Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har skikkelig lyst til å bli studiekonsulent på en høgskole/universitet og lurer på om noen som jobber som studieveileder/konsulent kan dele sine erfaringer med yrket (både det gode og det vanskelige), hverdagen, arbeidsmengden, og gjerne litt tips også (f.eks fag og søknad)?

Må man være veldig utadvendt i slikt yrke? Jeg er litt introvert, men klarer meg veldig fint en-til-en. 

Anonymkode: bfa35...9cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studerer du nå? Hva studerer du?

Jeg jobber i studieadministrasjon nå. Har mastergrad innen et teknisk fag, og har jobbet både privat og i staten. Kan på generelt grunnlag si at det er mindre arbeidspress i staten. Som student var jeg veldig aktig i studentforeninger og var ganske involvert på instituttet (var med på å arrangere faglige seminarer, konferanser, julebord, osv) så jeg ble litt kjent med de ansatte. Jeg jobbet også deltid som kollokvieleder og litt andre jobber her og der. Kollokviejobben, mastergraden og arbeidserfaringen min gjorde at jeg fikk en teknisk stilling på et annet institutt. Jeg tror gode referanser fra mitt "opprinnelige" institutt hjalp veldig. Etter et par år i den tekniske stillingen fikk jeg jobb i studieadministrasjonen på samme institutt. 

Jeg vil tro det er enklere å få en slik jobb dersom man har noe faglig innsikt i hva fakultetet/instituttet underviser. Man må ikke være utadvendt. Egenskaper som settes pris på er om du er selvgående, grundig og pliktoppfyllende. Lykke til 😄

Anonymkode: 5a01c...fc5

Skrevet

Jeg jobber også i studieadministrasjonen, men oppgavene mine er litt andre. Det er helt OK å jobbe her, vi har mange ansatte, både introverte og ekstroverte. Som på de fleste andre arbeidsplasser kan man ta på seg oppgaver man liker, og dermed unngå de man ikke ønsker. For eksempel melder jeg meg ofte frivillig til skriftlig arbeid, og saksbehandling, mens jeg har andre kolleger som heller vil reise rundt på universitetet og holde møter og presentasjoner.

Lønna er dårlig, da. Vi har mastergrad, de fleste av oss, og mange års ansiennitet (10-15 år har de fleste her), men få av oss har kommet over 500 000 kr i lønn.

De fleste nye fast ansatte her har hatt korte vikariater før, hatt sommerjobb, eller jobbet andre steder ved universitetet slik at de kjenner saksbehandlerverktøyene og IT-systemene. Ellers er det vanskelig å få en fot innafor.

Anonymkode: 3c3c2...413

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studerer du nå? Hva studerer du?

Jeg jobber i studieadministrasjon nå. Har mastergrad innen et teknisk fag, og har jobbet både privat og i staten. Kan på generelt grunnlag si at det er mindre arbeidspress i staten. Som student var jeg veldig aktig i studentforeninger og var ganske involvert på instituttet (var med på å arrangere faglige seminarer, konferanser, julebord, osv) så jeg ble litt kjent med de ansatte. Jeg jobbet også deltid som kollokvieleder og litt andre jobber her og der. Kollokviejobben, mastergraden og arbeidserfaringen min gjorde at jeg fikk en teknisk stilling på et annet institutt. Jeg tror gode referanser fra mitt "opprinnelige" institutt hjalp veldig. Etter et par år i den tekniske stillingen fikk jeg jobb i studieadministrasjonen på samme institutt. 

Jeg vil tro det er enklere å få en slik jobb dersom man har noe faglig innsikt i hva fakultetet/instituttet underviser. Man må ikke være utadvendt. Egenskaper som settes pris på er om du er selvgående, grundig og pliktoppfyllende. Lykke til 😄

Anonymkode: 5a01c...fc5

Takk for svar! Er du fornøyd med lønnen du har?

Anonymkode: bfa35...9cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...