Gå til innhold

Stemmer dette?? Fastlegen min om bekkenløsning; "gå på fjelltur"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll idag. Har slitt med bekkenløsning. Jeg lurte på om yoga kunne gjøre det verre (mange typer yogaer).

Fastlegen min sa at yoga aldri kunne gjøre noe verre. At all aktivitet som gravid er bra (er selvfølgelig enig i at det er bra å være aktiv). Han sa bekkenløsning bare er midlertidig og at man ikke kunne gjøre det verre, siden det bare er symptomer. Så foreslo han at jeg kunne begynne med fjellturer.

Altså, jeg har 3 min å gå til butikken. Da begynner bekkenet å låse seg, og gi skarpe smerter. Jo lengre jeg er i aktivitet, jo mer "låst" og vondere blir det. Såpass at jeg ikke kan sitte, men må ligge.

Har denne legen peiling på bekkenløsning i det hele tatt? Jeg skjønner ikke hvordan det er fysisk mulig for meg en gang å gå på fjelltur(?!) 

Anonymkode: df58b...048

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var på kontroll idag. Har slitt med bekkenløsning. Jeg lurte på om yoga kunne gjøre det verre (mange typer yogaer).

Fastlegen min sa at yoga aldri kunne gjøre noe verre. At all aktivitet som gravid er bra (er selvfølgelig enig i at det er bra å være aktiv). Han sa bekkenløsning bare er midlertidig og at man ikke kunne gjøre det verre, siden det bare er symptomer. Så foreslo han at jeg kunne begynne med fjellturer.

Altså, jeg har 3 min å gå til butikken. Da begynner bekkenet å låse seg, og gi skarpe smerter. Jo lengre jeg er i aktivitet, jo mer "låst" og vondere blir det. Såpass at jeg ikke kan sitte, men må ligge.

Har denne legen peiling på bekkenløsning i det hele tatt? Jeg skjønner ikke hvordan det er fysisk mulig for meg en gang å gå på fjelltur(?!) 

Der ser du hvor lite de kan forstå vis de ikke har opplevdt det selv. Hadde også BL i mine svangerskap,Måtte tenke meg om vis jeg skulle gå til enden av huset ,om jeg tok alt med meg, sykling gikk fint ,syklet tilogmed med søppelet😂

Anonymkode: b4265...0f7

• Liker 3
Skrevet

Høres ikke ut som fjelltur er noe for deg, men har man mild bekkenløsning så kan det være bra for bevegelsen :) om du har så mye plager bør du oppsøke kiropraktor med erfaring på området :)

Anonymkode: 810ce...a9a

• Liker 5
Skrevet

Spesielt, hadde rådført meg med en annen lege.

Anonymkode: 20546...f35

• Liker 3
Skrevet

Gå turer i ulendt terreng. Legen har peiling.

Anonymkode: 58ea7...58f

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har også vært borti denne teorien, men det har ikke stemt for min del i hvert fall. Jeg har i mine svangerskap absolutt hatt minst plager når jeg har hatt mulighet til å ta det mest mulig med ro og kun gå med korte skritt og unngå alt av bakker og trappetrinn f.eks. 

Kan godt hende at det funker for noen å gå i ulendt terreng, men for min del gjorde det bekkenløsningen mye verre.

Endret av asterix
  • Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå turer i ulendt terreng. Legen har peiling.

Anonymkode: 58ea7...58f

Nei, det har han IKKE. Jeg hadde bekkenløsning og var hos fysioterapeut to ganger i uken halve svangerskapet. Man kan gjøre bekkenløsningen verre ved overdreven fysisk aktivitet, man skal trene til smertegrensen, ikke over. Det er om å gjøre å finne øvelser som tillater bevegelse uten å forverre smertene, trening i vann, på ball, sykkel. Unngå store leddutslag og belastning, fjelltur er en særdeles dim ide. Yoga også, de øvelsene som krever leddutslag og belastning.

Anonymkode: 00c27...efc

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, asterix skrev:

Jeg har også vært borti denne teorien, men det har ikke stemt for min del i hvert fall. Jeg har i mine svangerskap absolutt hatt minst plager når jeg har hatt mulighet til å ta det mest mulig med ro og kun gå med korte skritt og unngå alt av bakker og trappetrinn f.eks. 

Kan godt hende at det funker for noen å gå i ulendt terreng, men for min del gjorde det bekkenløsningen mye verre.

Alle som kan noe som helst om bekkenløsning er enige i det. Det er bare sånne gammeldagse holdninger som henger igjen at alt gravidrelatert bare er damer som klager.

Anonymkode: 00c27...efc

• Liker 5
Skrevet

Gå til en kvinnelig lege som selv har vært gravid og har hatt bekkenløsning. Da får du en helt annen respons. 

Mannlige leger som liksom skal uttale seg om hvordan det er å være gravid og plagene som kan medfølge....🙄

• Liker 5
Skrevet

Å gå i oppoverbakke er det eneste mitt bekken trives med i hvert fall. Har trent med mye bekkenløsning i mine svangerskap. Jeg har satt mølla på god helning, og det har funket for meg. Fysisk aktivitet er faktisk superviktig når man er gravid, og jeg ofrer litt vondt for å holde kroppen i gang.

Anonymkode: 40a27...7ae

Skrevet

Er ikke bekkenløsning at bekkenet mykes opp slik at muskler og sener blir mere tøyelig mtp. å presse et barn ut en trang og ofte "for" trang åpning?

I mitt hode vil jo en fjelltur ikke gjøre dette noe bedre annet enn å kansje ødelegge de leddbånd og leddkapsler som da er i ulage? 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å gå i oppoverbakke er det eneste mitt bekken trives med i hvert fall. Har trent med mye bekkenløsning i mine svangerskap. Jeg har satt mølla på god helning, og det har funket for meg. Fysisk aktivitet er faktisk superviktig når man er gravid, og jeg ofrer litt vondt for å holde kroppen i gang.

Anonymkode: 40a27...7ae

Husk at for mye belastning ved bekkenløsning kan gi deg plager i lang tid etter fødselen da, kanskje resten av livet hvis du er en av de "heldige". Bekkenløsningssmerter er ikke noe man bør "pushe" på samme måte som andre vanlige treningssmerter.

Anonymkode: 9ac11...f07

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Er ikke bekkenløsning at bekkenet mykes opp slik at muskler og sener blir mere tøyelig mtp. å presse et barn ut en trang og ofte "for" trang åpning?

I mitt hode vil jo en fjelltur ikke gjøre dette noe bedre annet enn å kansje ødelegge de leddbånd og leddkapsler som da er i ulage? 

Helt riktig tenkt.

Anonymkode: 9ac11...f07

• Liker 12
Skrevet

Har du forsøkt naprapat, akkupunktur, kiropraktikk eller andre løsninger enn lege og ro? 

Personlig hadde jeg god hjelp av vannseng og korte turer i terrenget, asfalt var det verste jeg kunne gå på! Gode sko er alfa og omega, og styrke - tren styrke om noe for å hjelpe muslkene holde stabiliteten i kroppen.. 

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var gravid for 19 år siden begynte jeg å få bekkenløsning symptomer i uke 16. Bytte baller på seg utover svangerskapet fordi jeg var i full jobb som pedagogisk leder i barnehage og jeg hadde en lege som ikke tok mine symptomer på alvor. 

Klarte ikke å komme tilbake i full jobb igjen etter at permisjon var over, og i dag Sliter jeg med bekkenet og bekkenlåsninger enda. 

Be om henvisning til en fysioterapeut som kan kvinnehelse og meld deg inn i Landsforeningen for kvinner med bekken plager. (LKB) 

Anonymkode: ef721...8cf

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det var vanskelig å gå i ulendt terreng etter fødsel. Etter en liten skogstur klarte jeg ikke løfte bena de siste hundre meterne. Anbefaler selvsagt aktivitet, men i den grad at du faktisk har mulighet til å stoppe når du kan og ikke gå for langt, for husk at du skal tilbake igjen også.. 

Anonymkode: 08287...699

• Liker 1
Skrevet

Håpløst, utdatert og direkte feilaktig råd fra en lege er ikke bra. Hvem vet hva slags andre feil legen sier til pasientene sine Og hvilke konsekvenser det kan gi? For ordens skyld bør du skrive en kort klage til Fylkesmannen i ditt fylke. Det åpnes neppe sak, men hvis det kommer flere brev om dette og annen malpraksis vil de ta tak i det etterhvert. Greit å hjelpe dem med å luke ut dårlige fastleger, pasientene fortjener mye bedre enn det idiotiske rådet du har fått.

Skrevet

Det eneste riktige ved dette rådet, er at det å styrke kjernemuskulatur kan hjelpe mot bekkensmerter. Og å gå i ulendt terreng vil bidra til å styrke kjernemuskulatur. Men du vil jo påføre deg smerter og følgeskader på veien dit, sånn før muskulaturen er så sterk at den kan holde bekkenet på plass på egen hånd. 

Det beste generelle rådet er: Unngå alt som gir deg smerte.

Dernest er det et godt råd å trene hos fysioterapeut med spesialkompetanse på bekken. Trening av kjernemuskulatur i slynge/redcord f.eks, har godt dokumentert effekt. 

Anonymkode: d5503...464

• Liker 7
Skrevet

Ser at jeg ikke er alene om å reagere på det legen sa. Fikk inntrykk av at han kunne lite om graviditet generelt. 

Men skal heller sjekke ut kiropraktor/fysioterapaut som dere nevner. Kommer nok til å bytte lege også etter hvert. 

• Liker 3
Skrevet

Fastlegen er helt på bærtur... 

Å gå mye er noe man generelt blir rådet FRA når man har bekkenløsning.. Å gå i trapper ligeså - og en fjelltur er veldig likt å gå i trapp, bare med enda mer ujevnheter som kan gi uforutsigbare støt opp i bekkenet. 

Anonymkode: f7516...27c

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...