AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 Hva synes dere om å ta en snus, kanskje en gang i måneden? Eller drikke litt for mye cola? Er det greit å ta seg en øl, kanskje en eller to ganger? Hvor nøye er folk på dette? Jeg synes ofte det virker som de som ikke planla graviditet, ikke egentlig ønsker det sånn voldsomt og ofte har litt chill holdning til prosessen ofte virker som de som har minst dramatiske svangerskap. De bekymrer seg ikke for noe. Tipper det verste for barnet et stress og bekymringer?? Verre det enn ett par snus, eller et lite glass champagne? Veit ikke jeg? Hvordan var dere? Mor til hun jeg satt barnepike for før sier hun snuste hele svangerskapet. Barnet er 110% frisk, fin og vakker. 16 år idag... Anonymkode: 3eaaa...9ca 1
Maleficenta Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om å ta en snus, kanskje en gang i måneden? Eller drikke litt for mye cola? Er det greit å ta seg en øl, kanskje en eller to ganger? Hvor nøye er folk på dette? Jeg synes ofte det virker som de som ikke planla graviditet, ikke egentlig ønsker det sånn voldsomt og ofte har litt chill holdning til prosessen ofte virker som de som har minst dramatiske svangerskap. De bekymrer seg ikke for noe. Tipper det verste for barnet et stress og bekymringer?? Verre det enn ett par snus, eller et lite glass champagne? Veit ikke jeg? Hvordan var dere? Mor til hun jeg satt barnepike for før sier hun snuste hele svangerskapet. Barnet er 110% frisk, fin og vakker. 16 år idag... Anonymkode: 3eaaa...9ca Vet om folk som har røykt og snust under svangerskap, men drikking trodde jeg ingen gjorde. Men jeg drakk nå litt cola av og til jeg da. Ikke ofte. Vet om andre som drikker mye kaffe selv om de er gravide 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Røyk, snus, alkohol, spekemat, myke oster, kaffe etc utgår helt for meg. Men jeg drikker pepsi max, og synes det er vanskelig å kutte ned på sukker. Anonymkode: f0543...9ed 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Røyk, snus, alkohol, spekemat, myke oster, kaffe etc utgår helt for meg. Men jeg drikker pepsi max, og synes det er vanskelig å kutte ned på sukker. Anonymkode: f0543...9ed Skal man helst ikke innta det som gravid? Anonymkode: 43ea9...ab9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Jeg skjønner meg ærlig talt ikke på slike foreldre. Hvis de ikke klarer å ofre så små ting under en begrenset periode, hvordan skal de da kunne ofre andre og større ting for barna de neste 18 årene? For meg er det en selvfølgelighet å ikke skaffe barn før jeg er klar til å sette dem først og være den beste versjonen jeg kan være. Det innebærer å leve sunt, tenke på hva jeg spiser, trene, ikke røyke/snuse/drikke alkohol, langvarig og stabilt forhold, ha en god utdannelse, jobb, hus etc. slik at det finnes et godt fundament for å få barn. Mange tar alt for lett på det å få barn og virker langt fra mentalt klare for det. Hvis man ikke en gang klarer å ta vare på seg selv, hvorfor skaffer man da barn? Anonymkode: 774d3...786 9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 Jeg var veldig lite flink... 😏 Jeg gjorde nesten alt man ikke burde gjøre. Røkte, spiste spekemat, inntok store mengder lakris, drakk bøttevis med kaffe, og tømte/ rengjorde kattedo. Det eneste riktige jeg gjorde var å unngå alkohol, og ikke spise blåmuggost (det var lett siden jeg ikke liker det) Og av alle de andre tingene jeg gjorde var det bare røyking jeg hadde dårlig samvittighet for, men jeg klarte ikke å slutte. Anonymkode: 2bca5...33e 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om å ta en snus, kanskje en gang i måneden? Eller drikke litt for mye cola? Er det greit å ta seg en øl, kanskje en eller to ganger? Hvor nøye er folk på dette? Jeg synes ofte det virker som de som ikke planla graviditet, ikke egentlig ønsker det sånn voldsomt og ofte har litt chill holdning til prosessen ofte virker som de som har minst dramatiske svangerskap. De bekymrer seg ikke for noe. Tipper det verste for barnet et stress og bekymringer?? Verre det enn ett par snus, eller et lite glass champagne? Veit ikke jeg? Hvordan var dere? Mor til hun jeg satt barnepike for før sier hun snuste hele svangerskapet. Barnet er 110% frisk, fin og vakker. 16 år idag... Anonymkode: 3eaaa...9ca Jeg er nøye på de tingene som er helt frarådet, som alkohol (tobakk bruker jeg aldri), spekemat, diverse oster, o.l. Jeg holder meg også til anbefalingene om koffein. Det skal en god del til før man har drukket opp hele kvoten i pepsi max.. det er ikke SÅ mye koffein i det. Verre med kaffe. Stress og bekymring er ikke farlig for fosteret, nei... Det er snakk om traumer ala krig og bombing før stressnivået kan bli så høyt at det er skadelig for fosteret. Så nei, det er ikke bedre for fosteret at mor tar seg en snus, enn at mor må kjenne litt på suget.. Og det du skriver til slutt? Det kalles "anekdotisk bevis", og er rent vås. Det finnes folk som overlever å bli truffet av lynet - det betyr ikke at lyn ikke er livsfarlig. "Jeg røykte femti uten filter hver dag i tredve år og har ikke hatt lungekreft en eneste gang" betyr ikke at røyking ikke er farlig.. Anonymkode: bd703...104 11
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner meg ærlig talt ikke på slike foreldre. Hvis de ikke klarer å ofre så små ting under en begrenset periode, hvordan skal de da kunne ofre andre og større ting for barna de neste 18 årene? For meg er det en selvfølgelighet å ikke skaffe barn før jeg er klar til å sette dem først og være den beste versjonen jeg kan være. Det innebærer å leve sunt, tenke på hva jeg spiser, trene, ikke røyke/snuse/drikke alkohol, langvarig og stabilt forhold, ha en god utdannelse, jobb, hus etc. slik at det finnes et godt fundament for å få barn. Mange tar alt for lett på det å få barn og virker langt fra mentalt klare for det. Hvis man ikke en gang klarer å ta vare på seg selv, hvorfor skaffer man da barn? Anonymkode: 774d3...786 Sånne selverklærte supermennesker som deg er så jævli slitsomme.... Hold det for deg selv, du får uansett ikke noen premie 🙄 Anonymkode: 2bca5...33e 9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 Jeg holdt meg unna alt av alkohol, jeg hverken snuste eller røykte før jeg ble gravid så gjorde jo selvfølgelig ikke det heller. Fulgte de rådene om hva man ikke burde spise (spekemat etc), og lot vær å tømme kattedoen. Men drakk en del brus, men sluttet med det når babyen ble født. Hadde veldig cravings så spiste en del usunt også. Baby ble fortsatt helt perfekt 🥰 og ikke spesielt stor. Alt med måte tenker jeg, men syns personlig man skal holde seg unna alkohol/røyk/snus når man er gravid. Men også opp til hver enkelt hva man vil ta sjansen på Anonymkode: b7f51...870 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 Jeg kuttet ikke mat og drikke som man kunne innta i begrenset mengde, slik som f.eks Cola, te og krydder, men holdt meg innenfor anbefalingene. Jeg kuttet derimot ut varer det er anbefalt å ikke innta i det hele tatt, som spekemat og alkohol. Det er en grunn til at anbefalingene finnes, og det er jo fordi disse varene kan gjøre stor skade. Anonymkode: 739b2...8a3 2
NumberSix Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 Jeg prøver å være flink. Røyker ikke, snuser ikke, drakk lite alkohol før jeg ble gravid så det var heller ikke noe problem å kutte ut. Unngår spekemat og oster, men har unnet meg et par biter lakris og en liten skive med roastbiff 😅 Har kuttet ned på brusdrikking, men drikker litt cola zero innimellom fordi jeg synes det demper kvalme litt. Har vært opptatt av å være i aktivitet, men på grunn av hyperremesis og nå smått begynt å kjenne på bekkenløsning har det vært vanskelig å være så aktiv som jeg har ønsket.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #12 Skrevet 18. september 2020 Holdt meg unna alt som er frarådet. Har aldri røyket eller snust så det var ikke en issue. Alkohol, spekemat, myke oster osv utgikk. Drakk enten en liten kopp kaffe eller et glass pepsi max om dagen og var kanskje litt dårlig på å holde meg unna sukker. Kvalmen gjorde det vanskelig å spise sunt i starten, og cravingsene tok litt overhånd senere. Spiste ikke krisenye sukker, men mer enn det jeg tipper er anbefalt. Beveget meg moderat. Var absolutt ikke en "eksemplarisk" gravid.. men heller ikke veldig "fyfy".. ganske normal vil jeg tro 😅 Anonymkode: 1a3a3...86b 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #13 Skrevet 18. september 2020 Jeg snuste i svangerskapet av og på, det var spesielt i perioder jeg slet med psyken, noe jeg har gjort hele livet. Svangerskapet føltes også helt uvirkelig nesten, til babyen var ute. Da kom den fryktelige dårlige samvittigheten. Hvis jeg er så heldig å få bli mor en gang til så vet jeg bedre nå. Det er det verste jeg har gjort og har på samvittigheten. Anonymkode: 391a7...7d4
Rosa Sitron Skrevet 18. september 2020 #14 Skrevet 18. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Skal man helst ikke innta det som gravid? Anonymkode: 43ea9...ab9 Korrekt.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #15 Skrevet 18. september 2020 Jeg holdt meg unna de tingene som er frarådet å spise og drikke i graviditeten, vet at risikoen for at det skal skje noe med fosteret er liten selv om man feks spiser myke oster og spekemat, men jeg kunne aldri klart å leve med meg selv hvis jeg med viten og vilje spiste disse tingene og det førte til en skade på barnet mitt. Synes det var et veldig lite offer, det er tross alt snakk om noen få måneder av livet. Anonymkode: 5160a...3a4 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #16 Skrevet 18. september 2020 Jeg tok ingen sjanser. Ventet så lenge på at det skulle "sitte" så hadde jeg mistet ville jeg vært redd for at det var pga at jeg bare "måtte" ha noe av det som er på listen. Det er jo en liten tid og vi ønsker jo å gi lille den absolutt beste starten på livet! Anonymkode: 62f08...70f 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #17 Skrevet 18. september 2020 Folk er blitt vanvittig hysteriske. Flaut hysteriske. Greit nokk en ikke burde røyke som en skorstein eller bøtte nedpå med koffein. Men ærlig talt, det må da finnes grenser til hvor maniske folk skal være. Ikke tørr de spise fårepølse, eller farge håret osv. + mange av rådene er totalt utdaterte og ikke relevant lenger. For jo, en kan fint både farge hår og lakke negler. Kansje gravide bare burde låse seg inne da eller? Tenk alle miljøgiftene de får i seg bare av å gå ut?! Eller de kan jo bli påkjørt av bussen! Stråling fra telefonen! Hormonforandrende kjemikalier i sminke og kremmer og hårprodukt! Jeg tror de som er mest hysteriske er de som sleit med å bli gravid, eller har hatt SA/MA. Vi andre tar det litt mer med ro, og vet at mest sannsynlig går det bra. Anonymkode: 481e2...282 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #18 Skrevet 18. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg snuste i svangerskapet av og på, det var spesielt i perioder jeg slet med psyken, noe jeg har gjort hele livet. Svangerskapet føltes også helt uvirkelig nesten, til babyen var ute. Da kom den fryktelige dårlige samvittigheten. Hvis jeg er så heldig å få bli mor en gang til så vet jeg bedre nå. Det er det verste jeg har gjort og har på samvittigheten. Anonymkode: 391a7...7d4 Skjønner ikke hvorfor man skal få dårlig samvittighet. Jeg snuste hele svangerskapet, har ikke dårlig samvittighet for det whatsoever. Anonymkode: 481e2...282
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #19 Skrevet 18. september 2020 Det er bevist at angst i svangerskapet ikke påvirker fosteret. Jeg var nøye med alkohol, ikke en dråpe. Man vet ikke hvor lite som skal til for å påvirke barnet. Og jeg tenker på «småting» som konsentrasjonsvansker, lærevansker, hyperaktivitet osv. Ting jeg vil gjøre alt for å unngå! Snuser/røyker ikke uansett. Fulgte kostrådene med oster/spekemat/folat osv. Men var ikke streng på at alt jeg spiste måtte være sunt. Anonymkode: fc15f...7d0 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #20 Skrevet 18. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor man skal få dårlig samvittighet. Jeg snuste hele svangerskapet, har ikke dårlig samvittighet for det whatsoever. Anonymkode: 481e2...282 «de som er inkompetente vil ha liten innsikt i sin egen inkompetanse og dette har blitt kjent som Dunning-Kruger-effekten». Anonymkode: 408fb...793 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå