AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #81 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel jeg er ikke uenig med deg i at det føles og er rasistisk å bli hetset som ginger, hvis det var det du ville frem til. Anonymkode: ef9c3...58c Nei, det var ikke det jeg ville frem til. Det er den sykelige trangen til å klassifisere alt negativt som rammer de som ikke er hvite som rasisme. Selv om det samme skjer med hvite. En hvit og en svart kan bli utsatt for akkurat den samme negative behandlingen. Den svarte vil si det er rasisme, den hvite vil si det er mobbing eller diskriminering. Hvorfor er det så viktig å klassifisere det som rasisme? Blir det noe verre eller bedre av den grunn? Anonymkode: aeb95...e9c 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #82 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er mobbing pga hudfarge verre enn mobbing pga hårfarge? Anonymkode: aeb95...e9c Er ikke det jeg sier... Anonymkode: 5a359...d99 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #83 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det var ikke det jeg ville frem til. Det er den sykelige trangen til å klassifisere alt negativt som rammer de som ikke er hvite som rasisme. Selv om det samme skjer med hvite. En hvit og en svart kan bli utsatt for akkurat den samme negative behandlingen. Den svarte vil si det er rasisme, den hvite vil si det er mobbing eller diskriminering. Hvorfor er det så viktig å klassifisere det som rasisme? Blir det noe verre eller bedre av den grunn? Anonymkode: aeb95...e9c Fordi det er det vanlige ordet som brukes. Det er ikke noen vits i å late som om rasisme er et nyord. Hvorfor klarer ikke du bare kalle det rasisme? Det kan du da likegjerne gjøre. Det er ikke så vanskelig. Det handler om å klare å svelge kameler og gjøre debatter lettere. Hva i all verden gir du opp dersom du begynner å kalle det for rasisme? Anonymkode: 079ac...38e 1
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #84 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er det vanlige ordet som brukes. Det er ikke noen vits i å late som om rasisme er et nyord. Hvorfor klarer ikke du bare kalle det rasisme? Det kan du da likegjerne gjøre. Det er ikke så vanskelig. Det handler om å klare å svelge kameler og gjøre debatter lettere. Hva i all verden gir du opp dersom du begynner å kalle det for rasisme? Anonymkode: 079ac...38e Rasisme er ikke et nytt ord. Men begrepet har vel blitt litt utvidet. Rasismebegrepet rommer tydeligvis flere ting nå:)
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #85 Skrevet 17. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis man ikke selv har blitt utsatt for noe som bekrefter fordommene så er man rasistisk? Mens hvis fordommene ikke har blitt bekreftet, men bare er der med bakgrunn i ting man har hørt eller i statistikk, da er man rasistisk? Anonymkode: aeb95...e9c Nei, det er vanskeligere enn det, og jeg synes ikke den avklaringen er lett jeg heller. Men ja - jeg mener selv, at min tankegang, om at jeg er redd for å oppleve overfallsvoldtekt av en mørk guttegjeng, ligner eller er rasistisk. Svarte har også ofte nok blitt fremstilt som farlige og impulsive dyr, og jeg tror ikke denne fordommen er tilbakelagt, selv om vi nok kan mene at det er statistikk som har ført til denne redselen. Jeg tror det stikker dypere. Jeg gidder i hvert fall ikke nekte for at tankegangen min er rasistisk, og det gjør meg ikke noe å vurdere om den er det eller ikke heller. Anonymkode: 079ac...38e 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #86 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er det vanlige ordet som brukes. Det er ikke noen vits i å late som om rasisme er et nyord. Hvorfor klarer ikke du bare kalle det rasisme? Det kan du da likegjerne gjøre. Det er ikke så vanskelig. Det handler om å klare å svelge kameler og gjøre debatter lettere. Hva i all verden gir du opp dersom du begynner å kalle det for rasisme? Anonymkode: 079ac...38e Jeg gir ikke opp noe som helst. Jeg bare påpeker at det som kalles rasisme ikke er det. Når to stykker blir behandlet dårlig i samme situasjon er det ikke rasisme mot den som er svart bare fordi han er svart, den hvite mottok akkurat samme behandling, men kan ikke hevde seg utsatt for rasisme. Rasisme blir en hvilepute som man kan skylde alt negativt som hender en på. Fikk ikke jobben, rasisme. Utestengt fra gjengen, rasisme. Stoppet av politiet på natten, rasisme. Osv osv. Alt negativt som hender en er ikke rasisme. Mange som hevder seg utsatt for rasisme har rett og slett bare møtt på en drittperson. En drittperson som like gjerne behandler en hvit på samme måten. Anonymkode: aeb95...e9c 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #87 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, Hannah80 skrev: Rasisme er ikke et nytt ord. Men begrepet har vel blitt litt utvidet. Rasismebegrepet rommer tydeligvis flere ting nå:) Rasisme rommer det der rommer, og ja - det rommer vel kulturell rasisme også nå. Eller generelt, fordommer, diskriminering etc. av en rase, etnisitet, gruppe e.l. Det er vel greit, det? Uansett finnes det ikke et eneste menneske som kaller seg selv rasist, nesten, til og med ikke de menneskene som skriker jævla utlendinger. Anonymkode: 079ac...38e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #88 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gir ikke opp noe som helst. Jeg bare påpeker at det som kalles rasisme ikke er det. Når to stykker blir behandlet dårlig i samme situasjon er det ikke rasisme mot den som er svart bare fordi han er svart, den hvite mottok akkurat samme behandling, men kan ikke hevde seg utsatt for rasisme. Rasisme blir en hvilepute som man kan skylde alt negativt som hender en på. Fikk ikke jobben, rasisme. Utestengt fra gjengen, rasisme. Stoppet av politiet på natten, rasisme. Osv osv. Alt negativt som hender en er ikke rasisme. Mange som hevder seg utsatt for rasisme har rett og slett bare møtt på en drittperson. En drittperson som like gjerne behandler en hvit på samme måten. Anonymkode: aeb95...e9c Nei, dette er whataboutism. Du lurte på hvorfor man ikke bare kalte diskriminering av svarte diskriminering i stedet, etc. De fleste er helt enig i det første avsnittet ditt. Det er ikke det det handler om. Og ja - det hender man tror noe er rasisme, men så viser det seg at vedkommende behandler andre like dritt også, men det betyr ikke folk ikke blir utsatt for rasisme, og at det kan skje forholdsvis ofte. Man kan ikke bare avvise rasisme fordi man føler at noen har ropt ulv ulv for mange ganger. Ulven finnes jo. Anonymkode: 079ac...38e
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #89 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rasisme rommer det der rommer, og ja - det rommer vel kulturell rasisme også nå. Eller generelt, fordommer, diskriminering etc. av en rase, etnisitet, gruppe e.l. Det er vel greit, det? Uansett finnes det ikke et eneste menneske som kaller seg selv rasist, nesten, til og med ikke de menneskene som skriker jævla utlendinger. Anonymkode: 079ac...38e Jeg spør litt mer jeg. Jeg lurer genuint altså:) Jeg er lesbisk. Nå kommer et tenkt eksempel. En kollega har ikke lyst å dele garderobe med med, da hun finner det svært ubehagelig grunnet min legning. Kan jeg da sløyfe diskriminering, og faktisk påberope meg rasisme?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #90 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er whataboutism. Du lurte på hvorfor man ikke bare kalte diskriminering av svarte diskriminering i stedet, etc. De fleste er helt enig i det første avsnittet ditt. Det er ikke det det handler om. Og ja - det hender man tror noe er rasisme, men så viser det seg at vedkommende behandler andre like dritt også, men det betyr ikke folk ikke blir utsatt for rasisme, og at det kan skje forholdsvis ofte. Man kan ikke bare avvise rasisme fordi man føler at noen har ropt ulv ulv for mange ganger. Ulven finnes jo. Anonymkode: 079ac...38e Nei, det er ikke whataboutism. Det er å erkjenne at alt negativt som hender de som ikke er hvite ikke er rasisme. Må være deilig å være avfeie alt med rasisme, mens andre må gå dypere i seg selv og tenke "hva faen skjedde nå? Hvorfor blir jeg behandlet så dårlig? Er det fordi "sett inn grunn"?" Det er faktisk verre. Anonymkode: aeb95...e9c 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #91 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, Hannah80 skrev: Jeg spør litt mer jeg. Jeg lurer genuint altså:) Jeg er lesbisk. Nå kommer et tenkt eksempel. En kollega har ikke lyst å dele garderobe med med, da hun finner det svært ubehagelig grunnet min legning. Kan jeg da sløyfe diskriminering, og faktisk påberope meg rasisme? Ikke i ordets folkelige betydning, nei, som jo er det de fleste fremdeles bruker. Ellers tror jeg heller ikke rasisme, i ordbokens betydning, dekker legningsdiskriminering. Anonymkode: 079ac...38e
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #92 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke i ordets folkelige betydning, nei, som jo er det de fleste fremdeles bruker. Ellers tror jeg heller ikke rasisme, i ordbokens betydning, dekker legningsdiskriminering. Anonymkode: 079ac...38e Syns det er lett å surre i begrepene:) Men takk for svar:)
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #93 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke whataboutism. Det er å erkjenne at alt negativt som hender de som ikke er hvite ikke er rasisme. Må være deilig å være avfeie alt med rasisme, mens andre må gå dypere i seg selv og tenke "hva faen skjedde nå? Hvorfor blir jeg behandlet så dårlig? Er det fordi "sett inn grunn"?" Det er faktisk verre. Anonymkode: aeb95...e9c Alle vet det du skriver i første setning. Og, til det andre: Ja, stakkars deg.😗 Jeg har for øvrig blitt kalt rasist, jeg også, da ble jeg sint og så krangla vi. Du før heller stå opp for deg selv, dersom du mener du uten legitim grunn er blitt kalt rasist eller noen sier noe du sier eller gjør er rasistisk. Anonymkode: 079ac...38e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #94 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, Hannah80 skrev: Syns det er lett å surre i begrepene:) Men takk for svar:) Det er det, og det er en vanskelig greie. Synes ikke det er så enkelt jeg heller. Anonymkode: 079ac...38e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #95 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, Hannah80 skrev: Syns det er lett å surre i begrepene:) Men takk for svar:) Eller så er jo det folkelige ordet på det som skjer den tenkte situasjonen for øvrig homofobi. Anonymkode: 079ac...38e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #96 Skrevet 17. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke whataboutism. Det er å erkjenne at alt negativt som hender de som ikke er hvite ikke er rasisme. Må være deilig å være avfeie alt med rasisme, mens andre må gå dypere i seg selv og tenke "hva faen skjedde nå? Hvorfor blir jeg behandlet så dårlig? Er det fordi "sett inn grunn"?" Det er faktisk verre. Anonymkode: aeb95...e9c Skjønte at jeg misforstod det siste avsnittet ditt, men det gjør meg ikke mer enig. Du kan ikke måle om det føles noe verre. Og det er ikke som at man AVFEIER ting med rasisme (man blir såret og sint i møte med det), og så er det bare du som må dypt i deg selv. Rasisme strekker seg også inn i sjela. Det kan de fleste som opplever det fortelle deg alt om. Så kan dere eventuelt krangle om hvem av dere som har det verst etterpå, hvis du absolutt vil det. Anonymkode: 079ac...38e
Callisto83 Skrevet 17. september 2020 #97 Skrevet 17. september 2020 Jeg tviler ikke ett sekund på at du har opplevd mange negative møter med idioter TS, men, akkurat den der "hvor er du egentlig fra?" trenger ikke være vondt ment nødvendigvis. Det handler jo litt om intensjon og kontekst. Ikke alle spør motivert av fremmedfrykt. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #98 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle vet det du skriver i første setning. Og, til det andre: Ja, stakkars deg.😗 Jeg har for øvrig blitt kalt rasist, jeg også, da ble jeg sint og så krangla vi. Du før heller stå opp for deg selv, dersom du mener du uten legitim grunn er blitt kalt rasist eller noen sier noe du sier eller gjør er rasistisk. Anonymkode: 079ac...38e Nå tror jeg du misforstår meg litt. Uansett, det jeg lurer litt på er hvorfor enkelte har den trangen for å klassifisere alt som rasisme? Er det for å høste mer sympati? Liker man seg i offerrollen? Det må være slitsomt å lete etter rasisme overalt for å kunne påberope seg at noen er rasistisk mot en for den minste lille ting? Blir man behandlet annerledes fordi folk er redde for at man tror de er rasister? Er det noe man ønsker, å bli forskjellsbehandlet på grunn av hudfargen fordi folk er redd for å tråkke noen på tærne og bli oppfattet rasistisk? Jeg kan bare ikke forstå hva man får ut av å "bli utsatt for rasisme" hele tiden. Spesielt når det man blir utsatt for ikke skjer på grunn av hudfargen i det hele tatt. Hudfargen er jo der uansett liksom, det er ikke nødvendigvis den som gjør at noe negativt skjer en. Anonymkode: aeb95...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #99 Skrevet 17. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønte at jeg misforstod det siste avsnittet ditt, men det gjør meg ikke mer enig. Du kan ikke måle om det føles noe verre. Og det er ikke som at man AVFEIER ting med rasisme (man blir såret og sint i møte med det), og så er det bare du som må dypt i deg selv. Rasisme strekker seg også inn i sjela. Det kan de fleste som opplever det fortelle deg alt om. Så kan dere eventuelt krangle om hvem av dere som har det verst etterpå, hvis du absolutt vil det. Anonymkode: 079ac...38e Nei, det var heller ikke det jeg mente. Jeg er litt sliten så burde egentlig vente til i morgen med å svare. Men jeg prøver igjen. 😊 En svart og en hvit blir utsatt for akkurat det samme. Den svarte tenker. "Faen ass, rasisme igjen!!". Den hvite (som får samme behandlingen som den svarte) må gjøre mer tenking. "Hvorfor skjedde dette meg igjen? Er det noe ved meg som gjør at folk behandler meg slik? Hvorfor vil de ikke være venner med meg? Hva ER det med MEG?" Altså, den svarte avfeier det med rasisme, mens den hvite ikke kan det og dermed leter etter andre, dypere årsaker. Sånn, der tror jeg jeg fikk forklart det bedre 😊 Anonymkode: aeb95...e9c
bluedot Skrevet 17. september 2020 #100 Skrevet 17. september 2020 Rasisme er noe dritt og jeg er lei meg for at du TS har opplevd dette. Jeg vil på ingen måte bagatellisere opplevelsene dine og i flere punkter du ramset opp har du helt rett i at det var rasisme. Men det kan vel også være slik at siden en har opplevd rasisme fra før av så vil en ofte kanskje feiltolke også enkelte situasjoner som rasisme, men der intensjonen fra motpart slettest ikke var å virke rasistisk. Som f.eks hun damen på apoteket. Dette er bare mine tanker. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå