Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har skikkelig lyst til å bli studiekonsulent på en høgskole/universitet og lurer på om noen som jobber som studieveileder/konsulent kan dele sine erfaringer med yrket (både det gode og det vanskelige), hverdagen, arbeidsmengden, og gjerne litt tips også (f.eks fag og søknad)?

Må man være veldig utadvendt i slikt yrke? Jeg er litt introvert, men klarer meg veldig fint en-til-en. 

Anonymkode: bfa35...9cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studerer du nå? Hva studerer du?

Jeg jobber i studieadministrasjon nå. Har mastergrad innen et teknisk fag, og har jobbet både privat og i staten. Kan på generelt grunnlag si at det er mindre arbeidspress i staten. Som student var jeg veldig aktig i studentforeninger og var ganske involvert på instituttet (var med på å arrangere faglige seminarer, konferanser, julebord, osv) så jeg ble litt kjent med de ansatte. Jeg jobbet også deltid som kollokvieleder og litt andre jobber her og der. Kollokviejobben, mastergraden og arbeidserfaringen min gjorde at jeg fikk en teknisk stilling på et annet institutt. Jeg tror gode referanser fra mitt "opprinnelige" institutt hjalp veldig. Etter et par år i den tekniske stillingen fikk jeg jobb i studieadministrasjonen på samme institutt. 

Jeg vil tro det er enklere å få en slik jobb dersom man har noe faglig innsikt i hva fakultetet/instituttet underviser. Man må ikke være utadvendt. Egenskaper som settes pris på er om du er selvgående, grundig og pliktoppfyllende. Lykke til 😄

Anonymkode: 5a01c...fc5

Skrevet