AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1 Skrevet 17. september 2020 Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, men må få luftet hodet litt. Jeg har jobber turnus i 10 år og merker mer og mer på kroppen at dette tærer på, spesielt på psyken. Jeg har fått fra å være nysgjerrig, glad og motivert til å bli nedstemt og tar lett til tårene. Har konstant dårlig samvittighet overfor mann og barn over at «alt» må handle om jobben, hele livet må tilpasses jobben avhengig av om jeg jobber kveld, helg, helligdager, skoleferier. Jeg har stort sett vært fornøyd med å jobbe turnus, frem til nå. Jeg makter ikke mer. Men jeg vet ikke hvordan jeg skaffer meg en jobb som ikke er turnus. Må muligens ta videreutdanning? Vet ikke hva jeg vil, er så langt nede nå. Har ikke selvtillit til å søke ny jobb engang. Er redd for avslag og forandringer er skumle. Er så sårt, føler jeg tilbringer tiden på jobb mens barna vokser til. Ikke visste jeg at slike følelser ville melde seg når jeg fikk barn, var jo bare 22 år, singel og barnløs da jeg tok utdanningen. Da er jo alt en lek og man tenker ikke hvordan det vil være. Føler meg så låst. Alt jeg vil er å ha en jobb med normale arbeidstider slik at jeg kan ha en normal døgnrytme og en frisk psyke. Anonymkode: d6566...513 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #2 Skrevet 17. september 2020 Ok, så du hater å jobbe turnus og livet er jævlig med turnusarbeid. Men du vil ikke gjøre noe for å endre på det? Du er jo ikke låst i det hele tatt, du kan ta videreutdanning og du kan skifte jobb. Du vet svaret selv men det hjelper ikke å tenke negativt og at alt går til helvete, da ødelegger du jo bare for deg selv. Anonymkode: ea123...aaf
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #3 Skrevet 17. september 2020 Hva med å høre med ditt lokale kompetansesenter? Der vil du kunne få hjelp til å finne et annet yrke, kanskje i samme gaten som utdannelsen din er. Kjenner til det med å jobbe turnus, og aldri kunne lage tradisjoner med barna fordi at man må jobbe helligdager, og det å være borte fra familien når andre har fri. Det tærer på. Anonymkode: 80499...7f2
Humle Brumle Skrevet 17. september 2020 #4 Skrevet 17. september 2020 (endret) Jobber du i helsevesnet? Du kan faktisk bli faglærer i yrket ditt på en vidregående med helse og oppvekst. Alle lærere jeg har hatt i helse har jobbet som helsepersonell før. Hun ene læreren jeg hadde var jordmor og prøvde seg som lærer fordi det begynte å bli vanskelig med turnus og barn. Kanskje det kan være noe for deg? Vet ikke hva man må ha av utdanning men du kan vel Google deg fram🤗 Endret 18. september 2020 av Humle Brumle 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, så du hater å jobbe turnus og livet er jævlig med turnusarbeid. Men du vil ikke gjøre noe for å endre på det? Du er jo ikke låst i det hele tatt, du kan ta videreutdanning og du kan skifte jobb. Du vet svaret selv men det hjelper ikke å tenke negativt og at alt går til helvete, da ødelegger du jo bare for deg selv. Anonymkode: ea123...aaf Det er ikke så lett å tenke positivt hvis man er på vei inn i en depresjon. Synes det er flott at ts skriver her, for ofte kan det hjelpe å få innspill fra andre. Anonymkode: 80499...7f2 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Jeg er sykepleier med videreutdanning og jobbet turnus i 10 år, før jeg gikk over på dag. Jeg kjenner jeg blir deppa av det, jeg. Aldri alenetid, aldri et pusterom. Bare tidsklemma hele tiden 🙉 Anonymkode: b115f...60b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #7 Skrevet 17. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så lett å tenke positivt hvis man er på vei inn i en depresjon. Synes det er flott at ts skriver her, for ofte kan det hjelpe å få innspill fra andre. Anonymkode: 80499...7f2 Nei, men da kan første bud være å tenke positivt. Ingenting går om man tror alt går til helvete... Anonymkode: ea123...aaf
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #8 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men da kan første bud være å tenke positivt. Ingenting går om man tror alt går til helvete... Anonymkode: ea123...aaf Det er ikke alltid man klarer det. Vis forståelse Anonymkode: 0de77...f7d 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #9 Skrevet 17. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så du hater å jobbe turnus og livet er jævlig med turnusarbeid. Men du vil ikke gjøre noe for å endre på det? Du er jo ikke låst i det hele tatt, du kan ta videreutdanning og du kan skifte jobb. Du vet svaret selv men det hjelper ikke å tenke negativt og at alt går til helvete, da ødelegger du jo bare for deg selv. Anonymkode: ea123...aaf Jeg vil gjøre noe, men jeg vet ikke hva. Har søkt videreutdanning som innebærer dagjobb, men kom ikke gjennom nåløyet. Føler alle lykkes og er fornøyd med jobben sin, bortsett fra meg. ts Anonymkode: d6566...513 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #10 Skrevet 17. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så lett å tenke positivt hvis man er på vei inn i en depresjon. Synes det er flott at ts skriver her, for ofte kan det hjelpe å få innspill fra andre. Anonymkode: 80499...7f2 Takk for forståelsen❤️ Anonymkode: d6566...513 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #11 Skrevet 17. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men da kan første bud være å tenke positivt. Ingenting går om man tror alt går til helvete... Anonymkode: ea123...aaf Det høres så lett ut, men for en som er deprimert eller på god vei inn i en depresjon, så er det umulig å snu tankegangen og tenke positivt. Før jeg selv ble deprimert så trodde jeg også at det bare var å skjerpe seg, men jeg skal love deg at så enkelt er det ikke. Har vært deprimert i ca 1 år nå, og jeg er enda langt ifra å klare og tenke positivt. Ofte må man ha hjelp, som jeg får nå for å prøve og få det bedre med meg selv. Anonymkode: 80499...7f2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #12 Skrevet 18. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier med videreutdanning og jobbet turnus i 10 år, før jeg gikk over på dag. Jeg kjenner jeg blir deppa av det, jeg. Aldri alenetid, aldri et pusterom. Bare tidsklemma hele tiden 🙉 Anonymkode: b115f...60b Har du vurdert full nattevaktsstilling` Anonymkode: 546ac...668
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #13 Skrevet 18. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert full nattevaktsstilling` Anonymkode: 546ac...668 Har prøvd det ja. Trives ikke med det. Anonymkode: d6566...513 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #14 Skrevet 18. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd det ja. Trives ikke med det. Anonymkode: d6566...513 Det er ikke deg jeg spurte. Anonymkode: 546ac...668
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #15 Skrevet 18. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke deg jeg spurte. Anonymkode: 546ac...668 Ups, så det nå. Anonymkode: d6566...513
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #16 Skrevet 18. september 2020 5 timer siden, Humle Brumle skrev: Jobber du i helsevesnet? Du kan faktisk bli faglærer i yrket ditt på en vidregående med helse og oppvekst. Alle lærere jeg har hatt i helse Jar jobbet som helsepersonell før. Hun ene læreren jeg hadde var jordmor og prøvde seg som lærer fordi det begynte å bli vanskelig med turnus og barn. Kanskje det kan være noe for deg? Vet ikke hva man må ha av utdanning men du kan vel Google deg fram🤗 Det stemmer, men man må ha ppu utdanning. Går evt ann å først prøve seg som assistent på vgs å se om det faktisk er noe du kunne tenkt deg. Man ser veldig godt som assistent hvordan det er å være lærer. I tillegg stepper man gjerne inn som vikarlærer lett om man har fag kunnskapen. Ring til din nærmeste vgs i morgen. Si at du ønsker å stå på vikarlista, om det ikke er behov ellers. Spesielt ved disse tider kan man få jobbe fullt som vikar. Slik startet jeg som assistent på vgs selv. Fine arbeidstider, lang ferie. Jobben er ikke i fokus for å si det sånn Anonymkode: 0adf6...041
Danseskjørt Skrevet 6. oktober 2023 #17 Skrevet 6. oktober 2023 Drar opp denne igjen. Jeg kjenner veldig på det samme som ts, jobben tærer på meg mer og mer. Og ikke har jeg mulighet til å ta videreutdanning heller😩
Finmia Skrevet 6. oktober 2023 #18 Skrevet 6. oktober 2023 Har begynt på skole for å ta studiekompetanse i en alder av 31. Akkurat pga turnusjobb og at jeg føler meg låst innenfor helsevesenet. Kan ikke se for meg at jeg skal jobbe i helse til jeg blir noe å 70 år i det yrket. De snakker om eldrebølgen, folk holder ikke i så mange år i det yrket med stor belastning, stress, underbemanning, dårlig lønn og i tillegg må jobbe når alle andre har fri. Nei, da velger jeg heller å ta studiekompetanse og høyskole mens jeg kan slik at jeg har flere muligheter.
Aureka Skrevet 6. oktober 2023 #19 Skrevet 6. oktober 2023 Helsevesen og lignende kan være strevsomt i tillegg til belastningen med turnus. Jobber man turnus, så har man 35,5 timers abeids uke, mulig en fremtidig løsning kunne vært 30 timers arbeidsuke. Kanskje folk hadde orket å stå lenger i jobben, mindre turnover og mindre sykefravær, samtidig som det hadde blitt mer attraktivt. Selv jobber jeg mest netter, men da ikke i hel stilling. Alle tillegg gjør at jeg kan jobbe redusert. Jeg setter pris på flere dager med fri i strekk, selv om det er intens når jeg har har fire-fem netter på rad. Jeg er heldig som har en fleksibel arbeidsgiver, det betyr at jeg kan ta ut ferie eller bytte vakter på høytidsdager dersom jeg ønsker fri. Jeg kan også ofte jobbe ekstra dersom jeg ønsker det. Helligdagsjobbing skal også være regulert, (F3 dager), det kan være verdt å sette seg inn i dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå