Gå til innhold

svigermor som avbryter - alltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg prøver å si noe som går hun i mot så avbryter hun meg før jeg har fått snakket ferdig. Hun har alltid rett, og slik er det.. hver gang.. da virker jo det jeg skal si gjerne 1000 ganger verre når jeg ikke får forklart meg ferdig... 

Er det ok å si: hysj, når hører du på meg ferdig?..

Anonymkode: 79346...d75

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang jeg prøver å si noe som går hun i mot så avbryter hun meg før jeg har fått snakket ferdig. Hun har alltid rett, og slik er det.. hver gang.. da virker jo det jeg skal si gjerne 1000 ganger verre når jeg ikke får forklart meg ferdig... 

Hadde en slik svigermor selv. Jeg bare overså henne totalt tilslutt. 
De endrer seg ikke for det er slik de er vandt til å holde på. 

Anonymkode: 56483...8b1

• Liker 4
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eller som jeg pleier å si: "Vent litt, jeg var ikke ferdig" 

Det pleier å gjøre susen. Hvis det ikke funker så gir jeg beskjed om at jeg ikke gidder prate med noen som avbryter hele tiden. Eller le når de avbryter og si at "wow, nå må du tulle fælt, jeg ba deg om ikke avbryte" 

Skrevet

Du må bare stålsette deg og snakke i munnen på henne hver gang hun avbryter deg -si at hun ikke må avbryte deg midt i det du holdt på å si. Jeg prøvde denne varianten - og det ble ganske komisk sikkert -bare ikke for moren min for hun så litt forvirret ut da jeg ikke vek slik jeg har pleid å gjøre i alle år. Det handler om å bli respektert og bli tatt på alvor som menneske først og fremst i nære relasjoner. Det er der alt begynner og man kan ikke bli hel hvis man der lar seg trampe på.

Jeg stålsatte meg og gjentok konsekvent setningen jeg hadde på hjertet ca 10 ganger før hun sluttet å prate i munnen på meg og selv da er jeg sikker på at hun ikke hørte hva jeg sa. Min mor er en robot som prater på inn og utpust uten tanke på at andre også har innspill.

Hun ble gretten på meg etter dette - men det bryr jeg meg ikke om. Man mister seg selv hvis man skal finne seg i slikt over tid. Til slutt blir man hjernevasket fordi man endrer seg umerkelig til å bli en unnfallende og selvutslettende person. Man kan ikke bli glad i seg selv hvis man lar andre overkjøre seg. Man må gi og ta. Bulldoserne har visst en annen vikelighetsoppfatning  ROFL

Anonymkode: 5665f...1aa

• Liker 7
Skrevet

Du skal respektere de som er eldre og har mer erfaring enn deg. Lytt til det de sier, for de har mer kunnskap enn deg. Unge mennesker skal bruke tiden til å lytte, ikke snakke. Når de unge så blir eldre, er det deres tur til å snakke. Livets sirkel. Sånn har det vært i flere hundre tusen år, siden vi utviklet evnen til å kommunisere med språk.

Anonymkode: 5a95c...9ee

• Liker 1
Skrevet

Avbryt tilbake:"Nå avbrøt du. jeg var ikke ferdig". Så fortsetter du." Nå avbrøt du igjen" (med et smil). "Neimen, la meg snakke ferdig da, du avbryter hele tiden. Jo , det var slik at da...." 

Anonymkode: 758a3...17d

• Liker 5
Skrevet

Forsett å prat selv om hun avbryter deg.

Anonymkode: fabfb...03b

• Liker 2
Skrevet

Be henne ta seg sammen. Hun er ikke et barn, kan du si, så la meg snakke ferdig.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har vi samme svigermor? Min svigermor er også sånn, så jeg følger med for å se om du får noen gode tips.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal respektere de som er eldre og har mer erfaring enn deg. Lytt til det de sier, for de har mer kunnskap enn deg. Unge mennesker skal bruke tiden til å lytte, ikke snakke. Når de unge så blir eldre, er det deres tur til å snakke. Livets sirkel. Sånn har det vært i flere hundre tusen år, siden vi utviklet evnen til å kommunisere med språk.

Bullshit. Vil du ha respekt så får du gi respekt. 

Anonymkode: d41ce...c6e

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg ville ignorert avbrytelsen og sagt "unnsklyd, jeg var ikke ferdig" mens jeg fortsatte si det jeg hadde å si - rolig og uten å endre tonefall eller stemmeleie. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
Skrevet

Haha, det der er så slitsomt! Trenger ikke en gang å være en uenighet, like slitsomt uansett..

Meg: <halv setning>

Min mor: "Ja, så da mener du at blablabla"

Meg: "Nei, det jeg skulle si var <halv setning>"

Min mor: "Ååååja, så da sier du blablabla"

Meg "NEI, poenget mitt er <halv setning>"

Min mor: "Ja, helt enig med deg i at blablabla"

Meg: Gir opp å slåss om ordet på generell basis.

....

....

Min mor: "Du forteller meg aldri noe!"

• Liker 3
Skrevet

Når folk holder på slikt så gidder jeg ikke å snakket. Hvis en aldri kommer til ordet så trekker jeg meg bare tilbake. Blir jeg spurt om hvorfor jeg aldri sier noe så sier jeg det som det er. Da får de sitte der å føle seg dumme etterpå

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Morten1 skrev:

Når folk holder på slikt så gidder jeg ikke å snakket. Hvis en aldri kommer til ordet så trekker jeg meg bare tilbake. Blir jeg spurt om hvorfor jeg aldri sier noe så sier jeg det som det er. Da får de sitte der å føle seg dumme etterpå

men greier du det når du er sterkt uenig med noen? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

men greier du det når du er sterkt uenig med noen? 

Det er vanskelig, men ja, jeg klarer det, men hvis personen eks har ett helt annet politisk syn enn meg så velger jeg ofte å ungå denne personen. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hun mangler sosial intelligens, prøv å hev stemmen din når hun avbryter og forsett med det du sier.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Unge mennesker er fremtiden og de har verdifulle synspunkter og erfaringer. Det de gamle tenker og kan er utdatert og gammelt. De unge må lytte ja men de gamle må også det. Alle kan lære av hverandre. Og respekt får man bare om man gir det bort.

Anonymkode: 4cc04...752

• Liker 1
Skrevet

Prøv "Kan jeg få snakke ferdig?"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...