AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1 Skrevet 17. september 2020 Har nettopp funnet ut at jeg er gravid og tror jeg er ca 4-5 uker på vei. Jobben min er fysisk tung med en del løft igjennom dagen. Dette bekymrer meg en del, da jeg for mange år siden ble konisert og mener da at legen sa at ved graviditet så har jeg større sjanse for å spontanaborter og ikke burde løfte så tungt dersom jeg blir gravid. Når sa dere med tunge jobber ifra på jobben og hvordan skal jeg gå frem for få jobben tilrettelagt så jeg slipper de tyngste løftene? Det kan jo være at kroppen min tåler de tunge løftene, men jeg tør ikke å gamble på det! Anonymkode: 4f4d8...6eb
NumberSix Skrevet 17. september 2020 #2 Skrevet 17. september 2020 Jeg er i samme situasjon som deg (jobber i butikk med ansvar for frukt og grønt og fryseavdelingen), og jeg sa fra med en gang jeg fant det ut, ca uke 6. Men alle på jobb visste at vi prøvde og hadde prøvd en stund, og sjefen sa at han bare hadde ventet på at det skulle skje. Fikk tilbud om tilrettelegging med en gang og det ble umiddelbart flyttet litt rundt på turnusen slik at jeg fikk en person til å hjelpe meg med løft. Dette gikk fint i to-tre uker og så ble jeg diagnostisert med hyperremesis, så de to neste månedene lå jeg hjemme og spydde stort sett. Nå er jeg 17+4, og har naturligvis fått bekkenløsning og hele den pakka i tillegg. Nå jobber jeg det jeg klarer og veksler mellom full sykmelding og 80% sykmelding. I begynnelsen mente legen at jeg kunne løfte, men ikke de tyngste kassene, og ikke overanstrenge meg, men høre på kroppen. Da jeg passerte uke 12 fikk jeg beskjed om å løfte maks 5-6 kilo. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #3 Skrevet 17. september 2020 TS: Mine løft er på over 20 kg på det tyngste og har flere slik løft igjennom dagen. Hadde litt blødninger for en uke siden rett etter et tungt løft(trenger ikke ha noe sammenheng), så det gjør meg enda mer bekymret. Da var jeg ikke sikker på at jeg var gravid, så trodde det var menstruasjon som kom noe forsinket, men blødningen ga seg raskt. Så bra at du sa ifra og fikk tilrettelegging med en gang på jobb. Ingen vet at vi har prøvd, da vi var redde for at vi ikke skulle kunne få barn. Så regner med at det kommer litt overraskende på. Men bør jeg kontakte lege først eller holder det å gi beskjed til arb.giver om hva sykehusleger har sagt? Anonymkode: 4f4d8...6eb
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #4 Skrevet 17. september 2020 Sa i fra med en gang jeg visste jeg var gravid. 😊 Gikk ut i svangerskapspenger i uke 24 da jobben ikke klarte å tilrettelegge lenger. Anonymkode: a1202...94d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 Sånn angående tunge løft, så kan man løfte like tungt som man pleier, såfremt man ikke opplever smerter. Risikosvangerskap er annerledes, og om legen har sagt spesifikt at du bør unngå å løfte, så ville jeg bedt om tilrettelegging. Anonymkode: 7ae16...564 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Sa fra til sjefen i uke 6 siden jeg og ble sykmeldt med hypermesis. Jobber på gamlehjem, så blir for dumt/dyrt å tilrettelegge. Har vært sykmeldt siden. Er i uke 37 nå. Sykt chill med fri hele svangerskapet selv om jeg spydde fram til uke 22. Anonymkode: d5bb8...f42 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #7 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sa fra til sjefen i uke 6 siden jeg og ble sykmeldt med hypermesis. Jobber på gamlehjem, så blir for dumt/dyrt å tilrettelegge. Har vært sykmeldt siden. Er i uke 37 nå. Sykt chill med fri hele svangerskapet selv om jeg spydde fram til uke 22. Anonymkode: d5bb8...f42 Fy faen for en elendig arbeidsmoral det er på mange av dere. Er ikke rart gravide sliter med å bli mistrodd på REELLE plager. Anonymkode: 073a2...d96 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #8 Skrevet 17. september 2020 Vanlig friske gravide kan løfte det samme som de pleide før de ble gravide. Men med du som er konisert er det muligens annerledes, ville fått en tidlig time hos jordmor eller gynekolog for å høre sikkert. Visste ikke at det var vanligere å abortere, men er iallefall vanligere med prematur fødsel, og det ønsker du heller ikke...... Vet ikke om det er vanlig med cervix-målinger hos koniserte, men om det ikke er det så bør du be om det, evt få tatt det privat, så du har en viss kontroll på om den blir forkortet! Anonymkode: 94ad3...203
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #9 Skrevet 17. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy faen for en elendig arbeidsmoral det er på mange av dere. Er ikke rart gravide sliter med å bli mistrodd på REELLE plager. Anonymkode: 073a2...d96 Ts:Vil bare understreke at jeg ønsker å jobbe så lenge som mulig. Ønsker bare ikke å risikere at det skjer noe fordi jeg ikke tørr å si ifra på jobben/at det ikke blir lagt tilrette. Er derfor jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem. Men skal kontakte lege og spørre. Anonymkode: 4f4d8...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #10 Skrevet 17. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vanlig friske gravide kan løfte det samme som de pleide før de ble gravide. Men med du som er konisert er det muligens annerledes, ville fått en tidlig time hos jordmor eller gynekolog for å høre sikkert. Visste ikke at det var vanligere å abortere, men er iallefall vanligere med prematur fødsel, og det ønsker du heller ikke...... Vet ikke om det er vanlig med cervix-målinger hos koniserte, men om det ikke er det så bør du be om det, evt få tatt det privat, så du har en viss kontroll på om den blir forkortet! Anonymkode: 94ad3...203 Takk for svar. Skal undersøke dette så raskt som mulig. Takk for tips om målinger. Dette er min første, så er helt grønn på alt. Anonymkode: 4f4d8...6eb
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 Får å snu det, hvor sent er absolutt seneste man kan fortelle jobben? Jeg skal begynne i "ny" jobb, eller prøves ut et annet sted om noen uker og vil da være rundt 10 uker på vei. Sist svangerskap fikk jeg tidlig bekkenløsning og ble sykemeldt. Satser på at det blir bedre denne runden og at jeg kan jobbe så lenge som mulig. Men hvor sent kan jeg si ifra til jobb mtp at jeg skal ut i permisjon osv? Er jo ikke helt heldig og komme første mnd og si jeg er gravid 😜 jeg har uansett min vanlige stilling så ingen fare sånn sett. Eneste jeg må passe på er å ikke gå inn til aggressive pasienter eller pasienter som får cellegift, men håper det ikke er så mye av det der.. Sånn sett er det veldig greit at jeg bytter arbeidsplass.. Anonymkode: 4efe5...d66
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #12 Skrevet 18. september 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy faen for en elendig arbeidsmoral det er på mange av dere. Er ikke rart gravide sliter med å bli mistrodd på REELLE plager. Anonymkode: 073a2...d96 Du jobber tydeligvis ikke på sykehjem eller sengepost hvor du må gi 100% i jobben så lenge du møter. Når ressursene allerede er knappe og det ikke leies inn flere når folk har tilrettelegging, er det ofte best å være hjemme for å kunne sikre at man ikke utsetter seg for noe man ikke bør. På sykehjem og andre institusjoner er det ofte demens med utagering(fare for slag mot mage), plutselige fall (skal man da bare se at dem faller fordi man ikke klarer å hjelpe?), hjelpe ustø folk på do som nærmest henger over deg, rusede personer som kan oppføre seg truende, så travle vakter at gangfunksjonen din er på kanten til å løpe 8 timer i strekk(passer bra med bekkenløsning), kjøring av tunge og dårlige senger for å rydde ny plass til alle pasientene som venter på å få komme inn... kunne fortsatt i evigheter. Gravide helsearbeidere blir ironisk nok utsatt for mye belastning som påvirker egen helse. Anonymkode: dd881...b44 3
NumberSix Skrevet 18. september 2020 #13 Skrevet 18. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy faen for en elendig arbeidsmoral det er på mange av dere. Er ikke rart gravide sliter med å bli mistrodd på REELLE plager. Anonymkode: 073a2...d96 Hyperremesis er en REELL plage. Ofte har man en del andre komplikasjoner i tillegg, og om man har en tung jobb så er det faktisk ganske vanskelig å tilrettelegge optimalt. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #14 Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Får å snu det, hvor sent er absolutt seneste man kan fortelle jobben? Jeg skal begynne i "ny" jobb, eller prøves ut et annet sted om noen uker og vil da være rundt 10 uker på vei. Sist svangerskap fikk jeg tidlig bekkenløsning og ble sykemeldt. Satser på at det blir bedre denne runden og at jeg kan jobbe så lenge som mulig. Men hvor sent kan jeg si ifra til jobb mtp at jeg skal ut i permisjon osv? Er jo ikke helt heldig og komme første mnd og si jeg er gravid 😜 jeg har uansett min vanlige stilling så ingen fare sånn sett. Eneste jeg må passe på er å ikke gå inn til aggressive pasienter eller pasienter som får cellegift, men håper det ikke er så mye av det der.. Sånn sett er det veldig greit at jeg bytter arbeidsplass.. Anonymkode: 4efe5...d66 Det er mye verre å si sent ifra enn tidlig, om du er ny i jobben. Om du sier sent ifra, blir det armer og bein og kav for arbeidsgiver å finne en erstatter for deg. Forøvrig er reglene som følger: § 12-7.Varslingsplikt Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp. Anonymkode: 7ae16...564
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #15 Skrevet 18. september 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy faen for en elendig arbeidsmoral det er på mange av dere. Er ikke rart gravide sliter med å bli mistrodd på REELLE plager. Anonymkode: 073a2...d96 Er ikke hypermesis en reell plage altså? Anonymkode: d5bb8...f42
Frøyamor Skrevet 18. september 2020 #16 Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du jobber tydeligvis ikke på sykehjem eller sengepost hvor du må gi 100% i jobben så lenge du møter. Når ressursene allerede er knappe og det ikke leies inn flere når folk har tilrettelegging, er det ofte best å være hjemme for å kunne sikre at man ikke utsetter seg for noe man ikke bør. På sykehjem og andre institusjoner er det ofte demens med utagering(fare for slag mot mage), plutselige fall (skal man da bare se at dem faller fordi man ikke klarer å hjelpe?), hjelpe ustø folk på do som nærmest henger over deg, rusede personer som kan oppføre seg truende, så travle vakter at gangfunksjonen din er på kanten til å løpe 8 timer i strekk(passer bra med bekkenløsning), kjøring av tunge og dårlige senger for å rydde ny plass til alle pasientene som venter på å få komme inn... kunne fortsatt i evigheter. Gravide helsearbeidere blir ironisk nok utsatt for mye belastning som påvirker egen helse. Anonymkode: dd881...b44 Amen! Kunne ikke skrevet det bedre selv! 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #17 Skrevet 18. september 2020 Måtte si det i uke 11. Før det benyttet jeg meg mye av god planlegging av oppgaver og hjelpemidler i form av traller osv. Jeg er også konisert (2 ganger) men viste seg at mitt arrvev var hardt i første fødsel og ikke mykt som noen sikkert får. Men det vanligste er visst hardere sa de. Men ellers sa de at den lille reka lå så beskyttet der inne at vanlige løft (opp til 20kg) ikke var farlig. Men trenger du tilrettelegging i form av noen som løfter ting opp for deg får du nok det. Men snakk med legen først så du vet litt mer Anonymkode: 39411...bdb
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #18 Skrevet 18. september 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Skal undersøke dette så raskt som mulig. Takk for tips om målinger. Dette er min første, så er helt grønn på alt. Anonymkode: 4f4d8...6eb Cervix-målinger er ikke standard for friske gravide. Men i din situasjon synes jeg du MÅ ta de, om du så må betale selv. Lykke til, går nok helt fint! Anonymkode: 94ad3...203
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå