Gå til innhold

Er tik tok så skremmende som media skal ha det til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste månedene har det vært veldig mye negativt om tik tok i media. 

Alt fra at voksne pedofile tar kontakt med unge brukere, videoer der en mann skyter av seg hodet, i dag leste jeg om en gutt på 12 år som hadde skadet øyet sitt fordi noen hadde løsnet fremhjulet på sykkelen slik at han stupte ned i asfalten, for det var visst en tik tok trend. 

Jeg er bonusmor til en jente på 11 år når. Når hun var 9 år fikk hun seg tik tok, og jeg synes trenden med å lage musikkvideoer der du står og danser og gjør deg selv deilig, er helt forkastelig. 

Hun har en privat konto der hun sier hun vet hvem som ser på hva hun legger ut, men i går hadde hun 300 følgere.

Jeg spurte om hun kjenner alle disse følgerne, men nei det gjør hun ikke og hun har bare 30 følgere, sier hun. 

Biomor og far synes det er helt greit at hun er på tiktok. Selv om aldersgrensen er 13 år så hadde de ikke noe imot at hun fikk tik tok da hun var 9 år. 

Hadde hun vært min datter hadde hun måttet vente til hun var 13 år, men siden jeg har bonusmor er det ikke jeg som bestemmer over dette, men jeg er bekymret. Har ikke lyst at hun skal oppleve noe negativt i forbindelse med tik tok. 

Anonymkode: ebcc2...0c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, Tik tok er ille.

Anonymkode: 4ef7c...e5d

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Tik tok er ille.

Hvordan da mener du?

Jeg vet at tik tok fungerer på mange måter og at voksne og tenåringer bruker det annerledes enn barn, men det jeg reagerer på er det som har kommet frem i media den siste tiden, pluss alle disse videoene der barna skal gjøre seg deilig og stå å danse og herme etter musikkvideoer der halvnakne damer twerker og gnukker seg oppretter mannlige sangere🤮

Ts

• Liker 1
Skrevet

Der er veldig mange som har løsna framhjulet på sykler pga tiktok! Der er 'trender' der som er direkte farlige. Nå er en av trendene å bruke neglefil for å file ned tennene sine. Da ødelegger man jo tenner for alltid!

Det er mye rart der inne. Tiktok er ikke passende for barn!

Anonymkode: 1b970...ad5

• Liker 5
Skrevet

Dansevideoen barna lager er en ting, men det verste er jo For You, som er åpningssiden før du går inn på kontoen din. Der er det så mye rart, og skummelt. Og denne siden må du via. Her kan barna klikke seg rundt i det uendelige og her finnes mye skummelt.

• Liker 3
Skrevet

Nok en Tik Tok trend: filer toppen av tennene sine med neglefil for å fjerne ujevnheter 😯

Anonymkode: 38d92...990

Skrevet

TikTok er ikke for barn rett og slett og som foreldre har man ingen oversikt over hva de blir eksponert for. Den massive påvirkningen barn blir utsatt for gjennom SM og TikTok bør vi som foreldre gjøre alt for å begrense og ikke tillate for barn under 16 år.

Anonymkode: 5f409...09b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en teori, som iallfall bekreftes av min egen vennekrets, om at de som lar barna sine bruke slike apper og tjenester er foreldre som ikke har peiling på hva som befinner seg på internett. 

Det er så mye rart der ute og så mange syke mennesker i verden at jeg sliter med å fordøye noe av det jeg har sett som voksen. For ikke å snakke om faren med overgripere som bevisst retter seg mot barn. Man har i praksis ingen kontroll når det kommer til Instant Messaging tjenester, så nei, det er ikke noe barna mine kommer til å få bruke før de er gamle nok.

• Liker 3
Skrevet

TS her

Det som forundrer meg er at bonusbarnet mitt har lukket privat konto, og sier at hun vet hvem som kan se det hun legger ut, det er vel kun venner regner jeg med. 

Hvorfor er det flere hundre som følger henne, når hun har åpnet kontoen sin kun for 30 venner? 

Skrevet

Dette er jo en tapt kamp når det gjelder din 11-åring, men du kan jo snakke med henne du, la henne lese forrige nummer av Aftenposten junior (der er det en artikkel om det) og du kan lære deg hvordan det fungerer. Last ned tiktok selv, og bli venn med henne? 
Det jeg syns er ille er all tiden min 12-åring bruker. Men hun viser meg mange fine tegnevideoer, matlaging, lure tips osv, ig vi har skjetmtidbehrensning. Det er ikke bare ræl. Dansing er bare med venner og ikke ille syns jeg.

Niåringen vår har ikke.

Anonymkode: 96242...e57

Skrevet

Når du surfer rundt og ser på søte kattevideoer og det plutselig dukker opp en film av en mann som skyter av hodet sitt, så mener jeg Tik tok burde fjernes fra barnas telefoner! Glem søte tegnevideoer. Inne i dem kan hva som helst dukke opp. Foreldre er så utrolig uvitende og naive!

• Liker 4
Skrevet

Der er et webinar neste uke om nettopp tiktok

https://www.facebook.com/events/622963861920806/

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som forundrer meg er at bonusbarnet mitt har lukket privat konto, og sier at hun vet hvem som kan se det hun legger ut, det er vel kun venner regner jeg med. 

Hvorfor er det flere hundre som følger henne, når hun har åpnet kontoen sin kun for 30 venner? 

Alle kan følge hvem som helst. Mange legger til alle de kommer over i håp om at andre skal følge de, altså at de gjengjelder 'følger'. Det er det samme på instagram

At hun har lukket konto, har jo ikke noe å si om hva HUN ser selv på tiktok. Det bestemmer kun hva andre ser av det hun selv legger ut.

10-åringen her får ikke tiktok, ei heller instagram eller snapchat eller tilsvarende.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der er et webinar neste uke om nettopp tiktok

https://www.facebook.com/events/622963861920806/

Alle kan følge hvem som helst. Mange legger til alle de kommer over i håp om at andre skal følge de, altså at de gjengjelder 'følger'. Det er det samme på instagram

At hun har lukket konto, har jo ikke noe å si om hva HUN ser selv på tiktok. Det bestemmer kun hva andre ser av det hun selv legger ut.

10-åringen her får ikke tiktok, ei heller instagram eller snapchat eller tilsvarende.

Hun er såpass ung at hun forstår ikke at tik tok kan være skremmende.

Faren hennes bryr seg ikke og han vet knapt at hun har tik tok, og moren er ganske oppegående på sosiale medier, men hun lastet ned tik tok til datteren når jenta var 9 år gammel. 

Jeg får vel gjøre slik som en annen her inne foreslo, laste ned tik tok selv og sette meg mer inn i hva som foregår der inne... 

Ts

Skrevet

Ha det er ille, men ikke for voksne. Slike dumme challenges finner du over alt, det er ikke forbeholdt tiktok. 
Barn har ingenting på tiktok å gjøre. Fordi. Det er veldig mye voksent innhold. Alt fra sex (men mye av dette går nok over hodet på barna) til alvorlige psykiske lidelser hvor folk er innlagt og filmer store, stygge selvskadningsår midt i pannen. Det er også veldig mye "proana" (folk som fremmer anoreksi) og halvnakenhet og spilling på sex. Det er ting barn ikke skal utsettes for. Man kan ikke be selvskadere om å slutte å vise frem kjøttsår i pannen og armen, men det er absolutt noe barn ikke skal utsettes for. 

Har sett en del videoer som er klassifisert som ille for barn.
To selvmordsvideoer. Han som skøt seg og en som hengte seg. 
Selvmordsforsøk hvor en hoppet ned fra en bro, og ble filmet liggende og hyle på bakken. Filmen er fra liveleak og gammel, noen hadde lastet den opp.
Katter og hunder som ble torturert og drept på video.   
Ei som fikk en pinne gjennom øyet. En som brakk en fot hvor du så beinet stikke ut, ei som ble bitt av en hund og nesen hang og slang med mye blod, og flere små og store skader som får magen til å vrenge seg. 
En video fra et hus hvor det hadde vært et drap og det var blod over alt.
Et par døde babyer som ble født dø og foreldrene la ut videoer og bilder. 

Og det er bare det jeg husker! Det er ting jeg mener barn ikke skal utsettes for ihvertfall. Hva foreldrene mener, det har jeg ikke noe med. 

Jeg har ikke sett en eneste video laget av og publisert og styrt av barn, som ikke har grov hetsing og mobbing. Selv uskyldige videoer har "gå å heng deg. du er stygg" og ufyselige kommentarer. Er du et diagnosebarn eller en unge som ikke ser perfekt ut, da ber du om å bli mobbet og hetset. Det er flere med down syndrom og aspergers som blir angrepet under hver en video, hvor de får høre at foreldrene skulle ha abortert dem vekk, at de er en byrde for samfunnet etc. 

Barn under 16 år har ingenting på tiktok å gjøre.

Anonymkode: 52e8d...2c3

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha det er ille, men ikke for voksne. Slike dumme challenges finner du over alt, det er ikke forbeholdt tiktok. 
Barn har ingenting på tiktok å gjøre. Fordi. Det er veldig mye voksent innhold. Alt fra sex (men mye av dette går nok over hodet på barna) til alvorlige psykiske lidelser hvor folk er innlagt og filmer store, stygge selvskadningsår midt i pannen. Det er også veldig mye "proana" (folk som fremmer anoreksi) og halvnakenhet og spilling på sex. Det er ting barn ikke skal utsettes for. Man kan ikke be selvskadere om å slutte å vise frem kjøttsår i pannen og armen, men det er absolutt noe barn ikke skal utsettes for. 

Har sett en del videoer som er klassifisert som ille for barn.
To selvmordsvideoer. Han som skøt seg og en som hengte seg. 
Selvmordsforsøk hvor en hoppet ned fra en bro, og ble filmet liggende og hyle på bakken. Filmen er fra liveleak og gammel, noen hadde lastet den opp.
Katter og hunder som ble torturert og drept på video.   
Ei som fikk en pinne gjennom øyet. En som brakk en fot hvor du så beinet stikke ut, ei som ble bitt av en hund og nesen hang og slang med mye blod, og flere små og store skader som får magen til å vrenge seg. 
En video fra et hus hvor det hadde vært et drap og det var blod over alt.
Et par døde babyer som ble født dø og foreldrene la ut videoer og bilder. 

Og det er bare det jeg husker! Det er ting jeg mener barn ikke skal utsettes for ihvertfall. Hva foreldrene mener, det har jeg ikke noe med. 

Jeg har ikke sett en eneste video laget av og publisert og styrt av barn, som ikke har grov hetsing og mobbing. Selv uskyldige videoer har "gå å heng deg. du er stygg" og ufyselige kommentarer. Er du et diagnosebarn eller en unge som ikke ser perfekt ut, da ber du om å bli mobbet og hetset. Det er flere med down syndrom og aspergers som blir angrepet under hver en video, hvor de får høre at foreldrene skulle ha abortert dem vekk, at de er en byrde for samfunnet etc. 

Barn under 16 år har ingenting på tiktok å gjøre.

Ille for barn? Dyretorturering, selvmord og alvorlige skader er ille å se på for alle.

Forresten: Hvorfor liker du å se på slike videoer?

Anonymkode: 482c0...9e9

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ille for barn? Dyretorturering, selvmord og alvorlige skader er ille å se på for alle.

Forresten: Hvorfor liker du å se på slike videoer?

Anonymkode: 482c0...9e9

Jeg sier ikke at voksen skal tåle å se slikt, men voksne på tiktok er ikke temaet her. Så klart er tortur av dyr og selvmordsvideoer ille for alle men som sagt, voksne er ikke temaet i tråden. 

Og jeg liker ikke å se slike videoer. Jeg velger alltid "not interested" i slike videoer for å få mindre av dem og jeg har rapportert så mange videoer at ene kontoen min ble sperret på grunn av det. Og da rapporterte jeg grove kommentarer som drapstrusler og oppfordring til drap, dyremishandling og også en barnemishandling og slike ting. Nei, jeg rapporterer ikke selvskadere, for det bryter faktisk ikke regelverket og heller ikke ulykker og skader. Men mishandling og slikt. 
Men det florerer av slike videoer og jeg er som veldig mange av avhengig av tiktok og scroller i timesvis om dagen, hver dag. Så da får jeg opp veldig mange videoer iløpet av en dag. Da blir tiktok faktisk tom for videoer og du får avskummet opp på for you page. 
Har ikke noe med at jeg liker å se slike videoer! Liker ikke at du sitter å påstår det og kommer med en så stygg beskyldning heller for du kjenner meg ikke! Bare fordi jeg er observant og imot slike videoer, når mange kanskje bare scroller videre og bryr seg ikke, så betyr det ikke at jeg liker det for det.

• Liker 1
Skrevet

Overgripere er alltid en trussel, internett eller ei. Man må lære barna sine nettvett og skeptisisme. Overgriperen kan like gjerne være hyggelige nabo-petter på 40 som det er en jente_13 på nett. 

Man må lære barna være forsiktig med de de snakker med på nett uansett

Anonymkode: ae06a...dfc

• Liker 1
Skrevet

Jeg tittet litt for noen år siden og ble skikkelig skremt. Blant annet var kommentarfeltene alltid en blanding av nedsettende innlegg, kåte gutter og pedofile. :sjokkbla:

• Liker 2
Skrevet

Hvis du synes det er helt greit at barn kommer over videoer av folk som skyter seg selv, plager dyr, småbarn som blir overkjørt av trailere, så er ikke TikTok så ille.....

Anonymkode: 1f92d...69e

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du synes det er helt greit at barn kommer over videoer av folk som skyter seg selv, plager dyr, småbarn som blir overkjørt av trailere, så er ikke TikTok så ille.....

Anonymkode: 1f92d...69e

Ærlig talt - min snart 12 år gamle datter har vært på Tik Tok i snart ett år. Verken hun eller jeg har sett noe av det du beskriver (Jeg har selvfølgelig egen profil så jeg kan følge med). 
Svært uheldig med denne selvmordsvideoen, og her må Tik Tok ta grep. 
Mye rart som ligger ute på nettet generelt. Når det gjelder Tik Tok spesielt, så har vi en avtale om at datteren min ikke dveler ved For you, men går så raskt hun kan inn på sin lukkede profil. 
Nettvett må alle foreldre snakke med barna sine om - «Lise» på 12 år, kan være en voksen mann. Etter min mening er det der den virkelig store faren ligger, og det gjelder ved nesten all nettaktivitet. 

Anonymkode: 962dd...e7f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...