Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs mor og fikk en nydelig liten baby på lørdag. Alle venninnene mine som har barn sier at babyene deres er blide hele tiden men sover lite. Her er det motsatt. Han sover hele tiden og når han først er våken er han potte sur. Han hater å bli skiftet på og kjefter uansett. Jeg gir han mat, tørr bleie, kjærlighet, rap, kos og byssing så sovner han men når han våkner er forbannet igjen. 

Hvor blide er/var deres spedbarn?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en typisk nyfødt. Han er jo helt fersk og har nok ikke behov for våkentid ennå :) De våkner ofte kun når de har et behov i starten. 

Anonymkode: a6475...795

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en typisk nyfødt. Han er jo helt fersk og har nok ikke behov for våkentid ennå :) De våkner ofte kun når de har et behov i starten. 

Og det er vanlig at de er sure når de våkner også?🙈😅

Skrevet
2 timer siden, Hun_der86 skrev:

Og det er vanlig at de er sure når de våkner også?🙈😅

Nyfødte er vel ikke sure, men de kan gråte fordi de er sultne, trøtte, synes det er ubehagelig å bli skiftet på også videre. Det vanligste er dog at de er relativt rolige (døsige eller sover) når de har fått mat, har tørr bleie også videre. 

Noen babyer er også litt mer våkne enn andre og kan titte litt rundt seg (selv om nyfødte har dårlig syn og ser veldig lite). når de er mellom 3-8 uker gamle begynner de å smile litt, før det kan de ikke smile. 

Det er også vanlig at babyer født før termin er søvnigere, mens babyer født etter termin er litt mer våkne.

• Liker 3
Skrevet

At en nyfødt baby gråter og viser mye misnøye tyder oftest på at den ikke har det helt godt

Men forbanna og pottesur er den ikke, får helt vondt i meg når jeg sånne ord blir brukt om men nyfødt (mulig ditt språk er sånn, men allikevel)

Anonymkode: 9f1af...389

• Liker 11
Skrevet

Oj, du har høy forventning til babyen din. Den høres ut som en helt normal nyfødt. Den er jo kun noen dager og helt fersk i livet. Å leve er nytt for den! La det gå en måned, så kan du kanskje begynne og se litt forskjell i humør og at den er mer våken. Lykke til :)

Anonymkode: 21693...1ce

• Liker 6
Skrevet

Syns også det er veldig merkelig at du påstår at din nyfødte sønn er pottesur, forbanna og kjefter. Tror ikke han har de intensjonene, altså. Han sier i fra at noe er rart, eller at han trenger noe. 

Anonymkode: 21693...1ce

• Liker 9
Skrevet

Altså, hæ? Babyen din er under en uke gammel og du snakker om at han er pottesur og forbanna? Babyer gråter fordi det er deres eneste måte å kommunisere på. Det kan være noe fysisk som plager ham, men det kan også være så enkelt som at han sliter med å tilpasse seg livet utenfor livmoren. Det å bli født er en enorm omveltning for en liten baby. Gi ham tid til å omstille seg.

Anonymkode: ab773...de8

• Liker 5
Skrevet

Babyen sier i fra at den har behov. Han er ikke pottesur eller forbanna🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 9c8a7...58f

• Liker 2
Skrevet

Babyen er fem dager gammel, og verden er ny og skremmende. Ikke kan den smile eller le heller. Selvfølgelig er ikke babyen blid da, han vet ikke hvordan man er det. Han vet bare hvordan han kan uttrykke behov, det gjøres gjennom gråt i begynnelsen. Unnskyld at jeg skriver det, men har du ikke lest om spedbarnstiden i det hele tatt?

Anonymkode: 562c1...a72

• Liker 5
Skrevet

Slapp helt av ☺️
det første du må gjøre er å slutte å sammenlikne babyen din med andres babyer, de er like forskjellige som alle andre mennesker. Det er mye som er «normalt», altså normal-spennet er veldig stort, noen babyer begynner å smile da de er 3 uker, noen når de er 10 uker - begge deler er normalt.

Kanskje babyen er kald når du skifter bleie? Sulten med en gang han våkner? 

Bruk tiden fremover nå på å lære deg å tolke babyen din, og kos dere sammen ☺️ Babyer har faktisk også ulik gråtelyd for de ulike behovene! Det hjalp meg veldig med både nr 1 og nr 2, selv om det var vanskelig å høre i begynnelsen 😅 les her;

https://www.klikk.no/foreldre/baby/babyens-utvikling/babysprak-2395570

• Liker 2
Skrevet

Vår er så utrolig fornøyd at vi ble bekymret i starten 😅 Han er 6 måneder og vi kan telle på en hånd de gangene han har grått. Ikke skriker han heller, sånn seriøst aldri. Har fått høre flere ganger av folk at de aldri har oppl en så rolig og fornøyd baby. Vi venter vel egentlig bare på at det skal snu en dag 😅🤷‍♀️

Anonymkode: 95294...858

• Liker 1
Skrevet

Altså, en baby er ikke sur og kjefter, den er nyfødt og dette er måten å kommunisere på. Det er en stor omveltning å gå frå trygge innsiden, konstant varme og kontinuerlig tilførsel av mat til av/påkledning, tarmsystem som skal begynne å fungere, lavere temp, osv. Nesten litt sjokkert at noen beskriver en nyfødt med slike ord. Vil heller si at de ikke har noe humør, men gir utrykk for behov på forskjellig måte. 

Anonymkode: bbad0...d9b

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, Trutle skrev:

Slapp helt av ☺️
det første du må gjøre er å slutte å sammenlikne babyen din med andres babyer, de er like forskjellige som alle andre mennesker. Det er mye som er «normalt», altså normal-spennet er veldig stort, noen babyer begynner å smile da de er 3 uker, noen når de er 10 uker - begge deler er normalt.

Kanskje babyen er kald når du skifter bleie? Sulten med en gang han våkner? 

Bruk tiden fremover nå på å lære deg å tolke babyen din, og kos dere sammen ☺️ Babyer har faktisk også ulik gråtelyd for de ulike behovene! Det hjalp meg veldig med både nr 1 og nr 2, selv om det var vanskelig å høre i begynnelsen 😅 les her;

https://www.klikk.no/foreldre/baby/babyens-utvikling/babysprak-2395570

Åh. Tusen takk! Dette var godt å høre🥰

Skrevet

Gratulerer med en HELT normal baby :) min gråt mye den første måneden, uansett hva jeg gjorde, så ble det liksom bare gråt. Trodde jeg gjorde noe feil, men jeg gjorde jo ikke det. Babyen din er helt fersk, alt er nytt og ukjent for han. Lukter, lyder, smaker og berøring er ting han må bli vant med, og for noen babyer tar det lenger tid enn for andre. Din lukt og dine lyder er vel omtrent det eneste han kjenner til, så bare pass på å gi han masse kos og nærhet. Kan hende han allikevel griner, men det er allikevel helt normalt. 
Han er ikke engang en uke, så du må nok gi det litt tid før det blir bedre :) 

Anonymkode: eaecb...049

Skrevet

Herregud, for et språk du bruker om den nyfødte babyen din! Du tillegger han jo egenskaper babyer per definisjon ikke har - de er ikke «pottesure», forbannet eller kjeftete, men de har én måte å gi uttrykk for sine behov på og det er gråt og skrik. Tilsvarende er de heller ikke «blide og glade». 
Babyen din er godt under en uke gammel, hva i all verden hadde du forventet egentlig? Får helt vondt inni meg. Høres ut som du trenger litt foreldreveiledning, anbefaler deg å kontakte helsestasjonen. 

Anonymkode: b7b82...203

• Liker 7
Skrevet

Tipper venninnene dine sine babyer er litt mer enn fem dager gamle?

Babyen din hadde det mørkt, lunt, trygt og koselig i magen helt til på lørdag, hvor bare BAM! Lys, lyder, temperaturendringer, klær, våt bleie, kald luft mot huden idet du tar den våte bleia av, en ny, rar følelse som kalles sult og begrenset med evne bearbeide nye inntrykk.

Min erfaring er at det er vanskelig å få noe særlig kontakt når de er så små, de kan knapt se deg og blir raskt overstimulert. Om ikke så lenge vil du få mer blikkontakt, og barnet ditt vil stirre på deg, lage lyder til deg og etter hvert smile. Han vil venne seg til verden, bli nysgjerrig og våken, og du vil se mer av personligheten hans. Gled deg!

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, Hun_der86 skrev:

Jeg er førstegangs mor og fikk en nydelig liten baby på lørdag. Alle venninnene mine som har barn sier at babyene deres er blide hele tiden men sover lite. Her er det motsatt. Han sover hele tiden og når han først er våken er han potte sur. Han hater å bli skiftet på og kjefter uansett. Jeg gir han mat, tørr bleie, kjærlighet, rap, kos og byssing så sovner han men når han våkner er forbannet igjen. 

Hvor blide er/var deres spedbarn?

Herregud, babyen er 5 dager gammel og du kaller han pottesur og forbanna? Skjerp deg. 

Anonymkode: bcf83...000

Skrevet

Det er virkelig store ulikheter, og mye som er normalt. Den babyen vi har nå sov mye og var rolig og fornøyd når hun var våken de første månedene, og det er egentlig slik fortsatt. Hun gråt sjelden, men når hun gråt, var det noen ganger vanskelig å roe henne (da merket vi gjerne at noe plaget henne, som tett nese eller mye luft i magen). Første baby var betydelig oftere urolig og gråt når hun var våken i starten. Vi visste som regel ikke hvorfor. Hun er en aktiv toåring som smiler mye i dag :)  

Anonymkode: 6fd05...666

Skrevet

Og tips nr. 2: Prøv å ikke ta deg nær av alle her inne som «shamer» deg, ber deg om å «skjerpe deg» osv. Det er veldig overveldende å bli mor første gang, så jeg forstår godt at du er usikker, forvirret, har mange spørsmål osv. Synes heller det er alle som snakker slik til deg her inne som bør skjerpe seg, som snakker slik til en som fødte for 5 dager siden. 
Husk å ta opp ting du lurer på, er usikker på osv med helsesykepleier når du er på helsestasjonen, så får du ordentlige svar og støtte, fremfor masse tull fra anonyme Troll på Internett ☺️ Kos deg med babyen din ❤️

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...