Gå til innhold

Smittevernsregler blir ikke fulgt i BHG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp startet å jobbe i en bhg på deltid. Jobbet i bhg i to år, har bare byttet arbeidsplass. Jeg legger merke til at her blir det ikke fulgt noen tiltak mot corona. Ser ingen av de ansatte sprite, eller rengjøre ekstra. Jeg spurte også de ansatte hvordan de gjør med sykdom fremover, mtp corona. De sa de ikke kom til å forholde seg til det Høie sa, fordi vanlig sykdom finnes fortsatt. Som er sant nok, men man må ikke teste seg ved symptomer, man kan komme med rennende nese, man skal komme dagen etter hvis man har hatt feber osv. Er ikke dette litt slapt? Hvis jeg hadde vært forkjølet og hatt feber ville jeg blitt hjemme ut uka ifht smittevern. Men vil heller ikke at de skal se på meg som slapp eller slik fordi jeg er hjemme for «småting». Hva tenker dere?

Anonymkode: ded18...a4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde meldt ifra til kommunelegen slik at det ble strammet inn. 

• Liker 17
Skrevet

Du kan jo gjerne bli igjen etter jobb og sprite og vaske litt ekstra? Selvfølgelig uten å få betalt for overtid... Ved full åpningstid hvordan tenker du at de ansatte finner plutselig tid til ekstra vasking?

Rennende nese er ikke en grunn til å bli hjemme; du trenger ikke å ha en symptomfridsg nå heller, er sllmentilstand bra - kommer du på jobb. Tydelig at du må oppdatere deg på den siste veilederen for barnehager. 

Anonymkode: 31d07...460

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo gjerne bli igjen etter jobb og sprite og vaske litt ekstra? Selvfølgelig uten å få betalt for overtid... Ved full åpningstid hvordan tenker du at de ansatte finner plutselig tid til ekstra vasking?

Rennende nese er ikke en grunn til å bli hjemme; du trenger ikke å ha en symptomfridsg nå heller, er sllmentilstand bra - kommer du på jobb. Tydelig at du må oppdatere deg på den siste veilederen for barnehager. 

Hvirfor skal jeg som deltid/vikar, bruke tiden min på å vaske i barnehagen uten å få betalt? Jeg får betalt per time😂 det er de faste ansattes jobb.  Bent Høie sa at hvis man føler seg uggen, er forkjølet/tungt hode osv skal man holde seg hjemme. 

• Liker 4
Skrevet

Så du mener at de faste ansatte skal jobbe gratis? Kult å ha deg som arbeidskollega... Man kan faktisk ikke få det i pose og sekk! Foreldre ville ha full åpningstid - det går utover smittevern.

Allmentilstanden avgjør om du skal jobbe eller ikke! Ved nyoppståtte symptomer skal man være hjemme, med restsymtomer kan man komme på jobb. Høres ut som du er mest interessert i å utnytte situasjonen og unngå å komme på jobb! Sånne vikarer er ikke velkomne og blir sjeldent ringt opp på nytt.

• Liker 6
Skrevet

Har du i det hele tatt lest smittevernsreglene selv da? Barn får komme i barnehagen med rennende nese, hes hals og god allmenntilstand, i følge veilederen.Trafikklyset barnehagene skal følge nå er gult.

Anonymkode: ba5af...cdc

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvirfor skal jeg som deltid/vikar, bruke tiden min på å vaske i barnehagen uten å få betalt? Jeg får betalt per time😂 det er de faste ansattes jobb.  Bent Høie sa at hvis man føler seg uggen, er forkjølet/tungt hode osv skal man holde seg hjemme. 

Kanskje du skal lese den oppdaterte smitteveiledern i stedet for å lese for mye VG...

Anonymkode: f08f2...c8e

• Liker 3
Skrevet

Vi vasker heller ikke ekstra nå. Vi gjorde det og holdt på å slite oss helt ut.  Vi har vaskebyrå som vasker alle kontaktflater hver dag. I tillegg deler vi ikke leker mellom kohorter og har god håndhygiene. Vi jobber selvfølgelig ikke overtid gratis for å vaske ekstra. 

Anonymkode: 15ca5...1df

• Liker 2
Skrevet

Sorry, men nå har du faktisk ikke oppdatert deg. Reglene for sykdom i barnehagen er endret både for barn og voksne. Og veilederen anbefaler vann og såpe, ikke spriting. Hva mener du de skal rengjøre ekstra?

Anonymkode: c709d...9c7

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du skal ikke være med å gjøre de dagligdagse oppgavene i en bhg fordi du er vikar? Merkelig! 

Anonymkode: f08f2...c8e

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker arbeidsdagen din på å vaske mellom slaga. Har du ikke tid så forstår du kanskje at de andre heller ikke rekker det. 

Istendenfor å klage her inne så gå frem med et godt eksempel og vask! 

Anonymkode: c4896...124

• Liker 3
Skrevet

I barnehagen vår så holder vi kohortene godt adskilt, altså en avdeling er en kohort. Vi deler ingen leker eller noen ting. Vi har en kjøkkenassistent som lager mat og etter måltid vasker hun over bord, stoler, kontaktflater og toalett og servanter. 
Renholder vasker så etter oppdaterte regler for vask. 
Vi har fått beskjed om å holde oss hjemme ved symptomer og teste oss raskt. 

Anonymkode: 72f02...900

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage å vi vasker ikke ekstra eller spriter lenger. Eneste forskjellen er at ungene vasker hendene oftere enn før.

Anonymkode: 284f2...b1c

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har jo ikke fått mer tid til å gjøre dette! Vi får mer og mer krav, ting å gjøre osv, men ikke mer bemanning. Og det er vaskepersonalet sin jobb å vaske, så spriter vi når vi får tid, noe vi sjelden får. 

Anonymkode: dd617...c7b

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i bhg. Hver avd er en kohort.  Faste voksne.  Vi har minimalt med leker fremme, de vi har vaskes før 16 vakta går hjem. Vi spriter stellebordet etter hvert bruk(jobber med små barn). Vi vasket  bord, benker og stoler også før korona kom, nå sprites de også. Vi er ute så mye som mulig, også på dager med dårlig vær-det minsker smittemuligheter. Alle barn leveres og hentes ved porten-altså ingen foreldre inn i bhg.  Hender må sprites før de kommer inn, og før de får gå ut. Gjelder alle som skal gjennom porten. 

Vi ansatte har lunch på fellesrommet(vi har stengt pauserommet), så vi kan ha minst 1m mellom hver ansatt. Plassen vaskes med sprit når vi er ferdig.  Ansatte på ulike kohorter får ikke omgås etter jobb, og på fritiden (pålegg fra kommunelegen) og vi har lav terskel får å sende barn hjem/være hjemme selv.  

Vår ordning fører ikke til noe ekstra overtid. En avd har ansvar hver uke(før kl 14)og vaske kontaktpunkter på fellesrommet, hver avd tar sine. Renholds personen vasker kontaktpkt mens hun er på jobb.

Anonymkode: bb31a...2e5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ansatte på ulike kohorter får ikke omgås etter jobb, og på fritiden (pålegg fra kommunelegen) og vi har lav terskel får å sende barn hjem/være hjemme selv.  

Anonymkode: bb31a...2e5

Hvilken kommune jobber du i? Mye smitte hos dere siden det er så strengt? Er det kontroll på hvem dere omgås ellers på fritiden også? 

Anonymkode: 9774d...4fb

• Liker 1
Skrevet
På 17.9.2020 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Har nettopp startet å jobbe i en bhg på deltid. Jobbet i bhg i to år, har bare byttet arbeidsplass. Jeg legger merke til at her blir det ikke fulgt noen tiltak mot corona. Ser ingen av de ansatte sprite, eller rengjøre ekstra. Jeg spurte også de ansatte hvordan de gjør med sykdom fremover, mtp corona. De sa de ikke kom til å forholde seg til det Høie sa, fordi vanlig sykdom finnes fortsatt. Som er sant nok, men man må ikke teste seg ved symptomer, man kan komme med rennende nese, man skal komme dagen etter hvis man har hatt feber osv. Er ikke dette litt slapt? Hvis jeg hadde vært forkjølet og hatt feber ville jeg blitt hjemme ut uka ifht smittevern. Men vil heller ikke at de skal se på meg som slapp eller slik fordi jeg er hjemme for «småting». Hva tenker dere?

Så hvis du er symptomfri tirsdag ville du vært borte resten av uka?

Anonymkode: e32de...a58

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ett par måneder siden hadde den nærmeste barnehagen i alle fall enkelte ansatte som utelukkende skulle arbeide med å vaske grundig over alt sammen (utstyr, leketøy, dører og vinduer og så videre) både innendørs og deretter utendørs. 

Når man var helt ferdig med denne lange vaske-runden, så var man nødt til å vaske alt sammen en gang til. Sånn at alle tingene ble vasket temmelig  grundig gjentatte ganger hver eneste dag. Men dette opplegget gjelder vel ikke lenger. Folk vasker seg kanskje litt grundigere på fingrene. Men dette er vel også det eneste...    

Anonymkode: 42400...04c

Dette gjelder så lenge det er på gult nivå! Les retningslinjene. Ekstra vask opphører først når det blir grønt. 

Anonymkode: d15c2...97c

Skrevet
På 17.9.2020 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Sorry, men nå har du faktisk ikke oppdatert deg. Reglene for sykdom i barnehagen er endret både for barn og voksne. Og veilederen anbefaler vann og såpe, ikke spriting. Hva mener du de skal rengjøre ekstra?

Anonymkode: c709d...9c7

SÅ lenge det er på gult nivå skal kontaktflater ha extra renhold. 

Anonymkode: d15c2...97c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...