AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1 Skrevet 17. september 2020 Når innførte du leggerutine? Hvordan er den? ....og hvordan gjorde du det? Jeg har en søt liten gutt på snart 7 mnd som ikke vil sove hvis jeg ikke ligger sammen med han. Er trøtt som en dupp kl 19, så da får han pysj og kveldskos å så legger vi han. Sover ca 1 time (max) å så vil han opp. Dette skjer hver dag. Uansett. Blir han trøtt, legger vi han igjen, og det samme skjer... tips? Anonymkode: 08644...b49
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #2 Skrevet 17. september 2020 Vi begynte med rutiner tidlig, men sånn rundt 3 mnd ble det ordentlig leggetid og rituale rundt. Her er det skift, sovepose, mørkt rom, white noise og litt sang før jeg sier «nå er det natta» og går ut av rommet. Her var det også gjerne oppvåkning tidlig på kveld i begynnelsen, ofte hadde det sammenheng med dagsøvnen, da var mini gjerne overtrøtt. Vet ikke hvor mange dupper du har om dagen, men ville prøvd å kutte ned til to rundt den alderen og prøvd å legge tidligere i stedet for og sett om det hjelper. Skader ikke å prøve i alle fall! Anonymkode: c34f1...71e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #3 Skrevet 17. september 2020 Begynte selvfølgelig med rutiner fra dag én. Rundt 3 måneder ble det fast leggetid i egen seng. Synes du er veldig sent ute 🤷♀️ Anonymkode: daca0...790 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #4 Skrevet 17. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynte selvfølgelig med rutiner fra dag én. Rundt 3 måneder ble det fast leggetid i egen seng. Synes du er veldig sent ute 🤷♀️ Anonymkode: daca0...790 Syns du er unødvendig påståelig 🤷🏼♀️ Anonymkode: 08644...b49 12
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns du er unødvendig påståelig 🤷🏼♀️ Anonymkode: 08644...b49 Ok. Ikke jeg som sitter med en på 7 måneder som ikke kan ligge alene 🤷♀️ Anonymkode: daca0...790 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Har ikke brydd meg med noen leggerutiner til mine før de har begynt i barnehagen. Veldig enkelt og fleksibelt at de har kunnet sovne når som helst og hvor som helst. Anonymkode: b06f7...f01 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #7 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Begynte selvfølgelig med rutiner fra dag én. Rundt 3 måneder ble det fast leggetid i egen seng. Synes du er veldig sent ute 🤷♀️ Anonymkode: daca0...790 Barn er forskjellige og har forskjellige behov. Vi har med yngste hatt samme rutine fra dag én (med unntak av at vi la til lesing av bok da ungen var ca 10 måneder). Ungen sover fremdeles ikke i egen seng, hen klarer ikke å finne roen alene. Eldste derimot hadde aldri så stort behov for fysisk kontakt, der gikk det langt bedre og hen sov i egen seng og natta gjennom fra 4 måneder. Anonymkode: c016d...2ba 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #8 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok. Ikke jeg som sitter med en på 7 måneder som ikke kan ligge alene 🤷♀️ Anonymkode: daca0...790 Synes synd på dine barn. Du virker som en ufølsom mor/far Anonymkode: 08644...b49 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #9 Skrevet 17. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke brydd meg med noen leggerutiner til mine før de har begynt i barnehagen. Veldig enkelt og fleksibelt at de har kunnet sovne når som helst og hvor som helst. Anonymkode: b06f7...f01 Kommer til å gjøre det på samme måte som deg. Vi vil være mer fleksible og liker å reise til familie som bor ved ulike kanter i Norge, og familie som bor nær. Det blir veldig slitsomt hvis barna må legge seg til samme tid hver dag. Man blir mer begrenset. Merker det godt når vi har besøk av familiemedlemmer med små barn som må gå hjem pga barna skal sove. Rutiner skal vi innføre rett før barnet begynner i barnehagen. Anonymkode: 8f57d...425 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer til å gjøre det på samme måte som deg. Vi vil være mer fleksible og liker å reise til familie som bor ved ulike kanter i Norge, og familie som bor nær. Det blir veldig slitsomt hvis barna må legge seg til samme tid hver dag. Man blir mer begrenset. Merker det godt når vi har besøk av familiemedlemmer med små barn som må gå hjem pga barna skal sove. Rutiner skal vi innføre rett før barnet begynner i barnehagen. Anonymkode: 8f57d...425 Det kan selvfølgelig hende at du har flaks og at denne taktikken fungerer, men hvis barnet ditt blir noe i nærheten av mine og de fleste andre så trenger de rutiner. Ja, det er slitsomt, men når man får barn setter man barnas grunnleggende behov foran eget behov for å gå på besøk og "være fleksibel". Anonymkode: 1b990...7f3 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 De første mnd la baby seg samtidig som meg (alt fra 22 - 00). Fra han var 2 og 1/2 - 3 måneder begynte vi og legge han kl 21. Da var det kveldsstell på badet ca 20 min før med dempet belysning, rolig prat, bleieskift og på med pysj (bad noen ganger i uken). Siste flaske ble da gitt på soverommet med dempet belysning. La han oppi bedsidecrib, ga tutt og kos og fant stort sett roen selv. Noen ganger trengte han en finger og holde i, en hånd på brystet o.l. Gråter sjelden, men har han gjort det så blir han tatt opp og lagt ned når han roer seg. Nå er han 4 måneder og vi gjør akkurat det samme, bare at vi legger mellom kl 1930 og 2000. Jeg ligger vedsidenav til han sovner, så går jeg ut. Må inn noen ganger ila kvelden for og gi tutten, ellers sover han. Har blitt veldig flink til og roe seg selv ned og finner roen alene. Jeg gjør ingenting annet enn og gi tutten når jeg ligger vedsidenav til han sovner. Kunne sikkert lagt han og gått ut av rommet, men av en eller annen grunn så klarer jeg ikke og forlate han når han er våken 🙈 Ja, vi startet tidlig med rutiner og det kan ha hjulpet på, men alle barn er forskjellige. Vi har nok en "enkel" unge sånn sett. Kan anbefale Facebookgruppen Sove uten gråt. Anonymkode: 060e0...07e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #12 Skrevet 18. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer til å gjøre det på samme måte som deg. Vi vil være mer fleksible og liker å reise til familie som bor ved ulike kanter i Norge, og familie som bor nær. Det blir veldig slitsomt hvis barna må legge seg til samme tid hver dag. Man blir mer begrenset. Merker det godt når vi har besøk av familiemedlemmer med små barn som må gå hjem pga barna skal sove. Rutiner skal vi innføre rett før barnet begynner i barnehagen. Anonymkode: 8f57d...425 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan selvfølgelig hende at du har flaks og at denne taktikken fungerer, men hvis barnet ditt blir noe i nærheten av mine og de fleste andre så trenger de rutiner. Ja, det er slitsomt, men når man får barn setter man barnas grunnleggende behov foran eget behov for å gå på besøk og "være fleksibel". Anonymkode: 1b990...7f3 Man kan fint ha rutiner og være fleksibel. Vår treåring legger seg 1930 når det er barnehage dagen etter, men vi har mye familie som liker besøk og da blir det senere oppe. Enten så har hun tatt en liten dupp i fire tiden, eller så pusser vi faktisk tennene hos besøket før vi drar tilfelle hun sovner i bilen. Er hun trøtt, drar vi bare tidligere eller så får hun sove hos besøket 😊 Anonymkode: 375d8...d9c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #13 Skrevet 18. september 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan fint ha rutiner og være fleksibel. Vår treåring legger seg 1930 når det er barnehage dagen etter, men vi har mye familie som liker besøk og da blir det senere oppe. Enten så har hun tatt en liten dupp i fire tiden, eller så pusser vi faktisk tennene hos besøket før vi drar tilfelle hun sovner i bilen. Er hun trøtt, drar vi bare tidligere eller så får hun sove hos besøket 😊 Anonymkode: 375d8...d9c Er dette jeg liker, og hvordan jeg ønsker å ha det. Ser altfor mange foreldre stresse over tiden. Tenker at barnet blir med oss foreldre, og ikke omvendt. Anonymkode: 8f57d...425 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #14 Skrevet 18. september 2020 Her har babyen begynt å vise tydelige tegn på at han utvikler døgnrytme, så vi har hatt fast legging de siste to ukene. Vi begynte vel da han var rundt 2,5 måned. Pupp i sofaen, skifte til pysj og siden han er ganske klistremerke fortsatt må han bysses i søvn før han legges i bedside crib. Tidspunkt for legging er mellom 18–19, litt avhengig av hvordan dagsovingen har vært. Pappaen og jeg legger annenhver dag Anonymkode: 4ce86...446 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #15 Skrevet 18. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette jeg liker, og hvordan jeg ønsker å ha det. Ser altfor mange foreldre stresse over tiden. Tenker at barnet blir med oss foreldre, og ikke omvendt. Anonymkode: 8f57d...425 Jeg tenker at du bør være litt forsiktig med å mene så mye om andre foreldre før du har erfaring selv. Det er nemlig en grunn til at mange foreldre stresser med tiden og er opptatt av rutiner. Anonymkode: 1b990...7f3 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #16 Skrevet 18. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer til å gjøre det på samme måte som deg. Vi vil være mer fleksible og liker å reise til familie som bor ved ulike kanter i Norge, og familie som bor nær. Det blir veldig slitsomt hvis barna må legge seg til samme tid hver dag. Man blir mer begrenset. Merker det godt når vi har besøk av familiemedlemmer med små barn som må gå hjem pga barna skal sove. Rutiner skal vi innføre rett før barnet begynner i barnehagen. Anonymkode: 8f57d...425 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette jeg liker, og hvordan jeg ønsker å ha det. Ser altfor mange foreldre stresse over tiden. Tenker at barnet blir med oss foreldre, og ikke omvendt. Anonymkode: 8f57d...425 Dette kunne jeg også tenkt, helt til jeg fikk barna mine. Helt fra de var veldig små har de vært avhengige av ro om kvelden, og de innførte begge rutiner helt selv da de var rundt 2-3 måneder. Man må nesten gi ungene sine det de trenger, og mine barn har trengt at vi har dratt hjem og de har fått legge seg i en seng, på et rolig og mørkt rom så tidlig som 18-tiden helt fra de var små babyer. Å sovne på sofaen, i bilen eller i vogna har rett og slett ikke gått. Det er på ingen måte noe vi foreldre har valgt, det er rett og slett bare personligheten til ungene. På samme måte har jeg ingen tro på at man kan lære barn rutiner om de ikke er klar for det. Babyen på 7 måneder er vel ikke klar for fast leggetid, og det må man bare leve med. Anonymkode: d71e7...856
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #17 Skrevet 18. september 2020 Ts: hva gjør du når han våkner etter å ha sovet i en time? Har jeg forstått det riktig hvis jeg oppfatter situasjonen som at barnet sovner kl. 19 etter kveldsrutine, men våkner igjen kl. 20? Og så tar dere ham opp og prøver igjen senere? I såfall tenker jeg at dere må slutte å ta ham opp. Vær på soverommet til han sovner igjen, uansett hvor lang tid det tar. Ta ham opp hvis han gråter, men ikke stå opp. Anonymkode: 1b990...7f3
Regnbuefisk Skrevet 18. september 2020 #18 Skrevet 18. september 2020 (endret) Jeg lå sammen med min baby i dobbeltsengen fra han la seg rundt kl 19 frem til ca 21 da han oftest sovnet dypt og godt. Dette varte fra 7 mnd til ca 9 mnd, da kunne han sove alene etter at jeg hadde ammet i søvn. Ved 11 mnd snudde han seg pent vekk fra puppen og var klar for å sovne på egenhånd, i egen seng. I etterkant er jeg glad for at vi ikke "tok noen kamper" om søvnen, for det gikk seg jo til helt av seg selv når han var klar. Det jeg prøver å si er at det er absolutt mulig at legging og døgnrytme kommer på plass av seg selv, selv om dere velger minste motstands vei og lar baby styre showet det første året 😊 Endret 18. september 2020 av Regnbuefisk
Sillymilly Skrevet 18. september 2020 #19 Skrevet 18. september 2020 (endret) Her la vi baby når vi la oss (ca 23) de første ukene, så gav baby selv uttrykk for at han var klar for å sove rundt kl 22. Og så kl 21, 20 og 19. Nå er baby snart 6 mnd og vi legger han i 18 tiden. Det er ikke hver dag han sovner kl 18, noen dager er det ti over og andre dager kan det være 1830. Men når han sovner, sover han til 4-5 tiden. Noen ganger også til kl 6. Noen netter må vi kanskje finne smokken som han selvsagt har spyttet ut😅 Andre netter er det bare litt lyd ved romstrering, før han våkner og vil ha mat engang mellom 4-5-6 😊 Baby sover forresten i egen seng, det har han gjort fra dag 1. Har vell vært 3-4 netter på snart 6mnd han har ligget med oss. Men etter amming i 4-5 eller -6 tiden så ligger han og døser med oss i vår seng til vi står opp. Baby er selvsagt morgenfugel og er da stortsett våken etter frukost 🙈 Endret 18. september 2020 av Sillymilly
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #20 Skrevet 19. september 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette jeg liker, og hvordan jeg ønsker å ha det. Ser altfor mange foreldre stresse over tiden. Tenker at barnet blir med oss foreldre, og ikke omvendt. Anonymkode: 8f57d...425 Jeg tenkte som deg før vi fikk barn, jeg syntes det virket veldig strevsomt å stresse sånn med tiden. Mannen og jeg er ikke rutinemennesker, og vi har fått to barn som ikke har så veldig stort behov for rutiner de heller (jeg vil tro det kan være arvelige komponenter der, både genetisk og miljømessig). Men nå skjønner jeg greia med at noen MÅ sitte i bilen innen 18.30 så de er hjemme til 19 selv om vi tilbød kaffe og dessert likevel. Vi kan stort sett legge ungene der de er, eller de sovner i pysj i bilen, bæres inn og sover videre. Men vi har hatt nok av runder med "neeei, babyen må ikke sovne nå, da har vi det gående i hele kveld" eller "nå MÅ vi få henne til å sove, ellers blir det full overtrøtt balluba". Og jeg har sett at barn er ulike. Så jeg skjønner at det virkelig blir lettere for noen, både barn og voksne, hvis de forholder seg strengt til tidspunkter og rutiner i baby- og småbarnstiden (og jeg er fortsatt lykkelig for at vi ikke har det helt sånn hele tiden). Anonymkode: e73bd...333
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå