AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1 Skrevet 17. september 2020 Jeg er helt rådvill nå, aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg og mannen bor hos svigers nå i en periode, vi har solgt vår leilighet og pusser opp rekkehuset vi har kjøpt. Svigers lar oss bo i huset deres i mellomtiden. Problemet er at svigers har en annen kultur og en annet syn på barneoppdragelse. Vi har frem til nå hatt lite med svigers å gjøre, da de har vært skeptisk til meg som svigerdatter, ble faktisk sjokkert når de lot oss bo i huset deres en måned. Vi flytter hit for to uker tilbake, og det har vært vanskelig fra dag 1. Svigers har ett hus fullt av pyntegjenstander som hverken skal røres eller brukes, de har dyre møbler og hvitevarer som de er ekstremt glad i. Vår sønn som er 5 år har litt lopper i blodet til tider. I dag tidlig sprang han over stue gulvet og knuste en vase, visstnok en svært dyr designer vase. Rett før leggetid greide han også å søle smoothie på stolen han satt på, stol i hvit silkestoff, selvsagt ikke vaskbart. Svigermor er kjempesur, leide han ut av rommet og kjeftet på han til han begynte å gråte. Når jeg kom for å roe ned situasjonen, og stoppe svigermor, begynte svigerfar å messe om at jeg har gitt sønnen min elendig oppdragelse og sa at barnet vårt er det mest udugelige han har vært borti. Han avsluttet med å si at han kommer til å få store problemer på skolen fordi han ikke kunne oppføre seg. Sønnen min gråt seg i søvn i dag, sa at han ville hjem igjen og ikke bo her mer. Han sa at han var redd farmor og farfar. Oppussingen vår er ikke ferdig før om 2-3 uker, huset er ubeboelig før det. Jeg har mest lyst til å pakke tingene og dra, men jeg har ingen steder å gå til. Jeg tok dette opp med mannen i kveld, og han sier at jeg overdriver, og at jeg burde passe bedre på, slik at sønnen vår ikke ødelegger noe her. Har dere noen gode råd? Hva bør jeg gjøre? Jeg hater denne situasjonen jeg har satt meg selv og vårt barn i. Det var aldri meningen at vi skulle bo her, men det ble dessverre slik pga omstendighetene. Hva hadde dere gjort i den situasjonen her? Anonymkode: 212af...09c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #2 Skrevet 17. september 2020 Har du mulighet til å ta med sønnen å bo hos venner? Med tanke på oppussing så er det vel lite rom i økonomien for å bo på hotell (evt det billigste dere finner?) Anonymkode: ff8a9...38d 19
Strikkagenser Skrevet 17. september 2020 #3 Skrevet 17. september 2020 Du burde passe bedre på?? Hva med han? Ville også sett på andre muligheter, enten hos venner, korttidsleie eller lignende. 28
Cinnamondiva Skrevet 17. september 2020 #4 Skrevet 17. september 2020 Synes de er litt urimelige, alle barn gjør jo noe uhell. Skjønner godt at sønnen din er redd farmor og farfar nå, de burde jo skjønne at et barn på 5 år gjør uhell og det materielle burde ikke bety så mye. 11
Zienna Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 Du må endevende alle muligheter for å bo et annet sted. Venner, annen familie? Evt. rimelig leie? Jeg synes ikke dette høres bra ut. Disse besteforeldrene har tydeligvis ingen kunnskap om hva som er naturlig for en 5-åring. At de til og med forteller at barnet er udugelig og kommer til å få problemer, mens barnet hører på det, er bare hårreisende. Hva sier mannen din til dette? Ta barnet med deg og finn et annet sted å bo. 13
sirenas Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Men herregud. Der kan dere jo ikke bo. Stakkers unge! Din familie, en kollega eller venn dere 2 kan være de neste ukene? Korttidsleie eller airbnb? 9
Charlie Amberson Skrevet 17. september 2020 #7 Skrevet 17. september 2020 (endret) 5-åringer som bare sitter stille er mer bekymringsfullt, skjermavhengighet truer små barn. Men når noe ødelegges må det komme en eller annen reaksjon. Å ikke reagere er like feil som å overreagere. 5-åringer går ikke sammen med dyr designerpynt, det er bare å glemme, de burde putte vekk de aller dyreste tingene mens dere er der. Gutten må likevel prøve lære seg å ikke ødelegge rundt seg. Vanskelig sak. Kanskje trenger han å "rase fra seg" utendørs hver dag? Endret 17. september 2020 av Charlie Amberson 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #8 Skrevet 17. september 2020 4 minutter siden, Charlie Amberson skrev: 5-åringer som bare sitter stille er mer bekymringsfullt, skjermavhengighet truer små barn. Men når noe ødelegges må det komme en eller annen reaksjon. Å ikke reagere er like feil som å overreagere. 5-åringer går ikke sammen med dyr designerpynt, det er bare å glemme, de burde putte vekk de aller dyreste tingene mens dere er der. Gutten må likevel prøve lære seg å ikke ødelegge rundt seg. Vanskelig sak. Kanskje trenger han å "rase fra seg" utendørs hver dag? Man kjefter uansett ikke så hardt at ungen blir redd og står å gråter! Uhell kan skje den beste. Anonymkode: ff8a9...38d 13
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #9 Skrevet 17. september 2020 Har du ingen familie eller venner? Jobber du, og kan du evt ta ferie et par uker, og booke deg inn på hotell/hytte? Hadde ALDRI latt barnet mitt være alene med disse besteforeldrene. Sa du noe til dem? Jeg hadde klikket! Og hvor er mannen din? Anonymkode: 54c0b...20f 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #10 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kjefter uansett ikke så hardt at ungen blir redd og står å gråter! Uhell kan skje den beste. Anonymkode: ff8a9...38d Enig! Har vanskelig for å se for meg at mine foreldre, eller mannens foreldre, eller, ja egentlig hvem som helst, kunne kjeftet slik på et barn! Det er ikke normalt!!! Anonymkode: 54c0b...20f 7
altflyter Skrevet 17. september 2020 #11 Skrevet 17. september 2020 Det høres ut som en vanskelig situasjon. Jeg tenker likevel at det er en god del dere kan gjøre for å gjøre situasjonen levelig. Løping foregår ute. Det forstår en 5-åring. Jeg passer ofte niesen min og nevøen på 3 og 4. De får Ikke lov til å løpe inne hos meg og det forstår de. Barn skjønner at det er andre regler når man er på besøk. Så sant barnet ikke har en diagnose, så er ikke denne biten særlig komplisert. Er det en diagnose inne i bildet stiller saken seg selvsagt annerledes. Det handler om klare og tydelige beskjeder. Jeg har aldri kjeftet på tantebarna mine. Sier bare at hos tante er det slik. Aldri fått protester på det og vi har det kjekt sammen! Barn søler og griser. Slik er det. Jeg tror ikke det hjelper å prøve å få svigers til å forstå dette, men dere er i en midlertidig situasjon som heldigvis er over om få uker. Dere må rett og slett passe ekstra på for å overleve dette. Hvorfor drakk han smoothie på en silkestol? Det er litt ubetenksomt. Har de andre stoler? Kan han få en fast stol han skal sitte på som er dekket til med vanntett trekk? Når jeg er barnevakt i perioder, har jeg en regel om at all mat spises på spisebordet. Da begrenser jeg sølet til det området og det er enkelt og greit å rengjøre. Før og etter mat er det håndvask. Ingen drikke eller mat i sofaen. Punktum. De trenger selvsagt jevnlige påminnelser om dette, men så lenge jeg er konsekvent, så går det helt fint! 18
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #12 Skrevet 17. september 2020 Her ville jeg løp fra både mann og svigerforeldre. Kan du ikke sjekke Airbnb og fu får leid noen bilde noen uker? Anonymkode: 8667c...4e9 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #13 Skrevet 17. september 2020 18 minutter siden, altflyter skrev: Det høres ut som en vanskelig situasjon. Jeg tenker likevel at det er en god del dere kan gjøre for å gjøre situasjonen levelig. Løping foregår ute. Det forstår en 5-åring. Jeg passer ofte niesen min og nevøen på 3 og 4. De får Ikke lov til å løpe inne hos meg og det forstår de. Barn skjønner at det er andre regler når man er på besøk. Så sant barnet ikke har en diagnose, så er ikke denne biten særlig komplisert. Er det en diagnose inne i bildet stiller saken seg selvsagt annerledes. Det handler om klare og tydelige beskjeder. Jeg har aldri kjeftet på tantebarna mine. Sier bare at hos tante er det slik. Aldri fått protester på det og vi har det kjekt sammen! Barn søler og griser. Slik er det. Jeg tror ikke det hjelper å prøve å få svigers til å forstå dette, men dere er i en midlertidig situasjon som heldigvis er over om få uker. Dere må rett og slett passe ekstra på for å overleve dette. Hvorfor drakk han smoothie på en silkestol? Det er litt ubetenksomt. Har de andre stoler? Kan han få en fast stol han skal sitte på som er dekket til med vanntett trekk? Når jeg er barnevakt i perioder, har jeg en regel om at all mat spises på spisebordet. Da begrenser jeg sølet til det området og det er enkelt og greit å rengjøre. Før og etter mat er det håndvask. Ingen drikke eller mat i sofaen. Punktum. De trenger selvsagt jevnlige påminnelser om dette, men så lenge jeg er konsekvent, så går det helt fint! Han har ikke lov til å løpe inne har, det vet han og han har klart å forholde seg til de reglene. Men glemte seg i dag tidlig Svigers har kun veldig upraktiske dyre stoler. Under stolene er det ett dyrt helt hvitt teppe Men jeg har pleid å legge ett pledd over stolen når han spiser, men denne kvelden ga svigermor han kvelds, og da gikk det galt. Jeg hadde aldri servert han smoothie her heller. Anonymkode: 212af...09c 8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #14 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du mulighet til å ta med sønnen å bo hos venner? Med tanke på oppussing så er det vel lite rom i økonomien for å bo på hotell (evt det billigste dere finner?) Anonymkode: ff8a9...38d Jeg har ingen venner som kan huse meg og sønnen min. Min bestevenninne er student oh bor på hybel, min andre venninne bor i en toroms med kjæresten sin. Mine foreldre og resten av min familie bor 5 timer unna. Vi har ikke penger til hotell eller korttidsleie. Vi brukte alle sparepengene våre og buffer på huset vi kjøpte. Det lille vi har på konto nå er øremerket oppussingen vi holder på med nå. Anonymkode: 212af...09c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #15 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, sirenas skrev: Men herregud. Der kan dere jo ikke bo. Stakkers unge! Din familie, en kollega eller venn dere 2 kan være de neste ukene? Korttidsleie eller airbnb? Vi har ingen andre dessverre min familie bor langt unna, ingen av venninnene mine har plass. Anonymkode: 212af...09c
altflyter Skrevet 17. september 2020 #16 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke lov til å løpe inne har, det vet han og han har klart å forholde seg til de reglene. Men glemte seg i dag tidlig Svigers har kun veldig upraktiske dyre stoler. Under stolene er det ett dyrt helt hvitt teppe Men jeg har pleid å legge ett pledd over stolen når han spiser, men denne kvelden ga svigermor han kvelds, og da gikk det galt. Jeg hadde aldri servert han smoothie her heller. Anonymkode: 212af...09c Hvis det var svigermor som serverte smoothie uten å dekke til, så er hun rett og slett litt enkel. Selv voksne kan være uheldig med et hvitt teppe. Da må hun ta det på sin egen kappe. Jeg trodde dere faktisk ikke hadde tenkt på det. Da har du jo gjort alt du kan! Angående løpingen tror jeg ikke du har noe annet valg enn å passe på som en hauk to uker fram i tid. Har opplevd at mine tantebarn har ødelagt ting. Da har vi en rolig samtale hvor jeg minner om reglene mot å løpe inne og forklarer at jeg blir lei meg når ting blir ødelagt og det er ikke kjekt. Det er I mine øyne den eneste måten å håndtere det på. Snakke rolig sammen og forklare hvorfor vi ikke skal løpe inne. Det må man terpe på hver dag. Jeg glemte forresten å bemerke det at de skrek til gutten din. Det er overhodet ikke greit. Jeg hadde snakket med svigers og sagt at de rett og slett ikke får lov til å irettesette gutten før de evner å gjøre det på en sivilisert måte. 22
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #17 Skrevet 18. september 2020 Hva slags kultur er dette? Anonymkode: c83fb...5c1 8
regine Skrevet 18. september 2020 #18 Skrevet 18. september 2020 (endret) Det er selvsagt ikke noe bra å kjefte på en unge, eller snakke nedsettende til barnet. MEN - en 5-åring KAN oppføre seg hvis han har lært det. Jeg skjønner jo at jeg blir «kjerringa mot strømmen» her, men jeg mener at en 5-åring kan forventes å huske at «her er det sånn, her løper vi ikke inne». Det er noe med de sarte norske barna som verken skal oppdras eller på noe vis snakkes direkte til, som går litt over styr. Så er enig med mannen din om at du overreagerer. I denne situasjonen så tror jeg du må ta litt mer ansvar TS, og sørge for at ungen forstår at når dere nå får lov å bo hos farmor og farfar (som IKKE er noe dere på noe vis kan forvente) så er det farmor og farfar sine regler som gjelder. Du trenger ikke være enig i disse reglene, men dere er gjester i deres hus og må da forholde dere til det. Dette kan også en 5-åring forstå, så framt han blir fortalt og forklart at sånn er det, og sikkert også minnet på det underveis. Og du gjør faktisk lurt i å ikke stakkarsliggjøre barnet så altfor mye heller, det kommer mange runder i livet hvor ting er vanskelige. Nå er du og barnets far tilstede og kan hjelpe ham med å takle det, en lærdom som er gull ettehervert. Eller dere kan gjøre som du egentlig vil, rømme fra situasjonen og med det lære ungen at vanskelige situasjoner rømmer vi fra. Dette er også en situasjon som vil være over i løpet av et par uker, og det er overkommelig for dere alle. Endret 18. september 2020 av regine 13
solmåneogstjerner Skrevet 18. september 2020 #19 Skrevet 18. september 2020 Jeg tror du kan få leid ganske billig hytte på campingplass nå når sommeren er over. Ring rundt, og be pent om litt rabatt. De står gjerne tomme nå uansett. Skjønner godt at dere mistrives. Men synes virkelig at mannen må stå mer opp for dere! 8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #20 Skrevet 18. september 2020 Du skriver jo selv dere ikke har noen andre muligheter. Så da må dere bare få det til å funke. Pass på at ungene får løpt fra seg ute, merker du de begynner å herje inne må du stoppe det med en gang. Forklar svigermor at hun også må legge teppe under 5 åringen når han spiser. Prøv å vær respektfull og UNNGÅ situasjoner som knuste vaser så barnet slipper å få kjeft. Det er to uker igjen, det klarer dere. Men pass bedre på ungene. Svigers er de de er og kommer ikke til å forandre seg. Anonymkode: b7a07...fb3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå