Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å bestille en TUL. Syns det er lenge å vente til OUL. Men hvilken ville dere valgt? Blir kanskje litt mye med både i uke 7,8 og en til i uke 12-14. 

hva er fordelen med de forskjellige og hvis dere måtte velge en hva hadde dere valgt? 

Anonymkode: b8d82...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde valg mellom uke 12 og 14. 

Da er det mye mindre risiko for spontanabort og det er bedre å vite at alt ser greit ut da, er i alle fall det jeg tenker.

Anonymkode: 7bf0f...683

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde valg mellom uke 12 og 14. 

Da er det mye mindre risiko for spontanabort og det er bedre å vite at alt ser greit ut da, er i alle fall det jeg tenker.

Hadde valgt*

Skrevet

er det noe poeng å sjekke om det er liv i uke 7-8? Hvor mange oppdager egentlig at fosteret er dødt senere i svangerskapet? Vil ikke kroppen gi en indikasjon hvis fosteret dør før uke 12? 

Skrevet

I uke 7 ser du bare hjerteslag, og er du kortere på vei kan du risikere å ikke se noe hjerteslag og dermed bli bekymret. 

I uke 12 kan de måle nesebein og nakkefold som gir en god indikasjon på om fosteret er friskt, eller om det kan ha misdannelser/kromosomavvik. 

Personlig tok jeg begge, men kun fordi mannen skulle besøke familien som bor langt borte i uke 8, og om det var hjerteslag ville han fortelle de det personlig. Skulle jeg valgt hadde det uten tvil blitt 12. 

Anonymkode: b4fa4...e3c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det noe poeng å sjekke om det er liv i uke 7-8? Hvor mange oppdager egentlig at fosteret er dødt senere i svangerskapet? Vil ikke kroppen gi en indikasjon hvis fosteret dør før uke 12? 

Ikke nødvendigvis. Jeg hadde en tidlig ultralyd i uke 10 i mitt forrige svangerskap. Det ble oppdaget at fosteret hadde stoppet å utvikle seg i uke 8 +4, nesten 12 dager før ultralyden. Fikk tilbud om å starte aborten via piller, men pga omstendigheter valgte jeg 0 vente for å se om kroppen ordnet opp selv. Den gjorde det. Jeg mistet fosteret den dagen jeg skulle vært i uke 12, så det tok altså nesten 4 uker før kroppen reagerte på at fosteret var dødt.

Noen ganger reagerer kroppen med engang, men det har vist seg at mange spontan aborter skjer etter en tid selv om fosteret har vært død en stund. Det oppdages bare ikke fordi kvinnen ikke tar ultralyd. 

Men det man kan si er at er det hjerteaktivitet rundt uke 11/12 så er det veldig store sjanser for at det går bra.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er såklart fordeler og ulemper med begge valg. Jeg fikk konstantert tom fostersekk på ultralyd i uke 10, noe som kunne vært konstantert en god del tidligere hvis ultralyden hadde vært tidligere! Jeg hadde fremdeles symptomer på graviditet selv uten foster, og hadde ikke hatt noen tegn til abort! 

Jeg har mistet tre ganger, og graviditeten jeg er i nå var jeg på UL i uke 8, og det var så deilig å se at alt så bra ut denne gangen! Men jeg kommer til å ta en ny ultralyd i uke 13-14 for å være sikker! Man ser så klart mer senere, men jeg synes det har vært skummelt å vente så lenge på bakgrunn av mine tidligere erfaringer! Hvis du skal velge en så ville jeg gått for etter 12 uker, hvor risikoen for SA har avtatt!☺️

Endret av Hopptimisten
  • Liker 2
Skrevet

Etter 3 sa/ma så tok jeg i uke 8, 10 og 12. Den siste på sykehus pga historien. Har tidligere fått påvist ma der det har vært dødt i 4 uker, så mest for å berolige meg selv. Har du råd så anbefaler jeg 8 og 12. I uke 12 oppdager de lettere avvik som feks downs, det er vanskeligere å oppdage i 18-20 når man får oul. 

Anonymkode: 7c55a...7b7

Skrevet

12-14 da ser du faktisk en baby, man kan sjekke organer osv og er du heldig så ser de kjønnet også. 

Jeg var i begge ukene men det var pga en blødning første gangen og andre gangen ville vi bare være sikker på at alt var fint før vi fortalte. 

Anonymkode: b84de...2e8

Skrevet

For å bekrefte graviditeten: uke 7/8.

Bare for å se: uke 12/13.

Skrevet

Jeg ville ventet til 12/13. Tok selv en ultralyd i uke 12+4 :)

Anonymkode: b34e1...090

Skrevet

Jeg går for begge. Har ikke lyst til å gå mange uker med et eventuelt dødt foster i meg uten å få vite om det... orker ikke gå et helt første trimester til ingen nytte. Første trimester er det verste trimester for min del. Har en SA bak meg.

Anonymkode: 5962d...0f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...