Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om tallene på skatteetaten sine sider er feil. Jeg har sjekket på en kalkulator for inntektsskatt som viser noe helt annet.

Greia er at jeg ikke har fast jobb eller 100 % jobb, og tjener per definisjon ganske lite. Til nå i år har jeg tjent 235.000, og jeg har betalt 40.000 i skatt, noe som i følge skatteetaten sine sider er akkurat innafor. Når jeg estimerer med at jeg skal tjene rundt 300.000, som trolig er maks, får jeg plutselig opp et forventet skattetrekk på over 61.000 kroner. Er ikke det en voldsom forskjell fra 235 k til 300 k? Det betyr at jeg må skatte veldig høyt de siste månedene av året.

Samtidig har jeg sjekket dette opp mot denne: https://no.neuvoo.com/skatt-kalkulator/?iam=&uet_calculate=calculate&salary=235000&from=year&region=Norway

Den viser jo et mye lavere skattetrekk enn på sidene på skatteetaten. Noen som kan si hva som er riktig her? Jeg er veldig opptatt av å ikke få baksmell.

Anonymkode: 44132...01f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

235.000 og 40000 i skatt høres ikke helt feil ut. hvorfor skal du øke skattetrekket når du ikke tjener mer enn 235.000? du skal jo ikke forholde deg til en inntekt på 300.000 når du ikke tjener mer enn 235000

Anonymkode: ddcc9...452

Skrevet

og nei det er ikke en volsom forskjell. jeg har 330000 ca og betaler 68.000 i skatt. 

Anonymkode: ddcc9...452

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om tallene på skatteetaten sine sider er feil. Jeg har sjekket på en kalkulator for inntektsskatt som viser noe helt annet.

Greia er at jeg ikke har fast jobb eller 100 % jobb, og tjener per definisjon ganske lite. Til nå i år har jeg tjent 235.000, og jeg har betalt 40.000 i skatt, noe som i følge skatteetaten sine sider er akkurat innafor. Når jeg estimerer med at jeg skal tjene rundt 300.000, som trolig er maks, får jeg plutselig opp et forventet skattetrekk på over 61.000 kroner. Er ikke det en voldsom forskjell fra 235 k til 300 k? Det betyr at jeg må skatte veldig høyt de siste månedene av året.

Samtidig har jeg sjekket dette opp mot denne: https://no.neuvoo.com/skatt-kalkulator/?iam=&uet_calculate=calculate&salary=235000&from=year&region=Norway

Den viser jo et mye lavere skattetrekk enn på sidene på skatteetaten. Noen som kan si hva som er riktig her? Jeg er veldig opptatt av å ikke få baksmell.

Anonymkode: 44132...01f

21 000 i skatt på de siste 65 000 høres da ikke så mye ut? Vi har progressiv skatt vet du, du betaler mest av den siste krona du tjener (marginalskatt).

Anonymkode: 6f50b...86e

Skrevet

Anbefaler deg å Google "marginalskattesatser". 

Anonymkode: 46660...9d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...