Gjest gjest Skrevet 22. juli 2005 #1 Skrevet 22. juli 2005 Jeg har noe på gang med en fyr. Han er helt topp! Men han er muslim. Jeg ser ikke negativt på det,men lurer på om det vil merkes? Altså...dem feirer ikke jul,må jeg også velge bort jula? Det er sånne ting jeg lurer litt på. Må jeg på en måte "kutte" ut ting? Noen som er sammen med muslim her,som vil fortelle hva det innebærer. Om det er stor forskjell liksom...
Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2005 #2 Skrevet 22. juli 2005 Det kan du vel spørre ham om, hvordan han gjør det? Det finnes vel forskjellige "grader" der også. Noen tar det vel veldig høytidelig og andre ikke...
monja Skrevet 22. juli 2005 #3 Skrevet 22. juli 2005 Jeg har ei venninne som er sammen med en muslimsk mann, og han er kanskje litt ekstrem, men hun får blant annet ikke spise svin eller ha mat med svin i huset. Samtidig jobber jeg sammen med en muslimsk mann som gir blanke i alt det der. Han var den som spiste mest ribberull på julelunsjen på jobben. Han sa at ikke så mange følger muslimske regler i Norge, så hvordan han du har noe på gang med kan kanskje fortelle deg hvordan han har det?
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 22. juli 2005 #4 Skrevet 22. juli 2005 Min eks er muslim, men født og oppvokst i Norge. Jeg merket ingen forskjell i det hele tatt. Han var jo født her, så jul var like normalt for han som for oss. Han pleide å feire jul i sammen med oss når julen kom. Så nei, jeg opplevde ikke noe problem med dette. Merket ikke noe til at han var av den religionen heller. Men, er han født her? Blir kanskje annerledes hvis han bare har bodd her et par år eller noe, da han vil "dra med seg" masse av sin egen kultur hjem til dette landet. Jeg tror ikke at religion i seg selv utgjør en trussel for blandingsforhold. Tror det heller handler om kulturkræsj (om det skulle skje) og det at man ikke vil forstå hverandre eller akseptere hverandre. Og nei, du skal da ikke måtte kutte ut noe som helst. Hvis du må det, er jo fyren rett og slett kjip. Har da ingenting i med religion å gjøre det.
Bailaora Skrevet 22. juli 2005 #5 Skrevet 22. juli 2005 Jeg tenker at problemene kan komme hvis man får barn sammen. Frem til da kan du velge å ferire og tro på hva du vil, og han kan gjøre det samme. Men når dere får barn må dere bestemme dere for hva dere skal lære barnet. Har aldri vært der selv, så vet ikke altså! Men har hatt muslimsk kjæreste, og husker at jeg tenkte litt på dette. Men så holder jo jeg litt fast på kristne tradisjoner også! Jeg vil gifte meg i kirke, kunne synge aftenbønn for barna, gå i kirken på julaften osv. For all del så går det jo an å finne en muslimsk mann som er med på dette. Kommer vel an på om han er personlig muslim eller om han er muslim på samme måte som "alle" i norge er kristne. Han jeg var sammen med var ikke personlig muslim. Han trodde på en Gud, og det var det. Var født og oppvokst i Norge med norske venner. Husker han spiste grillpølser i smug for familen
Gjest Milah Skrevet 22. juli 2005 #6 Skrevet 22. juli 2005 Dette må du jo nesten spørre han om, for muslimer er like ulike som alle andre. I alle forhold må man tilpasse seg og inngå kompromisser. Og hvis dere en gang får barn sammen kan dere jo gi barnet det beste fra begger religioner/kulturer, både jul og muslimske skikker! Men dette er det kanskje best å bli enige om på forhånd!
Flowery Skrevet 23. juli 2005 #7 Skrevet 23. juli 2005 Jeg har vært sammen med flere muslimer og har aldri hatt noe problem. Vi hadde den meningen at vi ville feire både hans og mine tradisjoner. Vi fant ut at det ville vært enklest hvis vi skulle bo sammen. Nå flyttet ikke vi sammen, men det var av helt andre grunner enn religion. Jeg tror den største utfordringen vil bli dersom man får barn. Skal de omskjæres? Skal de lære begge religioner, osv. Der kommer også kulturforskjellene inn. Det er som oftest de som er verst.
Gjest tenk deg om Skrevet 23. juli 2005 #8 Skrevet 23. juli 2005 Og i den kulturen/religionen så eier far barnet (og kona)...
Gjest haha!! Skrevet 23. juli 2005 #9 Skrevet 23. juli 2005 Og i den kulturen/religionen så eier far barnet (og kona)... ← nerd! hva slags kant av landet er du i fra?
Gjest Xerox Skrevet 23. juli 2005 #10 Skrevet 23. juli 2005 Søsteren min er sammen med en muslim fra Irak. Han feirer ikke jul og bursdag. Jul pga av religion, bursdag fordi han ikke er vant til det. Han spiser svinekjøtt og ber ikke flere ganger om dagen. Så han er vel ganske så moderat. Men alikavel merkes det noe på forskjellige områder. Men jeg tror ikke hun synes det er negativt.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2005 #11 Skrevet 23. juli 2005 Jeg tror den største utfordringen vil bli dersom man får barn. Skal de omskjæres? Omskjæring er vel ikke en "muslimsk" skikk akkurat da. I ett land som USA f.eks er over 95% av alle menn omskjært. Synes du skal følge ditt eget hjerte jeg! Bra menn vokser ikke på trær, så ta godt vare på han! Var selv sammen med en mann fra Irak i 2,5 år, og hadde ingen problemer. Selvsagt hadde han noen egne tradisjoner osv, men det har jo vi også! Så det skapte ingen problem. Jeg synes det var artig å lære om hans kultur, og han ville lære mer om den norske! Dessverre var jeg en ung og rastløs sjel på denne tiden, og reiste til utlandet for å studere. Derfor ble det slutt....men det hadde ingenting med at han var muslim å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2005 #12 Skrevet 24. juli 2005 (endret) Jeg var kjæreste med en muslim engang. Jeg gjorde det slutt etter at jeg fant ut at han var forlovet med en muslimsk jente uten å fortelle meg det fordi jeg "ikke hadde noe med det." Han reagerte med å dope meg ned en gang jeg var på byen for så å ta meg med hjem og ha sex med meg mens jeg var bevisstløs. Muslimer har et annet kvinnesyn enn de fleste andre. Jeg kommer til å anstrenge meg veldig for å forhindre at min datter havner i klørne på en. Endret 24. juli 2005 av Tex
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå