AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #21 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at i dagens samfunn er alt rasistisk. Spør du en hvor de er fra er du en rasist, sier du noe i mot en muslim eller en mørkhudet er du en rasist. Anonymkode: 6eeed...15a Jeg er ikke enig i at det er rasistisk å spørre folk hvor de kommer fra, jeg mener det hovedsakelig er noe en spør om utifra nysgjerrighet, ikke mistenksomhet/fordommer. Jeg er fra et muslimsk land, men jeg er ikke muslim, faktisk langt ifra. Likevel har folk hatt fordommer mot meg fordi de trodde jeg var muslim, helt til de skjønner at jeg ikke er det, unødvendig spør du meg. Faktisk ganske krenkende å bli stemplet i samme bås som muslimer, noe som også gir meg sympati mot muslimene som faktisk opplever disse fordommene i mye sterkere grad. "Du spiser vel ikke gris?", "De drikker vel ikke der sånne som deg kommer fra?", "Du er vel sikkert gift allerede?" Hold kjeft din bleike faen og vis meg at du har intelligens til å snakke om noe mer interessant enn opprinnelsen og hudfargen min, din dumme faen. Er det jeg ville svare hver gang, men da hadde jeg selvfølgelig "bevist" fordommene til disse dumme nautene. Det er viktig å ikke gi lavere utdannede folk den tilfredsstillelsen. Anonymkode: ef9c3...58c 1
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 17. september 2020 #22 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Kanskje apotekdamen hadde gått på en blemme før der hun begynte å snakke norsk men så forstod ikke kunden henne og så tenkte hun at denne gangen kanskje det var lurt å spørre først? Hvem vet. Man går vel ikke på en blemme hvis man antar at noen snakker norsk og jobber på apotek? Er jo uansett kunden som begynner å snakke først etter at man hilser. Hun kunne venta.
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #23 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, Pusejenta13 skrev: Man går vel ikke på en blemme hvis man antar at noen snakker norsk og jobber på apotek? Er jo uansett kunden som begynner å snakke først etter at man hilser. Hun kunne venta. Ja men var det nå så jævlig farlig da? 8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #24 Skrevet 17. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men gud forby om man kaller en svart/mørkhudet/muslim for en rasist, selvom de dagen lang kaller folk for hvite faen, norske drit, og er rasister hele dagen lang mot hvite folk. Det er en type rasisme som aldri snakkes om. Anonymkode: 6eeed...15a Dette er helt unødvendige kommentarer og beskrivelser om mennesker og kan klassifiseres som rasisme. Anonymkode: ef9c3...58c
Silva Pluvialis Skrevet 17. september 2020 #25 Skrevet 17. september 2020 (endret) Jeg kan godt forstå at du reagerer, TS. Endret 17. september 2020 av Uatskillelig
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #26 Skrevet 17. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at i dagens samfunn er alt rasistisk. Spør du en hvor de er fra er du en rasist, sier du noe i mot en muslim eller en mørkhudet er du en rasist. Anonymkode: 6eeed...15a At noen velger å kalle deg noe er ikke det samme som at du er det, og det vet du nok godt. Det er typiske greier som dette som kun er egnet til å undergrave hele debatten og prøve å fremstille den som latterlig og de som føler seg utsatt for rasistisk behandling som lettkrenkede fjols. Typisk hverdagsrasisme som jeg ser mye i hverdagen. Hver gang en mørkhudet person kommer inn på arbeidsplassen min, kaster de gamle damene seg frem for å gjemme pengene sine/lommeboken mens de kaster nervøse blikk på personen. Jeg jobber på en bingo, så det er ganske naturlig at de har pengene liggende på bordet, og minus et par episoder med en psykisk utviklingshemmet dame har det aldri blitt stjålet penger heller, men likefullt holder de på sånn. Noen ganger roper de til også, men de ser rett på den mørkhudede personen, «ANJA, NÅ GÅR JEG PÅ DO, DET LIGGER 35 KRONER HER, PASSER DU PÅ DEM SÅ LENGE». Anonymkode: 6ca9f...8cc
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #27 Skrevet 17. september 2020 8 minutter siden, Pusejenta13 skrev: Apotekdamen kunne jo bare sagt «hei» og sett responsen. Unødvendig å spørre om du snakker norsk når hun hadde funnet det ut om ca 2 sekunder uansett, da man på apoteket sier «hei» og deretter «jeg skal ha...» om man snakker språket. Skjønner godt at sånt blir slitsomt i hverdagen. Word, pussycat. 4 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er rasistisk å bare anta å folk ikke kan norsk fordi de er mørk i huden. Jeg tar alltid kontakt på norsk og ’’forventer’’ at de jeg snakker med også kan norsk, men jeg innretter meg selvsagt om de ikke gjør det og snakker videre på engelsk eller mer tydelig norsk. Det er faktisk ganske vondt å snakke et språk flytende mens alle andre etniske fra det landet ikke tror man kan et kvekk. Det har jeg opplevd som snakker spansk flytende. Mange spansktalende tror at jeg ikke kan spansk fordi jeg ikke ser spansk eller latinsk ut, og begynner dermed å snakke til meg på engelsk når jeg er i spansktalende land. Det er ikke veldig gøy at folk antar og tar for gitt at man ikke kan et gitt språk bare fordi man har en annen hudfarge. Det er forskjellsbehandling. Opplevelsen du hadde, TS, med bursdagsselskapet da du var barn er jo bare hjerteskjærende. Får lyst til å filleriste slike foreldre som synes det er ok å utestenge kun én elev på en slik brutal måte. Det er bare så feil og skadelig. 💔 Respekt. Anonymkode: ef9c3...58c 1
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #28 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hvordan er det ikke rasistisk å anta at noen ikke kan norsk bare fordi de er mørke i huden? Hvorfor ikke føre en vanlig samtale og se om de kan norsk først? Gi folk en sjanse, tenker jeg, så får man heller tilpasse seg om personen ikke forstår hva man sier. Fordi det er som en annen over skriver. Det er fortsatt litt uvant med folk som har annen hudfarge i dette landet. Man tenker liksom ikke automatisk at de er norske da. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #29 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er rasistisk å bare anta å folk ikke kan norsk fordi de er mørk i huden. Jeg tar alltid kontakt på norsk og ’’forventer’’ at de jeg snakker med også kan norsk, men jeg innretter meg selvsagt om de ikke gjør det og snakker videre på engelsk eller mer tydelig norsk. Det er faktisk ganske vondt å snakke et språk flytende mens alle andre etniske fra det landet ikke tror man kan et kvekk. Det har jeg opplevd som snakker spansk flytende. Mange spansktalende tror at jeg ikke kan spansk fordi jeg ikke ser spansk eller latinsk ut, og begynner dermed å snakke til meg på engelsk når jeg er i spansktalende land. Det er ikke veldig gøy at folk antar og tar for gitt at man ikke kan et gitt språk bare fordi man har en annen hudfarge. Det er forskjellsbehandling. Opplevelsen du hadde, TS, med bursdagsselskapet da du var barn er jo bare hjerteskjærende. Får lyst til å filleriste slike foreldre som synes det er ok å utestenge kun én elev på en slik brutal måte. Det er bare så feil og skadelig. 💔 Ærlig talt... nå er du i overkant dramatisk her. Hvis du er i Spania, et land med så mamge turister, og du ikke ser spansk ut.. hvordan skal de da gjette at du tilfeldigvis snakker spansk? Makan til hva du forventer av folk. jeg er spansk, og har en norsk kjæreste med mørke trekk. En gang i spania spurte kelneren oss om vi var søsken. Han trodde begge var spanske. Skal jeg grine av den grunn og si at han er en rasist fordi han ikke ser at kjæresten min er norsk? Det er absolutt ikke forskjellsbehandling å anta at folk som IKKE er spanske, ikke kan snakke spansk Anonymkode: 6eeed...15a 11
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #30 Skrevet 17. september 2020 TS her. Jeg blir sjokkert, men ikke overrasket over responsen her... Responsen her inne tydeliggjør også hvor lykkelig uviten mange velger å være. Jeg har skrevet mitt, og ønsker ikke lenger å ta del i det. håper bare jeg får et fåtall her inne til å reflektere over hvor stor ulikhet det er mellom hvite og mørkhudede og hvor mange uaksetable og ubevisste handlinger vi må befinne oss i, nettopp fordi vi har en annen hudtone. Anonymkode: 5a359...d99 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #31 Skrevet 17. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: At noen velger å kalle deg noe er ikke det samme som at du er det, og det vet du nok godt. Det er typiske greier som dette som kun er egnet til å undergrave hele debatten og prøve å fremstille den som latterlig og de som føler seg utsatt for rasistisk behandling som lettkrenkede fjols. Typisk hverdagsrasisme som jeg ser mye i hverdagen. Hver gang en mørkhudet person kommer inn på arbeidsplassen min, kaster de gamle damene seg frem for å gjemme pengene sine/lommeboken mens de kaster nervøse blikk på personen. Jeg jobber på en bingo, så det er ganske naturlig at de har pengene liggende på bordet, og minus et par episoder med en psykisk utviklingshemmet dame har det aldri blitt stjålet penger heller, men likefullt holder de på sånn. Noen ganger roper de til også, men de ser rett på den mørkhudede personen, «ANJA, NÅ GÅR JEG PÅ DO, DET LIGGER 35 KRONER HER, PASSER DU PÅ DEM SÅ LENGE». Anonymkode: 6ca9f...8cc Ok så hvis en svart person roper norske faen eller hvite faen til en norsk person så er de ikke rasister. Men hvis en norsk person spør en mørkhudet hbor de er fra, eller om de snakker norsk så er man en rasist? Skjønner. Anonymkode: 6eeed...15a 10
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #32 Skrevet 17. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg blir sjokkert, men ikke overrasket over responsen her... Responsen her inne tydeliggjør også hvor lykkelig uviten mange velger å være. Jeg har skrevet mitt, og ønsker ikke lenger å ta del i det. håper bare jeg får et fåtall her inne til å reflektere over hvor stor ulikhet det er mellom hvite og mørkhudede og hvor mange uaksetable og ubevisste handlinger vi må befinne oss i, nettopp fordi vi har en annen hudtone. Anonymkode: 5a359...d99 Åja folk var ikke enig med deg i alt og så blir du fornærmet. Du fikk ikke med deg at alle var enig med deg i absolutt alle punktene bortsett fra 1 og 3.... Ja du får konkludere med at vi er rasister alle som en da... 11
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #33 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg blir sjokkert, men ikke overrasket over responsen her... Responsen her inne tydeliggjør også hvor lykkelig uviten mange velger å være. Jeg har skrevet mitt, og ønsker ikke lenger å ta del i det. håper bare jeg får et fåtall her inne til å reflektere over hvor stor ulikhet det er mellom hvite og mørkhudede og hvor mange uaksetable og ubevisste handlinger vi må befinne oss i, nettopp fordi vi har en annen hudtone. Anonymkode: 5a359...d99 Mørkhudede elsker å være offeret i alle slags situasjoner. Man up!!! Det er da bare å svare at du snakker norsk til butikkdama, og svare at du er norsk til dne som spør deg. Ærlig talt så mye man skal gjøre ut av dumme ting. Jeg er spansk og får stadig spørsmål om hbor jeg kommer fra. Og det er vel fordi jeg har mørke trekk. De er da ikke rasister av den grunn!! Nå får du skjerpe deg! Anonymkode: 6eeed...15a 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #34 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Åja folk var ikke enig med deg i alt og så blir du fornærmet. Du fikk ikke med deg at alle var enig med deg i absolutt alle punktene bortsett fra 1 og 3.... Ja du får konkludere med at vi er rasister alle som en da... det er langt i fra det jeg sier. jeg har fått med meg alt som er blitt skrevet og sier bare at jeg ikke er overrasket over responsen. Jeg vil ikke krangle eller ha en negativ tone, så setter pris på om du kan opprettholde dette. Anonymkode: 5a359...d99
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #35 Skrevet 17. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, problemer er at hvite mennesker ikke forstår dybden av rasisme, så de kan selv ikke være de som avgjør og definerer hva som kan tolkes som rasistisk. Jeg så faktisk på et kommentarfelt hvor en gjeng diskuterte hvorvidt det er rasistisk å si "dra tilbake der du kom fra". Det finnes faktisk nordmenn som har debattert i sikkert 3 generasjoner om utsagn som det der er rasistisk. Når det er sagt, så er jo helt klart de fleste mennesker ikke rasistiske, men problemet i dette landet er at dårlige holdninger ikke blir tatt tak i godt nok og fort nok...vi blir bare tause vitner til at de hvite debatterer, blir enige og uenige seg imellom om hva som er rasistisk og ikke rasistisk, det hele er både tragisk og komisk. Anonymkode: ef9c3...58c Tommel opp! Du oppsummerte nordmenns holdninger om rasisme. Jeg er helt enig med deg! Jeg forventer ikke at en nordmann skal påpeke at det der ER rasisme eller forsvare noen som blir diskriminert. Jeg vet av erfaring at nordmenn blir tause når de ser en situasjon der en utlending blir diskriminert. Jeg har selv erfart dette!(uttalige ganger). Den utlendingen eller innvandreren som tror at nordmenn vil stå mot rasisme er bare naive (jeg var også naiv og trodde på dette selv) eller ikke har blitt utsatt for rasisme ennå. Anonymkode: 9d287...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #36 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mørkhudede elsker å være offeret i alle slags situasjoner. Man up!!! Det er da bare å svare at du snakker norsk til butikkdama, og svare at du er norsk til dne som spør deg. Ærlig talt så mye man skal gjøre ut av dumme ting. Jeg er spansk og får stadig spørsmål om hbor jeg kommer fra. Og det er vel fordi jeg har mørke trekk. De er da ikke rasister av den grunn!! Nå får du skjerpe deg! Anonymkode: 6eeed...15a H*n kommer med flere problemstillinger enn det ene punktet som du fokuserer på. Tranquilo. TS har all rett til å reagere og er langt ifra den første som kommer med lignende eksempler. Strengt tatt komisk at en spanjol dras inn i en debatt om rasisme. Har aldri hørt om rasisme mot spanjoler, den spanske kulturen er rett og slett vanskelig å angripe. At spanjoler kan forveksles til å komme fra midtøsten kan jeg se for meg kan være irriterende, uten at jeg vet om det forekommer. Anonymkode: ef9c3...58c 2
Maleficenta Skrevet 17. september 2020 #37 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: H*n kommer med flere problemstillinger enn det ene punktet som du fokuserer på. Tranquilo. TS har all rett til å reagere og er langt ifra den første som kommer med lignende eksempler. Strengt tatt komisk at en spanjol dras inn i en debatt om rasisme. Har aldri hørt om rasisme mot spanjoler, den spanske kulturen er rett og slett vanskelig å angripe. At spanjoler kan forveksles til å komme fra midtøsten kan jeg se for meg kan være irriterende, uten at jeg vet om det forekommer. Anonymkode: ef9c3...58c Hvorfor skal det være irriterende? Er det galt å komme fra Midtøsten? 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #38 Skrevet 17. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok så hvis en svart person roper norske faen eller hvite faen til en norsk person så er de ikke rasister. Men hvis en norsk person spør en mørkhudet hbor de er fra, eller om de snakker norsk så er man en rasist? Skjønner. Anonymkode: 6eeed...15a Det skrev jeg da ingenting om, og det stod heller ingenting om det i det siterte innlegget. Men du er flink til å prøve å avspore debatter ved å tillegge motdebattanter meninger de aldri har gitt uttrykk for å ha da. Skjer som regel alltid når rasisme diskuteres. Anonymkode: 6ca9f...8cc
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #39 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: H*n kommer med flere problemstillinger enn det ene punktet som du fokuserer på. Tranquilo. TS har all rett til å reagere og er langt ifra den første som kommer med lignende eksempler. Strengt tatt komisk at en spanjol dras inn i en debatt om rasisme. Har aldri hørt om rasisme mot spanjoler, den spanske kulturen er rett og slett vanskelig å angripe. At spanjoler kan forveksles til å komme fra midtøsten kan jeg se for meg kan være irriterende, uten at jeg vet om det forekommer. Anonymkode: ef9c3...58c og jeg kommenterte på det ene hun sa. Problemet med det er?? du vet da ingen ting om spanjoler og rasisme. Jeg er halvt spansk og halvt søramerikansk. Og latinoer gjennomgår akkurat like mye rasisme som mørke uten at det blir snakket om. Poenget er vel at man ikke trenger å dra rasismekortet for hver minste ting! Man er ikke en rasist bare fordi man stiller spørsmål om språk eller bakgrunn. Hadde jeg hatt en krone for hver gang jeg ble spurt hvir jeg er fra ville jeg vært rik. Også blir hele tiden folk så overrasket over at jeg snakker så bra norsk at man ikke hører at jeg er utenlandsk. Er det også rasistisk å flrvente at jeg skulle snakket dårligere norsk? Nei nå får dere ta dere sammen Anonymkode: 6eeed...15a 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #40 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Hvorfor skal det være irriterende? Er det galt å komme fra Midtøsten? Delvis fordi mennesker er forskjellige og reagerer forskjellig og delvis fordi månetogene til kalifatet okkuperte den iberiske halvøy i over 700 år. Anonymkode: ef9c3...58c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå