AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 Jeg jobber (jobbet..) som brukerstyrt personlig assistent for en person som sitter i rullestol, og i denne jobben var det svært mange tunge løft uten bruk av hjelpemidler. Jeg ødela både rygg, nakke og psyke, og har stresset mye og slitt med søvn helt siden jeg begynte i jobben i juni. Dette førte til at jeg møtte veggen i forrige uke. Da jeg konkluderte med at det ikke er verdt å ødelegge helsa for en jobb, sa jeg opp og sykemeldte meg ut oppsigelsestiden som er på 14 dager. Årsaken til sykemeldingen er at jeg er helt ødelagt, gråter hele tiden og sliter med dårlig matlyst. Arbeidsleder (som er et familiemedlem av personen jeg er assistent for), har ikke vært forståelsesfull for at jeg har slitt med løftingen, og for noen uker siden ropte vedkomne til meg at dette ikke kom til å funke om jeg ikke klarte å løfte vedkomne jeg er assistent for. Jeg har konstant gått rundt med følelsen av at jeg ikke mestrer jobben, selv om jeg har mestret alle andre arbeidsoppgaver enn akkurat den løfte-delen. I går fikk jeg en e-post av firmaet jeg er ansatt gjennom (BPA-firma). Der sto det at de har mottatt dokumentasjon, noe som gjør at de vurderer å bestride sykemeldingen min. Jeg kan ikke forstå hva denne dokumentasjonen kan være, og føler dette muligens kan være noe arbeidsleder har rotet sammen bare på faen. Jeg har ikke peiling. Men arbeidsleder så ikke blidt på at jeg "valgte" å sykemelde meg ut oppsigelsestiden, og ble ganske sur for det. Dette var dog ikke noe jeg "valgte", det var en 100% nødvendighet for min helse. Jeg er ikke arbeidsufør når det kommer til å ta annet arbeid, og i sykemeldingen min står det at jeg er "situasjonsbundet psykisk ustabil". Fastlegen min forsto og var enig i at å si opp var et bra valg, og at det bare var å søke ny jobb. I går før jeg mottok mail fra arbeidsgiver, registrerte jeg meg som arbeidssøker hos NAV, samt at jeg søkte om dagpenger. Å få dagpenger når man sier opp selv, kan ta opp til 12 uker. Jeg valgte derfor å søke med en gang, i tilfelle det viser seg at det blir vanskelig og tidskrevende å få jobb (er relativt nyutdannet med lite erfaring). Spørsmålet her er altså om dere tror bestridelsen av sykemeldingen kan skyldes det at jeg har søkt om dagpenger og at jeg har registrert meg som arbeidssøker? Får arbeidsgiver tilgang til denne informasjonen? Hilsen veldig oppgitt, sliten og lei jente i midten av 20 årene... Anonymkode: 4256f...2b5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Sure sjefer kommer du til å møte flere ganger. Men sykemelding i oppsigelsestiden kan nok av arbeidsleder oppleves som «gidder ikke møte på jobb». Men det er ikke arbeidsgiver som bestemmer om du er syk, vurdering av rett til sykepenger er legen og nav sin jobb. Neste gang skaffer du sykemelding før du sier opp. Anonymkode: 28f2e...fd4 4
Jdz Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Husk at dersom du sier opp av helsemessige årsaker og legen din i tillegg kan dokumentere dette, kan du slippe karantenetiden på 12 uker. Oppsigelsestid på 14 dager? Det er streng tatt ulovlig... Høres ut som du har med en lite seriøs arbeidsgiver å gjøre her og jeg kan egentlig ikke komme med noen annen anbefaling enn å bare stå i det. Arbeidsgiver kommer sannsynligvis ingen vei med dette. 4
Gjest theTitanic Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 Jeg forstår ikke hvorfor en søknad om dagpenger er en info som fin arbeidsgiver skal gå vite. Hvorfor skal nav opplyse ham om det? Jeg skjønner heller ikke hvorfor de vil fremtvinge at du skal jobbe ut oppsigelsestiden om du ikke kan løfte den personen du er ansatt for å hjelpe. Men nå sa du at det står "psykisk ustabil" og ingenting om ryggproblemer så det er vel der hunden ligger begravet. Jeg skjønner heller ikke at noen vil ha en personlig assistent som er psykisk ustabil eller ikke vil være der. BPA skal handle om kjemi og samarbeid. Men bortsett fra løftingen (som det ikke står noe om i sykemeldingen, og arbeidsleder ikke ser.) så skjønner jeg heller ikke at det kan være så vanskelig å gjøre jobben i 14 dager til. De har vel et problem om du slutter med en gang. Å være bpa er jo ikke et stressende arbeid.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen din, men det er NAV som avgjør om den er godkjent eller ikke. I ditt tilfelle kan jeg ikke forstå at NAV ikke kommer til å godkjenne den. Godt at du kom deg vekk! Masse lykke til med jobbsøking 💛 Anonymkode: 5e348...c41 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 1 minutt siden, Jdz skrev: Oppsigelsestid på 14 dager? Det er streng tatt ulovlig. Nei, i prøvetiden er ikke 14 dagers gjensidig oppsigelse ikke uvanlig. Hatt det selv i en stor hotellkjede. Anonymkode: 531cd...895 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 Hvorfor er det tunge løft uten bruk av hjelpemidler? Du har krav på hjelpemidler, nettopp så du skal slippe å ødelegge ryggen. Tidligere arbeidsgiver har ingenting med om du har søkt dagpenger. Den såkalte dokumentasjonen kan være hva som helst. Arbeidsgiver kan ha sett deg på butikken hvor du løfter en liter melk, og konkludert med at da klarer du jommen å løfte brukeren også, for å sette det litt på spissen. Du skal ikke bekymre deg for dette. Arbeidsgiver bør derimot bekymre seg, hvis det er sånn at dere ikke har tilgang til hjelpemidler når dere skal løfte, eller ikke får lov til å bruke det. Anonymkode: 2fd43...a73 2
-venter- Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 Men, tror ikke du har rett på dagpenger når du sier opp. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 2 minutter siden, -venter- skrev: Men, tror ikke du har rett på dagpenger når du sier opp. Nei, en får 12 ukers karantene, som TS selv også skriver i HI. Anonymkode: 451a0...452
Rewr9 Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det tunge løft uten bruk av hjelpemidler? Du har krav på hjelpemidler, nettopp så du skal slippe å ødelegge ryggen. Tidligere arbeidsgiver har ingenting med om du har søkt dagpenger. Den såkalte dokumentasjonen kan være hva som helst. Arbeidsgiver kan ha sett deg på butikken hvor du løfter en liter melk, og konkludert med at da klarer du jommen å løfte brukeren også, for å sette det litt på spissen. Du skal ikke bekymre deg for dette. Arbeidsgiver bør derimot bekymre seg, hvis det er sånn at dere ikke har tilgang til hjelpemidler når dere skal løfte, eller ikke får lov til å bruke det. Anonymkode: 2fd43...a73 Familien jeg jobbet for har vært vant til at de har hatt store og sterke mannlige assistenter som har løftet så lett som ingenting, men for meg som er jente og relativt kort, er det å løfte nærmere 60 kilo flere ganger om dagen ikke så lett. Det var tilgang på hjelpemidler hjemme hos bruker på bad, men når vedkomne skulle inn og ut av stor og høy bil, samt opp og ned fra benk på skole, måtte jeg løfte selv. Jeg fant en teknikk som fungerte som nogenlunde, men ikke 100%. Dette førte til at jeg hver dag var livredd for å miste vedkomne i gulvet, og jeg merket at vedkomne jeg løftet også ble stresset (har ikke verbalt språk, men tydelig kropsspråk).
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #12 Skrevet 18. september 2020 TS over, jeg glemte å sette meg som anonym, heh Anonymkode: eacaa...b8b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #13 Skrevet 18. september 2020 19 minutter siden, theTitanic skrev: Jeg forstår ikke hvorfor en søknad om dagpenger er en info som fin arbeidsgiver skal gå vite. Hvorfor skal nav opplyse ham om det? Jeg skjønner heller ikke hvorfor de vil fremtvinge at du skal jobbe ut oppsigelsestiden om du ikke kan løfte den personen du er ansatt for å hjelpe. Men nå sa du at det står "psykisk ustabil" og ingenting om ryggproblemer så det er vel der hunden ligger begravet. Jeg skjønner heller ikke at noen vil ha en personlig assistent som er psykisk ustabil eller ikke vil være der. BPA skal handle om kjemi og samarbeid. Men bortsett fra løftingen (som det ikke står noe om i sykemeldingen, og arbeidsleder ikke ser.) så skjønner jeg heller ikke at det kan være så vanskelig å gjøre jobben i 14 dager til. De har vel et problem om du slutter med en gang. Å være bpa er jo ikke et stressende arbeid. På sykemeldingen står det flere diagnoser, blant annet rygg og nakkeproblemer, samt søvnforstyrrelser. Men man har egentlig ikke krav på å fortelle arbeidsgiver hvorfor man sykemelder seg/sier opp, eller tar jeg feil? Nei, jeg hadde fint klart å gjøre jobben i 14 dager til, med mindre det hadde vært for at løfting var helt umulig å komme bort fra + at jeg hadde møtt veggen og gråt konstant. Og- å være BPA er et stressende arbeid, det er ekstremt krevende og man er tett oppå en familie/en person hele arbeidsdagen. Om man i tillegg føler at man ikke mestrer en viktig del av jobben, samt at man får kjeft for dette, blir det ekstra stressende. Anonymkode: 4256f...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #14 Skrevet 18. september 2020 Da får de gjerne bestride den (det er en rett arbeidsgivere har, men det er ikke dermed sagt at man får rett), men dersom du har ditt på stell med undersøkelse og dokumentasjon fra lege om ryggplager, så har du ditt på det rene. Anonymkode: d8b70...530 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #15 Skrevet 18. september 2020 8 minutter siden, Rewr9 said: Familien jeg jobbet for har vært vant til at de har hatt store og sterke mannlige assistenter som har løftet så lett som ingenting, men for meg som er jente og relativt kort, er det å løfte nærmere 60 kilo flere ganger om dagen ikke så lett. Det var tilgang på hjelpemidler hjemme hos bruker på bad, men når vedkomne skulle inn og ut av stor og høy bil, samt opp og ned fra benk på skole, måtte jeg løfte selv. Jeg fant en teknikk som fungerte som nogenlunde, men ikke 100%. Dette førte til at jeg hver dag var livredd for å miste vedkomne i gulvet, og jeg merket at vedkomne jeg løftet også ble stresset (har ikke verbalt språk, men tydelig kropsspråk). Det er jo ikke holdbart for noen og jeg skjønner du må si opp jobben. Jeg skjønner også at det er vanskelig for arbeidsleder å finne en ny assistent på så kort varsel, men vedkommende må jo kunne innse at de hva behovene er og hva de faktisk trenger. Du var rett og slett feil person for jobben, det skjer. Det burde ikke være vanskelig å Anonymkode: 45700...29e 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #16 Skrevet 18. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke holdbart for noen og jeg skjønner du må si opp jobben. Jeg skjønner også at det er vanskelig for arbeidsleder å finne en ny assistent på så kort varsel, men vedkommende må jo kunne innse at de hva behovene er og hva de faktisk trenger. Du var rett og slett feil person for jobben, det skjer. Det burde ikke være vanskelig å Anonymkode: 45700...29e Jeg tenker at det var de som ansatte meg, og de så hva de fikk da de ansatte meg også. Jeg fikk ingen beskjed om at løft ble gjennomført uten bruk av hjelpemidler før jeg skrev under kontrakt, noe jeg burde ha fått tenker jeg Anonymkode: eacaa...b8b
Edie Skrevet 18. september 2020 #17 Skrevet 18. september 2020 To likelydende tråder slått sammen. Edie, adm.
Gjest theTitanic Skrevet 18. september 2020 #18 Skrevet 18. september 2020 Du har rett i at arbeidsgiver ikke skal se den delen av sykmelfingen der det står hva som feiler deg. Det er privat
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #19 Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det var de som ansatte meg, og de så hva de fikk da de ansatte meg også. Jeg fikk ingen beskjed om at løft ble gjennomført uten bruk av hjelpemidler før jeg skrev under kontrakt, noe jeg burde ha fått tenker jeg Anonymkode: eacaa...b8b Ja, jeg tenker det samme. Håper du finner en jobb hvor du blir behandlet bedre. Du har krav på tilrettelegging, så du skal vel teoretisk sett ha rett til å få gjennomføre resten av jobben, med fritak for løft, og arbeidsgiver skal gjøre sitt beste for å tilrettelegge. Men nå er jo sykemeldingsperioden kun 14 dager før du slutter, så jeg vet ikke om nav gidder involvere seg så mye i akkurat dette arbeidsforholdet. Anonymkode: 1cf34...f99
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #20 Skrevet 18. september 2020 HMS forskriften presiserer tydelig at man ikke skal løfte mer en ett par kg. Jeg ville varslet de du jobber for (BPA eller høyere), slik at nestemann ikke opplever det samme. Dessverre finnes det mye av denne problematikken, og nyutdannede vet ofte ikke om ulike reglement - og får ikke satt arbeidsleder «på plass». Dette er utnytting og nærmest slaveri. Ikke greit. Godt du kom deg bort. Anonymkode: 76854...534 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå