Gå til innhold

Jeg klarer ikke å komme i gang...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å komme i gang skikkelig med kostholdsendring. Er ca 30 kg overvektig og satte meg et delmål for en stund siden at jeg skulle gå ned 7 kg i løpet av september. Men det står nesten stille. Nå har jeg satt ny dato og det er ut oktober. Jeg klarer å spise sunnere og færre kalorier i perioder, men så sprekker jeg. Føler at jeg ikke er motivert nok. At jeg har gitt opp. Har ikke jobb for tiden så dagene blir jo litt lange. Stadig sugen på noe godt å tygge på. Vet ikke hvordan jeg skal snu dette... Vet ikke hva jeg tenker dere kan hjelpe med, men kanskje noen har vært i samme situasjon og kan fortelle hvordan dere klarte å komme inn på rett spor? 

Anonymkode: b335a...34d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her, har tidligere klart å ta tak i meg selv og gått ned de kg som trengs, selv om det ikke er veldig mange kg. Alltid under 10 kg. Så har kroppen brukt lang tid på å gå de ned. 

Men de siste årene sliter jeg veldig med å komme inn i slanke tralten. Nesten håpløst. Har dessverre ingen råd, men du er ikke alene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der du er.. Og det eneste som funket på meg var å bli jævlig forbanna på meg selv.
Ta deg sammen.. Rett og slett. og tenk på hva du spiser og hvor mye du spiser. Du skal ikke spise for lite og du skal ikke spise for mye. Jeg begynte å sjekke på Lifesum hvor mye kalorier jeg spiste en dag. Jeg registrerte ALT og det får deg til å åpne øynene. 1 skive ost?? Ja sjekk hvor mye kalorier det er i en skive ost.. Da droppet jeg å spise 2 skiver ost når jeg laget pizza for eks eller hva vi skulle ha til middag med ost til. 

Jeg har nå gått ned 11,5 kg siden mai. Skal jeg spise på resturant så gjør jeg det. Men jeg går til byen. Det utgjør ca 450 kalorier bare der. Skal jeg unne meg noe ekstra, ja da går jeg eller jogger litt i forkant eller etterkant. Jeg spiser omtrent ikke godteri, brus eller potetgull. Kun av og til. Jeg har kuttet ut alkohol. Da dette bremser forbrenningen min.. Sånn har jeg gått ned. 

Slitsomt å måtte tenke hele tiden. Men sånn må det bare være til man kommer inn i det. Nå tenker jeg ikke over hva jeg spiser lenger. Vet ca hvor mye jeg kan spise og registrerer det heller ikke på lifesum. Går ned uke for uke. Har vel 2 uker hvor jeg har gått opp litt. Og det var i sammenheng med mensen .. 

Anonymkode: 79ed7...b9f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over her. Jeg har også «prøvd» å gå ned i vekt i sikkert 10-15 år. Nå først når jeg er 35 år å begynner å tenke på hvordan jeg vil se ut som 40 og 50, slo det meg. Jeg må starte nå!

Så bestemte jeg meg for at det å spise sukker ikke fungerer for meg, for da overspiser jeg. Derfor ble det til at jeg startet med lavkarbo. Leste meg opp i dagesvis på hva jeg burde spise og ikke. Lastet ned lifesum og ble skikkelig streng med meg selv. 
Har lest at man skal være litt forsiktig med å kutte brått, men det var det eneste som funket for meg. Jeg kuttet ut juice, melk, kaffe latte og alt det jeg vanligvis drakk, og byttet ut med svart kaffe (dæsj med fløte (som jeg veier), grønn te og vann. Pepsimax eller funlight en sjelden gang. Samme med mat. Kuttet ut sukker, mel, korn. Og i stedet for å tenke hvor synd det er på meg som ikke kan spise alt mulig, tenker jeg hvor heldig jeg er som kan spise meg mett på egg, deilige oster, nydelig kjøtt/fisk/fjærkre, med grønne grønnsaker og litt bær ved siden av:) også har jeg lest meg frem og funnet oppskrifter på lapper, vaffler, pannekaker, kaker osv, (brød, rundstykker, scones også) som jeg kan lage når jeg har lyst på noe godt til helgen eller bursdager osv. Første uken gikk jeg ned 1,5 kg. Og har gått ned en kg hver uke siden (7 uker siden). Kommer til å begrense kcal inntaket etterhvert som vekta går ned. Dvs 100kcal mindre pr 5 kg feks. Jeg trener ikke for øyeblikket. Det har jeg ikke tid og energi til med full jobb og små barn. Så jeg må være streng med kostholdet for å få dette til.

Ønsker deg lykke til! Håper du finner motivasjonen og gnisten i deg til å sette i gang! Også hjelper det å spørre om tips, råd, oppskrifter, her inne også. Også er det mye bra å lese på forskjellige sider. Google ivei:)

Anonymkode: 51351...146

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også ble irritert på meg selv. Fikk den "nå er det nok" følelsen, bestemte meg der og da for å kutte ut alt unødvendig uten å skulle gjøre det vanskelig ifht middager. Kastet potetgull og alt som er usunt, sa til mannen min, IKKE kjøp godteri eller brus til meg. Skriver handleliste så jeg aldri kjøper noe dumt i butikken, da har jeg heller ikke noe hjemme hvis jeg fyser. Begynte å telle kalorier, og fikk en skikkelig aha opplevelse av å se hva ulike ting inneholder. Jeg spiser meg mett hver dag, og spiser samme som mannen min til middag (normalt) men tar mindre poteter/ris/baguett el.l og mer salat eller grønnsaker. Spiser også litt mindre porsjoner, men blir fortsatt mett. Før spiste jeg meg stappmett på grensen til ubehagelig. Har ikke noen gode tips til det å komme igang, for har tenkt tanken mange ganger selv,  men først nå har jeg klart å komme igang.  Jeg tenker også på hvor skadelig det er å ha de ekstra kiloene, og jeg ønsker virkelig ikke å få diabetes 2 eller andre problemer fordi jeg ikke klarer å begrense meg. Jeg bruker også å se på klær for motivasjon. Liker jo mange klær jeg ikke passer i nå. Har også bestemt meg for å kjøpe nye klær for en viss sum når jeg har gått ned det jeg vil, så er det motivasjon for å holde meg der også. Jeg stresser ikke, for jeg spiser og lever som jeg ønsket i fremtiden også, så jeg skal klare å holde vekten når jeg når dit jeg vil. Det ka ta 1 år eller 2  men det spiller ikke så stor rolle så lenge jeg kommer dit  :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips:

1. Tøm huset for mat som du kan knaske på ila dagen

2. Forbered måltidene dine på forhånd. Eks. Hvis jeg skal ha kylling, ris og salat til middag uten å forberede porsjonen, spiser jeg fort dobbelt så mye som jeg burde. Jeg sliter med å begrense meg. Om jeg derimot har gjort klar 150g kylling, 50g ris og så mye salat jeg vil ha, spiser jeg bare det jeg skal - hverken mer eller mindre. 

3. Hvis problemet er at du har for mye tid, at du spiser fordi du kjeder deg, prøv å komme deg mer ut. Gå turer, tren, finn en hobby du liker som kan distrahere deg fra maten. 

4. Alle går på en smell i blant, og det er helt greit. Men tanken om at "pokker, nå har jeg allerede ødelagt alt, det er ikke vits i å være flink resten av dagen" ødelegger fort mye. Går du på en smell, aksepter deg og tilgi deg selv. Og så fortsetter du i samme gode spor som tidligere. 

5. Ikke gå på butikken når du er sulten.

6. Om du ikke har prøvd å telle kalorier enda, ville jeg gjort det noen dager. Appen Lifesum f.eks. er enkel å bruke. Sannsynligvis får du litt bakoversveis på hvor mye kcal den maten du trodde var supersunn inneholder. Det skjedde i allefall med meg!

You got this!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare gjenta dette som blir nevnt over her. Legg inn maten i lifesum/lignende app på forhånd. Slik at når du står der med maten, kan du legg til eller ta bort, slik at du holder deg innenfor dine tall. 

Også ville jeg blitt med på en eller flere av gruppene her inne, av de som går ned i vekt sammen. Der kan du også diskutere oppturer og nedturer, problemstillinger osv.

Anonymkode: 51351...146

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å lese om meg selv. Jeg veier 104 kg nå, og skal ned på helst 60 tallet, så jeg har en lang vei å gå. 
Jeg er utrolig svak for søtsaker og godis, så hvis vi har det i hus så spiser jeg det. For meg fungerer det ikke å kutte ut alt, for DA sprekker jeg. Jeg er ikke arbeidsledig, men hjemme med barn nå, og det blir fort til at man spiser mer enn nødvendig når man er hjemme. Jeg har skjerpet meg en del de siste ukene nå, og håper jeg kan fortsette. Meld deg inn på tråden «vi som skal ned før julen 2020» det har jeg gjort, så håper jeg det også hjelper med litt «press» og se andre som gjør det samme. 

Jeg har også vært litt av og på med motivasjonen så lenge jeg har prøvd å slanke meg, altså de siste 5-6 årene. 
Nå er det kanskje et par ting som motiverer litt ekstra, så jeg håper det varer. 
1. vi har lyst til å prøve på barn nr to, ca neste sommer. Og jeg har sverget til meg selv å ikke bli gravid mens jeg er så overvektig som sist. Neste svangerskap vil jeg føle meg fin, lettere og mere vel. Samt slippe alle bekymringene i forhold til graviditet og overvekt. 

2. En godt bekjent av meg har kreft og ligger for døden. Hen ligger bare å venter på å dø, mens barn, familie og foreldre sitter å ser på. Det setter ting litt i perspektiv for meg, og mange problemer blir plutselig veldig små i forhold. Blant annet min overvekt. En annen kjemper med all sin kraft for de siste minuttene sammen med barna, og jeg skal deppe for å ikke klare å gå ned i vekt. Nei. Jeg er ekstra motivert for å ta bedre vare på kroppen nå, og det er i stor del, å redusere denne vekten. Og det har også mye å si for psyken min. Jeg har det rett og slett ikke bra i denne kroppen her. 

så, du er ikke alene. Håper du finner den motivasjonen du trenger, og at du lykkes❤️

Anonymkode: 67ab6...374

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å bli motivert for vektnedgang, så lenge du ikke har spist for mye med motivasjon å bli overvektig, og det har du vel ikke? Jeg måtte bli lei av livsstilen som gjorde meg overvektig, og det tok sin tid - men da var det egentlig bare å få korrigert noen feiloppfatninger, som feks nesten alt vi blir fortalt om vekt, kropp og mat, og stake ut en ny retning. Null problem etter det.

Anonymkode: 58212...d69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ville det nok. Disiplin. Se hva man får utav det og hvorfor man vil endre.

Anonymkode: b94fc...951

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hentet inspirasjon fra enkelte på SoMe som hun her som begynte i det små, rett og slett ved å gå korte noen få km hver dag i en periode, og så øke distanse og innsats etter hvert som formen steg. Som hun sier; ikke vent på motivasjon, den vil ikke komme av seg selv. Du må bare gjennomføre med disiplin og etter hvert blir det lettere og lettere.

Anonymkode: ae8c4...335

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å jobbe med en uvane av gangen, det går selvfølgelig litt tregere enn å fikse alt med en gang, men det er lettere i starten. F.eks. kun lettbrus hvis du drikker mye brus med sukker. Eller godteri og snacks kun i helger hvis du spiser mye av det. 30 dager uten take away hvis det er en svakhet eller grønnsaker på halve tallerkenen til hver middag. Ta en ting om ganger og når du mestrer den første kan du begynne på ting nummer to. 

Anonymkode: d4b1d...0dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble jeg litt skremt av de helseplagene og livsstilssykdommene overvekten (hos meg: fedme) kan gi. Har jo hørt det før, men det var først som 33-åring at det virkelig sank inn. Jeg vil ikke ha diabetes før jeg fyller 40 og måtte bruke medisiner resten av livet, jeg ønsker å ikke ha dårlige knær og hofter som 50-åring, jeg vil derimot være frisk og se barna mine vokse opp, bli voksne og kanskje få egne barn.

I tillegg kom alt annet som å ikke lenger bli diskriminert, kunne handle klær fra alle merker, og at tøffe fjellturer ikke ble så tunge (30-40 kg ekstra er tungt å drasse på når man skal opp flere hundre høydemeter).

Jeg måtte jobbe mye med hodet. Hvorfor overspiser jeg, når og i hvilke situasjoner overspiser jeg/dyttee jeg i meg sjokolade og godterier. Jeg måtte identifisere dårlige mønstre og bevisstgjøre meg selv, og jeg måtte gjøre noen grep som jeg sjal ha resten av livet. Jeg slanker meg ikke, men har endret livsstil. Den livsstilen begynte med en gang, ingen utsettelse til mandag med mulighet til full utskeielse i helga.

Jeg landet på å kutte ut alt av godterier, chips og kaker (unntatt i bursdager og lignende selskaper). Kjenner skikkelig sug i et par dager selv etter et bittelite kakestykke, men har klartnå holde meg unna.

Jeg spiser ikke etter middag (kun litt om jeg er veldig sulten).

Drikker ikke kalorier.

Er opptatt av av å spise mat som gir kroppen  god næring.

Anonymkode: 32f5d...12d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at dere har delt erfaringer med meg og gode tips! ❤️ Jeg skal se nærmere på alle de rådene som dere har kommet med og jobbe med motivasjonen. Har ikke lyst å være overvektig resten av livet. Hadde det bare fantes en mirakelkur. 🤣 Prøvde meg på Nokadietten en gang. Problemet der var at Noka shaken var nesten som snop for meg. Syntes den var kjempegod! 😂😋Og så ble det jo Noka i tillegg til annen mat og da ble det jo helt feil. Jeg er helt håpløs, men skal klare det. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at dere har delt erfaringer med meg og gode tips! ❤️ Jeg skal se nærmere på alle de rådene som dere har kommet med og jobbe med motivasjonen. Har ikke lyst å være overvektig resten av livet. Hadde det bare fantes en mirakelkur. 🤣 Prøvde meg på Nokadietten en gang. Problemet der var at Noka shaken var nesten som snop for meg. Syntes den var kjempegod! 😂😋Og så ble det jo Noka i tillegg til annen mat og da ble det jo helt feil. Jeg er helt håpløs, men skal klare det. 👍

hvor bor du?
finnes det noen treningssenter du kan melde deg på?

Anonymkode: c41ca...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del ble jeg litt skremt av de helseplagene og livsstilssykdommene overvekten (hos meg: fedme) kan gi. Har jo hørt det før, men det var først som 33-åring at det virkelig sank inn. Jeg vil ikke ha diabetes før jeg fyller 40 og måtte bruke medisiner resten av livet, jeg ønsker å ikke ha dårlige knær og hofter som 50-åring, jeg vil derimot være frisk og se barna mine vokse opp, bli voksne og kanskje få egne barn.

I tillegg kom alt annet som å ikke lenger bli diskriminert, kunne handle klær fra alle merker, og at tøffe fjellturer ikke ble så tunge (30-40 kg ekstra er tungt å drasse på når man skal opp flere hundre høydemeter).

Jeg måtte jobbe mye med hodet. Hvorfor overspiser jeg, når og i hvilke situasjoner overspiser jeg/dyttee jeg i meg sjokolade og godterier. Jeg måtte identifisere dårlige mønstre og bevisstgjøre meg selv, og jeg måtte gjøre noen grep som jeg sjal ha resten av livet. Jeg slanker meg ikke, men har endret livsstil. Den livsstilen begynte med en gang, ingen utsettelse til mandag med mulighet til full utskeielse i helga.

Jeg landet på å kutte ut alt av godterier, chips og kaker (unntatt i bursdager og lignende selskaper). Kjenner skikkelig sug i et par dager selv etter et bittelite kakestykke, men har klartnå holde meg unna.

Jeg spiser ikke etter middag (kun litt om jeg er veldig sulten).

Drikker ikke kalorier.

Er opptatt av av å spise mat som gir kroppen  god næring.

Som om jeg skulle ha skrevet dette! Spesielt det med fjellturer er sårt for meg, og dermed et mål!

Ts:

Tok utgangspunkt i meg selv. Gjorde små grep; slutte å ta den ene osteskiven når jeg høvlet ost til pizza. Spiser bare 4 istedenfor 6 pizzastykker. Sluttet å kjøpe flytende kcal. Bestiller pepsi max istedenfor caffe mokka på kafé med venninner. Spiser litt mindre ris/pasta til måltider. Spiser godteri kun på lørdager.

Har ingen tidsfrister eller noe. Bare det går nedover, så er jeg fornøyd. Loggfører alt i en almanakk, der jeg skriver antall skritt og km jeg har gått den dagen. Antall minutter jeg har trent/gått tur. Og planlegger dagene mine; når skal jeg trene.

Og det er fortsatt work in progress. :) var akkurat som deg, helt til jeg en dag ble forbannet på meg selv og irritert at jeg lot det gå så langt. 

Anonymkode: 4a271...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her skriver du noe som er veldig viktig, nemlig at det ikke finnes noen mirakelkur. Det handler dermed ikke om slanking, men å endre livsstil. Du må rett og slett finne en livsstil som du kan ha resten av livet, og du må begynne å leve slik med en gang. Lev som den nye livsstilen, så forsvinner kiloene. Du må gjerne trene (fordi det er bra for blodpumpa, muskler, ja hele kroppen, men det er kostholdet som tar kiloene), men ikke press  deg selv til spinningtimer 3 ganger uka om det ikke passer for deg. Jeg jogger én gang i uka, da det er alt jeg får tid til i en hektisk hverdag med små barn.

Denne tråden var en øyeåpner for meg: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1396306-det-er-ikke-nødvendigvis-lett-for-oss-slanke-å-holde-vekten-heller/#comments  Jeg trodde på de slanke kjendisene som sa at de spiser det de har lyst på, og forstod vel først nå i høst at slanke mennesker også må passe på. De kan gjerne spise et par kakestykker eller en god hotellfrokost, men da må de kutte energiinntaket før eller etterpå. Blir helt flau av å tenke på at jeg ikke har forstått det tidligere, men slik er det altså. Det å begynne å tenke som og leve som en normalvektig har altså vært svært viktig for meg.

Jeg glemte å skrive i stad at jeg også har blitt kjent med følelsen av sult. Jeg går ikke rundt og sulter meg, men er ikke redd for å være ordentlig sulten når jeg skal spise middag, og jeg har begynt å like at jeg virkelig er sulten når jeg spiser det første måltidet en dag. Før var jeg vel bare ikke-mett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som om jeg skulle ha skrevet dette! Spesielt det med fjellturer er sårt for meg, og dermed et mål!

[...]

Anonymkode: 4a271...93e

Vil bare si at man også kan gå på fjellturer med mye overvekt. Jeg har med 30 kg overvekt gått hytte-til-hytteturer i Jotunheimen og Rondane med tung sekk. Jeg har gått mer enn 1800 høydemeter med 30 kg overvekt (bar kun mat og drikke), og brukte "kun" DNT-tid. 

Det er altså mulig, men bare mye tyngre. Ikke la overvekt hindre deg i å gå på turer i skog, mark og fjell (😍)! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har kommet inn masse gode forslag her! En annen ting jeg kom på er å ta en dag om gangen, en uke om gangen. Sette seg kortsiktige mål i tillegg til de langsiktige. "Denne uka skal jeg ikke spise sukker" "..gå 10 000 skritt hver dag" "..spise en halv tallerken grønt til hver middag". Det hjelper i hvert fall meg når jeg lager utfordringer med litt kortere tidsspenn. Da får man jo mestringsfølelsen litt oftere! I tillegg kan det jo hjelpe å gjøre det litt gøy: Begynne med stolpejakt, prøve veganisme, gjøre en challenge fra youtube, spare penger etc.. Finne på et prosjekt for seg selv som gjør at man føler man gjør noe spennende, heller enn at man går glipp av masse. Lykke til, jeg har troa på deg!

Anonymkode: d5cc2...340

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at du sparer masse penger ved å kutte ut sjokolade og godteri, samt ved å generelt spise mindre (dersom du spiser vanlig mat). Jeg kjøper ofte dyre knekkebrød fra Sigdal (burde bake selv, men har ikke kommet dit ennå). De smaker kjempegodt, er svært næringsrike, og metter godt og lenge. De gir meg matglede. Jeg tør ikke si hvor mye jeg brukte på godis i snitt per dag, men det er mye mer enn det er pakke Sigdal-knekkebrød koster 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...