Gjest Spacegirl Skrevet 22. juli 2005 #1 Skrevet 22. juli 2005 Hvor gammel må egentlig hu-katter være før de kan steriliseres? Jeg ble fortalt at de må være 1 år før det kan skje, men det kan da ikke stemme? Katten min er bare 10 uker nå, så det er selvfølgelig ikke aktuelt enda. Men hun er allerede endel ute, og det bor en hankatt i nærheten her, og katter kan da bli drektige før de er blitt 1 år? Har ikke lyst til å måtte begynne å holde henne inne når hun blir kjønnsmoden for ikke å kunne slippe henne ut før hun fyller 1 år. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2005 #2 Skrevet 22. juli 2005 Jeg vet en veterinær i asker kastreres så tidlig som 4 mnd gamle. Det beste med tanke på faren for pattekreft og adferdsproblemer er å kastrere dem før første løpetid. Det er en del veterinærer som ikke er helt oppdaterte i veterinærfaget og som mener det ikke er bra å katsrere katter før de er rundt året. Dette er ikke riktig, og de fleste kastrerer begge kjønn fra 5-6 mnd alder. På veterinærhøyskolen som utdanner morgendagens dyrleger kastrerer de så tidlig, samt en rekke andre veter her i Oslo. Les mer: tidligkastrering Foreslår at du heller finner deg en annen vet hvis vedkommende ikke vil operere katten din. Synes forøvrig du skal være forsiktig med å la katten din løpe for mye ute i så ung alder. Ved å holde den inne en god stund som kattunge, får du den til å føle tilhørighet til hjemmet sitt, og den vil ikke streife så mye i voksen alder. Men dette regulerer du selvsagt selv, men det er for mange kattugner som forsvinner nå om dagen (desverre..) 1
Dragona Skrevet 25. juli 2005 #4 Skrevet 25. juli 2005 Hukatter skal egentlig ikke steriliseres før etter første kull med kattunger.. slik har vi hørt at det skal gjøres..
Litz Skrevet 25. juli 2005 #5 Skrevet 25. juli 2005 Hukatter skal egentlig ikke steriliseres før etter første kull med kattunger.. slik har vi hørt at det skal gjøres.. ← Dette er bare tull og en gammel seigliva myte. Det er ingenting i veien å sterilisere (eller kastrere som det egentlig er) katten før den har fått sitt første kull. Det eneste man gjør ved å sette kull på katten er å bidra til at det blir fler hjemløse katter i Norge enn det er fra før. Katten har ingen følelser og lengsler etter å bli mor, den følger kun instinkter når den kommer i brunst. Og derfor har den ingen anelse _før_ den har kommet i brunst første gangen. Dessuten, veldig mange katter kommer i brunst første gangen når de er rundt 5 mnd gamle, dette er ALT for tidlig for en katt å få kattunger. Sannsynligvis vil alle kattungene dø, og det samme vil nok skje med moren også siden hun ikke er moden nok til å føde og ta seg av ett kull med kattunger. Bruk av p-piller er sterkt kreftfremkallende og absolutt ikke å anbefale. Etter ett år på p-piller har katten 70% økt sjanse for å få kreft. Så hjelp oss med å drepe den gamle myten om at katten må ha ett kull før den steriliseres, slutt å spre løgn som gjør at mange katter hvert år blir hjemløse. (ja, for de fleste vil jo ha kattunger, og da er det mindre sjanse for de litt eldre husløse kattene å få ett godt hjem). Steriliser kattene deres! 1
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #6 Skrevet 25. juli 2005 Hukatter skal egentlig ikke steriliseres før etter første kull med kattunger.. slik har vi hørt at det skal gjøres.. ← Tenk deg godt om før du sier noe sånt. Det er nok hjemløse katter som det er allerede her i landet, om ikke folk skal begynne å tro på slike myter. Allerede er det sånn at halvparten av alle kattunger som blir født i Norge i dag enten blir avliva/hjemløse/havner i dårlige hjem. Er det da moralsk riktig å si at man skal produsere flere kattunger som så skal avlives? Siden katter får i gjennomsnitt 4 kattunger i hvert kull blir det mange katter etterhvert. Her kan du regne ut hvor mange kattunger en enkelt katt ville vært opphav til etter x antall år: Regne ut antall etterkommere til en katt 1
Gjest Spacegirl Skrevet 25. juli 2005 #7 Skrevet 25. juli 2005 Det at katten ikke bør steriliseres før etter å ha hatt et kull, er jo bare en myte. Dyrlegen her steriliserer visst ikke hunnkatter før de har blitt et år. Men det er for seint syns jeg, er jo gode sjanser for at pusen blir drektig før det. Hun er jo allerede endel ute, riktignok ikke alene. Gamlepusen min, en kastrert hannkatt har tydeligvis tatt på seg foreldrerollen . Han er alltid sammen med henne ute, i dag lærte han henne å fange mus (ganske søtt egentlig), og når de er inne, steller han henne og leker med henne . Men jeg må nesten finne en annen dyrlege, så hun kan bli sterilisert tidligere enn ved 1-års-alderen. Det er nok av uønskede katter, og jeg ønsker ikke å bidra til at det blir flere 1
Dragona Skrevet 27. juli 2005 #8 Skrevet 27. juli 2005 Tenker føre jeg skriver noe, ja.. dessuten så anbefaller de det hos veterinæren. Så hakk fordel ikke på meg. :. prøvde bare å skrive et svar. Det hender seg at i det første kullet så blir mange av kattungene "stygge" har hatt sånne, kan jeg si dere. Og mange blir ikke hjemmløse. Jeg har tre katter selv. Skal jeg bort på ferie så har jeg dem på kennel, enn å bare hive dem ut for å si at dem klarer seg fint uten noen til stede. Jeg har hatt mange katter.. og de har fått 1 kull føre jeg har sterilisert dem.
Gjest Gjest_exita_* Skrevet 27. juli 2005 #9 Skrevet 27. juli 2005 Hei . Katten din bør steriliseres når den er kjønnsmoden,altså ca.6 mnd. Klem Exita
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. juli 2005 #10 Skrevet 27. juli 2005 Dersom man slipper ut katten før den steriliseres må man gi den p-piller fra 4-5 måneds alder. P-piller til katt er kreftfremkallende i lengden, men å gi dem i kortere perioder mens man venter på sterilisering er ikke noe problem. 1
Gjest Spacegirl Skrevet 28. juli 2005 #11 Skrevet 28. juli 2005 Dersom man slipper ut katten før den steriliseres må man gi den p-piller fra 4-5 måneds alder. P-piller til katt er kreftfremkallende i lengden, men å gi dem i kortere perioder mens man venter på sterilisering er ikke noe problem. ← Jeg har tenkt på om det kunne vært en mulighet å gi p-piller midlertidig, men mener å ha hørt at man ikke skal gi p-piller til katter som ikke er ferdig utvokst. Har ei tante som har en virkelig knøttliten hunkatt, og hun sier at den har blitt sånn fordi den sluttet å vokse pga p-pillene. Noen som vet om det stemmer, eller er det bare en myte? Må innrømme at jeg stresser litt med dette, for jeg har aldri hatt hunkatt før og jeg vil ikke at hun skal bli drektig. Men så vil jeg helst at hun skal få fortsette å være ute også, for hun trives så godt med det
MiniMjau Skrevet 28. juli 2005 #12 Skrevet 28. juli 2005 Takk for svar . ← Må henge meg på mengden som sier at dette er bare TULL! Katter blir kjønnsmodne rundt 6 mnd alder og skal ikke kastreres/steril. før dette. De skal også holdes innendørs før den tid, slik at det ikke skal være noe risiko for at den skal bli drektig. Katter utvikler ikke sted - og retningsans før de er nærmere året gammel, det er også en grunn til å holde dem inne til de er kastrerte og vel så det. 1
Gjest Varg-Menja Skrevet 28. juli 2005 #13 Skrevet 28. juli 2005 Har ei tante som har en virkelig knøttliten hunkatt, og hun sier at den har blitt sånn fordi den sluttet å vokse pga p-pillene. Noen som vet om det stemmer, eller er det bare en myte? ← Dette er nok bare en myte. Har aldri sett at det skal ha noe å si. Og hunnkatter blir vanligvis kjønnsmodne mellom 4 og 10 måneders alder, og det er ikke bra om de får kattunger før de er ca året. Derfor er det viktig å være i forkant med p-pillene, dersom det er utekatter.
Gjest Spacegirl Skrevet 28. juli 2005 #14 Skrevet 28. juli 2005 (endret) De skal også holdes innendørs før den tid, slik at det ikke skal være noe risiko for at den skal bli drektig. Katter utvikler ikke sted - og retningsans før de er nærmere året gammel, det er også en grunn til å holde dem inne til de er kastrerte og vel så det. ← Jeg er klar over at de helst ikke skal være ute når de er så små, og min opprinnelige plan var også å holde henne inne til hun var eldre. Men hun ble veldig fort knyttet til den andre katten min, og hun likte ikke at han fikk gå ut uten henne. Den voksne katten går aldri langt, faktisk sjelden mer enn 20 meter fra huset, og kattungen er alltid sammen med ham når hun er ute. Hun var også vant til å være ute der hun kommer fra, så jeg syns det var vanskelig å plutselig nekte henne det. Og jeg har oversikt over hvor hun er til enhver tid. Dersom jeg blir opptatt med noe som gjør at jeg ikke kan følge med, henter jeg henne heller inn og slipper henne ut senere når jeg igjen har mulighet til å følge med. Endret 28. juli 2005 av Fairy
Gjest Varg-Menja Skrevet 28. juli 2005 #15 Skrevet 28. juli 2005 Katten kan godt slippes ut på dagtid sammen med noen fra den er nokså liten, men man bør ikke la den være ute alene om natta osv før den er blitt ca seks måneder gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå