AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1 Skrevet 17. september 2020 Det har vært veldig mye styr de siste par ukene. Og generelt dårlig stemning i heimen. Far i huset er utbrent og har fått fødselsdepresjon, og jeg føler jeg ikke kan spørre han om noe hjelp noen gang akkurat nå. Føles på sett og vis ut som at jeg har to barn I enkelte situasjoner, og jeg går å uroer meg egentlig unødvendig mye. Jeg er veldig følsom av meg, og jeg innbiller meg fort litt usakelige ting når jeg blir sliten.. (har slitt mye med angst og sånn før) vel, jeg føler meg i skikkelig ræva form nå. Skikkelig influensaform liksom, ikke forkjøla eller vondt i halsen ellernoe. Bare skjelven, kjempesliten, og skrøpelig. Har ikke følt meg noe dårlig etter fødselen for snart tre måneder siden, og dette er første kvelden. Vi har også bare hatt 1 kveld med uro på den tiden, så det at vi skulle få det i kveld var jo bare ren uflaks. for litt siden ble jeg rådet av min mor å bare kjøpe en flaske med nan, så jeg skulle ha i tilfelle. Jeg tenkte jeg kan da kjøpe, men vi får se om jeg får bruk den. Følte meg veldig dårlig når mamma tok opp dette, fordi vi hadde litt problemer med vekta den første måneden etter at babyen min kom. Ser jo nå at det kanskje ikke var så dumt.. i hele Kveld har baby bare vært urolig, skreket, prøvd å dratt med deg knoppen alle steder og har ikke klart å ligge rolig. Han har vært illsint, virkelig. Så sliten og følsom som jeg er akkurat nå klarte jeg ikke høre på denne skrikingen mer, så jeg la baby i fanget på faren og gikk ned for å varme opp denne mme’en. Fikk i han 15ml, før jeg prøvde puppen igjen, og da tok han den og sovnet etter to minutter. Jeg føler meg litt mislykket akkurat i øyeblikket, fordi jeg føler at «nesten alle» snakker ned mme, og at å ikke få til ammingen er et lite tabu. Vi har ikke hatt noe problem med amming før i kveld heller, så jeg har vært veldig heldig(ja, dette er mitt første barn og jeg er veldig usikker). Kan det være at baby reagerer på mitt stress? Føler jeg ikke klarer å stresse ned, men skal til helsestasjonen i morgen og forstår at dette med stress er noe jeg bør ta opp. prøvde å håndmelke litt bare for å se om jeg hadde melk, og det kom stråler, så melken er jo der.. noen som kanskje har noen tips å komme med her? Anonymkode: c7617...752 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #2 Skrevet 17. september 2020 Utviklingstrinn? Overtrøtt? Baby kan være urolig og vanskelig å trøste fra tid til annen, selv om baby får nok melk av deg. Så mye annet det kan være, mageknip, rap, overstimulert, trøtt osv.. Hvis baby bare drakk 15 ml og sovnet etter 2 min var den jo neppe sulten, kanskje mest trøtt og slet med å finne ro til å sove? Høres jo ut som en ellers fornøyd unge hvis det er første kveld med litt uro. Såfremst vektoppgang er ok og du får til amming og synes det er greit å amme, ville jeg droppet mme. SÅ mye enklere å slippe vask/sterilisering av flasker, blanding og alt man må ha med seg når man skal ut for å få laget et flaske. Hvis du vil gi tillegg kan du evt prøve hjelpebryst? Vi måtte gi mme til første barnet pga dårlig vektoppgang, forsøkte langsom flaskemating, men etter 3 flasker mme nektet han mer pupp så det ble bråslutt på amminga, med påfølgende mastitt. Ikke spiste han særlig mye mer, ikke steg vekten/kurven noe raskere på mme heller så var totalt bortkastet, og ble bare masse ekstra arbeid på oss i 1 år. Småsøskene har jeg fullammet og det er så mye enklere og kunne ha puppen klar på 20 sek🙌 (PS: Ingenting vondt ment til de som velger mme eller ikke kan amme og må gi mme altså. Fullverdig melk det og, synes bare selv at det ikke er like praktisk som amming når den fungerer velogmerke) Anonymkode: 817fa...b4f 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Er det én ting du IKKE skal føle skam over så er det å gi mme på flaske. Er det viktigere å amme enn å ha to foreldre som fungerer å har det bra? Så lenge barnet går i seg mat på en eller annen måte og blir mett, så ser ikke jeg problemet. Jeg skjønner at morsmelk frontes og snakkes positivt om, men det har virkelig blitt en uting å være negativ til mme og flaske. Det er det samme som at vi nordmenn spiser brødskive til alle døgnets tider, kontra andre land som spiser med middagsmåltider. Noen spiser med spisepinner og andre bare med hendene, skulle tatt seg ut å rakket ned på dem?. Selvfølgelig vil amming være "enklere" mtp at melka er der.ferdig oppvarmet til enhver tid. Men noen ganger så er det faktisk bedre for alle parter at det blir flaske, men slike ting må man bare prøve seg fram på. Man får jo trossalt kjøpt hjelpemidler til dette som blander og varmer melka for dere om det skulle være aktuelt. Jeg synes dere skal gjøre det som blir best for dere! Ikke tenk på hva andre kanskje tenker. Som sagt så er det viktigste at mor, far og barn har det bra, hvordan dere velger å ha det bra er det kun dere som har fasiten på. Anonymkode: 138a1...a63 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 Landsforeningen 1001 dager for fødselsdepresjon på far de har tips og råd og kan hjelpe dere med å finne noen som kan hjelpe! Ta tak i dette!! Jeg skjønner nederlaget med mme.... vi fikk ikke til ammingen denne gangen (full ammet i 5 mnd del ammet til 6, så helt slutt) han gikk ikke nok opp i vekt rett å slett dette var ett så stort nederlag for meg at jeg fikk fødselsdepresjon. men mme er ikke nederlag egentlig men jeg skjønner det føles sårt i min omgangs krets skal man amme og de som ikke gjør det blir sett ned på noe som er så dumt for det er så sårt å ikke få til når man vil kanskje det ble med denne ene gangen, kanskje dere må gi flere ganger alt er greit. Blir det fler, kanskje la far gi så han får litt tilknytning. Det er jo ekstremt mye mor og barn så la far slippe til med det han kan. Samtidig som gi han tid men vis at du ser han og ikke bare babyen. Og husk (uansett hva alle her inne sier) legg babyen i sprinkelseng senga eller ett trygt sted la den gråte noen minutter mens du går ut å puster ned i magen, gir din mann en god klem mens dere holder rundt hverandre og henter ny energi/motivasjon det tar ikke lang tid men det hjelper det gjorde det for oss. sener deg masse kjærlighet fra en som vet hvor sårt det er. ps med nr en måtte vi også gi typ 15 Ml med mme innimellom kanskje 3-4 ganger totalt og med henne gikk ammingen fint helt til det ble naturlig slutt. så når du våkner nå husk idag er en ny dag!☀️☀️☀️☀️☀️ Anonymkode: 01fd7...ff8
Mt3 Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 At barn kan føle og bli forvirret av at foreldre er stresset er klart, at du er stresset kan også hindre utdrivingsrefleksen og føre til at melken kommer saktere. Å ty til mme når en er så sliten som det du er/var skal du absolutt ikke føle som noe nederlag eller skjemmes over. Har dere ingen rundt dere som kan hjelpe deg litt? Noen som kan trille tur med babyen eller rydde, vaske, lage litt mat så du får litt avlastning siden far ikke kan stille opp. Du må huske på å ta vare på deg selv også, for babyen trenger at du fungerer. 2
Miss moneypenny Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 Jeg har dessverre ikke så mange tips, slet med amming selv. Jeg ville bare si at du er IKKE mislykket! Du er en mamma, som gjør så godt du kan. Du hjalp barnet ditt med å få i seg mat, og roe seg ned. Ikke vær så hard med deg selv, du er god nok 💜 Og husk: noen dager/kvelder/netter er tøffe. Det vil alltid bli bedre! 😊 2
Gjest Albbas Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 Kjære ts, nå tror jeg du er fullstendig utmattet og derfor overdriver/overanalyserer denne hendelsen med mme noe veldig. At du ga mme er en bagatell, IKKE tenk på det, det er ikke et nederlag! Du er sliten, du så etter en løsning, og jammen funka det også! Dette betyr null og niks for fremtidig amming (15 milliliter!), det er ingen grunn til at det skal skape trøbbel. Baby er i en alder der slik atferd er vanlig og alt man gjør kan bli feil. Kanskje funka mme-en fordi det var noe nytt og baby ble litt satt ut og kom seg litt ut av det sporet den var på. Ikke tenk på dette, ts. ❤️ Har du snakket med hs om hvordan du har det midt oppi alt dette?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 Det er direkte tragisk at så mange snakker om mme som om det nærmest er gift.. Mme er et veldig godt alternativ til morsmelk. Delamming gir barnet nøyaktig de samme fordelene som amming. Antistoffene blir mer konsentrert i melken, og babyen får i seg nøyaktig like mye om du delammer som om du fullammer. Så nei, å gi mme er IKKE på noe som helst vis negativt. Så forferdelig synd at mødre sliter seg ut med amming som ikke fungerer, bare fordi amme-politi-hysterikerne sprer vås om mme. Anonymkode: 2f9bf...a85 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: kanskje det ble med denne ene gangen, kanskje dere må gi flere ganger alt er greit. Blir det fler, kanskje la far gi så han får litt tilknytning. Det er jo ekstremt mye mor og barn så la far slippe til med det han kan. Samtidig som gi han tid men vis at du ser han og ikke bare babyen. Og husk (uansett hva alle her inne sier) legg babyen i sprinkelseng senga eller ett trygt sted la den gråte noen minutter mens du går ut å puster ned i magen, gir din mann en god klem mens dere holder rundt hverandre og henter ny energi/motivasjon det tar ikke lang tid men det hjelper det gjorde det for oss. Samboer vil ikke ha klemmer av meg engang.. og spør jeg han sier han «neitakk», noe som er sårt for meg som er ganske avhengig av klemmer i løpet av dagen. Og jeg vil gjerne la far komme til, men det som møter meg når jeg spør on han kan ta baby litt er et pust i bakken. Han sliter mye med selvfølelse og selvtillit.. så han tror ikke han fikser noen ting. Har også nevnt parterapi eller terapitimer som kan hjelpe han, men han er ikke interessert over hodet, og ser ikke poenget i det.. har sagt at vi kanskje skulle hatt litt bedre kommunikasjon og hjelp med det, men da skjønner han ikke poenget. Virker som at han ikke vil prøve å forbedre kommunikasjonen uansett.. 1 time siden, Mt3 skrev: Har dere ingen rundt dere som kan hjelpe deg litt? Noen som kan trille tur med babyen eller rydde, vaske, lage litt mat så du får litt avlastning siden far ikke kan stille opp. Har vel egentlig sikkert det, men så fort jeg spør noen om hjelp er jeg redd for at samboer og svigermor ser på meg som lat og en dårlig mor. Fordi jeg bruker hele dagen min «hjemme på ingenting», mens samboer jobber hele dagen. Det er en laaang historie, og historien er i bunn og grunn at når jeg poengterer at jeg kanskje trenger litt mer hjelp hjemme eller at samboer ikke behøver å legge sokker på bordet og mye ekstra son skaper mye mer ekstraarbeid for meg - så mener svigermor at jeg er fryktelig lat, ikke ser andre enn meg selv, og aldri yter for fellesskapet. Samboer sier ingenting på dette, viser seg nesten enig, for han er så borte at han ikke ser hvilken jobb jeg gjør engang.. så føler litt på at det er vanskelig å strekke til med noe, uansett hva der gjelder. Anonymkode: c7617...752 1
Mt3 Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer vil ikke ha klemmer av meg engang.. og spør jeg han sier han «neitakk», noe som er sårt for meg som er ganske avhengig av klemmer i løpet av dagen. Og jeg vil gjerne la far komme til, men det som møter meg når jeg spør on han kan ta baby litt er et pust i bakken. Han sliter mye med selvfølelse og selvtillit.. så han tror ikke han fikser noen ting. Har også nevnt parterapi eller terapitimer som kan hjelpe han, men han er ikke interessert over hodet, og ser ikke poenget i det.. har sagt at vi kanskje skulle hatt litt bedre kommunikasjon og hjelp med det, men da skjønner han ikke poenget. Virker som at han ikke vil prøve å forbedre kommunikasjonen uansett.. Har vel egentlig sikkert det, men så fort jeg spør noen om hjelp er jeg redd for at samboer og svigermor ser på meg som lat og en dårlig mor. Fordi jeg bruker hele dagen min «hjemme på ingenting», mens samboer jobber hele dagen. Det er en laaang historie, og historien er i bunn og grunn at når jeg poengterer at jeg kanskje trenger litt mer hjelp hjemme eller at samboer ikke behøver å legge sokker på bordet og mye ekstra son skaper mye mer ekstraarbeid for meg - så mener svigermor at jeg er fryktelig lat, ikke ser andre enn meg selv, og aldri yter for fellesskapet. Samboer sier ingenting på dette, viser seg nesten enig, for han er så borte at han ikke ser hvilken jobb jeg gjør engang.. så føler litt på at det er vanskelig å strekke til med noe, uansett hva der gjelder. Anonymkode: c7617...752 Så samboer fungerer godt nok til å jobbe hele dagen men kan ikke hjelpe hjemme pga fødselsdepresjon? Gi blanke FAEN i hva din svigermor mener, få litt hjelp og avlastning, så du kan fungere for babyen sin skyld. Så får du bare jatte med og være sarkastisk enig i at du er lat og desverre ingen superwoman 😉 . Det er knallhardt å være våken flere ganger hver natt og stelle barn og hus, men så snart den tiden med usammenhengende søvn er over så glemmer vi fort hvor slitsomt det var. 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 13 minutter siden, Mt3 skrev: Så samboer fungerer godt nok til å jobbe hele dagen men kan ikke hjelpe hjemme pga fødselsdepresjon? Gi blanke FAEN i hva din svigermor mener, få litt hjelp og avlastning, så du kan fungere for babyen sin skyld. Så får du bare jatte med og være sarkastisk enig i at du er lat og desverre ingen superwoman 😉 . Det er knallhardt å være våken flere ganger hver natt og stelle barn og hus, men så snart den tiden med usammenhengende søvn er over så glemmer vi fort hvor slitsomt det var. Han skal til legen på mandag, forhåpentligvis får seg sykemelding.. og får han ikke det skal jeg ringe de opp igjen og fortelle de hvor lista står.. for han har alltid vært sååå flink med sine onkelbarn, men når han får sin egen så har han ikke energi til å være en pappa engang.. så det skal han ha. hadde ikke svigermoren min vært så ustabil i hodet sitt, så hadde det sikkert vært et litt mindre problem, og kanskje ikke gått så hardt innpå meg.. hun er et av de verste menneskene jeg vet om, virkelig. Har aldri hørt noen si noe positivt om hun, og hun er den eneste babyen vår ikke smiler til.. er sikkert en grunn for det. Anonymkode: c7617...752 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #12 Skrevet 18. september 2020 Du er ikke mislykket! Her har baby fått mme siden han var to måneder, er straks 6 måneder. Slet noe fryktelig med amming grunnet innvendte brystknopper og overproduksjon, men ble mye lettere for oss alle da vi bestemte oss for å bare gi baby mme. Det viktigste er jo at baby er frisk og fin og at han/hun får i seg den næringen de trenger😊. Anonymkode: 8e0e7...53e 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #13 Skrevet 18. september 2020 Og så... Han fikk mme en kveld. Bare gi ham pupp i dag og se hvordan det går. Slapp litt av. Så lenge baby får mat, går det greit. Kan det være at det var økedøgn i går. Da pleier de å henge på puppen hele tiden. På den andre siden så begynner de fleste å få litt fast føde når de er 4 mnd. Hvor gammel er din? Hvis baby er snart 4 mnd så kan du ta det opp med hs. Min spiste veldig godt kokt og most potet og gullrot med litt morsmelk i når han var 4 mnd. Var overrasket hvor mye og godt spiste han. Morsmelk blandet i most grønnsak letter litt på fordøyelsen. Så kan du fortsette å amme i tillegg og slippe mme. Men det er fint å ha den hjemme i tilfellet ting skjer. Anonymkode: 87488...cf6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #14 Skrevet 18. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Han skal til legen på mandag, forhåpentligvis får seg sykemelding.. og får han ikke det skal jeg ringe de opp igjen og fortelle de hvor lista står.. for han har alltid vært sååå flink med sine onkelbarn, men når han får sin egen så har han ikke energi til å være en pappa engang.. så det skal han ha. hadde ikke svigermoren min vært så ustabil i hodet sitt, så hadde det sikkert vært et litt mindre problem, og kanskje ikke gått så hardt innpå meg.. hun er et av de verste menneskene jeg vet om, virkelig. Har aldri hørt noen si noe positivt om hun, og hun er den eneste babyen vår ikke smiler til.. er sikkert en grunn for det. Anonymkode: c7617...752 Så barnslig. Dere virker altfor ung og usikre til å være foreldre. Håper virkelig dere kan få hjelp og avlastning. Kanskje barnevernet kan være behjelpelig. Anonymkode: 0a524...497
Catnip Skrevet 18. september 2020 #15 Skrevet 18. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så barnslig. Dere virker altfor ung og usikre til å være foreldre. Håper virkelig dere kan få hjelp og avlastning. Kanskje barnevernet kan være behjelpelig. Anonymkode: 0a524...497 Idiot. Det er faen ikke rart hun er sliten, så lite avlastning og så mye usaklig kritikk det virker som hun får. I tillegg er fødselsdepresjon hos menn en helt reell ting, og har ingenting med vond vilje eller å være barnslig å gjøre. Håper hun har logget ut av tråden og ikke leser ekle svar fra sånne som deg, det er ikke akkurat det hun trenger nå. 7
Trutle Skrevet 18. september 2020 #16 Skrevet 18. september 2020 Hei Ts ❤️ Får virkelig vondt av deg ut fra hva du skriver her ❤️ Håper du fikk snakket med helsesykepleier i dag? Stor klem til deg! 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #17 Skrevet 18. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så barnslig. Dere virker altfor ung og usikre til å være foreldre. Håper virkelig dere kan få hjelp og avlastning. Kanskje barnevernet kan være behjelpelig. Anonymkode: 0a524...497 Man trenger ikke å være og usikker for å føle seg slik som Ts gjør. Man er ekstremt sårbar etter en fødsel, og for noen er det ekstra vanskelig. Det er en helt ny situasjon, og ting blir snudd helt på hodet i det ungen kommer ut og opp på brystet. For noen er det kjempeenkelt, alt går lekende lett og de koser seg, mens for andre er det vanskeligere. Begge deler er normalt og helt greit. Slike kommentarer kan være med på å trykke Ts enda lenger ned, så enten du er seriøs eller du tuller (🙄), så burde man spare seg for slikt. Til Ts; du er ikke mislykka fordi ungen fikk mme i kveld. Mange barn verden rundt blir fostret opp på mme, av ulike årsaker, og det blir gode, friske og sunne mennesker av nesten alle - og de som ikke blir det, ville nok blitt det på morsmelk også. Ungen din sovnet iallfall mett og fornøyd, og da har du lykkes som mamma. Anonymkode: ca2e0...e9a 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #18 Skrevet 18. september 2020 Altså, mme er ikke giftig, samme hva ammepolitiet sier. Anonymkode: 7bf00...774 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #19 Skrevet 18. september 2020 Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å gi mme! Satte selv amming foran alt, og slet meg ht ut på det. Ikke lytt på mammapolitiet! Anonymkode: a2fe4...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #20 Skrevet 18. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så barnslig. Dere virker altfor ung og usikre til å være foreldre. Håper virkelig dere kan få hjelp og avlastning. Kanskje barnevernet kan være behjelpelig. Anonymkode: 0a524...497 Skjerp deg. Det er faktisk lov å oppleve motgang når man er førstegangsforeldre, og ellers i livet for den saks skyld. Anonymkode: a2fe4...9f4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå