Gå til innhold

Overføre penger utlandet - Lang ventetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor lenge det er vanlig å måtte vente når noen skal motta eller sende penger til utlandet? Jeg jobber som frilanser og har ca. 18.000 utestående hos en kunde i Kanada. De sier faktura ble betalt for 12 dager siden, men jeg ser fortsatt ikke noe på konto. De la også ved bekreftelse på utgående betaling.

Det finnes heller ingen som kan gi noe svar på hvor pengene befinner seg. Den norske banken min sier de ikke har fått noen beskjed, mens banken som sendte pengene ikke vil svare meg.

For all del, kanskje de lurer meg, men det er et større firma med lang fartstid i bransjen. Fant heller ingen klager eller varsler om de på nett.

Er det noen her som har erfaringer med å spore opp dette? Heldigvis er det ingen akutt krise, men det irriterer meg at bankvesenet tar så lang tid.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg mottar penger fra utlandet tar det ca 4 dager, noen ganger 3. Skal sies at bankene i USA og Kanada går litt i sirup og har annerledes måte å gjøre ting på, litt tungrodd til tider. Kan nok ta litt tid så hvis jeg var deg ville jeg ventet i 4-5 dager til før du etterlyser utbetalingen. 

Be dem sende en eller annen form for bekreftelse på at overføringen er utført kanskje.

Anonymkode: 18afd...202

• Liker 1
Skrevet

Det burde ikke ta 12 dager å få pengene. Normal tidslinje er mer på linje med hva anonym bruker sa ovenfor: 3-4 dager.

Har ikke opplevd at det tar så langt tid sjøl, men vet at det noen ganger kan fryses for å sjekke om det er hvitvasking. Men skulle jo ikke tro at 18 K er noe å henge seg opp i...Det er småsummer.

Grunnen til at det tar så lang tid er at flere banker må håndtere overføringen. ITavisen har gått litt mer i dybden på det. Hvis noen skal sende penger til utlandet (f.eks sør amerika) så er det vanlig at pengene må gjennom et lag av ulike banker.

Uansett så burde det gå kjappere. Handelsbanken sier f.eks at det skal ta 2-5 dager: https://www.handelsbanken.no/no/privat/konto-kort-og-betale/betale/betale-til-utlandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...