Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste et sted at noen mener de som vil helbrede homofile i stedet burde satse på å helbrede pedofile. Vel, nå har det seg slik at de fleste påståtte homo-kurerere er ekstreme kristne. Og stadig vekk hører vi jo om prester og andre innen kirker som begår overgrep mot barn tilknyttet menigheten. Her kan det jo virke som om det blant en del i kirken er større aksept for pedofili enn homofili, og for å sette det på spissen: man kan jo ikke kurere seg selv! Ikke at jeg mener er flertall av påståtte homo-kurere egentlig har en forkjærlighet for barn, altså.

Noen som har synspunkter om dette?

Anonymkode: b2da6...3d6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og stadig vekk hører vi jo om prester og andre innen kirker som begår overgrep mot barn tilknyttet menigheten.

Ja, gjør vi egentlig det? Er det egentlig så mange prester og menighetsarbeidende som forgriper seg på barn? Noen er det sikkert, men er de prosentvis på linje med resten av befolkningen, tror du?

Anonymkode: 8225e...5d9

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gjør vi egentlig det? Er det egentlig så mange prester og menighetsarbeidende som forgriper seg på barn? Noen er det sikkert, men er de prosentvis på linje med resten av befolkningen, tror du?

Det handler om tilgang. Slike ting skjer innen menigheter fordi voksne har tilgang på alenetid med barn på en spesiell måte. Dermed åpner muligheten seg mer enn for øvrigheten samlet sett. Det kan også være at folk søker deg til dette nettopp på grunn av muligheten. Så ja, jeg tror det er en overrepresentasjon.

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde verden var kommet lengre, enn å kalle homofili en sykdom. 

Anonymkode: fcf67...681

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om tilgang. Slike ting skjer innen menigheter fordi voksne har tilgang på alenetid med barn på en spesiell måte. Dermed åpner muligheten seg mer enn for øvrigheten samlet sett. Det kan også være at folk søker deg til dette nettopp på grunn av muligheten. Så ja, jeg tror det er en overrepresentasjon.

Det må du i tilfelle dokumentere fremfor å tro. Og hva mener du med at voksne har tilgang på alenetid med barn på en spesiell måte? Er det i tilfelle annerledes enn andre aktiviteter hvor voksne er sammen med barn som feks idrett, speider, div foreningsaktivitet, læreryrket, etc? Å si at vi " ...stadig vekk hører vi jo om prester og andre innen kirker som begår overgrep mot barn tilknyttet menigheten." vil jeg påstå er tatt rett ut av luften. Jeg hører i hvert fall ikke "stadig vekk" om det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må du i tilfelle dokumentere fremfor å tro. Og hva mener du med at voksne har tilgang på alenetid med barn på en spesiell måte? Er det i tilfelle annerledes enn andre aktiviteter hvor voksne er sammen med barn som feks idrett, speider, div foreningsaktivitet, læreryrket, etc? Å si at vi " ...stadig vekk hører vi jo om prester og andre innen kirker som begår overgrep mot barn tilknyttet menigheten." vil jeg påstå er tatt rett ut av luften. Jeg hører i hvert fall ikke "stadig vekk" om det. 

Større tilgang enn i snitt av alle andre yrker. Ikke større enn alle andre enkeltyrker.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ikke en eneste kjent kristen kirke eller menighet som aksepterer pedofili, og det tror jeg nok du vet utmerket godt selv, TS.

Nei, ingen mener at overgrep mot barn er mer akseptabelt enn et forhold mellom to frivillige voksne. Det gjelder både den katolske kirke, frikirker, DNK og andre menigheter.

Unntak her har vært sære sekter som Children of God som til en viss grad aksepterte det, men det er lenge siden de gikk bort fra det og i dag vet jeg ikke om noen kirker som mener det er ok.

Men det er sikkert noen prester og biskoper rundt omkring som prøver å drive sjelesorg med fortapte sjeler, inkludert pedofile. Problemet er jo at  man i endel kristne kirker tror at mennesket er skapt heterofilt og at alt som strider mot det bare er et pervertert menneskes syndige handlinger. Et menneske som har latt seg friste til å falle i synd.

Det er en farlig tankegang, for da tror man samtidig at bare personen erkjenner ondskapen, vil handlingene opphøre. Men det gjør de jo ofte ikke! Det har den katolske kirke fått smertelig erfare. Dessverre.

Anonymkode: c678d...1a7

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjent at den katolske kirken har hatt problemer, men jeg trodde vi snakket om norske forhold her.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Større tilgang enn i snitt av alle andre yrker. Ikke større enn alle andre enkeltyrker.

Tilgang betyr ikke misbruk. Dessuten.. hvorfor fokusere på kristne når det er mange andre grupper med tilsvarende "tilgang"? Selv mener jeg å huske langt flere trenere som har misbrukt sin stilling. Og kanskje poliitkere. Jeg kan selvfølgelig huske feil.

Skrevet

Jeg blir like kvalm hver gang noen snakker om homofili og pedofili som "samme greie". Ærlig talt. 

Anonymkode: 8f660...180

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjent at den katolske kirken har hatt problemer, men jeg trodde vi snakket om norske forhold her.

TS nevner ikke landegrenser. Vi har dessuten mange katolske menigheter i Norge også. 
Katolske prester skal leve i sølibat, det er vel derfor det er et større problem der enn i f. eks den protestantiske kirken. Null seksuell nærhet, da er veien kortere til frustrasjon, og til mindreårige som er «lette» å manipulere. Så er det jo ekstra synd at de har hatt en stygg tendens til å «ta det internt» når prester blir avslørt. Jeg er sikker på vi hadde sett de samme tallene andre steder hvis for eksempel fotballtrenere, lærere osv. ikke hadde hatt lov til å gifte seg eller ha sex. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...