Gjest nyutdannet Skrevet 23. juli 2005 #1 Skrevet 23. juli 2005 Hei! Kan noen gi meg handleråd, jeg er jente og skal ut i konsulentbransjen. Har egentlig ikke noe fint tøy etter å ha vært student i en årrekke, og MÅ ut og shoppe nå før intervju. Kan noen gi meg gode klesråd? Jeg regner med å kjøpe bukse/jakke i samme stoff, og ensfargede bluser. Kan man gå med forskjellig farge på bukse(/skjørt) og jakke? Er det nederdel som skal være mørkest på farge(eller var det motsatt)? HJELP!!! Om noen har forslag til butikker i Osloområdet som gjerne ikke er alt for dyre, eller som dere har sett noe fint i, så er jeg takknemlig for alle tips!
Gjest Eføya ikke innlogget Skrevet 23. juli 2005 #2 Skrevet 23. juli 2005 Hei! IT bransjen (den private sektoren) er ganske uformell. Noe mer formelt er det om du søker jobb i det offentlige. På jobbintervju ville jeg f.eks valgt en pen (ikke "slafsete") linbukse med hvit skjorte evt linjakke. Lin (dersom det er sydd pent) er avslappet selv det er pent. Dette "går" både i det private og det offentlige. Minuset er at naturfarget lin er et utpreget sommer/ vår antrekk. Om høsten ville jeg valgt en pen bukse med pen tynn bomullsgenser/ pen topp. Spritt det opp med pene støvletter med høye heler og litt fint tilbehør. Hus at du ikke skal se ut som en "gammel tante". Kle deg etter den alderen du er ellers ser du ut som du har lånt mammas klær Lykke til!
Rosenrød Skrevet 23. juli 2005 #3 Skrevet 23. juli 2005 Jeg ville gått på mango for å handle. Greie priser, pluss at jeg synes klærne der ofte ser litt mer eksklusive ut enn de er.
Gjest nyutdannet Skrevet 23. juli 2005 #4 Skrevet 23. juli 2005 Tusen takk, Eføya og Rosenrød! Er denim helt fy forresten? Skal sjekke ut Mango! Takk! Jeg tar gjerne imot flere tips og råd!
14062003 Skrevet 23. juli 2005 #5 Skrevet 23. juli 2005 Red&Green på Ski har salg. De har mye lekkert. Normalprisene er ganske horrible, men med 40% avslag, blir prisen levelig. Og jeg lover deg kvalitet og klær du har i lange tider (med mindre noen kaster godgenseren din på vanlig 60graders vask og det er ull - sånn som min gjorde...). Kanskje R&G andre steder har salg også? Mannen brukte 5000,- på klær der i fjor. Fikk klær for nærmere 12000,-. Og skikkelig god service! Han bruker alle klærne enda, og siden han fikk god veiledning kan det meste mixes. Kjempekjekt! Han jobber i konsulentbransen, den private sektoren. Husker ikke helt hva han fikk, men jeg mener det var to eller tre bukser, to eller tre gensere og to eller tre skjorter pluss et belte og noen sokker - og en pullover til meg. Ganske mye kvalitetsklær for 5000,-!!!
Gjest gjest 0 Skrevet 23. juli 2005 #6 Skrevet 23. juli 2005 Jeg er i min andre IT-jobb nå, og første stedet jeg jobbet var i et høyt annerkjent revisorfirma. Rett før jeg begynte hadde de hatt forbud mot jeans, men det ble heldigvis opphevet. Hele It-avdelingen var rimelig avslappet kledd. Driftsgutta gikk gjerne i slitte olabukser og helt vanlige gensere. Der jeg er nå er det ganske likt, alle kler seg helt normalt og casual. Pynter man seg lurer de andre på om man skal på motevisning eller noe Når det gjelder antrekk avhenger det av stillingen din! Skal du ut og møte kunder ville jeg prøvd å kle meg nogenlunde pent, men ikke for pyntet. Jeans kan du godt bruke hvis du spriter det opp med kult/fint tilbehør. Hvis du sitter på brukerstøtte/drift/internt i bedriften kan du mer eller mindre kle deg som du vil, men kle deg ordentlig til intervjuet. Ikke overpynt deg, prøv å finne et pent men dagligdags antrekk. Er du usikker på jeans så velg en enkel bukse med en enkel topp. Jeg tror at det er lettere å score med enkle klær enn med for stilige og pyntede antrekk! HM har mange fine billige enkle bukser i alle mulige farger. Jeg ville holdt meg til sort, grått eller hvitt og kjøpt en litt fin og anstendig topp. Ikke dyp utrigning! Styr unna korte skjørt, masse smykker og mye sminke. Velger du enkle klær er det dessuten vanskelig å se om de er billige eller dyre. HM har et kjempeutvalg av slike basisklær og man har råd til å bytte de ut ofte! Lykke til!
Fersk som Single Skrevet 24. juli 2005 #7 Skrevet 24. juli 2005 IT folk er gjerne av typen som liker å gå kledd litt avslappet. Jeg er helt into det miljøet selv, og kjenner folk som er i bransjen, og er på vei inn i den. I noen IT bedrifter kreves det at man ser godt ut, mens i andre kan man gå mer avslappet kledd. Jeg ville prøvd å velge noe som kan gå for begge deler, dvs en litt fin tøybukse, og en bluse eller fin skjorte. Ikke tydelig formelt, ikke tydelig uformelt.
14062003 Skrevet 24. juli 2005 #8 Skrevet 24. juli 2005 IT folk er gjerne av typen som liker å gå kledd litt avslappet. ← Ja, men det kommer an på hvilket firma man skal til intervju for da... Nå vil ikke jeg røpe hvilke firmaer min mann har jobbet og jobber for. Men man møter ikke der i joggebukse eller shorts, men jeans (pene!) er akseptert. Der han jobber nå har de en sånn teknologikonto. Det vil si at han kjøper tekniske jobbdubbetidder og leverer kvittering til jobben, så blir beløpet trukket av bruttolønna - på en eller annen måte. Dette gjelder også klær inntil 10.000,- i året. Besparelsen er på ca. 50%.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2005 #9 Skrevet 24. juli 2005 Kommer nok helt an på hvor du jobber. Jeg jobber for et privat IT - firma hvor det er dresskode, så det er nok ikke alle private firmaer som har mer laidback klesstil enn de offentlige.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 28. juli 2005 #10 Skrevet 28. juli 2005 Tusen takk alle sammen! Jeg skal inn i den mer formelle delen av bransjen og ha kontakt med kunder. Er smalstripet cordfløyel "pent nok"? Kjøpte en veldig pen jakke på Cubus akkurat (har ikke rukket de foreslåtte butikkene ennå). Om det er dresskode der du jobber, kan du være så snill å fortelle litt mer i detalj hvor grensen går?
Gjest Dilla Skrevet 28. juli 2005 #11 Skrevet 28. juli 2005 Ja, men det kommer an på hvilket firma man skal til intervju for da... Nå vil ikke jeg røpe hvilke firmaer min mann har jobbet og jobber for. Men man møter ikke der i joggebukse eller shorts, men jeans (pene!) er akseptert. Der han jobber nå har de en sånn teknologikonto. Det vil si at han kjøper tekniske jobbdubbetidder og leverer kvittering til jobben, så blir beløpet trukket av bruttolønna - på en eller annen måte. Dette gjelder også klær inntil 10.000,- i året. Besparelsen er på ca. 50%. ← Jeg jobber også i et IT-firma som har denne ordningen som du refererer til i din manns jobb. Kanskje han og jeg jobber i samme firma? Forøvrig er kleskoden ganske avslappet her. Personlig kler jeg meg stort sett i olabukse og genser. Nå om sommeren blir det litt mer sommerlig med linbukser osv.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2005 #12 Skrevet 28. juli 2005 Om det er dresskode der du jobber, kan du være så snill å fortelle litt mer i detalj hvor grensen går? ← dressbukse + pen jakke/blazer med noe under..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå