Gå til innhold

Skjult rasisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med BLM i USA kjenner jeg på en enorm irritasjon og frustrasjon over enkelte som mener at rasisme ikke finnes i Norge. 
Nå skal jeg ikke trekke paralleller mellom USA og Norge, for ulikhetene der er store.. (Vil ikke gå inn på DEN diskusjonen) 
MEN skjult rasisme FINNES i NORGE! Jeg for eksempel, som er adoptert, mørk i huden, og snakker flytende dialekt får daglig oppleve dette. La meg nevne noen eksempler:

1. For et par år siden dro jeg innom et apotek for å hente ut noe på resept. jeg sto i kø og ventet på tur. Da det ble min tur smiler damen hyggelig til meg og spør "snakker du norsk?". Mitt svar til henne var "hvorfor skulle jeg ikke?" 

2. på barneskolen, ungdomsskolen og vgs opplevde jeg å bli kalt "neger" av kjente og ukjente. Det mest sårende var den gangen jeg fant ut at hele klassen var invitert i et bursdagsselskap, utenmom meg. "Hun må vell ha glemt å invitere meg" tenkte jeg. Så jeg dro bort til henne og ringte på. Da hun åpnet døren fikk jeg beskjed om at jeg ikke var ønsket, mens flere som sto bak henne ropte "neger" og kastet ting etter meg.

3. i møte med nye mennesker blir jeg ofte spurt "men, hvor er du egentlig i fra?". hvis jeg svarer "Norge" spør de igjen "men eeeegentlig?" Jeg oppfatter meg selv som norsk, og er stolt av dette. Så hvor er jeg da ifra? ikke kan jeg språket fra landet jeg ble født i, og ikke kan jeg noe om det landet...

4. At folk tar på håret mitt og sier "oi, det kjennes ut som stålull", og ler av det. 2 ganger har dette skjedd meg. Andre nevner bare hvor ULIKT, annerledes, rart og stort det er. La meg spørre deg: hvordan ville du følt deg om jeg fortalte deg at DITT hår kjennes som stålull, eller at du er rar og annerledes på grunn av håret ditt?... Dette får jeg oppleve OGSÅ av voksne..

5. da jeg gikk på barneskolen og hadde gym, sto et stort antall av klassekamerater og lærere rundt meg og undret over om jeg kunne bli rød i kinnene, eller om jeg måtte smøre meg med solkrem om sommeren. jeg følte meg som et dyr i en dyrehage, mens resten var på klassetur og lærte om "dyret i dyrehagen", altså meg.

Denne listen er lang, og jeg kunne ha fortsatt..
Mye av dette handler skjult rasisme, nettopp fordi den er skjult og ingen ser den. Så vær så snill folkens, behandl andre- uansett etnisitet, hudfarge, religion osv. på samme måte du ønsker å bli møtt på selv. For skjult rasisme finnes! ikke bare i Norge, men overalt. Men ved å snakke om det tar vi også tak i problematikken.  

Anonymkode: 5a359...d99

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 og 3 har da ingenting med rasisme å gjøre?

Anonymkode: e5969...d22

• Liker 10
Skrevet

1 og 3 er IKKE «skjult rasisme». 

Anonymkode: 6eeed...15a

• Liker 9
Skrevet

1. Ikke rasisme. Apotekmedarbeideren mener ikke du er mindre verdt som menneske. Hun spurte bare om du snakket norsk.

3. Dette har vært oppe før. Det er ikke rasistisk. Det er å spørre fordi man er nysgjerrig. 

4.Mitt hår kjennes ikke annerledes ut enn de andres, simpelthen fordi jeg er en del av majoriteten. Jeg er sikker på at du ikke ville opplevd dette i et afrikansk land. Jeg derimot ville nok det. Jeg har opplevd det, faktisk. De sier så klart ikke at det kjennes som stålull, fordi mitt er glatt.

5. Uvitenhet, ikke rasisme. 

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å skjønne at mange i Norge fortsatt ikke er vant til å se personer som ikke er hvite og at dette er uvant og rart. Vi har tross alt ikke hatt innvandring i stor skala så veldig lenge.

Neger har for øvrig ikke vært et negativt ord før inntil nylig. Det har vært, og er fortsatt, et fullgodt ord for å beskrive en person fra Afrika sør for Sahara. Uavhengig om personen er født der eller har opphavet sitt derfra.

Anonymkode: aeb95...e9c

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1 og 3 er IKKE «skjult rasisme». 

Jo det er det. Jeg hadde ikke opplevt denne om det ikke var for min hudfarge? Å bli plassert i «bokser» basert på dette ER rasisme.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 og 3 har da ingenting med rasisme å gjøre?

Anonymkode: e5969...d22

Enig med denne. De to er ikke rasisme. Hvordan skulle hun på apoteket automatisk vite at du snakker norsk? Punkt 3 er bare nysgjerrighet. De andre punktene er veldig synlig rasisme da og ikke skjult i det hele tatt. 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er det. Jeg hadde ikke opplevt denne om det ikke var for min hudfarge? Å bli plassert i «bokser» basert på dette ER rasisme.

Er det rasisme å bli plassert "i en boks" på grunn av hårfargen sin?
Jeg tror ikke du vet hva rasisme er. Det er å mene at noen er mindre verdt pga deres hudfarge eller etniske opphav. 

Mange hvite opplever også rasisme. Og de opplever å bli forskjellsbehandlet og diskriminert pga andre ting enn hudfargen deres. Hva kaller man det da? Bare diskriminering? Hvorfor er det så viktig å absolutt kalle det rasisme? Er det verre å bli diskriminert på grunn av hudfarge enn pga noe annet?

Anonymkode: aeb95...e9c

• Liker 10
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ernidk norske har jo ikke den hudfargen. Er jo derfor de spør om slikt. Man ser jo du ikke er etnisk norsk. Det betyr ikke at de ser ned på deg eller har et negativt syn på deg av den grunn. Du må prøve å roe ned og ikke gå sånn med piggene ute hele tiden. Da skjønner du kanskje at ikke alt blir sagt i verste mening. 

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Enig med denne. De to er ikke rasisme. Hvordan skulle hun på apoteket automatisk vite at du snakker norsk? Punkt 3 er bare nysgjerrighet. De andre punktene er veldig synlig rasisme da og ikke skjult i det hele tatt. 

Apotekmedarbeideren spurte ikke kunden før meg om hun snakket norsk? en høy og blond kvinne med blå øyne.. Før jeg i det hele tatt fikk sagt ett ord ble derimot JEG spurt om jeg snakket norsk... jeg og kunden før meg ble altså møtt på to ulike måter basert på hudfarge...
Jeg er forøvrig enig med nysgjerrigheten, men også her baseres dette på utseende. hadde jeg vært hvit så hadde det ikke vært noe spørsmål. for jeg har tross alt et hvitt navn, snakker flytende dialekt men... er mørk? nei det passer ikke

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Apotekmedarbeideren spurte ikke kunden før meg om hun snakket norsk? en høy og blond kvinne med blå øyne.. Før jeg i det hele tatt fikk sagt ett ord ble derimot JEG spurt om jeg snakket norsk... jeg og kunden før meg ble altså møtt på to ulike måter basert på hudfarge...
Jeg er forøvrig enig med nysgjerrigheten, men også her baseres dette på utseende. hadde jeg vært hvit så hadde det ikke vært noe spørsmål. for jeg har tross alt et hvitt navn, snakker flytende dialekt men... er mørk? nei det passer ikke

Nei. Fordi hun så norsk ut. Men selv om du har levd i Norge hele livet ditt ser man jo at du har en annen opprinnelse. Beklager men du er ikke hvit og ja alle ser det. Men er det rasistisk at folk ser det? 

Endret av Maleficenta
  • Liker 11
Skrevet

TS, problemer er at hvite mennesker ikke forstår dybden av rasisme, så de kan selv ikke være de som avgjør og definerer hva som kan tolkes som rasistisk. Jeg så faktisk på et kommentarfelt hvor en gjeng diskuterte hvorvidt det er rasistisk å si "dra tilbake der du kom fra". Det finnes faktisk nordmenn som har debattert i sikkert 3 generasjoner om utsagn som det der er rasistisk. Når det er sagt, så er jo helt klart de fleste mennesker ikke rasistiske, men problemet i dette landet er at dårlige holdninger ikke blir tatt tak i godt nok og fort nok...vi blir bare tause vitner til at de hvite debatterer, blir enige og uenige seg imellom om hva som er rasistisk og ikke rasistisk, det hele er både tragisk og komisk.

Anonymkode: ef9c3...58c

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, problemer er at hvite mennesker ikke forstår dybden av rasisme, så de kan selv ikke være de som avgjør og definerer hva som kan tolkes som rasistisk. Jeg så faktisk på et kommentarfelt hvor en gjeng diskuterte hvorvidt det er rasistisk å si "dra tilbake der du kom fra". Det finnes faktisk nordmenn som har debattert i sikkert 3 generasjoner om utsagn som det der er rasistisk. Når det er sagt, så er jo helt klart de fleste mennesker ikke rasistiske, men problemet i dette landet er at dårlige holdninger ikke blir tatt tak i godt nok og fort nok...vi blir bare tause vitner til at de hvite debatterer, blir enige og uenige seg imellom om hva som er rasistisk og ikke rasistisk, det hele er både tragisk og komisk.

Akkurat den dra tilbake dit du kom fra er jo tydelig fiendtlig. Den sier jo rett ut at kom deg ut. Du hører ikke til her. Det er jo klart at det er rasisme. Tviler på at noen er uenige om det. 

Btw er første setninga di rasistisk mot hvite. Dere hvite forstår ikke.... Hvem ble satt i bås nå? 

Endret av Maleficenta
  • Liker 9
Skrevet

Majoriteten av etnisk norske har ikke egenskapen til å virkelig forstå og sette seg inn i dette. kun de som befinner seg i en slik situasjon vil forstå. og sånn vil det alltid være. piece out 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Majoriteten av etnisk norske har ikke egenskapen til å virkelig forstå og sette seg inn i dette. kun de som befinner seg i en slik situasjon vil forstå. og sånn vil det alltid være. piece out 

Det er fordi dere er i konstant forsvarsposisjon og ser skjult rasisme hvor enn dere snur dere. Må være fryktelig slitsomt. 

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at i dagens samfunn er alt rasistisk. Spør du en hvor de er fra er du en rasist, sier du noe i mot en muslim eller en mørkhudet er du en rasist. 

• Liker 8
Skrevet

Men gud forby om man kaller en svart/mørkhudet/muslim for en rasist, selvom de dagen lang kaller folk for hvite faen, norske drit, og er rasister hele dagen lang mot hvite folk. Det er en type rasisme som aldri snakkes om. 

• Liker 14
Gjest 24/7SylviaPlath
Skrevet

Apotekdamen kunne jo bare sagt «hei» og sett responsen. Unødvendig å spørre om du snakker norsk når hun hadde funnet det ut om ca 2 sekunder uansett, da man på apoteket sier «hei» og deretter «jeg skal ha...» om man snakker språket. Skjønner godt at sånt blir slitsomt i hverdagen.

Skrevet
4 minutter siden, Pusejenta13 skrev:

Apotekdamen kunne jo bare sagt «hei» og sett responsen. Unødvendig å spørre om du snakker norsk når hun hadde funnet det ut om ca 2 sekunder uansett, da man på apoteket sier «hei» og deretter «jeg skal ha...» om man snakker språket. Skjønner godt at sånt blir slitsomt i hverdagen.

Kanskje apotekdamen hadde gått på en blemme før der hun begynte å snakke norsk men så forstod ikke kunden henne og så tenkte hun at denne gangen kanskje det var lurt å spørre først? Hvem vet. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Maleficenta skrev (På 17.9.2020 den 20.29):

Nei. Fordi hun så norsk ut. Men selv om du har levd i Norge hele livet ditt ser man jo at du har en annen opprinnelse. Beklager men du er ikke hvit og ja alle ser det. Men er det rasistisk at folk ser det? 

Opplevelsen du hadde, TS, med bursdagsselskapet da du var barn er jo bare hjerteskjærende. Får lyst til å filleriste slike foreldre som synes det er ok å utestenge kun én elev på en slik brutal måte. Det er bare så feil og skadelig. 💔

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det er rasistisk å bare anta å folk ikke kan norsk fordi de er mørk i huden. Jeg tar alltid kontakt på norsk og ’’forventer’’ at de jeg snakker med også kan norsk, men jeg innretter meg selvsagt om de ikke gjør det og snakker videre på engelsk eller mer tydelig norsk. Det er faktisk ganske vondt å snakke et språk flytende mens alle andre etniske fra det landet ikke tror man kan et kvekk. Det har jeg opplevd som snakker spansk flytende. Mange spansktalende tror at jeg ikke kan spansk fordi jeg ikke ser spansk eller latinsk ut, og begynner dermed å snakke til meg på engelsk når jeg er i spansktalende land. Det er ikke veldig gøy at folk antar og tar for gitt at man ikke kan et gitt språk bare fordi man har en annen hudfarge. Det er forskjellsbehandling.

Opplevelsen du hadde, TS, med bursdagsselskapet da du var barn er jo bare hjerteskjærende. Får lyst til å filleriste slike foreldre som synes det er ok å utestenge kun én elev på en slik brutal måte. Det er bare så feil og skadelig. 💔

Hvorfor er det rasistisk?? Hvorfor? 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...