NorthernLight Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 Tror ikke folk i Oslo forstår alvoret sier Nakstad.. Smittetallene i Oslo går jevnt oppover. Nå ber helsetoppen hovedstadens innbyggere ta mer ansvar. – Ikke usannsynlig at Oslo blir blant de rødeste byene i Europa sier han https://www.nrk.no/norge/helsemyndighetene-er-bekymret-for-smittesituasjonen-i-oslo-1.15165787 Ikke så veldig overraskende. Man ser jo nok av folk her på forumet også som ikke skjønner alvoret. Folk tror at viruset ikke er så farlig fordi det er få døde og innlagte. Men i mars så var mørketallene mye større pga at man testet ikke så mange, men nå fanger man opp mange flere smittede med milde symptomer fordi man tester betydelig mer. Viruset har heller ikke mutert vesentlig. Viruset er fortsatt like farlig og man har ingen bra behandling.Flest smittede per 10.000 innbyggere er det i bydelen Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand .Det er ikke overraskende.... 12
Gjest Optimo Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Sitat etter hvert vil også noe av den smitten som er blant yngre mennesker spre seg også til eldre mennesker. Hvis økningen fortsetter i total smitte, så vil vi snart få flere innleggelser og en mer bekymringsfull situasjon i hele Europa. Også på sykehusene, sier Nakstad. Takk skal dere ha, alle dere som driter i det. Tusen takk.
NorthernLight Skrevet 18. september 2020 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2020 4 minutter siden, Guile skrev: Takk skal dere ha, alle dere som driter i det. Tusen takk. Regjeringen og FHI sier jo bare fy fy til de som driter i smittevern ...Nesten ingen får bøter osv. Ingen konsekvenser... I endel andre land får man bøter som svir hvis man ikke følger reglene. 10
parmanoia Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 Høie er jo så BEKYMRET for at noen skal SKAMME SEG om de blir smittet.... 7
NorthernLight Skrevet 18. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2020 3 minutter siden, parmanoia skrev: Høie er jo så BEKYMRET for at noen skal SKAMME SEG om de blir smittet.... Helt latterlig.... 4
rosemarin Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 31 minutter siden, NorthernLight skrev: Tror ikke folk i Oslo forstår alvoret sier Nakstad.. Smittetallene i Oslo går jevnt oppover. Nå ber helsetoppen hovedstadens innbyggere ta mer ansvar. – Ikke usannsynlig at Oslo blir blant de rødeste byene i Europa sier han https://www.nrk.no/norge/helsemyndighetene-er-bekymret-for-smittesituasjonen-i-oslo-1.15165787 Ikke så veldig overraskende. Man ser jo nok av folk her på forumet også som ikke skjønner alvoret. Folk tror at viruset ikke er så farlig fordi det er få døde og innlagte. Men i mars så var mørketallene mye større pga at man testet ikke så mange, men nå fanger man opp mange flere smittede med milde symptomer fordi man tester betydelig mer. Viruset har heller ikke mutert vesentlig. Viruset er fortsatt like farlig og man har ingen bra behandling.Flest smittede per 10.000 innbyggere er det i bydelen Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand .Det er ikke overraskende.... Hva er det da som gjør at det er så farlig? Hvis folk ikke dør og ikke blir alvorlig syke? Noen må snart forklare det. Og ikke kom med saken om langtidsvirkninger osv, det har ikke myndighetene uttalt seg om i det hele tatt, og fagfolk mener det er overdrevent. Så hva er da forklaringen på at dette er farlig selv om det ikke virker sånn? 14
NorthernLight Skrevet 18. september 2020 Forfatter #7 Skrevet 18. september 2020 Det var mer smitte i samfunnet i mars. Mørketallene var store fordi mange ikke ble testet. Hvor mange mennesker døde det ikke i verden i bølge 1 av pandemien? Viruset har heller ikke mutert vesentlig. Vi hadde veldig lav smitte i samfunnet i sommer. Hvis viruset sprer seg til de i risikogruppene,eldre, på sykehus, sykehjem osv får man ett stort problem. Hvordan er det mulig å ikke skjønne såpass? Snittalderen på de som har vært smittet i det siste har også vært mindre enn i mars. Covid-19 er ett skummelt virus som kan virke mange steder i kroppen og jo ting tyder på at man kan få ettervirkninger, lungekapasitet, me, hjerte osv osv. 6
LisbethBerg Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 16 minutter siden, rosemarin skrev: Hva er det da som gjør at det er så farlig? Hvis folk ikke dør og ikke blir alvorlig syke? Noen må snart forklare det. Og ikke kom med saken om langtidsvirkninger osv, det har ikke myndighetene uttalt seg om i det hele tatt, og fagfolk mener det er overdrevent. Så hva er da forklaringen på at dette er farlig selv om det ikke virker sånn? Signerer denne. Myndighetene må snart opplyse folk om hvorfor vi skal fortsette dette regimet. Det er forståelig at folk slutter å respektere regler som er langt strengere enn risikoen tilsier. Folk har blitt forkjølet og syke til alle tider. Nå tyder utviklingen i Europa på at mange blir smittet, men ytterst få blir alvorlig syke. Da må man begynne å vurdere om tiltakene er verdt det. 12
rosemarin Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 4 minutter siden, NorthernLight skrev: Det var mer smitte i samfunnet i mars. Mørketallene var store fordi mange ikke ble testet. Hvor mange mennesker døde det ikke i verden i bølge 1 av pandemien? Viruset har heller ikke mutert vesentlig. Vi hadde veldig lav smitte i samfunnet i sommer. Hvis viruset sprer seg til de i risikogruppene,eldre, på sykehus, sykehjem osv får man ett stort problem. Hvordan er det mulig å ikke skjønne såpass? Snittalderen på de som har vært smittet i det siste har også vært mindre enn i mars. Covid-19 er ett skummelt virus som kan virke mange steder i kroppen og jo ting tyder på at man kan få ettervirkninger, lungekapasitet, me, hjerte osv osv. Dette er høyst usikkert og spekulativt og ikke noe myndighetene bruker som begrunnelse for tiltakene. og ja det var mer smitte i mars-høye mørketall, men det vil jo da også si at raten for alvorlig syk/død er den samme og at det Dermed ikke Var noe farligere i mars det bare virket sånn fordi man ikke fant alle smittede. 5
Gjest Optimo Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 29 minutter siden, rosemarin skrev: Hva er det da som gjør at det er så farlig? Hvis folk ikke dør og ikke blir alvorlig syke? Noen må snart forklare det. Og ikke kom med saken om langtidsvirkninger osv, det har ikke myndighetene uttalt seg om i det hele tatt, og fagfolk mener det er overdrevent. Så hva er da forklaringen på at dette er farlig selv om det ikke virker sånn? 9 minutter siden, LisbethBerg skrev: Signerer denne. Myndighetene må snart opplyse folk om hvorfor vi skal fortsette dette regimet. Det er forståelig at folk slutter å respektere regler som er langt strengere enn risikoen tilsier. Folk har blitt forkjølet og syke til alle tider. Nå tyder utviklingen i Europa på at mange blir smittet, men ytterst få blir alvorlig syke. Da må man begynne å vurdere om tiltakene er verdt det. 55 minutter siden, Guile skrev: etter hvert vil også noe av den smitten som er blant yngre mennesker spre seg også til eldre mennesker. Hvis økningen fortsetter i total smitte, så vil vi snart få flere innleggelser og en mer bekymringsfull situasjon i hele Europa. Også på sykehusene, sier Nakstad.. Det er veldig lite respekt for liv over 65 og med diverse kroniske sykdommer, skjønner jeg. Men, det er klart, når man går av med pensjon er man jo ikke lenger en ressurs for samfunnet, så egentlig burde man bare bli avlivet siste arbeidsdag. Ta hensyn ved en smittsom sykdom skal vi hvertfall ikke ha noe av.
Malassezia Furfur Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 34 minutter siden, rosemarin skrev: Hva er det da som gjør at det er så farlig? Hvis folk ikke dør og ikke blir alvorlig syke? Noen må snart forklare det. Og ikke kom med saken om langtidsvirkninger osv, det har ikke myndighetene uttalt seg om i det hele tatt, og fagfolk mener det er overdrevent. Så hva er da forklaringen på at dette er farlig selv om det ikke virker sånn? Smitte ute av kontroll i den unge populasjonen vil spre seg til de eldre som beviselig blir alvorlig syke og trenger innleggelse — og mange dør. Skjer det med mange nok overbelastes helsevesenet. Det er ikke «rocket science» dette her, det er enkel matematikk. 9
NorthernLight Skrevet 18. september 2020 Forfatter #12 Skrevet 18. september 2020 5 minutter siden, Guile skrev: Det er veldig lite respekt for liv over 65 og med diverse kroniske sykdommer, skjønner jeg. Men, det er klart, når man går av med pensjon er man jo ikke lenger en ressurs for samfunnet, så egentlig burde man bare bli avlivet siste arbeidsdag. Ta hensyn ved en smittsom sykdom skal vi hvertfall ikke ha noe av. Helt enig. Mange glemmer hva disse menneskene har gjort for samfunnet gjennom årene. Skammelig! 6
Maleficenta Skrevet 18. september 2020 #13 Skrevet 18. september 2020 3 minutter siden, Malassezia Furfur skrev: Smitte ute av kontroll i den unge populasjonen vil spre seg til de eldre som beviselig blir alvorlig syke og trenger innleggelse — og mange dør. Skjer det med mange nok overbelastes helsevesenet. Det er ikke «rocket science» dette her, det er enkel matematikk. Ja men da må de stramme inn da. Ikke bare si. Ta mer hensyn folkens. Folk hører ikke på det øret. Folk sier bare. Ja men de sier jo ikke at det ikke er lov og vi får ingen konsekvenser så da kan vi fortsette å ikke bry oss da... 1
T-Rex Skrevet 18. september 2020 #14 Skrevet 18. september 2020 (endret) 1 hour ago, rosemarin said: Hva er det da som gjør at det er så farlig? Hvis folk ikke dør og ikke blir alvorlig syke? Noen må snart forklare det. Og ikke kom med saken om langtidsvirkninger osv, det har ikke myndighetene uttalt seg om i det hele tatt, og fagfolk mener det er overdrevent. Så hva er da forklaringen på at dette er farlig selv om det ikke virker sånn? Dette har vært forklart i det vide og brede. Men jeg er en utholdende sjel, så du får det servert en gang til: Dersom mange blir smittet på en gang, vil en viss prosentandel av disse bli så syke at de trenger pustehjelp på sykehus. Får de ikke den hjelpen da, vil de mest sannsynlig dø (en helt j..lig død, ved å bli sakte kvalt). Når antall mennesker som trenger sykehushjelp overstiger kapasiteten på norske sykehus, dør de menneskene som ikke får hjelpen de trenger. Det kan bli mange. Grunnen til at vi har hatt få dødsfall i Norge, er at det aldri har vært flere alvorlig covid-syke på en gang enn sykehusene klarer å takle. Da går det relativt bra. Men dette viruset har potensiale til å skape en eksplosjon av smitte. Derfor må det tas veldig alvorlig. Se på hva som skjedde i New York, om du trenger et skrekkeksempel. Edit: Jeg kan legge til at mye tyder på at mengden virus en person blir utsatt for, er avgjørende for hvor alvorlig sykdomsforløpet blir. Så det at vi holder avstand og spriter hender osv gjør sannsynligvis at folk blir mindre syke, når de først får sykdommen, enn de ville blitt om vi ikke hadde tiltak i det hele tatt. Se på tallene fra Wuhan, der 15-20% av de som ble syke, trengte sykehusinnlegging. Dette var altså før tiltak ble iverksatt. Endret 18. september 2020 av T-Rex 6
Maleficenta Skrevet 18. september 2020 #15 Skrevet 18. september 2020 13 minutter siden, NorthernLight skrev: Helt enig. Mange glemmer hva disse menneskene har gjort for samfunnet gjennom årene. Skammelig! Hva har de nå gjort? Dagens eldre er dessert generasjonen. Det var deres foreldre som gjorde noe for samfunnet. Evt de som er veeeeldig gamle, nesten 100 nå. De mellom 60 og 80 har ikke gjort så mye... 3
LisbethBerg Skrevet 18. september 2020 #16 Skrevet 18. september 2020 23 minutter siden, Guile skrev: Det er veldig lite respekt for liv over 65 og med diverse kroniske sykdommer, skjønner jeg. Men, det er klart, når man går av med pensjon er man jo ikke lenger en ressurs for samfunnet, så egentlig burde man bare bli avlivet siste arbeidsdag. Ta hensyn ved en smittsom sykdom skal vi hvertfall ikke ha noe av. Nå tillegger du innleggene meninger som ikke står der. Jeg skrev at ytterst få blir alvorlig syke. Alle vet hvilke argumenter som ble brukt i våres, men utviklingen av viruset nå, viser at ytterst få blir alvorlig syke og knapt noen dør. Dette har ikke noe med respekt for eldre å gjøre. Dette handler om å ha et samfunn som er best mulig for alle. Og et samfunn kan ikke til enhver tid låse innbyggerne inne for at de aller sykeste og svakeste ikke skal dø av smittsomme sykdommer. Vi har til alle tider godtatt at folk dør av influensa, lungebetennelse, rhinovirus osv. Hvorfor er det plutselig utenkelig at noen skal dø av korona? Det virker som myndighetene har fått et tunnelsyn som kun dreier seg om å unngå koronadødsfall, og nekter å ta innover seg de enorme konsekvensene tiltakene medfører. 6
Gjest Optimo Skrevet 18. september 2020 #17 Skrevet 18. september 2020 39 minutter siden, LisbethBerg skrev: Det virker som myndighetene har fått et tunnelsyn som kun dreier seg om å unngå koronadødsfall, og nekter å ta innover seg de enorme konsekvensene tiltakene medfører Det virker som generasjon meg, meg og mitt nekter å ta innover seg at et voldsomt antall innlagte eldre og kronikere vil medføre enorme problemer for helsevesenet vårt. Andre sykdommer var vi hvertfall behandling, og vaksine, mot. For covid-19 har vi ingen av delene. Og ingen immunitet heller. Det er ikke så vanskelig å skjønne hvis man bare vil.
Gjest Tutte Skrevet 18. september 2020 #18 Skrevet 18. september 2020 1 time siden, Guile skrev: Det er veldig lite respekt for liv over 65 og med diverse kroniske sykdommer, skjønner jeg. Men, det er klart, når man går av med pensjon er man jo ikke lenger en ressurs for samfunnet, så egentlig burde man bare bli avlivet siste arbeidsdag. Ta hensyn ved en smittsom sykdom skal vi hvertfall ikke ha noe av. I hvilken grad ble denne gruppen prioritert av myndigheter tidligere? Bare se på alle eldre som ønsket det og trengte det som ikke fikk plass på gamlehjem eller noe. Hvorfor er det så enorme ressurser og økonomi til å ta hensyn nå? Har sagt det før og sier det igjen, håper virkelig at denne prioriteringen også fortsetter når pandemien er over og det gjelder andre ting.
T-Rex Skrevet 18. september 2020 #19 Skrevet 18. september 2020 43 minutter siden, LisbethBerg said: Det virker som myndighetene har fått et tunnelsyn som kun dreier seg om å unngå koronadødsfall, og nekter å ta innover seg de enorme konsekvensene tiltakene medfører. Vi har en regjering ledet av Høyres Erna Solberg. Er det noe hun, og regjeringen, tar hensyn til, så er det næringslivets interesser. Jeg er søren så glad for at det ikke er noen av de partiene jeg har stemt på opp gjennom tidene, som har ansvaret nå. De ville fått enda mer pes enn Erna et al får. 1
rosemarin Skrevet 18. september 2020 #20 Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, T-Rex skrev: Dette har vært forklart i det vide og brede. Men jeg er en utholdende sjel, så du får det servert en gang til: Dersom mange blir smittet på en gang, vil en viss prosentandel av disse bli så syke at de trenger pustehjelp på sykehus. Får de ikke den hjelpen da, vil de mest sannsynlig dø (en helt j..lig død, ved å bli sakte kvalt). Når antall mennesker som trenger sykehushjelp overstiger kapasiteten på norske sykehus, dør de menneskene som ikke får hjelpen de trenger. Det kan bli mange. Grunnen til at vi har hatt få dødsfall i Norge, er at det aldri har vært flere alvorlig covid-syke på en gang enn sykehusene klarer å takle. Da går det relativt bra. Men dette viruset har potensiale til å skape en eksplosjon av smitte. Derfor må det tas veldig alvorlig. Se på hva som skjedde i New York, om du trenger et skrekkeksempel. Edit: Jeg kan legge til at mye tyder på at mengden virus en person blir utsatt for, er avgjørende for hvor alvorlig sykdomsforløpet blir. Så det at vi holder avstand og spriter hender osv gjør sannsynligvis at folk blir mindre syke, når de først får sykdommen, enn de ville blitt om vi ikke hadde tiltak i det hele tatt. Se på tallene fra Wuhan, der 15-20% av de som ble syke, trengte sykehusinnlegging. Dette var altså før tiltak ble iverksatt. Ja jeg forstår hva du sier. Og jeg har heller ikke sagt at jeg fornekter viruset osv. Mange av de tallene du bruker er gamle og det er ikke 20% i Norge som trenger sykehusinnleggelse. Blant annet. det jeg etterlyser er en forklaring fra myndighetene på hvorfor de sier «viruset er farlig». De sier ikke hvorfor de mener viruset er farlig, og det gir ingen mening når mer og mer tall og forskning tyder på at det nettopp ikke er SÅ farlig mtp at veldig få blir alvorlig syke og dør. Selvsagt er det noen som ikke tåler det, men slik er det med mange andre sykdommer også. så jeg forstår at man vil begrense smitten fordi selvsagt hvis veldig mange blir smittet samtidig så vil jo også en større andel bli alvorlig syke, men det er ikke det samme som at viruset i seg selv er SÅ mye mer farlig enn en del annet. Det er bare fordi mange blir smittet. Så jeg forstår at man skal ha tiltak, men jeg synes bare at alt nå blir veldig katastrofekommunisert, og jeg stusser på at de gnag på gang bare sier «det er et farlig virus» uten å ta stilling til eller forklare eller svare på det som kommer av ny info. 3
Anbefalte innlegg