Maleficenta Skrevet 18. september 2020 #101 Skrevet 18. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er vanskeligere enn det, og jeg synes ikke den avklaringen er lett jeg heller. Men ja - jeg mener selv, at min tankegang, om at jeg er redd for å oppleve overfallsvoldtekt av en mørk guttegjeng, ligner eller er rasistisk. Svarte har også ofte nok blitt fremstilt som farlige og impulsive dyr, og jeg tror ikke denne fordommen er tilbakelagt, selv om vi nok kan mene at det er statistikk som har ført til denne redselen. Jeg tror det stikker dypere. Jeg gidder i hvert fall ikke nekte for at tankegangen min er rasistisk, og det gjør meg ikke noe å vurdere om den er det eller ikke heller. Anonymkode: 079ac...38e Jeg er redd for å oppleve det om jeg ser en hvit guttegjeng i mørket og..
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #102 Skrevet 18. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bumper denne, for jeg synes det er flaut at folk blir irritert på ts for å beskrive uskyldige hendelser istedet for å sympatisere med de åpenbare såre og rasistiske opplevelsene vedkommende også har hatt. Anonymkode: 079ac...38e Det hadde vært mindre flaut å innse realitetene her. Anonymkode: e5969...d22 1
Maleficenta Skrevet 18. september 2020 #103 Skrevet 18. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er det vanlige ordet som brukes. Det er ikke noen vits i å late som om rasisme er et nyord. Hvorfor klarer ikke du bare kalle det rasisme? Det kan du da likegjerne gjøre. Det er ikke så vanskelig. Det handler om å klare å svelge kameler og gjøre debatter lettere. Hva i all verden gir du opp dersom du begynner å kalle det for rasisme? Anonymkode: 079ac...38e Men det handler jo om intensjonen. Om en mørk person blir mobbet FORDI H. N er mørk, er det rasisme. Blir vedkommende derimot mobbet pga rar oppførsel eller rare klær, er det mobbing. Ikke rasisme 3
Maleficenta Skrevet 18. september 2020 #104 Skrevet 18. september 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som forundrer meg er at folk her reagerer mer på Ts' beskrivelse av mer uskyldige situasjoner, i stedet for å sympatisere med de groveste tilfellene. Synes dere virkelig det er verre at Ts beskriver noen situasjoner som kanskje ikke er rasisme enn at Ts er blitt utestengt fra bursdager og har fått høre at hen ikke er velkommen og at Ts har blitt vist frem som et sirkusdyr i en annen situasjon? Anonymkode: 079ac...38e Det er fordi at ts selv henger seg opp i de uskyldige situasjonene. Han bruker de som eksempler på lik linje med de eksemplene som faktisk ER reell rasisme og da blir man irritert. Han får full sympati for det vonde han opplevde i barndommen 2
Edie Skrevet 18. september 2020 #105 Skrevet 18. september 2020 Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Edie, adm.
Maleficenta Skrevet 21. september 2020 #106 Skrevet 21. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: En gang satt jeg på trikken i Oslo Sentrum, når det plutselig dukket opp ett par sånne kontrollører fra Ruter. De begynte å sjekke billettene til folk. Men tre stykker med mørk hudfarge begynte umiddelbart å sutre og klage på grunn av dette som de kalte for "rasisme" fra Ruter-kontrollørene. Dersom kontrollørene utelukkende hadde undersøkt billettene til disse tre personene (samtidig som de hadde latt alle andre sitte i fred) så kunne de muligens hatt ett poeng angående denne "rasismen" som de klagde sånn over. Men dette var jo selvfølgelig ikke tilfellet her! Disse kontrollørene undersøkte jo selvfølgelig samtlige billetter fra alle på hele vognen. Dermed blir det jo selvfølgelig temmelig patetisk å sutre og klage over "rasisme" på denne måten. Anonymkode: bbb3d...c50 Det var da du skulle sagt. Altså hallo. De sjekka min billett også. 1
kotlin Skrevet 26. september 2020 #107 Skrevet 26. september 2020 On 9/17/2020 at 8:18 PM, Maleficenta said: Enig med denne. De to er ikke rasisme. Hvordan skulle hun på apoteket automatisk vite at du snakker norsk? Punkt 3 er bare nysgjerrighet. De andre punktene er veldig synlig rasisme da og ikke skjult i det hele tatt. Seriøst? Må si at de første svarene i denne tråden er utrolig pinlige. Det eneste punktet som ikke er rasisme gjelder det med elevene og røde kinn. Sånt er faktisk en form for annerledeshet som blir dratt fram i mange andre sammenhenger, det er en mulighet til å slå til med litt selvironi. 1
kotlin Skrevet 26. september 2020 #108 Skrevet 26. september 2020 On 9/17/2020 at 8:42 PM, 24/7SylviaPlath said: Apotekdamen kunne jo bare sagt «hei» og sett responsen. Unødvendig å spørre om du snakker norsk når hun hadde funnet det ut om ca 2 sekunder uansett, da man på apoteket sier «hei» og deretter «jeg skal ha...» om man snakker språket. Skjønner godt at sånt blir slitsomt i hverdagen. Første indikasjon på intelligent liv i denne tråden. Måtte bare 16 innlegg til.
Maleficenta Skrevet 26. september 2020 #109 Skrevet 26. september 2020 13 minutter siden, kotlin skrev: Seriøst? Må si at de første svarene i denne tråden er utrolig pinlige. Det eneste punktet som ikke er rasisme gjelder det med elevene og røde kinn. Sånt er faktisk en form for annerledeshet som blir dratt fram i mange andre sammenhenger, det er en mulighet til å slå til med litt selvironi. Man Ser jo annerledes ut sammenligner med majoriteten. Det er ikke selvsagt at alle som er i Norge snakker norsk. Spesielt ikke om de har et eksotisk utseende. 3
kotlin Skrevet 26. september 2020 #110 Skrevet 26. september 2020 2 minutter siden, Maleficenta said: Man Ser jo annerledes ut sammenligner med majoriteten. Det er ikke selvsagt at alle som er i Norge snakker norsk. Spesielt ikke om de har et eksotisk utseende. Selvfølgelig ikke, men det enkleste for alle parter er vel bare å snakke morsmålet når du er i Norge uavhengig av hvor eksotisk andre ser ut, og heller legge om om vedkommende ikke prater norsk. Ved å stille det spørsmålet først så risikerer du ikke bare å fornærme de som føler seg fremmedgjort i sitt eget land, men du avslører deg som ganske enkel og gjør dumme antagelser som ikke er nødvendige, når det koster deg like mye å bare hilse å se hva slags respons du får.
Gjest Skrevet 26. september 2020 #111 Skrevet 26. september 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Anki, mod
AlkoMann Skrevet 26. september 2020 #112 Skrevet 26. september 2020 På 17.9.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev: I forbindelse med BLM i USA kjenner jeg på en enorm irritasjon og frustrasjon over enkelte som mener at rasisme ikke finnes i Norge. Nå skal jeg ikke trekke paralleller mellom USA og Norge, for ulikhetene der er store.. (Vil ikke gå inn på DEN diskusjonen) MEN skjult rasisme FINNES i NORGE! Jeg for eksempel, som er adoptert, mørk i huden, og snakker flytende dialekt får daglig oppleve dette. La meg nevne noen eksempler: 1. For et par år siden dro jeg innom et apotek for å hente ut noe på resept. jeg sto i kø og ventet på tur. Da det ble min tur smiler damen hyggelig til meg og spør "snakker du norsk?". Mitt svar til henne var "hvorfor skulle jeg ikke?" 2. på barneskolen, ungdomsskolen og vgs opplevde jeg å bli kalt "neger" av kjente og ukjente. Det mest sårende var den gangen jeg fant ut at hele klassen var invitert i et bursdagsselskap, utenmom meg. "Hun må vell ha glemt å invitere meg" tenkte jeg. Så jeg dro bort til henne og ringte på. Da hun åpnet døren fikk jeg beskjed om at jeg ikke var ønsket, mens flere som sto bak henne ropte "neger" og kastet ting etter meg. 3. i møte med nye mennesker blir jeg ofte spurt "men, hvor er du egentlig i fra?". hvis jeg svarer "Norge" spør de igjen "men eeeegentlig?" Jeg oppfatter meg selv som norsk, og er stolt av dette. Så hvor er jeg da ifra? ikke kan jeg språket fra landet jeg ble født i, og ikke kan jeg noe om det landet... 4. At folk tar på håret mitt og sier "oi, det kjennes ut som stålull", og ler av det. 2 ganger har dette skjedd meg. Andre nevner bare hvor ULIKT, annerledes, rart og stort det er. La meg spørre deg: hvordan ville du følt deg om jeg fortalte deg at DITT hår kjennes som stålull, eller at du er rar og annerledes på grunn av håret ditt?... Dette får jeg oppleve OGSÅ av voksne.. 5. da jeg gikk på barneskolen og hadde gym, sto et stort antall av klassekamerater og lærere rundt meg og undret over om jeg kunne bli rød i kinnene, eller om jeg måtte smøre meg med solkrem om sommeren. jeg følte meg som et dyr i en dyrehage, mens resten var på klassetur og lærte om "dyret i dyrehagen", altså meg. Denne listen er lang, og jeg kunne ha fortsatt.. Mye av dette handler skjult rasisme, nettopp fordi den er skjult og ingen ser den. Så vær så snill folkens, behandl andre- uansett etnisitet, hudfarge, religion osv. på samme måte du ønsker å bli møtt på selv. For skjult rasisme finnes! ikke bare i Norge, men overalt. Men ved å snakke om det tar vi også tak i problematikken. Anonymkode: 5a359...d99 Det at Norge blir mer multikulturelt er kanskje årsaken til at folk ikke tar deg for å være norsk . Jeg bor i Oslo hvor vi har så mange fremmedkulturelle at man ikke kan ta det forgitt at man snakker norsk. Ofte vil etniske nordmenn søke sammen akkurat som innvandrere . 1
Maleficenta Skrevet 27. september 2020 #113 Skrevet 27. september 2020 23 timer siden, kotlin skrev: Selvfølgelig ikke, men det enkleste for alle parter er vel bare å snakke morsmålet når du er i Norge uavhengig av hvor eksotisk andre ser ut, og heller legge om om vedkommende ikke prater norsk. Ved å stille det spørsmålet først så risikerer du ikke bare å fornærme de som føler seg fremmedgjort i sitt eget land, men du avslører deg som ganske enkel og gjør dumme antagelser som ikke er nødvendige, når det koster deg like mye å bare hilse å se hva slags respons du får. Jeg syns det er en over reaksjon. 1
kotlin Skrevet 27. september 2020 #114 Skrevet 27. september 2020 1 hour ago, Maleficenta said: Jeg syns det er en over reaksjon. Tror du hadde blitt lei og oppgitt selv om du ofte opplevde at folk antok at du ikke kunne språket fordi du ikke var etnisk norsk. Det bidrar til å gi følelsen av utenforskap. Om du ikke ble oppgitt på egne vegne, så i alle fall på vegne av de som er så simple at de velger å forsikre seg først, kontra å bare omstille seg ved behov. Selv om jeg hadde antatt at noen var utenlandsk basert på utseende, så hadde jeg likevel antatt at jeg kunne kommunisere på norsk i første omgang.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #115 Skrevet 27. september 2020 2 timer siden, kotlin skrev: Tror du hadde blitt lei og oppgitt selv om du ofte opplevde at folk antok at du ikke kunne språket fordi du ikke var etnisk norsk. Det bidrar til å gi følelsen av utenforskap. Om du ikke ble oppgitt på egne vegne, så i alle fall på vegne av de som er så simple at de velger å forsikre seg først, kontra å bare omstille seg ved behov. Selv om jeg hadde antatt at noen var utenlandsk basert på utseende, så hadde jeg likevel antatt at jeg kunne kommunisere på norsk i første omgang. Du er PK. Ikke alle tenker sånn. Anonymkode: 92959...302 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #116 Skrevet 28. september 2020 På 17.9.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev: 1. For et par år siden dro jeg innom et apotek for å hente ut noe på resept. jeg sto i kø og ventet på tur. Da det ble min tur smiler damen hyggelig til meg og spør "snakker du norsk?". Mitt svar til henne var "hvorfor skulle jeg ikke?" 2. på barneskolen, ungdomsskolen og vgs opplevde jeg å bli kalt "neger" av kjente og ukjente. Det mest sårende var den gangen jeg fant ut at hele klassen var invitert i et bursdagsselskap, utenmom meg. "Hun må vell ha glemt å invitere meg" tenkte jeg. Så jeg dro bort til henne og ringte på. Da hun åpnet døren fikk jeg beskjed om at jeg ikke var ønsket, mens flere som sto bak henne ropte "neger" og kastet ting etter meg. 3. i møte med nye mennesker blir jeg ofte spurt "men, hvor er du egentlig i fra?". hvis jeg svarer "Norge" spør de igjen "men eeeegentlig?" Jeg oppfatter meg selv som norsk, og er stolt av dette. Så hvor er jeg da ifra? ikke kan jeg språket fra landet jeg ble født i, og ikke kan jeg noe om det landet... 4. At folk tar på håret mitt og sier "oi, det kjennes ut som stålull", og ler av det. 2 ganger har dette skjedd meg. Andre nevner bare hvor ULIKT, annerledes, rart og stort det er. La meg spørre deg: hvordan ville du følt deg om jeg fortalte deg at DITT hår kjennes som stålull, eller at du er rar og annerledes på grunn av håret ditt?... Dette får jeg oppleve OGSÅ av voksne.. 5. da jeg gikk på barneskolen og hadde gym, sto et stort antall av klassekamerater og lærere rundt meg og undret over om jeg kunne bli rød i kinnene, eller om jeg måtte smøre meg med solkrem om sommeren. jeg følte meg som et dyr i en dyrehage, mens resten var på klassetur og lærte om "dyret i dyrehagen", altså meg. Anonymkode: 5a359...d99 Punkt 1 har ingenting med rasisme å gjøre og ser heller ikke ut til å være et problem av stort omfang, du refererer til en episode som skjedde på et apotek for et par år siden. Har du tenkt på at opplevelsen for hun som spurte kanskje var mer ubehagelig for henne enn for deg. Kanskje hun hadde hatt flere mørkhudede kunder før deg som ikke snakket norsk. Kan hun ha spurt en av de på engelsk om de snakket norsk og fått til svar "do I look fucking Norwegian?" Du vet ikke hvem kunder hun har hatt før deg, la oss tenke oss at før du kom så hadde en gruppe på 10 utlendinger vært innom med samme etniske opphav som deg og ingen snakket norsk, like etterpå kom du og hun spurte deg om du snakket norsk, da ville hun ikke vært rasistisk men faktisk dum som trodde den tiende snakket norsk. Det kan godt hende det føles sårt for deg og ikke alltid bli gjenkjent som Norsk, men rasistisk er det ikke. Punkt 2 er helt klart rasistisk og sånt opprører de fleste nordmenn slik jeg kjenner dem. Punkt 3 er ikke rasistisk i det hele tatt, det er mange indikatorer som gjør at det spørsmålet stilles, det kan være språk, det kan være utseende, det kan være klesstil. Vi er nysgjerrige på de vi møter og ønsker gjerne å vite mer om personen. At du ikke kan språket eller vet noe om landet du er født i som du selv sier kan ikke den andre vite, men du kan fortelle det til dem. Det er ikke kun hvilke land folk eventuelt kommer fra som er interessant, det kan også være landsdel eller by i Norge. Og nei jeg blir ikke fornærmet om de ikke antar at jeg er fra den samme landsdelen som jeg er bosatt i. Punkt 4 er ikke spesielt for nordmenn, men er faktisk mye mer utbredt i andre land. Har seilt verden rundt som sjømann og har observert at det har vært veldig morsomt og kjenne på håret til lyse krølltopper, når jeg ikke kan språket heller så vet jeg egentlig ikke hva de sier om håret, men flirer gjør de i hvert fall. Nei jeg tror ikke de er rasistiske, tror bare de er oppriktig nysgjerrige. Punkt 5 er ikke rasistisk, men det er kanskje klønete av læreren og ikke avklare dette med deg, eller klare og se at situasjonen blir ubehagelig for deg. For ungene sin del vil jeg tro de er oppriktig nysgjerrige. Men spørsmålene i seg selv er legitime, har faktisk selv lurt på dette selv, ikke for de jeg er rasistisk, men for jeg er nysgjerrig og vitebegjærlig. Som sagt så har jeg reist verden rundt, og jeg må konstatere at Norge er vel en av de minst rasistiske land i verden. Selv har jeg ofte blitt utsatt for rasisme på mine reiser verden rundt i 30 år, men da hovedsakelig strukturell rasisme. På tross av strukturell rasisme så har de aller fleste folk vært veldig hyggelige, mange har vært nysgjerrige på meg, men da gjelder det og se på det som nysgjerrig og ikke tolke det som rasistisk. Hvor jeg oppholder meg nå blir jeg som regel kalt for "gringo", men tar meg ikke så veldig nær av det for å si det sånn, faktisk så bryr det meg ikke i det hele tatt. Jobbet for noen år siden sammen med en som var adoptert, og på samme måte som du kjente han ikke språket og kulturen til landet han var født i. Men det ble litt merkelig når vi fikk et oppdrag i hans etniske hjemland, for folk kom og snakket til han på sitt eget språk og antok aldri at han var nordmann, faktisk så kunne de bli småirriterte når han ikke svarte, så det var jo en litt bisarr situasjon. Må også legge til at dette er et av de landene jeg ikke får slippe inn på alle restauranter av den grunn at jeg er hvit, men de sier ikke rett ut at det er grunnen, men sier at det er kun har lov å slippe inn de som er fra landet, men da bare prøver jeg videre en annen plass og lager ikke noe stort styr av det. Den siste setningen betyr ikke at jeg støtter rasisme for det om det kan høres ut som jeg godtar at jeg blir utsatt for det selv. Det betyr at jeg ville aldri godtatt det i Norge, men lar det passere i andre land for jeg vet at jeg skal bare være der for en kortere periode. Men det får meg av og til å tenke på at vi har det ganske bra i Norge. Håper du kan se mellom fingrene hvert andre år når du blir spurt om du snakker norsk, det er ikke vondt ment fra den som spør. Anonymkode: a28c0...40d 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #117 Skrevet 28. september 2020 14 timer siden, kotlin skrev: Tror du hadde blitt lei og oppgitt selv om du ofte opplevde at folk antok at du ikke kunne språket fordi du ikke var etnisk norsk. Det bidrar til å gi følelsen av utenforskap. Om du ikke ble oppgitt på egne vegne, så i alle fall på vegne av de som er så simple at de velger å forsikre seg først, kontra å bare omstille seg ved behov. Selv om jeg hadde antatt at noen var utenlandsk basert på utseende, så hadde jeg likevel antatt at jeg kunne kommunisere på norsk i første omgang. Så du tror, helt ærlig, at folk ville snakket til meg på morsmål, og trodd at jeg var en av dem hvis jeg, som hvit, hadde bodd i hvilket som helt afrikansk land? La oss si jeg var født der. Tror du likevel noen ville trodd at jeg snakket språket? Eller er det bare her i Europa man skal anta at alle utlendinger snakker norsk? Anonymkode: aeb95...e9c 1
Maleficenta Skrevet 28. september 2020 #118 Skrevet 28. september 2020 15 timer siden, kotlin skrev: Tror du hadde blitt lei og oppgitt selv om du ofte opplevde at folk antok at du ikke kunne språket fordi du ikke var etnisk norsk. Det bidrar til å gi følelsen av utenforskap. Om du ikke ble oppgitt på egne vegne, så i alle fall på vegne av de som er så simple at de velger å forsikre seg først, kontra å bare omstille seg ved behov. Selv om jeg hadde antatt at noen var utenlandsk basert på utseende, så hadde jeg likevel antatt at jeg kunne kommunisere på norsk i første omgang. Jo det hadde jeg sikkert men det rettferdiggjør ikke å kalle uskyldige mennesker rasister pga et helt uskyldig spørsmål. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #119 Skrevet 28. september 2020 På 17.9.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev: I forbindelse med BLM i USA kjenner jeg på en enorm irritasjon og frustrasjon over enkelte som mener at rasisme ikke finnes i Norge. Nå skal jeg ikke trekke paralleller mellom USA og Norge, for ulikhetene der er store.. (Vil ikke gå inn på DEN diskusjonen) MEN skjult rasisme FINNES i NORGE! Jeg for eksempel, som er adoptert, mørk i huden, og snakker flytende dialekt får daglig oppleve dette. La meg nevne noen eksempler: 1. For et par år siden dro jeg innom et apotek for å hente ut noe på resept. jeg sto i kø og ventet på tur. Da det ble min tur smiler damen hyggelig til meg og spør "snakker du norsk?". Mitt svar til henne var "hvorfor skulle jeg ikke?" 2. på barneskolen, ungdomsskolen og vgs opplevde jeg å bli kalt "neger" av kjente og ukjente. Det mest sårende var den gangen jeg fant ut at hele klassen var invitert i et bursdagsselskap, utenmom meg. "Hun må vell ha glemt å invitere meg" tenkte jeg. Så jeg dro bort til henne og ringte på. Da hun åpnet døren fikk jeg beskjed om at jeg ikke var ønsket, mens flere som sto bak henne ropte "neger" og kastet ting etter meg. 3. i møte med nye mennesker blir jeg ofte spurt "men, hvor er du egentlig i fra?". hvis jeg svarer "Norge" spør de igjen "men eeeegentlig?" Jeg oppfatter meg selv som norsk, og er stolt av dette. Så hvor er jeg da ifra? ikke kan jeg språket fra landet jeg ble født i, og ikke kan jeg noe om det landet... 4. At folk tar på håret mitt og sier "oi, det kjennes ut som stålull", og ler av det. 2 ganger har dette skjedd meg. Andre nevner bare hvor ULIKT, annerledes, rart og stort det er. La meg spørre deg: hvordan ville du følt deg om jeg fortalte deg at DITT hår kjennes som stålull, eller at du er rar og annerledes på grunn av håret ditt?... Dette får jeg oppleve OGSÅ av voksne.. 5. da jeg gikk på barneskolen og hadde gym, sto et stort antall av klassekamerater og lærere rundt meg og undret over om jeg kunne bli rød i kinnene, eller om jeg måtte smøre meg med solkrem om sommeren. jeg følte meg som et dyr i en dyrehage, mens resten var på klassetur og lærte om "dyret i dyrehagen", altså meg. Denne listen er lang, og jeg kunne ha fortsatt.. Mye av dette handler skjult rasisme, nettopp fordi den er skjult og ingen ser den. Så vær så snill folkens, behandl andre- uansett etnisitet, hudfarge, religion osv. på samme måte du ønsker å bli møtt på selv. For skjult rasisme finnes! ikke bare i Norge, men overalt. Men ved å snakke om det tar vi også tak i problematikken. Anonymkode: 5a359...d99 1) det er bare høflig å spørre i stedet for å anta. Svært mange ikke-vestlige innvandrere kan ikke norsk, men de må jo på apoteket for det, så det er en helt normal ting å spørre om. 2) Å rope neger er hatefult og ja, rasistisk. Håper foreldrene dine tok det opp med skolen og de andre foreldrene. Vi har strenge regler om sånt, og det ville fått strenge konsekvenser i dag. 3) dette er også helt vanlig, og det er det første etniske nordmenn spør hverandre om også. Mår norske spør hverandre så er vi ute etter by, tettsted eller strøk. Så du kan jo starte med det og ikke si «Norge» for det forteller oss jo ingen ting, og det er ikke sikkert de mente land en gang. Dessuten så prøver de jo bare å vise interesse for deg, så hvorfor ikke bare si «jeg ble adoptert fra X da jeg var Y år gammel, så husker ingen ting derfra. Jeg vokste opp i by Z. Hva med deg selv?» 4) Kjenn på deres hår og si at det kjennes ut som tørket høy. Da skjønner de at det er uhøflig å ta på håret til folk. Uhøflig er ikke det samme som rasistisk, og jeg har flere ganger opplevd at ikke-vestlige vil ta på mitt blonde hår, ofte uten å spørre. 5) Det er helt vanlig å være nysgjerrig på det som er annerledes enn seg selv. Benytt sjangsen til å lære dem opp litt i stedet for å bli sur. Sånn har man det enten man er mann, kvinne, høy, lav, tynn, tjukk, ja alt. Folk spør om det de ikke har selv. Anonymkode: 4d7d3...137 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #120 Skrevet 28. september 2020 På 17.9.2020 den 20.52, AnonymBruker skrev: jeg er spansk, og har en norsk kjæreste med mørke trekk. Anonymkode: 6eeed...15a 1) Vi har ingen bevis for at du er spansk, for alt vi vet snakker du kun spansk. 2) Det finnes mange spanske hvite folk. Det er ingen automatikk i at de har "tan" som du hevder at du har. I kolonitiden for ikke så altfor mange år tilbake, så kom "hvite, spanske folk" ned til det som kalles for "Latin-Amerika" for å slakte en haug med folk som virkelig har "TAN" og mørke trekk i huden. 3) Det faktumet at du utviser fordommer mot muslimer bare fordi de er "muslimer", bekrefter veldig godt at man ikke kan ta deg seriøst i det hele tatt. 4) Du liker å omtale deg selv som spansk og "latin-amerikansk". Dette er en fundamental forskjell fra TS, der TS skriver at TS er stolt av å være norsk og ser på seg selv som norsk. Med andre ord, mens du går rundt og hevder at du er SPANISH / LATIN POWER, LOL, så går ikke TS rundt og identifiserer seg med genetikk og sånt fjas, men identifiserer seg som norsk, og det har TS all rett til. Om du ikke har fått det med deg, så har vi rett som frie mennesker og statsborgere til et land (statsborgerskap gitt av det demokratiske Stortinget), til å omtale oss slik vi vil, og når lojaliteten til TS ligger hos Norge og TS anser seg selv som norsk, så burde vi absolutt være stolt av at folk med annet såkalt "etnisk" bakgrunn ønsker å være en del av Norge, er lojal ovenfor Norge og anser seg selv som norsk. Det er jo nettopp dette politikere har snakket om i en årrekke at det skal være et viktig moment. En følelse av å tilhøre Norge og du har tydeligvis IKKE den følelsen, og det er nettopp grunnen til at TS reagerer på slike spørsmål som: "Hvor er du sånn eeeeggeeeentlig ifra"? Problemet oppstår selvfølgelig ikke hvis noen spør hvor du er fra. Problemet oppstår etter at TS har svart at han / hun er fra Norge, så aksepterer ikke motparten svaret til TS og fortsetter å terpe på med: "hvor er du sånn egentlig ifra". Det er akkurat her man blir sur og lei og ikke av det første "åpne" spørsmålet som jeg har skissert over. Men så kommer det av og til White Power (eller Latin Power) folk som deg og skal trykke ned andre og fortelle dem at de "er ikke ekte nok" til å anse seg selv som norske. For å oppsummere, så er det fullt forståelig at du "ikke reagerer" når noen spør deg hvor du kommer ifra, for du gir lang beng i Norge og anser deg ikke som norsk og kjører "Latin Power" stilen hele veien, men det er ikke tilfellet hos TS, som har full lojalitet ovenfor Norge, anser Norge som sitt eget land og ønsker å føle at han / hun er en del av Norge. 6) Så er det et punkt som ikke har blitt nevnt her - den verste rasismen vil jeg si er uten tvil diskriminering på arbeidsmarkedet. For det er dette leddet (arbeid) som er helt sentralt for å delta i samfunnet og på flere samfunnsarenaer. Diskriminering på dette området er aller verst og en kan si det slik at hadde man gått hardere inn for å slå ned på dette, så hadde mange med minoritetsbakgrunn hatt bedre betalte stillinger og da kunne en også unngått visse ghettodannelser i Oslo. Ingen bor i "ghettoen" fordi man liker det. Alt har med økonomi å gjøre, og her er jobb helt sentralt. Det er dette som koster store penger, nemlig når man tillater at diskriminering skal være akseptabelt. Det går ikke an å syte over at enkelte folk minoritetsgrupper er "mer på NAV" enn andre, samtidig som man stenger fullstendig øynene for diskrimineringen i arbeidslivet. Da er man dobbeltmoralist så det holder og da skinner rasismen tvers gjennom, der en liker å diskriminere minoriteter på arbeidsmarkedet, samtidig som en liker å kritisere at de "koster mye" penger. Anonymkode: 84a20...a79 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå