Gå til innhold

Datteren min på 13 har fått lus!!!Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt grønn på dette området. Mannen min er på apoteket nå. Hva mer må vi gjøre her hjemme? Hvor fort går det over? Hva gjør vi med tingene våre? Kan noen værsåsnill gi meg noen tips?!

Anonymkode: 1c1fd...eeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uh oh, be mannen din passe seg så han ikke får jenteluz.

Anonymkode: ddfb0...115

• Liker 2
Skrevet

Lusekur. Skift sengetøy og vask det på 90 grader. Følg med om det kommer tilbake. 

Gi beskjed til skole/bhg

Anonymkode: 56edb...10c

• Liker 3
Skrevet

Børst håret med lusekam to ganger om dagen. Plukk ut egg og lus. Børsting er viktig. 

Skift sengetøy og putevar. Jeg byttet putevar vær dag. Har jenter med langt hår så var ekstra påpasselig.

Anonymkode: 84c76...1e6

• Liker 2
Skrevet

Slapp av, det er ikke skabb. Hvis mannen din kjøper lusemiddel og kam holder det i massevis. Lus som ikke er på hodet lever ikke mer enn 10-12 timer. Sjekk dere alle for lus, så tar dere som har lus en lusekur. Ny sjekk og ny lusekur om ei uke eller så. Deretter jevnlig sjekk fremover.

Og varsle skolen, de fleste skoler sender ut beskjed til trinnet og ber foreldrene sjekke barna sine, sånn at man slipper mer smitte.

• Liker 4
Skrevet

Etter Lusevask  gredde  vi håret for lus, gikk med lys og lykter gjennom hodebunn og hår . Vasket sengetøy på 60, skiftet ofte hodeputetrekket, vasket luer , hårbånd . Det forsvant fort 

Anonymkode: 79a23...e2a

Skrevet
1 minutt siden, godfisk skrev:

Og varsle skolen, de fleste skoler sender ut beskjed til trinnet og ber foreldrene sjekke barna sine, sånn at man slipper mer smitte.

Varsle skolen ja, så ingen der får jenteluz.

Anonymkode: ddfb0...115

Skrevet

Ingen poeng i å gjøre noe annet enn å ta lusekur. 

Lusa klarer ikke overleve i sengetøy, om de overlever så er de så reduserte at de ikke klarer å suge blod

Anonymkode: 5fa57...78e

Skrevet

Det viktigste er å gre. Etter lusekuren vil det alltid være noen egg som overlever og de klekker om enda en uke. Derfor må du være helt perfeksjonist med lusekam. Du kan også bruke neglene for å fjerne enkeltegg- de sitter som limt på hårstrået.

Du må sjekke håret annenhver dag og gre. Du må gjøre dette i hvertfall en mnd. Ellers har du det gående. Du må også si ifra til lærer og til foreldrene til lekekamerater slik at de kan sjekke sine barn også. 
Lus er helt vanlig. Alle mine tre har hatt det. Du blir kvitt det men du må være veldig tålmodig og nøye over tid.

Anonymkode: 9ea7f...85f

• Liker 3
Skrevet

Husk oppfølginskur

Anonymkode: 790b1...56a

• Liker 1
Skrevet

Jeg grein første gang ungen fikk lus, hun var da ett år. Jeg forbannet alle jeg trodde det kom fra (og det var en av dem). De har vært plaget med lus mange ganger og de gidder ikke kjøpe kur. Jeg ringte et familiemedlem som jobber i barnehage, for hun har peiling. 

Ta lusekur, og grei håret. Kokvask på alt av tekstil som tåler Kokvask og som har vært borti hodet hennes. 

Ulluer og diverse kan fryses i frysa. 

Sjekk dere selv. 

Grei gjennom håret hver dag i ti dager før du tar en ny kur. Og ny vaskerunde. 

Er det ingen lus, kan du minske kammingen. Er det lus, gjør du hele greia på nytt til det er borte. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 85cf2...fb9

Skrevet

Det aller viktigste du kan gjøre utenom å vaske med luseshampo, er å kamme gjennom håret 1-2 ganger pr dag og fjerne luseegg og døde lus.

Lusegg dør ikke av luseshampo, men det gjør lysene. 

Anonymkode: d03b6...4fe

• Liker 1
Skrevet

Pust med magen, dette ordner seg!

Vanlige lusekammer tar dessverre ikke eggene - hvis du tar ny kur om ti dager ordner du dette, hvis du er ekstra paranoid (som meg..) skaffer du deg en lusekam med riller, f.eks. Nitfree, som får med eggene også. Huske å kjemme vått hår, helst med masse balsam i, så lugger det ikke så mye. Gi ungen en ipad og ta den tiden det trenger. Vi gjorde det annenhver dag. Kjipt mens det står på, men det går over.

Anonymkode: de4ee...fe7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...