Gå til innhold

Tok corona test. Men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min ble forkjølet i helgen og hadde hoste. Måtte holde han borte fra skolen f.o.m mandag. På mandag begynte jeg også å bli dårlig med rennende nese, hoste og muskelsmerter. siden jeg hadde muskelsmerter ringte jeg til legen og ble henvist til å ta en corona test. 

Jeg har ikke blitt noe bedre, har veldig vondt i halsen men muskelsmerten har avtatt en del. Jeg fikk svar på testen nå og det viser seg at jeg ikke har corona. Men det står at hvis jeg fortsatt har symptomer som forkjølelse, noe jeg har så må jeg være i karantene. Fordi at det er ikke alltid at en test viser riktig om man har corona eller ikke.  Men hva vil det si? At jeg ikke kan bevege meg ut av huset eller at jeg kan gå ut hvis jeg bruker munnbind og selvfølgelig holder god avstand? 

Nå har jeg sittet inne siden mandag, bortsett fra tirsdag da jeg skulle gå å ta den prøven. Problemet er ikke det å være innesperret, men lurer på om jeg kan gå ut en liten tur eller dra på butikken å handle, enten tidlig på dagen eller litt sent når det kanskje ikke er så mange folk. Holder det å gå ut med munnbind? 

Anonymkode: 12e07...109

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har fått beskjed om å være i karantene, skal du jo det. Da drar du ikke og handler med mindre det er helt helt nødvendig, og i så fall bruker du munnbind. De fleste butikker tilbyr hjemlevering. 

Anonymkode: 268f8...cd7

• Liker 4
Skrevet

Er man i karantene skal man IKKE ut blant folk...... Da må man være hjemme 😊

• Liker 9
Skrevet

Du sier du fortsatt er syk. Da burde du holde deg hjemme. De på butikken f. eks. kan jo ikke vite at du har testet negativt for corona, så om du smitter folk der blir det fort mange unødvendige tester/folk som må være hjemme fra jobb unødvendig. 

Anonymkode: 48cd9...b11

• Liker 12
Skrevet

Selv om man er i karantene kan man dra på matbutikken og apoteket for nødvendige kjøp. 

Dra i tider det er mindre folk på butikken, hold avstand, ha god håndhygiene og bruk munnbind. Planlegger du handleturen så er det bare behov for å dra en gang for resten av uka. 

Anonymkode: 52f1a...fed

• Liker 9
Skrevet

Du kan også gå tur så lenge du holder avstand.

Anonymkode: 52f1a...fed

• Liker 4
Skrevet

Så rart at du må holde deg i karantene når du ikke har korona. Det er jo korona man skla beskyttes mot, ikke vanlig forkjølelse.. 

Anonymkode: b4008...80b

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at du må holde deg i karantene når du ikke har korona. Det er jo korona man skla beskyttes mot, ikke vanlig forkjølelse.. 

Anonymkode: b4008...80b

Det er jo absolutt ingenting som er logisk med disse tiltakene. Også lurer regjeringen på hvorfor så mange bryter reglene..🙄

Anonymkode: c14a2...5f6

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo absolutt ingenting som er logisk med disse tiltakene. Også lurer regjeringen på hvorfor så mange bryter reglene..🙄

Anonymkode: c14a2...5f6

Selvfølgelig er det noen av tiltakene som er logisk! Korona kan forveksles med forkjølelse, selv en lett forkjølelse kan vise seg å være korona. Hvis en med forkjølelse (neg. svar på koronatest) smitter andre ved å ikke overholde karantenereglene, må alle smittede også teste seg og være i karantene. Fordi koronatesten ikke er 100% sikker, vil det alltid være en sjanse for smitte, og karantenereglene må av den grunn overholdes. 
Hvis karantenereglene ikke fantes ved neg. prøvesvar, vil allikevel forkjølelse smitte som ild i tørt gress, og forkjølelse demper immunforsvaret en periode, noe som gjør oss mer mottakelige for andre sykdommer, som korona. Får man korona under vanlig forkjølelse, vil forløpet trolig bli mer alvorlig. 

Plutselig er det ikke forkjølede folk som sitter i karantene, men koronasmittede. Tomme kontorstoler vil det være uansett, men ved korona overfylte sykehus i samme slengen...

Anonymkode: a0914...949

• Liker 19
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har fått beskjed om å være i karantene, skal du jo det. Da drar du ikke og handler med mindre det er helt helt nødvendig, og i så fall bruker du munnbind. De fleste butikker tilbyr hjemlevering. 

Anonymkode: 268f8...cd7

Nei, de fleste butikker tilbyr IKKE hjemlevering. Adams matkasse og lignende leverer også veldig få plasser i Norge, og har ofte lang ventetid.

Anonymkode: 03777...f95

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det noen av tiltakene som er logisk! Korona kan forveksles med forkjølelse, selv en lett forkjølelse kan vise seg å være korona. Hvis en med forkjølelse (neg. svar på koronatest) smitter andre ved å ikke overholde karantenereglene, må alle smittede også teste seg og være i karantene. Fordi koronatesten ikke er 100% sikker, vil det alltid være en sjanse for smitte, og karantenereglene må av den grunn overholdes. 
Hvis karantenereglene ikke fantes ved neg. prøvesvar, vil allikevel forkjølelse smitte som ild i tørt gress, og forkjølelse demper immunforsvaret en periode, noe som gjør oss mer mottakelige for andre sykdommer, som korona. Får man korona under vanlig forkjølelse, vil forløpet trolig bli mer alvorlig. 

Plutselig er det ikke forkjølede folk som sitter i karantene, men koronasmittede. Tomme kontorstoler vil det være uansett, men ved korona overfylte sykehus i samme slengen...

Men tiltakene mot koronavirus skal da ikke ha som formål å bekjempe forkjølelse...

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du fortsatt er syk. Da burde du holde deg hjemme. De på butikken f. eks. kan jo ikke vite at du har testet negativt for corona, så om du smitter folk der blir det fort mange unødvendige tester/folk som må være hjemme fra jobb unødvendig. 

Anonymkode: 48cd9...b11

Reglene sier at man kan gå og handle mat hvis man må. Man kan også gå turer der man ikke møter på folk. Å holde seg hjemme 24/7 uten kontakt med andre kalles isolasjon, og skal brukes kun ved positivt test. Greit å kjenne reglene før man svarer.

• Liker 14
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tiltakene mot koronavirus skal da ikke ha som formål å bekjempe forkjølelse...

Det blir en konsekvens av tiltakene, ikke et formål. Vi kan heller ikke unngå all smitte, forkjølelse vil alltid være i omløp. Vi kan med andre ord ikke bekjempe forkjølelse, men vi kan begrense smitte. Sannsynligvis vil en vaksine for korona være klar før eller siden, og vi kan gå tilbake til å være forkjølet uten at dette medfører ekstra ulempe enn det normalt har pleid å være.

• Liker 1
Skrevet

FHI har oppdatert sine retningslinjer. Man kan gå tilbake på jobb etc etter negativ test hvis allmenntilstanden er god (det vil si ikke feber eller liknende), selv om man har restsymptomer 😊

Anonymkode: 30bf6...802

• Liker 1
Skrevet

Takk for råd alle sammen. Det står inne på helsenorge.no at man fortsatt kan være smittet med corona selvom testen viser negativt så jeg velger å holde meg hjemme. Som en annen nevnte her oppe så er det veldig nedbrytende å være isolert 24/ og spesielt når man på en måte "vet" at man ikke har corona. Hjernen tenker vel litt annerledes hvis man får en positiv test og klarer å innstille seg på å være isolert. Men jeg blir hjemme hvertfall i dag og 1-2 dager til og ser om symptomene begynner å forsvinne litt. Har en venninne som skal handle litt for meg i dag. 

Synes det er ekstra slitsomt å være hjemme når barnet også må være hjemme. Jeg klarer liksom ikke å gi han den samme stimuli som andre barn gjør med lek osv...prøver så godt jeg kan da. Men har nå ikke vært ute siden Mandag. 

ts

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FHI har oppdatert sine retningslinjer. Man kan gå tilbake på jobb etc etter negativ test hvis allmenntilstanden er god (det vil si ikke feber eller liknende), selv om man har restsymptomer 😊

Åjaa. Det har jeg ikke fått med meg. Min allmenntilstand er ikke noe særlig bra. Som sagt, har ikke feber men det er veldig tungt å bare bevege seg fra sofaen til toalettet og tilbake. Så holder meg hjemme vertfall. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Retningslinjene er oppdatert 4. september 2020. Da min datter ble testet for korona på mandag, sa helsepersonellet som utførte test at hvis testen er negativ og hun ikke har feber eller dårlig allmenntilstand, kunne hun gå på jobb og fritidsaktiviteter, jf. nye retningslinjer. Vi fikk også skriv om det. Så da testen kom ut negativ tirsdag morgen, sendte jeg henne på skole og fotballtrening på onsdag. Fotballtreneren ble forbanna og sa at hun må være helt symptomfri, dvs. verken hoste eller snufse, før hun kom tilbake på treningen. Det var veldig deilig å trykke skrivet opp i ansiktet på treneren. Han ga seg etter å ha lest skrivet. Så rart at folk ikke følger med på ting. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åjaa. Det har jeg ikke fått med meg. Min allmenntilstand er ikke noe særlig bra. Som sagt, har ikke feber men det er veldig tungt å bare bevege seg fra sofaen til toalettet og tilbake. Så holder meg hjemme vertfall. 

Skjønner. Det høres lurt ut. God bedring, håper du blir raskt frisk!😊

Skrevet

Hvis dere orker kan dere være utendørs. Men ikke blant folk. Man må ikke holde seg innendørs. 

Anonymkode: af5ab...720

Skrevet

Synes dette er litt rart. Det er ikke så lenge siden vi fikk innprentet «negativ test forkorter ikke karantene» av både Høie, Nakstad og FHI. 

Anonymkode: 75dc9...ae1

• Opprett ny...