Gå til innhold

Dere med bmi ca 19-21 som er nøye med vekten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må dere veie mat og slikt innimellom? Eller hvordan gjør dere det?

Jeg har vært vant til å spise dobbel så mye enn hva jeg burde gjort. Fikk meg en skikkelig oppvekker med lifesum og så hvor mye unødvendig jeg har spist og drukket opp igjennom. 

Nå som jeg veier alt, er det ingen problem å holde meg innenfor de kaloriene jeg skal ha om dagen. Men ser for meg det er fort gjort å komme ut av det om jeg stopper opp. Så nå lurer jeg veldig på hvordan jeg skal holde vekten. Må jeg alltid veie? 

Ser for meg at jeg veier meg selv like ofte, og deretter får en pekepinn på om jeg har gått opp i vekt eller ikke. 

Lurer fælt på hva dere gjør for å ha kontroll på vekten. 

Anonymkode: 39e53...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, veier aldri mat og teller ikke kalorier heller. Velger å spiste stort sett sunt og i tillegg spiser jeg bare to måltider om dagen - da begrenser det seg selv. Ingen småspising annet enn en og annen frukt/grønnsak mellom måltidene, drikker aldri kalorier. 

Anonymkode: 2c5ae...094

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg selv ca 1 gang i uka og justerer inntaket alt ettersom. 

Vei maten til det er automatikk i hvor mye du skal ha. 

Anonymkode: 87178...145

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugar Plum Fairy

Jeg veier ikke maten, men kjenner det på kroppen når den har fått nok mat. Spiser meg sjeldent stappmett, det er ikke en god følelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger spis deg fri, så veier maten min stort sett. Veier ikke på besøk eller restaurant, men da holder jeg øyemål. Hadde aldri klart å telle kalorier da, systemet i SDF er utrolig mye enklere å forholde seg til. Ingen regning eller sjekking i tabeller. Bare legge maten på tallerkenen inntil en viss vekt. 

Samboer er pinnetynn og kroppen hans regulerer dette veldig bra selv. Han har gode sult- og metthetssignaler. Da vi møttes sa jeg nesten med en gang at han bare måtte vite at vi opplever mat på veldig forskjellige måter. Og han har selv observert det. Så om du er som meg så er det nok ikke så lett å sammenlikne deg med de som aldri har hatt et vektproblemer og som har gode reguleringsmekanismer. Min kropps regulering har definitivt blitt "messed up" av at jeg har en sensitiv insulin respons og derfor må spise "som en diabetiker bør" for at den skal funke skikkelig. Og siden metthetsfølelsen ikke styres godt naturlig, så er jeg utrolig takknemmelig for Spis deg fri. 

Anonymkode: d0ad1...5b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiser rett og slett vanlig normal mat i normale mengder.

Anonymkode: 6e2af...62f

Håpløst utsagn, normalt er utrolig vanskelig å forholde seg til. Mener du klassisk norsk husmannskost med hjemmebakt brød, ost, leverpostei, sild, makrell i tomat og kjøttkaker, fiskepudding, fiskegrateng, stek med tilbehør som kålstuing, ertepure o.l til hovedsak alle måltider? Eller mener du kjøpe brød med syltetøy, baguetter til lunsj, taco, pizza, pastaretter osv ukentlig? Og hva er normal mengde? En på 160 som sitter mye stille trenger ikke i nærheten av det jeg på 180 med daglig hundelufying på 1.5t og trening 5 ganger i uka gjør. Normal mat i normal mengde er et umulig begrep, som ingen kan forholde seg til. 

Det du kanskje mener er at du spiser mat uten å følge noen spesiell diett eller matfilosofi og kroppen din er god på å fortelle deg når du har fått nok. Evt at du har erfart hvilken mengde av den type mat du foretrekker som du kan spise uten at du legger på deg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier og teller kalorier hvis jeg går opp noen kg, og går de ned igjen på et par måndter. Er nok flink til å å spise mindre middag / hoppe over måltid hvis jeg har skeiet ut en dag.

Spiser ofte men ganske lite og liker heller ikke følelsen av å være stappmett, syns det rett og slett er vondt. 

Elsker mat og koser meg så ofte jeg kan, samtidig er jeg bevisst vekten, blir dorsk og utilfreds hvis jeg veier mer enn trivselsvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri veiet mat eller telt kalorier i hele mitt liv, jeg kjenner når jeg er mett og stoppe da. Alltid vært slank.

Anonymkode: 4bd44...646

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg stort sett kommer over, men i moderate mengder. Dvs. jeg spiser meg aldri stappmett.  Så bruker jeg fettklype en gang i uken for sjekk. Det er bedre enn badevekta. Så justerer jeg treningsmengden utav det. Enklte uker må jeg øke treningsmengden for å holde vekta på normal. Ikke unormalt at jeg da øker med 20 - 30 km. på en uke. Prøver å ligge på 70 - 90 km. som normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør ikke meg siden jeg har en BMI på 26-ish, men jobber med å få den ned. Er snart i mål. Min plan er hvertfall å fortsette å telle kalorier en god stund, men ikke nødvendigvis hver dag. Dagene jeg ikke teller skal jeg "øve" meg på å spise riktig mengde likevel. Jeg skal veie meg jevnlig (minst hver uke), og etter ferie, høytider etc skal jeg ikke være redd for å ta noen uker med kaloriunderskudd igjen for å "snu skuta" HVIS jeg har gått opp i vekt. 

Jeg har lagt på meg 10 kg uten å merke det før, det kan FORT skje igjen hvis jeg naivt velger å stole på at jeg nå har kontroll. Skal ikke mer enn en brødskive for mye hver dag før det går oppover igjen. 

"vi" som har vært overvektige kan nok ikke sånn sett satse på å gjøre akkurat det samme som de som alltid har vært tynne. De kan jo bare fortsette å gjøre som de alltid har gjort, men har man hatt overvektige "vaner" er det fort gjort å ta tilbake vanene helt ubevisst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Albbas skrev:

Du spør ikke meg siden jeg har en BMI på 26-ish, men jobber med å få den ned. Er snart i mål. Min plan er hvertfall å fortsette å telle kalorier en god stund, men ikke nødvendigvis hver dag. Dagene jeg ikke teller skal jeg "øve" meg på å spise riktig mengde likevel. Jeg skal veie meg jevnlig (minst hver uke), og etter ferie, høytider etc skal jeg ikke være redd for å ta noen uker med kaloriunderskudd igjen for å "snu skuta" HVIS jeg har gått opp i vekt. 

Jeg har lagt på meg 10 kg uten å merke det før, det kan FORT skje igjen hvis jeg naivt velger å stole på at jeg nå har kontroll. Skal ikke mer enn en brødskive for mye hver dag før det går oppover igjen. 

"vi" som har vært overvektige kan nok ikke sånn sett satse på å gjøre akkurat det samme som de som alltid har vært tynne. De kan jo bare fortsette å gjøre som de alltid har gjort, men har man hatt overvektige "vaner" er det fort gjort å ta tilbake vanene helt ubevisst. 

Veldig godt sagt! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri veid eller telt kalorier, men vet hva jeg kan spise og spiser meg veldig sjelden stappmett. Spiser helt normal kost, men ikke så mye sukker. Spiser 4-5 måltider, men ikke store. Jeg går maks opp to kilo, fordi jeg tar tak i det før jeg går opp mer. Har trivselsvekt som funker til to kilo opp og en kilo ned, men er naturlig på 55 hvis jeg trener normalt og spiser ganske sunt. Mistrives med en gang jeg kommer under eller over det, men har null problem med å holde meg her. Tipper du slipper å veie maten etter en stund, da vet du ca hva som er riktig. Du må bare endre oppfatningen din av hva som er bra mengde og det tar sikkert litt tid. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håpløst utsagn, normalt er utrolig vanskelig å forholde seg til. Mener du klassisk norsk husmannskost med hjemmebakt brød, ost, leverpostei, sild, makrell i tomat og kjøttkaker, fiskepudding, fiskegrateng, stek med tilbehør som kålstuing, ertepure o.l til hovedsak alle måltider? Eller mener du kjøpe brød med syltetøy, baguetter til lunsj, taco, pizza, pastaretter osv ukentlig? Og hva er normal mengde? En på 160 som sitter mye stille trenger ikke i nærheten av det jeg på 180 med daglig hundelufying på 1.5t og trening 5 ganger i uka gjør. Normal mat i normal mengde er et umulig begrep, som ingen kan forholde seg til. 

Det du kanskje mener er at du spiser mat uten å følge noen spesiell diett eller matfilosofi og kroppen din er god på å fortelle deg når du har fått nok. Evt at du har erfart hvilken mengde av den type mat du foretrekker som du kan spise uten at du legger på deg. 

Alle voksne mennesker vet jo at om man spiser mye godteri f.eks så er jo ikke det normal mat.

Jeg spiserbalt det du nevner og mye annet i løpet av året. Spiser variert vanlig mat av alle slag, men spiser rolig og spiser meg ikke stappmett, altså normal mengde.

Alle merker jo hva som er passe mengde å spise etter hvert som tiden går. Går man mer ned i vekt enn man ønsker spiser man for lite, går man mer opp enn man ønsker spiser man for mye. Når man holder seg på den vekta man ønsker spiser man passe.

Anonymkode: 6e2af...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Spiser rett og slett vanlig normal mat i normale mengder" er ikke så vanskelig å forholde seg til når man vet hva normalt betyr. Det kan bety norsk husmannskost, eller taco, eller noe helt annet, eller litt av hvert. Det betyr akkurat så mye en stillesittende på 160 trenger, hvis man er 160 og stillesittende, og det betyr akkurat så mye en 190 høy idrettsutøver trenger, hvis man er 190 og idrettsutøver. 

Anonymkode: 31892...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må dere veie mat og slikt innimellom? Eller hvordan gjør dere det?

Jeg har vært vant til å spise dobbel så mye enn hva jeg burde gjort. Fikk meg en skikkelig oppvekker med lifesum og så hvor mye unødvendig jeg har spist og drukket opp igjennom. 

Nå som jeg veier alt, er det ingen problem å holde meg innenfor de kaloriene jeg skal ha om dagen. Men ser for meg det er fort gjort å komme ut av det om jeg stopper opp. Så nå lurer jeg veldig på hvordan jeg skal holde vekten. Må jeg alltid veie? 

Ser for meg at jeg veier meg selv like ofte, og deretter får en pekepinn på om jeg har gått opp i vekt eller ikke. 

Lurer fælt på hva dere gjør for å ha kontroll på vekten. 

Jeg veier meg, innimellom. Veier jeg mindre enn forventet? Ja, da spiser jeg høykalori mellommåltider (nøtter, smoothies, kaffelatte etc) en stund. Så veier jeg meg igjen (la oss si neste måned). Er vekten den samme? Da fortsetter jeg å spise som før. Er vekten høyere, men normal? Da returnerer jeg til "normalkosthold". Er den høyere, og på kanten av eller over maksvekt? Da spiser jeg lavkalori en periode. Sånn går tiden.

Sett en nedre grense  (la oss si 50 kg) og en øvre grense (la oss si 54 kg). Sørg for at de to er absolutt maks 5 kg fra hverandre. Gir du deg selv 10 kr i slack så risikerer du å måtte kjøpe nye klær. Hold en stram linje og innfør tiltak i den øyeblikket du nærmer deg øvre eller nedre grense, og du behøver aldri, noensinne, slanke deg.

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Normalt" er det kostholdet DU kan ha over tid (tenk 90 år, ikke 4 måneder) og holde vekten. Om det er taco og baguetter eller salat og kokt fisk? Det vedkommer ikke meg. Ethvert sunt voksent menneske må forventes å ha en konkret formening om sitt eget energibehov, og hvordan hen foretrekker å få det dekket.

"Taco" og "brød" og "fiskepudding" er heller helt åpenbart ikke en rett med ett kaloriinnhold. Noen lager taco på torsk og bønner. Andre lager taco på kjøttdeig med ekstra mye rømme og en neve ost. Øker vekten din på den siste? Da er det ikke "normalkost" for deg. Holder du normalvekt på taco med ekstra rømme og en hel pizza på egenhånd? Da er det normalkost for deg. Dette er ikke rakettforskning - voksne mennesker skal kunne håndtere slik lavterskel kompleksitet uten å tenke på det. 

Anonymkode: a0223...120

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier meg av og til. Har jeg gått litt opp så spiser jeg mindre en periode. Hadde en periode jeg telte kalorier i Lifesum, så vet ca hva ting inneholder og hvor mye jeg bør spise.

Anonymkode: 85c24...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker aldri på hva jeg spiser eller hvor store mengder det er. Men jeg er glad i sunn mat, mye grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, fisk og vegetarmat. Er ikke så glad i kaker eller godteri og spiser sjelden det. Drikker aldri noe som inneholder sukker og inntar sjelden alkohol. Spiser meg heller aldri stappmett, men spiser til jeg kjenner at jeg er akkurat passe mett. Jeg spiser hyppige, men små måltider sånn at ikke blodsukkeret ikke mitt blir så lavt at jeg før cravings. Går det for lenge mellom måltidene får jeg veldig lyst på både søt og fet mat og kan gå på en smell, så jeg må spise regelmessig for å unngå det. 

Anonymkode: 5df11...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier eller teller aldri mat. Eneste er inni hodet at jeg tenker på å spise mest mulig sunt, og ikke for store porsjoner.

Følger med på en vekt innimellom. Hvis vekten har gått litt opp, vil jeg fortsette å si ja takk til ting. Men tenke på å spise mindre så vekten ikke øker mer, heller går litt ned. Det er lettere å gå ned med det samme, enn at man legger på seg mye, for så å gå ned. Det er mye vanskeligere da.

Så tenker jeg aldri på at jeg begynner på mandag eller etter jul osv. Jeg begynner med en gang. Spise små porsjoner, og helst velge sunne ting med nok av både fett, karbohydrater og proteiner. Viktig med riktige fettstoffer for å gjøre celler "mett".

Endret av exictence
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over - holder ting litt i sjakk ved å ha noen egne "holdepunkter". Har ikke vekt hjemme, men kjenner om jeansene feks begynner å sitte litt strammere, eller at armene kjennes tykkere ut, at magen virker litt større, osv. Tar grep når jeg ser noe er i ferd med å endre seg, før det går for langt (e.g. ikke la det gå dit at jeg må kjøpe nye klær). 

Hadde en periode for noen år siden der jeg målte mat nøye i forbindelse med at jeg trente styrketrening og var nøye på å telle og regne på makros og litt slikt, etter dette har jeg fått nogenlunde øyemål for ulike mengder og klarer vel å holde nogenlunde regnskap relativt ubevisst.

Har også egen øvre/nedre vektgrense jeg alltid har forholdt meg til, men etter jeg fikk barn har jeg ligget mer på midten og øvre sjikt enn nedre, så nå for tiden tenker jeg litt nøyere over inntak enn jeg pleier. 

For å svare på spørsmålet ditt: Veier ikke maten direkte, men har en nogenlunde kontroll på mengdene. 

Men som også nevnt av andre; jeg overspiser heller ikke, da jeg rett og slett synes det er fryktelig ubehagelig å være kjempestinn. 

Anonymkode: 44ceb...9a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...