AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #61 Skrevet 17. september 2020 Jeg har sikkert jobbet med over 100 innvandrere opp igjennom. Visste ikke at jeg ikke burde spørre om hvor de er fra, har gjort dette mest for fordi jeg er intr. i de som personer og for å ha noe å prate om. Ser ikke problemet. Har bodd i en annen landsdel enn jeg er født i 20 år og blir stadig spurt om hvor jeg egentlig kommer fra pga dialekta. Blir lei, men skjønner jo at folk spør fordi de er intr. i meg som person eller fordi de er nysgjerrige. Helt greit, skal slutte helt. Anonymkode: c2929...64d 4
Buldre Skrevet 17. september 2020 #62 Skrevet 17. september 2020 1 og 3 har ikke med rasisme å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #63 Skrevet 17. september 2020 Ser at noen skrev at det var rasistisk å være mer redd for mørkhudede guttegjenger, enn enn hvite. Er det virkelig det? Jeg bodde tidligere i Groruddalen, da det sto på som verst med disse gjengene. Var knapt én dag uten bråk og leven. Jeg var redd for dem. Mener dere at dette virkelig er rasisme? Anonymkode: 7de21...4a0 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #64 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Apotekmedarbeideren spurte ikke kunden før meg om hun snakket norsk? en høy og blond kvinne med blå øyne.. Før jeg i det hele tatt fikk sagt ett ord ble derimot JEG spurt om jeg snakket norsk... jeg og kunden før meg ble altså møtt på to ulike måter basert på hudfarge... Jeg er forøvrig enig med nysgjerrigheten, men også her baseres dette på utseende. hadde jeg vært hvit så hadde det ikke vært noe spørsmål. for jeg har tross alt et hvitt navn, snakker flytende dialekt men... er mørk? nei det passer ikke Anonymkode: 5a359...d99 Eh, jeg er hvit med rødt hår og har flere enn én gang blitt spurt om jeg er fra Irland. I Oslo blir jeg også ofte spurt om hvor jeg egentlig er fra, fordi jeg ikke snakker oslodialekt. Anonymkode: eedf0...d22 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #65 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eh, jeg er hvit med rødt hår og har flere enn én gang blitt spurt om jeg er fra Irland. I Oslo blir jeg også ofte spurt om hvor jeg egentlig er fra, fordi jeg ikke snakker oslodialekt. Anonymkode: eedf0...d22 Du som rødt hår må innrømme at det har vært en del rasisme mot gingers. Ingen sjel, bleik som faen osv. Litt merkelig at du starter innlegget med "eh" som om du ikke har den villeste anelse om hva TS vil frem til. Anonymkode: ef9c3...58c
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #66 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du som rødt hår må innrømme at det har vært en del rasisme mot gingers. Ingen sjel, bleik som faen osv. Litt merkelig at du starter innlegget med "eh" som om du ikke har den villeste anelse om hva TS vil frem til. Anonymkode: ef9c3...58c Er mobbing og rasisme det samme? 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #67 Skrevet 17. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at noen skrev at det var rasistisk å være mer redd for mørkhudede guttegjenger, enn enn hvite. Er det virkelig det? Jeg bodde tidligere i Groruddalen, da det sto på som verst med disse gjengene. Var knapt én dag uten bråk og leven. Jeg var redd for dem. Mener dere at dette virkelig er rasisme? Anonymkode: 7de21...4a0 Det var meg, og ja - jeg mener det kan være det. Jeg har ikke bodd på grorud, ikke hatt noen negative opplevelser med utlendinger. En dyp oppfatning om at de er farligere, kan etter min mening være det. Det trenger ikke alltid backes opp med at det bare er logisk eller realistisk. Og det betyr ikke at jeg ikke kan diskutere problemer med innvandring på grorud på et mer politisk plan. Jeg snakker om ubevisste og personlige fordommer, også når man ikke er direkte eksponert for erfaringer som tilsier at man skal ha dem. Anonymkode: 079ac...38e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #68 Skrevet 17. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som forundrer meg er at folk her reagerer mer på Ts' beskrivelse av mer uskyldige situasjoner, i stedet for å sympatisere med de groveste tilfellene. Synes dere virkelig det er verre at Ts beskriver noen situasjoner som kanskje ikke er rasisme enn at Ts er blitt utestengt fra bursdager og har fått høre at hen ikke er velkommen og at Ts har blitt vist frem som et sirkusdyr i en annen situasjon? Anonymkode: 079ac...38e Jeg bumper denne, for jeg synes det er flaut at folk blir irritert på ts for å beskrive uskyldige hendelser istedet for å sympatisere med de åpenbare såre og rasistiske opplevelsene vedkommende også har hatt. Anonymkode: 079ac...38e 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #69 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, Hannah80 skrev: Er mobbing og rasisme det samme? Vel f.eks når albinos i Tanzania blir lemlestet pga sin hudfarge, hva tenker du? Anonymkode: ef9c3...58c 2
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #70 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel f.eks når albinos i Tanzania blir lemlestet pga sin hudfarge, hva tenker du? Anonymkode: ef9c3...58c Det jeg kommenterte på gjaldt folk med rødt hår. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #71 Skrevet 17. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var meg, og ja - jeg mener det kan være det. Jeg har ikke bodd på grorud, ikke hatt noen negative opplevelser med utlendinger. En dyp oppfatning om at de er farligere, kan etter min mening være det. Det trenger ikke alltid backes opp med at det bare er logisk eller realistisk. Og det betyr ikke at jeg ikke kan diskutere problemer med innvandring på grorud på et mer politisk plan. Jeg snakker om ubevisste og personlige fordommer, også når man ikke er direkte eksponert for erfaringer som tilsier at man skal ha dem. Anonymkode: 079ac...38e Så hvis man ikke selv har blitt utsatt for noe som bekrefter fordommene så er man rasistisk? Mens hvis fordommene ikke har blitt bekreftet, men bare er der med bakgrunn i ting man har hørt eller i statistikk, da er man rasistisk? Anonymkode: aeb95...e9c 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #72 Skrevet 17. september 2020 Jeg må si at jeg, en mørk person jeg også, og som forstår hva Ts mener, samtidig som jeg ser uenigheten mellom Ts og samtlige brukere her inne- blir lei meg over flere ting her inne. Greit nok at det er uenigheter om Ts eksempler, men rasisme er rasisme! Og Ts nevner dette i sine eksempler. Allikavel er det bagateller som blir hengt opp i? Mister håp over dette temaet dag for dag må jeg innrømme Anonymkode: 5a359...d99 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #73 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, Hannah80 skrev: Det jeg kommenterte på gjaldt folk med rødt hår. https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/16/children-bullied-having-ginger-hair-not-dissimilar-racism-victims/ Anonymkode: ef9c3...58c
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #74 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/16/children-bullied-having-ginger-hair-not-dissimilar-racism-victims/ Anonymkode: ef9c3...58c Jeg har fått med meg all hetsen mot rødhårede. Folk har "alltid" blitt mobbet for rødt hår. Andre for brillebruk. Og fordi de er tykke. Jeg visste ikke at det gikk under rasismebegrepet. De fleste kaller det for mobbing. 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #75 Skrevet 17. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/16/children-bullied-having-ginger-hair-not-dissimilar-racism-victims/ Anonymkode: ef9c3...58c Den er bak betalingsmur, the guardian har samme artikkel gratis. https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/commentisfree/2019/jul/05/ginger-redhead-racist-backlash-little-mermaid Google er selvfølgelig din venn om du oppriktig et nysgjerrig om det temaet. Anonymkode: ef9c3...58c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #76 Skrevet 17. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/16/children-bullied-having-ginger-hair-not-dissimilar-racism-victims/ Anonymkode: ef9c3...58c Det ER akkurat det samme. Bare at det ene kalles rasisme og det andre ikke. Det er en sykelig trang for å kalle alt negativt som rammer ikke-hvite for rasisme. Hvis man kan si noe er rasistisk så er det tydeligvis mye verre enn mobbing og diskriminering 🙄 Anonymkode: aeb95...e9c 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #77 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, Hannah80 skrev: Jeg har fått med meg all hetsen mot rødhårede. Folk har "alltid" blitt mobbet for rødt hår. Andre for brillebruk. Og fordi de er tykke. Jeg visste ikke at det gikk under rasismebegrepet. De fleste kaller det for mobbing. Tror ikke vedkommende sier det heller. Men enkelt påpeker at du pga. Mobbing og rødt hår lettere burde klare å sette deg inn i Ts sine argumenter. Da det er enkelte paralleller mellom rødhårete og rasisme Anonymkode: 5a359...d99
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #78 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det ER akkurat det samme. Bare at det ene kalles rasisme og det andre ikke. Det er en sykelig trang for å kalle alt negativt som rammer ikke-hvite for rasisme. Hvis man kan si noe er rasistisk så er det tydeligvis mye verre enn mobbing og diskriminering 🙄 Anonymkode: aeb95...e9c Vel jeg er ikke uenig med deg i at det føles og er rasistisk å bli hetset som ginger, hvis det var det du ville frem til. Anonymkode: ef9c3...58c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #79 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke vedkommende sier det heller. Men enkelt påpeker at du pga. Mobbing og rødt hår lettere burde klare å sette deg inn i Ts sine argumenter. Da det er enkelte paralleller mellom rødhårete og rasisme Anonymkode: 5a359...d99 Hvorfor er mobbing pga hudfarge verre enn mobbing pga hårfarge? Anonymkode: aeb95...e9c 3
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #80 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke vedkommende sier det heller. Men enkelt påpeker at du pga. Mobbing og rødt hår lettere burde klare å sette deg inn i Ts sine argumenter. Da det er enkelte paralleller mellom rødhårete og rasisme Anonymkode: 5a359...d99 Jeg har ikke rødt hår. Og har heller ikke blitt mobbet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå