AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1 Skrevet 17. september 2020 Ja, som tittelen sier; svigermor snakker til stadighet om eksen til min samboer når vi er på middag hos dem. Det ble slutt mellom dem for over fem år siden, vi har vært sammen i fire år. Det er samtaler som feks går sånn: Svigermor: "Husker du da dere var på byen den gangen?" Mannen min: "Dere?" Svigermor: "Ja, du og "navn på eksen", dere var på byen og da bla bla bla (resten av historien). Historien forøvrig har ikke så mye med eksen hans å gjøre, altså det er ikke feks et veldig morsomt poeng som omhandler eksen eller lignende. Historien handler kanskje om noe annet, så det oppleves fra min side som at poenget er å nevne eksen hans, ikke å fortelle noe interessant om eksen som sådan. Hun har også tidligere pyntet bordet med pynt laget av eksen, juletreet med julepynt laget av eksen osv. Som poengteres høyt foran alle. Er det rart av meg å reagere på dette? Jeg har ikke lenger lyst til å gå på middag der, for jeg føler meg så utenfor når de snakker om han og eksen og hva de gjorde sammen. Mannen min kvier seg for å ta det opp fordi han er redd moren hans skal bli lei seg. Anonymkode: e11a4...8aa 11
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #2 Skrevet 17. september 2020 Kjæresten din må få seg en ryggrad, for sånn kan ikke din svigermor holde på. Det er jo sårende ovenfor deg. Da jeg ble sammen med eksen min, var jeg på besøk hos foreldrene hans for første gang ca 6 måneder etter at vi hadde blitt sammen. På stueveggen han det da bilder av eksen min og hans til kjæreste dette syntes jeg var litt sårende og rart når jeg og hennes sønn hadde vært sammen et halvt år. Kjæresten min ba moren ta ned bildene med en gang. Anonymkode: 669be...f2c 32
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #3 Skrevet 17. september 2020 Sånn driver også min mor med, overfor sin svigerdatter. De har tatt avstand fra henne, det nytter ikke å si noe til henne. Anonymkode: b176f...d86 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #4 Skrevet 17. september 2020 Sånn holder mamma på også, men det nytter ikke be henne slutte med det. Synker ikke inn. Anonymkode: a19ed...af1 2
Gjest Decepticon Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det rart av meg å reagere på dette? Jeg har ikke lenger lyst til å gå på middag der, for jeg føler meg så utenfor når de snakker om han og eksen og hva de gjorde sammen. Mannen min kvier seg for å ta det opp fordi han er redd moren hans skal bli lei seg. Nei, det er absolutt ikke rart, jeg vil heller si det hadde vært rart dersom du ikke reagerte på det. Dersom mannen din ikke kan stå opp for sin kone fordi han er redd for å såre sin mor, så er han ikke mannen for deg. Om han nekter å ta det opp med moren sin, så får du stille ham et ultimatum at enten så snakker han med moren sin eller så går du fra forholdet.
Gjest Decepticon Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sånn holder mamma på også, men det nytter ikke be henne slutte med det. Synker ikke inn. Anonymkode: a19ed...af1 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn driver også min mor med, overfor sin svigerdatter. De har tatt avstand fra henne, det nytter ikke å si noe til henne. Anonymkode: b176f...d86 Da har man ikke sagt i fra klart og tydelig nok etter mitt syn. Man skal tross oppføre seg anstendig selv om man er forelderen til noen, og det er totalt brudd på alle sosiale kutymer å snakke om en eks foran ny partner på denne måten. Om ikke en forelder forstår dette etter å ha blitt sagt i fra til klart og tydelig, uten hinting, så må jo vedkommende være kognitivt eller sosialt begrenset.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #7 Skrevet 17. september 2020 6 minutter siden, Decepticon said: Nei, det er absolutt ikke rart, jeg vil heller si det hadde vært rart dersom du ikke reagerte på det. Dersom mannen din ikke kan stå opp for sin kone fordi han er redd for å såre sin mor, så er han ikke mannen for deg. Om han nekter å ta det opp med moren sin, så får du stille ham et ultimatum at enten så snakker han med moren sin eller så går du fra forholdet. Takk for støtten. Jeg synes selv det kan være vanskelig å ta opp ting med henne, hun er en veldig dominerende og overkjørende personlighet. I tillegg har hun i flere situasjoner behandlet meg på en måte som tydeliggjør at hun ikke mener at jeg har noe jeg skulle ha sagt. Litt vanskelig å komme med så mange eksempler, det blir bare langt og kanskje uinteressant å lese om. Uansett er hun en vanskelig person å ha med å gjøre. Godt å høre at flere er enige med meg, da jeg var usikker på om jeg overreagerte. Anonymkode: e11a4...8aa 7
Hoppetaujenta Skrevet 17. september 2020 #8 Skrevet 17. september 2020 Du har helt rett, ts. Det er unødvendig av henne å snakke som hun gjør og vil du ha en forandring så må du nok jobbe hardt for det. Kanskje blir det ubehagelig, men det må til ellers fortsetter alt som det nå gjør. Hun er dominerende sier du og dere er redde for å gjøre henne lei seg? DU blir lei deg og det er ikke riktig. DU og din kjære må ta et felles oppgjør med henne. Ikke langsomt og forsiktig for å skåne henne. Det har holdt på for lenge. Reis dit begge to og ha en saklig, rolig og bestemt samtale om dette temaet. Ikke vik unna. Stå i stormen om den kommer og krev din rett som ny kjæreste til denne personen. Fortid er fortid. DU er nåtid. Krev at hun respekterer det. Nå kjenner jeg at jeg har jobbet meg opp medfølelse og irritert innlevelse nok i din favør og kan helt alene ta en siste prat med henne for deg. Anse saken som løst! (lykke til, ts) 9
Liljerød Skrevet 17. september 2020 #9 Skrevet 17. september 2020 12 minutter siden, Hoppetaujenta said: Du har helt rett, ts. Det er unødvendig av henne å snakke som hun gjør og vil du ha en forandring så må du nok jobbe hardt for det. Kanskje blir det ubehagelig, men det må til ellers fortsetter alt som det nå gjør. Hun er dominerende sier du og dere er redde for å gjøre henne lei seg? DU blir lei deg og det er ikke riktig. DU og din kjære må ta et felles oppgjør med henne. Ikke langsomt og forsiktig for å skåne henne. Det har holdt på for lenge. Reis dit begge to og ha en saklig, rolig og bestemt samtale om dette temaet. Ikke vik unna. Stå i stormen om den kommer og krev din rett som ny kjæreste til denne personen. Fortid er fortid. DU er nåtid. Krev at hun respekterer det. Nå kjenner jeg at jeg har jobbet meg opp medfølelse og irritert innlevelse nok i din favør og kan helt alene ta en siste prat med henne for deg. Anse saken som løst! (lykke til, ts) Uff ja, føler meg så utrolig konfliktsky akkurat i denne saken. Det hadde vært deilig om noen andre tok det. Nei, spøk til side, jeg må ta det selv helt klart. Takk for støtte. 2
Morten1 Skrevet 17. september 2020 #10 Skrevet 17. september 2020 Kan/har du sagt det rett ut til samboeren din? Har han forstått at du ikke har lyst til å dra dit lengre? 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #11 Skrevet 17. september 2020 At mannen din er redd for at moren din skal bli lei seg, men tydeligvis ikke bryr seg om at du blir lei deg er hovedproblemet her. Anonymkode: 4e30e...c49 24
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #12 Skrevet 17. september 2020 Det første eksemplet du nevnte, ser jeg ikke noe galt med. Syns det er enda rarere å late som om man ikke har hatt et liv før. I årenes løp har jeg hatt en del kjærester. Ingen av dem som har reagert negativt hvis mine familiemedlemmer nevner en tidligere eks av meg. 3
Gjest Decepticon Skrevet 17. september 2020 #13 Skrevet 17. september 2020 7 minutter siden, Hannah80 skrev: Det første eksemplet du nevnte, ser jeg ikke noe galt med. Syns det er enda rarere å late som om man ikke har hatt et liv før. I årenes løp har jeg hatt en del kjærester. Ingen av dem som har reagert negativt hvis mine familiemedlemmer nevner en tidligere eks av meg. Det vitner om særdeles lav EQ.
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #14 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, Decepticon skrev: Det vitner om særdeles lav EQ. Absolutt ikke. Hvis de skal referere til en hendelse, så er det helt naturlig å nevne navnet på eksen. Noe annet er jo bare rart. Jeg snakker jo om mitt tidligere liv til en nåværende kjæreste. Helt merkelig å utelukke at jeg faktisk var samboer med noen i årevis . Jeg har selvsagt heller ikke et problem å høre om kjæresters tidligere liv. Og det innebærer også relasjoner de har vært i. 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #15 Skrevet 17. september 2020 7 minutter siden, Decepticon skrev: Det vitner om særdeles lav EQ. For noe tull. Det som er tullete er å fortie fortiden bare fordi noen blir vonbråten av at kjæresten har hatt ett liv før. Anonymkode: 0d043...c2e 6
Gjest Decepticon Skrevet 17. september 2020 #16 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, Hannah80 skrev: Absolutt ikke. Hvis de skal referere til en hendelse, så er det helt naturlig å nevne navnet på eksen. Noe annet er jo bare rart. Jeg snakker jo om mitt tidligere liv til en nåværende kjæreste. Helt merkelig å utelukke at jeg faktisk var samboer med noen i årevis . Jeg har selvsagt heller ikke et problem å høre om kjæresters tidligere liv. Og det innebærer også relasjoner de har vært i. Personer med normal EQ viser sensitivitet i hvordan man refererer til ekser. Alle er inneforstått med at partner har levd et annet liv, men man behøver ikke dra opp navn og legge det frem slik det eksemplifiseres i HI. Den personen er ikke lenger relevant.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #17 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, Decepticon skrev: Det vitner om særdeles lav EQ. For en overreaksjon. Alt må uansett settes i kontekst. Har man hatt et langt liv med en eks så er det naturlig at eksen iblant kommer opp i samtaler. Det vil virke påtatt og rart å fortelle en historie hvor man må pakke inn og komplisere hele scenariet fordi "Han, hvis navn ikke må nevnes!" er en del av historien. En eks kan fint være en bi-karakter i historier som alle andre, uten av det bør være et problem. Og da tar jeg høyde for at man besitter normal høflighet og fintfølelse. Man trenger selvsagt ikke legge ut om bryllupsreiser og romantiske weekender og tilsvarende. Anonymkode: efc37...db4 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #18 Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, Hannah80 skrev: Absolutt ikke. Hvis de skal referere til en hendelse, så er det helt naturlig å nevne navnet på eksen. Noe annet er jo bare rart. Jeg snakker jo om mitt tidligere liv til en nåværende kjæreste. Helt merkelig å utelukke at jeg faktisk var samboer med noen i årevis . Jeg har selvsagt heller ikke et problem å høre om kjæresters tidligere liv. Og det innebærer også relasjoner de har vært i. Dette! Anonymkode: 0d043...c2e 2
Gjest Decepticon Skrevet 17. september 2020 #19 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For noe tull. Det som er tullete er å fortie fortiden bare fordi noen blir vonbråten av at kjæresten har hatt ett liv før. Anonymkode: 0d043...c2e Skikkelig tullete å ta hensyn til familiemedlemmer ja. 🙂
Gjest Decepticon Skrevet 17. september 2020 #20 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For en overreaksjon. Alt må uansett settes i kontekst. Har man hatt et langt liv med en eks så er det naturlig at eksen iblant kommer opp i samtaler. Det vil virke påtatt og rart å fortelle en historie hvor man må pakke inn og komplisere hele scenariet fordi "Han, hvis navn ikke må nevnes!" er en del av historien. En eks kan fint være en bi-karakter i historier som alle andre, uten av det bør være et problem. Og da tar jeg høyde for at man besitter normal høflighet og fintfølelse. Man trenger selvsagt ikke legge ut om bryllupsreiser og romantiske weekender og tilsvarende. Anonymkode: efc37...db4 Dette er konteksten: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Svigermor: "Husker du da dere var på byen den gangen?" Mannen min: "Dere?" Svigermor: "Ja, du og "navn på eksen", dere var på byen og da bla bla bla (resten av historien). Historien forøvrig har ikke så mye med eksen hans å gjøre, altså det er ikke feks et veldig morsomt poeng som omhandler eksen eller lignende. Historien handler kanskje om noe annet, så det oppleves fra min side som at poenget er å nevne eksen hans, ikke å fortelle noe interessant om eksen som sådan. I denne konteksten er det meningsløst å dra frem eksen. Man kan benevne med navn eller simpelthen bare "eksen", men man behøver ikke gjøre poenger ut av det. Det er forskjellen på de med lav og de med normal EQ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå