Gå til innhold

Fra jobb med fire ukers ferie til ny med fem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ny arbeidsgiver kreve at jeg tar ut fem uker ferie det første året når jeg kommer fra en jobb med bare fire uker? Jeg har ikke råd til det, har en lavtlønnsjobb og er aleneforsørger, så det er aldri mulighet for å sette av penger.

Anonymkode: 4ab15...3a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde alle Norge var påkrevd å ta 5 ukers ferie jeg. Du har vel et år på deg til å spare opp og du får vel feriepenger fra forrige jobb? Er jo bare 5 dager du må spare opp.

Ta deg fks en ekstrajobb innen helse et par vakter i måndten så har du jo straks litt bedre råd. 

Anonymkode: 11c19...2e7

Skrevet

Altså.. om du har tatt ut 4 uker ferie i år, så kan ikke arbeidsgiver pålegge deg å ta ut 5 nye uker i den nye jobben. I år, vel å merke. Da blir det jo 9 uker ferie!

Når du begynner i en jobb med 5 uker ferie, så er også feriesatsen høyere. 5 uker er 12,5...4 uker er 10,2 ( tror jeg det var).

Anonymkode: 3fd7c...3a2

Skrevet

De aller fleste arbeidsgivere er fleksible første år, enkelte kommer fra studie og har ingen opptjening av feriepenger, mens andre har som deg, opptjent for færre dager. Snakk med lønn og hør hva som er mulig og si at du bare har opptjening for 4 uker. 

Anonymkode: e9497...dbf

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har spart opp (feriepenger) til 4 uker ferie kan ikke ny arbeidsgiver kreve at du tar ut 5 uker. 

Feriepengene du har blitt trukket i 2020 er jo det du har tilgjengelig for ferie i 2021, og det er det du må forholde deg til. :)

Men hvis du begynner i ny jobb nå, vil du jo få trukket feriepenger beregnet til 5 uker, så du vil nok få et par ekstra feriedager ut av det hvis du ønsker.

Anonymkode: d7376...b74

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste arbeidsgivere er fleksible første år, enkelte kommer fra studie og har ingen opptjening av feriepenger, mens andre har som deg, opptjent for færre dager. Snakk med lønn og hør hva som er mulig og si at du bare har opptjening for 4 uker. 

Anonymkode: e9497...dbf

Så bra!

Skrevet

Hvis du har spart opp (feriepenger) til 4 uker ferie kan ikke ny arbeidsgiver kreve at du tar ut 5 uker. 

Feriepengene du har blitt trukket i 2020 er jo det du har tilgjengelig for ferie i 2021, og det er det du må forholde deg til. :)

Men hvis du begynner i ny jobb nå, vil du jo få trukket feriepenger beregnet til 5 uker, så du vil nok få et par ekstra feriedager ut av det hvis du ønsker.

Anonymkode: d7376...b74

Var det jeg håpet. Starter i den nye jobben på nyåret. 😊

Skrevet

Trodde alle Norge var påkrevd å ta 5 ukers ferie jeg. Du har vel et år på deg til å spare opp og du får vel feriepenger fra forrige jobb? Er jo bare 5 dager du må spare opp.

Ta deg fks en ekstrajobb innen helse et par vakter i måndten så har du jo straks litt bedre råd. 

Nei, loven gir deg kun rett til fire uker, kjære deg. Og ekstrajobb er ikke mulig v siden av allerede full jobb, jeg har barn å ta meg av, serru. Er så fantastisk med sånne som har lettvinte løsninger på vegne av andre. "Det er jo bare å".

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, loven gir deg kun rett til fire uker, kjære deg. Og ekstrajobb er ikke mulig v siden av allerede full jobb, jeg har barn å ta meg av, serru. Er så fantastisk med sånne som har lettvinte løsninger på vegne av andre. "Det er jo bare å".

Det er jo bare for ab..2e7 å overføre penger til deg tilsvarende den siste ferieuka. Problem solved 😂

Anonymkode: e949a...71a

• Liker 2
Skrevet

Første året hos ny arbeidsgiver har du kun rett til å ta ferie, ikke plikt. Så du kan ta 0 uker ferie om du vil.

Anonymkode: 94efc...520

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første året hos ny arbeidsgiver har du kun rett til å ta ferie, ikke plikt. Så du kan ta 0 uker ferie om du vil.

Det stemmer vel ikke helt? 

Anonymkode: a0d0e...aec

Skrevet

Du må nesten snakke med ledelsen, evt. se i personalhåndboken hvis dere har en.

Det er forskjell på ferie du har rett til å ta ut, og ferie du er pliktig å ta ut. I min jobb har man rett til å ta ut fem uker ferie, men bare pliktig tre uker. En uke ferie kan evt. flyttes til neste år.

Anonymkode: c6475...853

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De feriepengene hun har tjent i den forrige jobben skal dekke ferie i ny jobb så hun må ta så mye ferie som hun opptjent feriepenger til. 

Anonymkode: f3d5b...c7b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig tone. Prøvde bare å komme med løsninger.

Skrevet

Nei, loven gir deg kun rett til fire uker, kjære deg.

4 uker og 1 dag for å være flisespikker.

Man har 25 dager ferie. Problemet er at folk tenker 5 dager per uke, mens de skal tenke 6 dager per uke. Lørdagen teller som en feriedag! (Dette burde et eller annet parti endre med en gang) 

• Liker 1
Skrevet

De feriepengene hun har tjent i den forrige jobben skal dekke ferie i ny jobb så hun må ta så mye ferie som hun opptjent feriepenger til. 

Anonymkode: f3d5b...c7b

Joda, det stemmer sikkert det, selv om jeg tok langt mindre ferie enn det sist jeg skiftet arbeidsgiver, altså første året. Viktig å tenke på ev. lønnsforskjell.

Men i alle tilfeller trenger nok TS ikke å ta mer enn 4 uker og 1 dag, all den tid feriepengene opptjent i fjor neppe dekker mer, med mindre lønna var høyere i forrige jobb.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja for så enkelt er det å «bare» ta seg en ekstrajobb når man er ALENEforsørger. Om Ts i tillegg ikke har noen mulighet til å få gratis barnepass så går jo uansett vinninga på ekstrajobb opp i spinninga

Anonymkode: 6ae37...1b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...