Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 17. september 2020 #41 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Nei jeg forsvarer ikke rasisme for det er ikke rasisme. Rasisme er rasehat ikke et enkelt uskyldig spørsmål. Jeezes. Jeg er irritabel fordi folk er så sykt hårsåre og krenkbare hele tiden. Jaja, men å oppleve det en enkelt gang er da en ting, men dette eksisterer jo ikke i et vakuum. Jeg hadde nok ikke blitt irritert om jeg var mørk i huden og noen spurte meg én gang om jeg snakker norsk, men når dette faktisk er hverdagen til noen så baller det jo på. Hvis man også tar med i betraktning de grusomme opplevelsene TS hadde i barndommen som det skrives om, skjønner jeg 100% at det er sårt og slitsomt for TS.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #42 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Delvis fordi mennesker er forskjellige og reagerer forskjellig og delvis fordi månetogene til kalifatet okkuperte den iberiske halvøy i over 700 år. Anonymkode: ef9c3...58c Vet ikke om så mange spanske folk som ligner på folk fra midtøsten Anonymkode: 6eeed...15a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #43 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: og jeg kommenterte på det ene hun sa. Problemet med det er?? du vet da ingen ting om spanjoler og rasisme. Jeg er halvt spansk og halvt søramerikansk. Og latinoer gjennomgår akkurat like mye rasisme som mørke uten at det blir snakket om. Poenget er vel at man ikke trenger å dra rasismekortet for hver minste ting! Man er ikke en rasist bare fordi man stiller spørsmål om språk eller bakgrunn. Hadde jeg hatt en krone for hver gang jeg ble spurt hvir jeg er fra ville jeg vært rik. Også blir hele tiden folk så overrasket over at jeg snakker så bra norsk at man ikke hører at jeg er utenlandsk. Er det også rasistisk å flrvente at jeg skulle snakket dårligere norsk? Nei nå får dere ta dere sammen Anonymkode: 6eeed...15a Jeg er som sagt enig i at det ikke er rasistisk å få spørsmål om hvor man kommer fra, jeg mener det er mye hysteri blant antirasister på venstresiden, men igjen som spanjol, så er det begrenset hvor stort omfang av rasisme du opplever ifht til ikke-vestlige innvandrere, det skjønner du også. Det er nok av eksempler på dårlige holdninger som blir bagatellisert, men jeg er enig i at det er skadelig og lite konstruktivt å lete etter rasisme med forstørrelsesglass. Anonymkode: ef9c3...58c 1
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #44 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er som sagt enig i at det ikke er rasistisk å få spørsmål om hvor man kommer fra, jeg mener det er mye hysteri blant antirasister på venstresiden, men igjen som spanjol, så er det begrenset hvor stort omfang av rasisme du opplever ifht til ikke-vestlige innvandrere, det skjønner du også. Det er nok av eksempler på dårlige holdninger som blir bagatellisert, men jeg er enig i at det er skadelig og lite konstruktivt å lete etter rasisme med forstørrelsesglass. Anonymkode: ef9c3...58c Vedkommende du siterer er latinamerikansk. De er mørke i huden de og og de blir utsatt for like mye rasisme de og. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #45 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Vedkommende du siterer er latinamerikansk. De er mørke i huden de og og de blir utsatt for like mye rasisme de og. Nei de blir ikke utsatt for like mye rasisme, i Norge, de som opplever mest rasisme er muslimer fra Afrika og Midt-Østen. Dette er allmennkunnskap. Det går ikke høyreekstreme grupper rundt i Norge som vil sende latinos/hispanics tilbake til der de kom fra. I USA derimot er jo de hvite rasistisk mot alt og alle, ironisk nok når de selv har okkupert og stjålet et helt kontinent fra de innfødte. Anonymkode: ef9c3...58c
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #46 Skrevet 17. september 2020 5 minutter siden, Pusejenta13 skrev: Jaja, men å oppleve det en enkelt gang er da en ting, men dette eksisterer jo ikke i et vakuum. Jeg hadde nok ikke blitt irritert om jeg var mørk i huden og noen spurte meg én gang om jeg snakker norsk, men når dette faktisk er hverdagen til noen så baller det jo på. Hvis man også tar med i betraktning de grusomme opplevelsene TS hadde i barndommen som det skrives om, skjønner jeg 100% at det er sårt og slitsomt for TS. Ja jeg syns synd på ts og det var ikke greit hvordan han ble behandlet i barndommen. Det har jeg jo ikke nekta for. Da ble han jo utsatt for mobbing og tydelig rasisme (ikke skjult). Og ja jeg har selv blitt mobbet og utestengt som barn og når man har blitt det blir man jo preget og man blir ofte på alerten og tenker at folk har onde intensjoner senere i livet også. Men den apotekdamen. Jeg er sikker på at det ikke var vondt ment det hun spurte om og da blir det jo feil å kalle henne rasist etter å ha spurt om det en gang. 5
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #47 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei de blir ikke utsatt for like mye rasisme, i Norge, de som opplever mest rasisme er muslimer fra Afrika og Midt-Østen. Dette er allmennkunnskap. Det går ikke høyreekstreme grupper rundt i Norge som vil sende latinos/hispanics tilbake til der de kom fra. I USA derimot er jo de hvite rasistisk mot alt og alle, ironisk nok når de selv har okkupert og stjålet et helt kontinent fra de innfødte. Anonymkode: ef9c3...58c I usa blir de nå iallefall det. Til og med mer. I amerikanske filmer er latinoer nesten alltid kriminelle. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #48 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er som sagt enig i at det ikke er rasistisk å få spørsmål om hvor man kommer fra, jeg mener det er mye hysteri blant antirasister på venstresiden, men igjen som spanjol, så er det begrenset hvor stort omfang av rasisme du opplever ifht til ikke-vestlige innvandrere, det skjønner du også. Det er nok av eksempler på dårlige holdninger som blir bagatellisert, men jeg er enig i at det er skadelig og lite konstruktivt å lete etter rasisme med forstørrelsesglass. Anonymkode: ef9c3...58c Du leste visst ikke delen om at jeg er halvt spansk og halvt latina. Er ikke mørk mørk, men er «tan» og ser ikke norsk ut i det hele tatt. Får samme spørsmål som ts får daglig. forskjellen er at jeg ikke bryr meg, fordi jeg forstår at folk kan stille spm ifht språk osv når man ikke ser norsk ut. Er ikke med forsvaret oppe, og ute etter hver minste mulighet til å kalle noen for rasist. Anonymkode: 6eeed...15a 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #49 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei de blir ikke utsatt for like mye rasisme, i Norge, de som opplever mest rasisme er muslimer fra Afrika og Midt-Østen. Dette er allmennkunnskap. Det går ikke høyreekstreme grupper rundt i Norge som vil sende latinos/hispanics tilbake til der de kom fra. I USA derimot er jo de hvite rasistisk mot alt og alle, ironisk nok når de selv har okkupert og stjålet et helt kontinent fra de innfødte. Anonymkode: ef9c3...58c De du nevner har jo ikke akkurat det beste ryktet på seg. Muslimer gjlr ganske mye ut av seg i norge og det gjør ikke latinoer Anonymkode: 6eeed...15a 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #50 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: I usa blir de nå iallefall det. Til og med mer. I amerikanske filmer er latinoer nesten alltid kriminelle. Nettopp! Anonymkode: 6eeed...15a
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #51 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Anonymkode: 6eeed...15a Ja og nordmenn reiser jo til utlandet og... 2
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 17. september 2020 #52 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Ja jeg syns synd på ts og det var ikke greit hvordan han ble behandlet i barndommen. Det har jeg jo ikke nekta for. Da ble han jo utsatt for mobbing og tydelig rasisme (ikke skjult). Og ja jeg har selv blitt mobbet og utestengt som barn og når man har blitt det blir man jo preget og man blir ofte på alerten og tenker at folk har onde intensjoner senere i livet også. Men den apotekdamen. Jeg er sikker på at det ikke var vondt ment det hun spurte om og da blir det jo feil å kalle henne rasist etter å ha spurt om det en gang. Jeg tror ikke apotekdamen var rasist. Bare tankeløs. TS kunne selvfølgelig sagt «jeg er sikker på at du ikke mener noe galt med det, men det er sårt og ubehagelig at du antar at jeg ikke snakker norsk bare fordi jeg er mørk i huden. Kanskje du bare kan la samtalen utfolde seg neste gang og avvente med å spørre?», men igjen så er jeg jo ikke svart selv, så jeg vet jo ikke om jeg hadde orket å ta opp den kampen.
Drizzt Skrevet 17. september 2020 #53 Skrevet 17. september 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er det. Jeg hadde ikke opplevt denne om det ikke var for min hudfarge? Å bli plassert i «bokser» basert på dette ER rasisme. Anonymkode: 5a359...d99 Nei, det er ikke rasisme. Det er ikke automatikk i det at en mørkhudet person i Norge kan norsk. Hadde det vært normen, ville det vært rasistisk. Men normen er at utlendinger i utgangspunktet ikke kan norsk. Du har utenlandsk utseende - hvordan kan noen vite at du er oppvokst her, kan norsk, er adoptert og kjenner kun Norge som hjemland? Det er ikke synlig fra hudfargen din iallefall. Skal man heller bare anta at alle som befinner seg på norsk jord kan flytende norsk? Det blir i så fall feil selv om det er maksimalt pk. Jeg forstår at du opplever det som provoserende, men du må også forstå at det er ikke ment rasistisk. Når folk spør hvor du egentlig kommer fra er det fordi de lurer på ditt opprinnelsesland som tydeligvis ikke er Norge. Kanskje kjenner de noen der, kanskje har de vært der som turister - det kan være mange gode grunner og ikke nødvendigvis rasistiske. Jeg kjenner en dame som opprinnelig er fra Kina, men ble adoptert som 2-åring i Norge. Hun blir også spurt hvor hun egentlig kommer fra selv om folk hører at hun snakker norsk som nordmenn gjør og da svarer hun Kina. Hun blir ikke fornærmet, hun synes det er greit at folk spør. 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #54 Skrevet 17. september 2020 7 minutter siden, Maleficenta skrev: I usa blir de nå iallefall det. Til og med mer. I amerikanske filmer er latinoer nesten alltid kriminelle. Ja det er riktig, derfor jeg nevnte det i innlegget også, USA og UK er i sentrum av rasisme, arrogansen til kolonistene kjente ingen grenser. Men nå snakker vi om Norge, USA er ekstremt på alle måter og verner ikke om mennesker på samme måte som i Europa. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De du nevner har jo ikke akkurat det beste ryktet på seg. Muslimer gjlr ganske mye ut av seg i norge og det gjør ikke latinoer Anonymkode: 6eeed...15a 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du leste visst ikke delen om at jeg er halvt spansk og halvt latina. Er ikke mørk mørk, men er «tan» og ser ikke norsk ut i det hele tatt. Får samme spørsmål som ts får daglig. forskjellen er at jeg ikke bryr meg, fordi jeg forstår at folk kan stille spm ifht språk osv når man ikke ser norsk ut. Er ikke med forsvaret oppe, og ute etter hver minste mulighet til å kalle noen for rasist. Anonymkode: 6eeed...15a Jo jeg leste den delen. Det er bra at du ikke er en hysterisk antirasist, for antirasister gjør jo ting bare verre uten at de skjønner det selv. Tenker at den holdningen du har er en bra holdning for å håndtere den hverdagssituasjonen, men alle er ikke like sterke som deg og folk har ulik bakgrunn. Til den andre ab som mener de jeg nevner (muslimer) ikke har det beste ryktet på seg, så generaliserer du alle muslimer. Det kommer muslimer fra Bosnia, Irak, Somalia, Iran, Pakistan, India/Kashmir, Afghanistan, Tyrkia osv osv. Samme religion, ulik kultur. Å stemple alle tilhørere av en religion og feie alle over en kam, det er uakseptabelt. Vi trenger heller å saklig kritisere og sette press mot religion uten å ydmyke samtlige enkeltindivid i prosessen. Anonymkode: ef9c3...58c 1
AnonymBruker 42 Skrevet 17. september 2020 #55 Skrevet 17. september 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir sjokkert, men ikke overrasket over responsen her... Hvorfor blir du "sjokkert" av responsen her? Du er jo den sisteste personen i hele verden som burde være "sjokkert"... Det er jo du som selv skriver at du opplever "rasisme" i "det virkelige liv", en gang annet hver år, eller hver dag... Hvorfor skulle ikke "rasisme" finnes her inne, når du så desperat leter etter det i hver eneste tenkelige situasjon... Personlig tror jeg du er ett eneste stort troll som prøver å sette PK-ekstremistene i ett enda dårligere lys enn det som kaster den super-lange skyggen de allerede står i, for nesten alt du har skrevet i denne tråden er selv-innsigelser/motsigelser. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #56 Skrevet 17. september 2020 Det har ingen ting med rasisme å gjøre å spør om en person snakker norsk.Det kunne like så godt vert en fra Asia som fikk det spørsmålet på apoteket.Å spørre hvilket land en person kommer fra,er også helt naturlig synes jeg.Jeg har reist mye rundt i verden,og hvis jeg treffer noen som ser utenlanske ut,kan jeg godt ha lyst å spørre hvor de kommer fra.Kanskje jeg har vert i det landet,så det er bare for å være hyggelig.Jeg,som har langt lyst hår har opplevd at menn fra Tansaniakom bort og ville kjenne på håret mitt.Jeg opplevde ikke det som rasistisk,problemet var at jeg forsto ikke hva de sa.Å bli utestengt fra bursdagselskap,er forferdelig.Det er mobbing,og skjer dessverre med noen barn,har ikke noe med hudfarge å gjøre.Mange norske barn blir utestengt/mobbet. Anonymkode: a15cd...361 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #57 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, Maleficenta skrev: Akkurat den dra tilbake dit du kom fra er jo tydelig fiendtlig. Den sier jo rett ut at kom deg ut. Du hører ikke til her. Det er jo klart at det er rasisme. Tviler på at noen er uenige om det. Btw er første setninga di rasistisk mot hvite. Dere hvite forstår ikke.... Hvem ble satt i bås nå? Flere på KG har vært uenige i det. Vi hadde en tråd om det for ikke lenge siden. Det var tydelig at flere debattanter ikke engang klarte å karakterisere setninger "jævla utlending" og "dra tilbake dit du kom fra" som rasistiske ytringer. Typisk er det dem som mener at rasismeordet er utvannet (noe de til en viss grad har rett i), men de blir så provosert av ordet "rasisme" at de ikke klarer å se ren rasisme når det er rett foran trynet på dem. Ellers anser jeg skjult rasisme som ubevisst rasisme. Ikke enig med Ts' at hvor kommer du fra, er et rasistisk utsagn, men jeg vet at mange utlendinger er lei av spørsmålet, fordi de ofte får det. Skjult rasisme anser jeg som diskriminering og også usynliggjøring (svarte menneskers viktige bidrag til litteratur og vitenskap er underordnet eller usynlige, akkurat som kvinners er det). Dette ser man ikke, men selvfølgelige spiller tidligere skjeve maktstrukturer inn her. Man finner det bare hvis man leter. Skjult rasisme kan også være eksotisisme. En asiatisk venninne av meg fikk spm om det var sant at asiatiske jenter er så trange som det sies. Det er rasisme. Jeg mener også det til en viss grad er skjult rasisme som spiller inn dersom man vurderer jobbsøknader negativt dersom navnet på søkeren er utelandsk, eller typisk "muslimsk", mohamed, etc. Man tenker ikke nødvendigvis over det, men leser det likevel med negative øyne, helt ubevisst. Masse ting. Som at jeg er reddere for en mørk guttegjeng om kvelden enn en hvit. Det mener jeg er et skjult, rasistisk tankemønster, og nei - jeg gidder ikke kalle det "logisk" bare fordi en eller annen gjeng på KG mener det er helt legitimt fordi utlendinger står for så og så mye mer vold og overfallsvoldtekt etc. etc. etc., - jeg synes fremdeles det er trist at jeg tenker sånn. Men jeg vet også at når man blir utsatt for rasisme, eller også sexisme, så begynner man å se det der hvor det ikke finnes - det er noe av forbannelsen ved slike ting. Man er alltid "på vakt". Så skjønner likevel hvorfor ts kan reagere på slike ting som: hvor kommer du fra. Anonymkode: 079ac...38e 3
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #58 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere på KG har vært uenige i det. Vi hadde en tråd om det for ikke lenge siden. Det var tydelig at flere debattanter ikke engang klarte å karakterisere setninger "jævla utlending" og "dra tilbake dit du kom fra" som rasistiske ytringer. Typisk er det dem som mener at rasismeordet er utvannet (noe de til en viss grad har rett i), men de blir så provosert av ordet "rasisme" at de ikke klarer å se ren rasisme når det er rett foran trynet på dem. Ellers anser jeg skjult rasisme som ubevisst rasisme. Ikke enig med Ts' at hvor kommer du fra, er et rasistisk utsagn, men jeg vet at mange utlendinger er lei av spørsmålet, fordi de ofte får det. Skjult rasisme anser jeg som diskriminering og også usynliggjøring (svarte menneskers viktige bidrag til litteratur og vitenskap er underordnet eller usynlige, akkurat som kvinners er det). Dette ser man ikke, men selvfølgelige spiller tidligere skjeve maktstrukturer inn her. Man finner det bare hvis man leter. Skjult rasisme kan også være eksotisisme. En asiatisk venninne av meg fikk spm om det var sant at asiatiske jenter er så trange som det sies. Det er rasisme. Jeg mener også det til en viss grad er skjult rasisme som spiller inn dersom man vurderer jobbsøknader negativt dersom navnet på søkeren er utelandsk, eller typisk "muslimsk", mohamed, etc. Man tenker ikke nødvendigvis over det, men leser det likevel med negative øyne, helt ubevisst. Masse ting. Som at jeg er reddere for en mørk guttegjeng om kvelden enn en hvit. Det mener jeg er et skjult, rasistisk tankemønster, og nei - jeg gidder ikke kalle det "logisk" bare fordi en eller annen gjeng på KG mener det er helt legitimt fordi utlendinger står for så og så mye mer vold og overfallsvoldtekt etc. etc. etc., - jeg synes fremdeles det er trist at jeg tenker sånn. Men jeg vet også at når man blir utsatt for rasisme, eller også sexisme, så begynner man å se det der hvor det ikke finnes - det er noe av forbannelsen ved slike ting. Man er alltid "på vakt". Så skjønner likevel hvorfor ts kan reagere på slike ting som: hvor kommer du fra. Anonymkode: 079ac...38e Ja jeg er enig i dette innlegget og jeg skjønner at ts reagerer dersom han alltid er på vakt som du sier.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #59 Skrevet 17. september 2020 Det som forundrer meg er at folk her reagerer mer på Ts' beskrivelse av mer uskyldige situasjoner, i stedet for å sympatisere med de groveste tilfellene. Synes dere virkelig det er verre at Ts beskriver noen situasjoner som kanskje ikke er rasisme enn at Ts er blitt utestengt fra bursdager og har fått høre at hen ikke er velkommen og at Ts har blitt vist frem som et sirkusdyr i en annen situasjon? Anonymkode: 079ac...38e 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #60 Skrevet 17. september 2020 Jeg leser flere her inne har en litt frekk tone med hverandre. Vil bare oppfordre til høflighet og en god tone her inne. går an å argumentere og diskutere uten å være spydig. Anonymkode: 5a359...d99 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå