Gå til innhold

Visste dere dette om herpes?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest om det før, skummelt!!! Jeg har selv herpesviruset i kroppen, men har kun hatt utslett på leppene.. er vel ikke farlig så lenge man ikke har det nedentil?

Anonymkode: 4a49f...55a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest om det før, skummelt!!! Jeg har selv herpesviruset i kroppen, men har kun hatt utslett på leppene.. er vel ikke farlig så lenge man ikke har det nedentil?

Jo. Kysser du den nyfødte med herpessår kan du i verste fall hjerneskade ungen. 

Anonymkode: f299d...600

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men barnet har gjerne antistoffer mot herpesviruset dersom mor allerede er smittet før fødsel.

Anonymkode: 2a799...f0e

• Liker 3
Skrevet

..med det sagt; kysser en annen enn mor en baby som ikke har antistoffer mot herpes, er det stor sjanse for at barnet blir smittet. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, det sier seg jo selv. Men det smitter jo ikke under selve fødselen hvis man ikke har utbrudd? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, det sier seg jo selv. Men det smitter jo ikke under selve fødselen hvis man ikke har utbrudd? 

Det gjør ikke det, nei. 

• Liker 1
Skrevet

Men barnet har gjerne antistoffer mot herpesviruset dersom mor allerede er smittet før fødsel.

Nei, da hadde jo ikke babyen blitt smittet 🙄

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er smittsomt før du får utbrudd. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er smittsomt før du får utbrudd. 

Ja, men ikke hvis man aldri har utbrudd nedentil vel? Jeg har aldri hatt det.

Skrevet

Du kan jo fortsatt få det, eller tenker du at du er immun? Men hvorfor tenke på dette, sjansen er jo minimal. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk slik at de fleste babyer, der mor allerede har gjennomgått herpesinfeksjon, vil ha fått antistoffer fra mor. Det betyr selvsagt ikke at ingen av disse babyene kan smittes, men sjansen er betydelig mindre enn dersom de ikke hadde hatt antistoffer.

Jeg så dessuten at babyen i videoen var født 10(?) uker før termin og var kanskje i utgangspunktet mer sårbar enn en baby født til termin.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan godt være smittet med HSV-2 (genital herpes), selv om man aldri har hatt utbrudd der. En regner med at genital herpes er ganske utbredt i befolkningen (oppimot halvparten av oss har antistoffer i enkelte studier, særlig i urbane strøk), og at de fleste blir smittet av en asymptomatisk partner som ikke vet at han/hun er smittet. 
Det er teoretisk en liten risiko for virustransmisjon til den nyfødte under passasjen gjennom vaginalkanalen selv om mor ikke har utbrudd, nettopp grunnet asymptomatisk virusutskillelse. Dette er imidlertid så sjeldent at man ser bort fra det i praksis. Med mindre man har aktiv genital herpes med utbrudd i svangerskapet er det ingen grunn til å bekymre seg, men som med alt annet i medisinens verden kan ALT skje, noe artikkelen i HI illustrerer. Det er imidlertid svært mange andre ting jeg heller ville bekymret meg over før dette. 

Anonymkode: 2f3c2...e98

• Liker 3
Skrevet

Det er faktisk slik at de fleste babyer, der mor allerede har gjennomgått herpesinfeksjon, vil ha fått antistoffer fra mor.

Nei, dette stemmer ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette stemmer ikke. 

Jo, det gjør det.

Skrevet

Nei, dette stemmer ikke. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det.

Kilder???

Anonymkode: 13a0e...eb4

Skrevet

Nei, dette stemmer ikke. 

Som oftest har de det, jo. Et raskt og uvitenskapelig google-søk vil gi deg forklaringen på dette. Et unntak er bl.a premature, som barnet i artikkelen i HI. 

Skrevet

Men ærlig talt, du forstår jo ikke dine egne kilder engang! Den første kilden omhandler ikke HSV-smitte i graviditeten over hodet. Den andre kilden fra FHI skulle jeg akkurat til å linke til selv, for der står det i første avsnitt under «Bakgrunn»: Kvinner med herpes genitalis får oftere utbrudd i graviditeten. I disse tilfellene har både kvinnen og fosteret som regel antistoffer, og risiko for smitte er svært lav, under 3 %. Smittefaren for barnet er størst under primær genitalinfeksjon, om lag 30 – 50%»

Du må skille mellom primær og sekundær HSV-infeksjon, og dere diskuterte sekundær HSV, hvor smitterisikoen som anført er SVÆRT LAV også under aktivt utbrudd, nettopp grunnet overførte antistoffer fra mor til barn i svangerskapet. 
Kan du ikke lese?

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo litt festlig - den siste kilden din sier jo også det motsatte av det du hevder, nemlig «Ved residivutbrudd ved fødsel er barnet beskyttet av maternelle antistoffer og vertikal smitterisiko er redusert til 3-5%». La meg understreke begrepet «maternelle antistoffer», som er det du hevder ikke eksisterer. Ærlig talt, et minimum av kunnskapsnivå og evner må være mulig å forvente når man på død og liv skal uttale seg så bastant om noe man åpenbart ikke vet noe om. 

• Liker 3
Skrevet

Så godt som alle har herpes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...