjonsspørsmål. Det går gjerne litt tid mellom fosteret dør og det støtes ut uansett. Har selv opplevd en SA i uke 12, men godt mulig det hadde regnet som en MA om jeg tilfeldigvis hadde vært på ultralyd uka før. Det at mange tar TUL privat gjør at det blir oppdaget før kroppen rekker å støte ut fosteret selv.) Anonymkode: 6f388...98d Samme her, opplevde SA i uke 11, men tok ikke tul, så kan jo ha vært MA for alt jeg vet. Endret 19. september 2020 av IkkeStudentLenger
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #12 Skrevet 19. september 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Første gang jeg ble gravid så hadde jeg ikke vært på noe forum før det, da jeg ble gravid på p-pillen. Så da vi skulle prøve på nummer 2, så gikk jeg ikke på forum før min andre SA. Jeg ble jo fortsatt lett gravid, og første gangen vi mistet, tenkte jeg det var helt normalt, og noe mange opplever. Men her endte det med 7 SA før vi fikk det til. Og da var det utrolig godt med forum, hvor man kunne prate med andre i samme situasjon. Anonymkode: 7faaa...17c Ja men det må ikke bli normalisert. Det er vel poenget. At flertallet slipper jo dette. Synd å ta sorgene på forskudd, synd å tenke disse mørke tankene hvis det faktisk går bra. Du vet jo hvor vondt det er. Anonymkode: c8acf...1f9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #13 Skrevet 19. september 2020 Internett er egentlig en forbannelse når det kommer til alt som er helserelatert. Du får jo verst tenkelige utfall på alt du søker opp av symptomer. Ifølge Google har vi omtrent alle sammen både kreft, MS, ME, fibromyalgi og jeg vet ikke hva. ALS tror jeg også mange innbiller seg at de har. Når helt vanlige kroppslige plager blir beskrevet som kreftsymptom, så blir legekontoret rent ned av stadig flere hypokondere. Bruk sunn fornuft. Kroppen er ganske flink til å si ifra. Er det noe galt sier den ofte ifra, stort sett alltid.. Alle jeg kjenner som fikk kreft hadde jævlig vondt et sted? Andre sykdommer likedan. Du merker det. Og spontanabort? Stort sett litt uti graviditeten blør du mye og har smerter. Noen få unntak, men tatt i betraktning at det ikke er så jævla stor sjanse for SA i utgangspunktet, så et det enda mindre sjanse for å oppleve en slags skjult abort. Kan dere ikke bare slappe av? Er det en SA er det jo omtrent som at barnet aldri eksisterte. De var såpass "feil" at kroppen mener det ikke er levedyktig. Altså ikke et menneske mest sannsynlig, ikke oppskrift på et menneske. Kan skje alle med ei livmor.. Hele fuckings livet handler ikke om barn heller. Har du null mening uten barn er du en tragedie. Anonymkode: c8acf...1f9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #14 Skrevet 19. september 2020 Jeg ser også mange av de som fikk det til på første forsøk her inne. I mange tråder der kvinner sliter med å bli gravid eller sliter med mange spontanaborter og spør om andres erfaringer er det en del som forteller om at alt gikk fint på første forsøk for dem. Grunnen til at du leser om negative erfaringer her er at vi som sliter trenger et sted å lufte tankene og snakke med andre som har opplevd det samme. Forum er jo ikke til for at man bare skal dele gode erfaringer, og jeg vet ikke helt hvorfor noen skulle hatt behov for å snakke om hvor heldige de er. For min del har det vært godt å se at det er flere enn meg som sliter med SA men som til slutt har fått en frisk baby. Anonymkode: 4f729...145
N85 Skrevet 19. september 2020 #15 Skrevet 19. september 2020 Hvis du er relativt ung er jo sannsynligheten størst for at du blir ganske raskt gravid og at du føder et friskt barn. Når det er sagt er spontanabort også ganske vanlig. Sannsynligheten er vel ca 25% i uke 4. Jeg har flere venninner som har opplevd spontanabort enn som ikke har det. Men alle disse har fått friske barn etter hvert. Å miste mange ganger er mer sjeldent, og du har nok rett i at vi som opplever dette samles på forum. Habituell abort er svært frustrerende, det finnes ofte ikke noen klar årsak og dermed lite/ingen hjelp å få. Og dermed større behov for å høre andres erfaringer. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #16 Skrevet 19. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja men det må ikke bli normalisert. Det er vel poenget. At flertallet slipper jo dette. Synd å ta sorgene på forskudd, synd å tenke disse mørke tankene hvis det faktisk går bra. Du vet jo hvor vondt det er. Anonymkode: c8acf...1f9 Det er ikke vanlig med mange spontanaborter, men det er altså helt vanlig (som i, ca halvparten av alle par) å oppleve det i løpet av livet. Og det skulle jeg faktisk ønske vi kunne normalisere. Det er en vanvittig ensom og skjult sorg til å være så vanlig. Anonymkode: 6f388...98d 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #17 Skrevet 19. september 2020 Jeg var på forum helt til første positive test. Deretter logget jeg aldri inn igjen. Hadde jeg mistet eller lignende hadde jeg nok brukt forumet flittig. Noen sliter, de fleste sliter ikke. Spontanabort er visstnok normalt, i min nærmeste venninnegjeng på 8 stk vet jeg om 3 som har mistet tidlig i svangerskapet. En trengte ivf. Anonymkode: b2563...b98
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #18 Skrevet 19. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser også mange av de som fikk det til på første forsøk her inne. I mange tråder der kvinner sliter med å bli gravid eller sliter med mange spontanaborter og spør om andres erfaringer er det en del som forteller om at alt gikk fint på første forsøk for dem. Grunnen til at du leser om negative erfaringer her er at vi som sliter trenger et sted å lufte tankene og snakke med andre som har opplevd det samme. Forum er jo ikke til for at man bare skal dele gode erfaringer, og jeg vet ikke helt hvorfor noen skulle hatt behov for å snakke om hvor heldige de er. For min del har det vært godt å se at det er flere enn meg som sliter med SA men som til slutt har fått en frisk baby. Anonymkode: 4f729...145 Men poenget er ikke at de som sliter ikke skal få være her inne og snakke med noen og finne trøst. Poenget er at før man har prøvd å bli gravid og før man eventuelt har opplevd en SA eller MA så bør man kanskje holde seg litt unna. Nettopp fordi folk som sliter samles og de blir derfor overrepresentert. Anonymkode: be0c9...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå