Gå til innhold

Er det greit at gjester tar sjøl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med fare for å virke jævlig gjerrig..

Jeg liker å kunne by gjestene mine på gode ting, og jeg liker å spise snask selv..

Jeg smykker meg et usedvanlig ryddig kjøkken, der jeg vet hva som finnes og hva som ikke finnes..

Derfor irriterer det meg noe jævlig at et par-tre kompiser jeg har (inkludert eksen! Grr!) bare forsyner seg uten å si at de ar tatt..Sånn at når jeg får gjester og trodde jeg hadde..Båtispakning i fryseren..tapinikjeks...brownies til å varme...potetgull...en pakke aftereight...noen små gode oster...i det hele tatt hva som helst..Så har jeg ikke det allikevel, fordi the regular gang of mooching assholes har stått på kjøkkenet og maula! Grr!

Jeg tok det opp med eksen, og han var bare sånn..Å så?! Er det ikke til gjester a? Kjiper du på kjeks nå?

Det er ikke poenget. Selvfølgelig kjiper jeg ikke på kjeks, men jeg vil vite hva jeg har og ikke har.

Synes dere det er OK at gjester går i skapet selv?

Jeg liker å sette frem. Eller at folk sier fra at de finner seg noe. Er det kjipt av meg?

Jeg merker at jeg blir gretten, men føler meg samtidig litt smålig.

Anonymkode: 56bc5...4ea

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Himmel, nei! Jeg trodde du mente "forsynes seg selv av det som er satt frem"; og det ser jeg ikke problemet med (utenom i koronatider). 

Men å faktisk gå i skap og skuffer og bare TA ting?? Nei!!

Selvfølgelig er du ikke smålig. Det er disse folkene som er utrolig frekke. Har aldri opplevd noe sånt. 

Anonymkode: 3a464...01c

• Liker 11
Skrevet

Jeg er oppvokst med at man som gjest venter til man blir tilbudt noe, selv når jeg blir bedt om å "føle meg som hjemme" og "ta det jeg måtte trenge". Jeg forventer ikke at gjester skal være like tilbakeholdne som meg, men jeg forventer at de spør før de tar noe, ja. De får jo som regel et ja. 

Anonymkode: 99569...aa7

• Liker 2
Skrevet

😆 For en gjeng du fôrer på. Selvfølgelig forsyner man seg ikke uten å spørre i det minste. Et minimum av folkeskikk bør man kunne forvente. 

Anonymkode: 685ba...09e

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor har disse «kompisene» fri tilgang på kjøkkenet ditt? Begynn å lås døra, eventuelt skift lås! 

• Liker 4
Skrevet

Problemet ditt er at du ikke klarer å sette grenser for deg selv. Det er ditt kjøkken, så du bestemmer. 

Anonymkode: 87f52...598

• Liker 4
Skrevet

Antar du ikke bor med noen av «kompisene»? Her ville jeg satt hardt mot hardt og nektet de å komme inn med mindre de skjerpa seg. Møte de kan du gjøre på en offentlig plass

Anonymkode: 2b77b...b43

• Liker 3
Skrevet

Siden de spiser opp oster, is og annet uten at du merker det, antar jeg at du har gjester i huset uten at du selv er der. Da er det innafor at gjestene forsyner seg.

Skrevet
5 minutter siden, Brunello skrev:

Siden de spiser opp oster, is og annet uten at du merker det, antar jeg at du har gjester i huset uten at du selv er der. Da er det innafor at gjestene forsyner seg.

Der er jeg uenig. At noen tilfeldige venner er innom leiligheten uten at TS er hjemme, betyr ikke at de kan forsyne seg vilkårlig fra kjøleskap og fryser uten at TS vet om det og har sagt at det er greit. Det er utrolig frekt. TS skriver at hun har trodd at pakningen med is lå i fryseren, at ost og annet pålegg lå i kjøleskapet, slik at hun kunne bruke av det når hun får gjester, og så viser det seg at "vennene" har spist opp alt. De mangler grunnleggende oppdragelse.

Jeg ser annerledes på det om den nærmeste familien er på reise og besøker og bor hos TS, og under oppholdet laget seg mat mens de er der. Det blir noe annet. Da er de invitert og de har garantert fått beskjed om at de bare må ta seg mat under besøket. Da er det en gjensidig forståelse for hva de kan gjøre når TS er borte.

Anonymkode: 80d9a...d5c

• Liker 5
Skrevet

Åh herregud, det kunne jeg aldri funnet på å gjøre hos mine beste venninner engang. Virker som de føler du er mammaen deres, og at de kommer "hjem" for å gafle i seg. Utrolig respektløst. 

Anonymkode: db3f9...9ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er rart. Man mangler jo litt folkeskikk når man gjør sånt, med mindre man er på mange dagers overnattingsbesøk. Da må man jo nesten spise av maten i huset.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan klarer du å unngå å oppdage at de spiser opp disse tingene? 

Anonymkode: 3d435...923

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg uenig. At noen tilfeldige venner er innom leiligheten uten at TS er hjemme, betyr ikke at de kan forsyne seg vilkårlig fra kjøleskap og fryser uten at TS vet om det og har sagt at det er greit. Det er utrolig frekt. TS skriver at hun har trodd at pakningen med is lå i fryseren, at ost og annet pålegg lå i kjøleskapet, slik at hun kunne bruke av det når hun får gjester, og så viser det seg at "vennene" har spist opp alt. De mangler grunnleggende oppdragelse.

Jeg ser annerledes på det om den nærmeste familien er på reise og besøker og bor hos TS, og under oppholdet laget seg mat mens de er der. Det blir noe annet. Da er de invitert og de har garantert fått beskjed om at de bare må ta seg mat under besøket. Da er det en gjensidig forståelse for hva de kan gjøre når TS er borte.

De har nødvendig vis blitt gitt tilgang av Ts som ikke er hjemme. Man lar ikke hvem som helst være alene i leiligheten sin.

Skrevet
48 minutter siden, Brunello skrev:

De har nødvendig vis blitt gitt tilgang av Ts som ikke er hjemme. Man lar ikke hvem som helst være alene i leiligheten sin.

Ja, det har de sikkert. Men det er likevel et stort sprang fra å tilbringe noe tid i leiligheten og til det å gå i kjøleskap og til og med i fryser for å ta seg mat, uten å ha lov til det. Det er tydelig at TS ikke har sagt at dette er greit, siden hun blir overrasket og sint når hun oppdager at matvarene hennes er borte. De har til og med spist opp alt.

Dette minner litt om problematikken rundt kollektiv, der noen tar mat som ikke er deres. Det er ikke greit.

Skrevet

Synes det er veldig merkelig. 

Til og med mannen min har vett nok til å spørre "er det greit at jeg tar denne chipsen/åpner serranoskinken/steker opp kyllingen?" Da han er oppegående nok til å tenke at jeg mulig har kjøpt inn til noe spesifikt. 

Anonymkode: 32512...d54

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har de sikkert. Men det er likevel et stort sprang fra å tilbringe noe tid i leiligheten og til det å gå i kjøleskap og til og med i fryser for å ta seg mat, uten å ha lov til det. Det er tydelig at TS ikke har sagt at dette er greit, siden hun blir overrasket og sint når hun oppdager at matvarene hennes er borte. De har til og med spist opp alt.

Dette minner litt om problematikken rundt kollektiv, der noen tar mat som ikke er deres. Det er ikke greit.

Langt fra samme problemstilling som i kollektiv. I et kollektiv bor man sammen og har (som oftest) ikke felles husholdning.

Lar du noen være en kveld i hjemmet ditt, ville i alle fall jeg forventet at de har lyst på noe. Synes da det er helt greit at de forsyner seg av vanlige varer.

Skrevet

Nei det er ikke greit, det er bare frekt og mangel på normal høflighet.  Du må si i fra til dem at de må spørre om det er greit de bare går å forsyner seg i skapene dine. 

Anonymkode: 60d4e...a13

Skrevet

Du er ikke gjerrig og smålig. De er frekke unger! Selvfølgelig spør man, eller venter til man blir spurt/servert. Om de likevel tar noe, så må de si fra! Har de noen gang med seg noe selv??

Skrevet

Jeg har et skap/hylle med godteri det er lov å forsyne seg av. Sjekker beholdningen der innimellom og fyller på. Resten av kjøkkenet er off limits. 😉

Problemet løst. 

Anonymkode: 1de38...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...