AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 På jobb skal vi ha en samling med ca 20 personer. Jeg har litt sosial angst og er VELDIG engstelig for å ta ordet i forsamlinger. Nå forventer sjefen at jeg holder innlegg om et tema, som jeg riktignok kan best av oss som jobber der. Jeg ligger våken og gruer meg, for 3. natt på rad. Har gitt han beskjed om at jeg sliter, han mener uansett at jeg skal holde dette innlegget. Vet ikke hvordan gripe dette an. Er sliten og stresset fra før pga vanskelig situasjon med barn med diagnoser, og dette trenger jeg bare ikke på toppen... Anonymkode: 31099...4ca
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Det er jo gjerne en del av arbeidsoppgavene. De færreste liker det. Anonymkode: 6cb8b...6ab 9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Presenter deg selv, sett på en ferdig presentasjon du har laget hvor du og har spilt inn lyd på forhånd, og svar på spørsmål tilslutt. Anonymkode: 0fd54...53e 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 Jeg ville forsøkt å snakket med sjefen en gang til. Forklart at det ikke går. Jeg kan ikke holde presentasjoner, jeg heller. Har ikke sosial angst, men en annen sperre. Sa faktisk ifra på jobbintervjuet fordi det er ikke unormalt å måtte presentere noe i min type stilling. Heldigvis har jeg mange kollegaer som kan. Anonymkode: 3a182...9be
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Det er som andre sier en del av arbeidsoppgavene å dele av den kunnskapen du har. Du kan ikke forvente spesialbehandling. Skal du gå gjennom hele livet med den holdningen at du ikke kan gjøre ditt eller datt fordi du har angst? Anonymkode: 8e874...c65 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 https://tv.nrk.no/serie/kort-fortalt-livsmestring/sesong/2/episode/20/avspiller Du må se denne om sceneskrekk og se hva du kan gjøre for å jobbe med deg selv. Du er den eneste som kan endre tankemønster her. Jeg er lærer og vi arbeider mye med hvordan vi skal mestre livet, og dette er en av de områdene som går igjen. Dessverre er livet slik at vi alle må gjøre ubehagelige ting noen ganger, dette er din utfordring og du må takle den. Du klarer det! Ingen dør på den «scenen». Anonymkode: 1f043...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 De aller fleste engster seg veldig de første gangene. Jeg hadde det også helt jævlig de første gangene, men det blir bedre og bedre for hver gang. Noen ganger må man faktisk bare gå utenfor komfortsonen. Det er en del av arbeidslivet. Men jeg håper du går til psykolog for denne sosiale angsten din. Du har åpenbart behov for å lære deg noen strategier for å håndtere angsten. Anonymkode: 79400...895
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 Du må nesten vurdere om dette er angst du kan takle eller ikke. Jeg har alltid hatt sterk angst i forkant av slike ting, men klart å gjennomføre, og det i seg selv hjelper mot angsten. Hvis derimot angsten faktisk er for alvorlig, så får du gå til legen og få en uttalelse. Uansett bør du søke hjelp for angsten for å få det bedre:) Og dersom slike ting er en del av yrket ditt er det jo svært viktig å bli friskere fra dette. Anonymkode: 8842f...87a 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 Hvordan skal du bli bedre i å holde foredrag om du aldri øver på det? Det blir bedre og bedre for hver eneste gang. Du sover dårlig, sier du, Javel, det er ikke uvanlig. Ikke la det bli en sovepute at du skal ha det mest mulig komfortabelt her i livet. Tørr å utfordre deg selv, det er det du vokser på! Anonymkode: 86929...1b9
Linazer Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 Dette er årsaken til hvorfor vi kjører muntlige presentasjoner i skolen i flere fag hvert eneste år. Jeg underviser i to språkfag i vgs og jeg jobber masse med det. De som gruer mest kan første gang ha det alene med meg, deretter kan de ha foran meg og feks to andre i klassen. Så prøver jeg å få de til slutt å ha fremfor alle. De fleste må en eller annen gang presentere noe i jobb eller hobbysammenheng. Da er det viktig at det ikke er første gang. Ha en kort introduksjon av deg selv og emnet du skal prate om, bruk visuelle hjelpemidler som illustrasjoner, film eller etc. Så runder du av med å summere opp, konkludere, spørre om noen har spm og takker for oppmerksomheten. Jeg lover deg at det kommer til å gå så mye bedre enn du frykter. Lykke til 😊👍
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 Om han i realiteten kan forvente det kommer an på kontrakten din og hva slags type jobb du har, det er ikke alle stillinger det er gitt at man -skal- holde presentasjoner. Når det er sagt, så er det neppe så skummelt som du skal ha det til. 20 personer er innafor, og bare forbered deg, så går det seg til Anonymkode: cfe3c...874
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå