Gå til innhold

Hvorfor tør dere å få barn når de kan bli født syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor tør dere å få barn når det er en sjanse for at barnet kan bli født med en genfeil eller sykdom osv... Dette skremmer meg egentlig ganske mye, så jeg tør ikke få barn. Alle ønsker seg jo friske barn, for det er så mye mer jobb med syke barn. Det går utover jobb og familielivet og helsen. STATEN HJELPER VEL IKKE AKKURAT TIL SÅ MYE ØKONOMISK ELLER PSYKISK.

Jeg kjenner noen som har barn som krever veldig mye og trenger tilsyn 24 t i døgnet, og foreldrene er utslitte og klarer ikke følge opp de friske barna sine. De bor hos besteforeldrene så foreldene kan få hente seg inn siden det syke barnet krever alt forelderene kan gi. 

Anonymkode: c5640...19f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle kan bli født syke. Det er en risiko for mor og barn uansett. Du ikke leve som om det verste kommer til å skje.

Anonymkode: 929d4...c7e

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan bli født syke. Det er en risiko for mor og barn uansett. Du ikke leve som om det verste kommer til å skje.

Er så mange som ønsker seg barn, men de lever på en rosa sky... Er mye jobb med et friskt barn også, men det tenker de ikke på. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så mange som ønsker seg barn, men de lever på en rosa sky... Er mye jobb med et friskt barn også, men det tenker de ikke på. 

Mange synes nok livet gir dem mer mening med et barn selv om det går sånn, og at om de ikke hadde tatt sjansen så hadde tomrommet alltid vært der.. Hørte hvor stor risikoen for å havne i en bilulykke var og den er enorm. Noen ganger er det egoistisk, absolutt. Men det kommer an på. Jeg ville tatt sjansen om downs var en risiko og den kunne vi levd med, barnet ville hatt et rikt liv åså foreksempel. 

• Liker 2
Skrevet

Sykdom er kanskje det jeg ville tenkt minst på. Langt større grunn til å frykte at ungen roter seg borti feil folk, narkotika, kriminalitet, blir voldtatt, mislykkes på andre vis osv. 

• Liker 4
Skrevet

Hvordan tør du å sitte i bil når du kan havne i en bilulykke? 

Svaret på spørsmålet ditt er vel fordi ridikoen er relativt liten, tross alt. Og nå kommer NIPT-testing igang snart også, så da kan man ta abort hvis barnet er sykt. Er vel noen ting testen ikke avdekker, men mye.

Anonymkode: 96a13...0f1

• Liker 3
Skrevet

Du kan ta nipt? Jeg tok tidlig screening av begge

Anonymkode: dcb27...0b7

• Liker 1
Skrevet

Hvordan tør man å leve når man høyst sannsynlig kommer til å bli syk og dø av det?

• Liker 4
Skrevet

Alt som er verdt noe i livet krever litt arbeid og litt risiko. 

Anonymkode: 42d3e...719

• Liker 4
Skrevet

Fordi et menneske kan være født frisk, men likevel ha anlegg for sykdom. 

4.7% får diabetes. Før fylte 75 får en tredjedel kreft. 3-5% har/får adhd. Så har du slag, nyresykdommer, ulykkesstatistikker som kan sende folk i rullestol for livet, du har brannulykker, og sist men ikke minst så kommer nye sykdommer som feks. Covid 19 som man vet lite om. 

Poenget er at selv om et barn er født frisk, så kan det bli sykt. Det kan vi alle, fordi vi er mennesker. Og alle dør vi en dag, men i mellomtiden skal vi leve.

Man kan ikke beskytte et barn for alt, og man vil det ikke heller. Man kan lære barnet å leve med seg selv, hva nå det enn vil si, og å bli robust. Vi har alle vårt, så å beskytte et barn mot livet i seg selv er ikke noe poeng.

Livet kan være virkelig vakkert uansett hvilken sykdom man får. Ja, det kan være tøft å være født syk. Men å ikke tørre å gi liv videre, når livet på et eller annet stadie blir tøft for alle, er meningsløst. 

Skrevet

Hvordan tør du å kjøre bil, når det er en sjanse for at du havner i en ulykke og blir lam fra halsen og ned og må leve resten av livet som en grønnsak på sykehjem...? 

Altså.. 

Ja, det er en sjanse for å få et sykt barn. Den sjansen er veldig, veldig liten. Det er også mulig å ta NIPT-tester som tester for en del kromosomfeil og genfeil. Så kan man velge abort om man ønsker. 

Anonymkode: 77bd0...a64

Skrevet

Det er en risiko i alt vi gjør. 

Du kan bli påkjørt av en bil når du går ut døren. Man kan lett havne i en rullestol å bli pleietrengende i voksen alder. 
Hadde vi alle gått å tenkt sånn så hadde det ikke blitt barn i verden. 

Jeg fødte en frisk gutt og han hadde ingen problemer. Helt til han ble 2-3 merket vi at ting ikke var slik det skulle være. Vi fant ut at han har ADHD og lære/sosiale vansker. Men vi får god hjelp av ppt og kommunen. 
Det blir nok bare med det ene barnet med meg for han krever mye av meg. 
Men jeg har sterk tro på at han kommer til å vokse opp og få sin egen familie og jobbe. Han sliter bare litt nå og sett enorm utvikling den stunden han har fått assistent. 

Alle kan slite med sitt. Jeg har ADHD selv og har fått god hjelp av bup og skolen. Jeg har utdannet meg og er i full jobb. Trengte bare litt tid på å finne ut hva jeg likte. 

Selv om ungen er frisk fysisk så kan det dukke opp ting på veien. Det er ingen garanti. Hadde vi alle tenkt slik så hadde vi ikke fått barn. 

Anonymkode: 37a54...8ac

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Alle har sitt. Kan bare ramse opp.. Noen av venninnene mine fikk en syk baby. Noen fikk friske barn, men som har blitt syke i ettertid, eller at det har vist seg siden. F.eks autisme, astma, diabetes. En blir mobbet. En har atferdsvansker. En har ingen venner. En vokser ikke normalt. The list goes on.. Noen har blitt alenemødre, eller sliter med samarbeid med eksen. Noen har fått en vanskelig økonomi og har problemer med å betale for fritidsaktiviteter for barna.

Barn gir gjerne en del bekymring uansett, så jeg ville ikke nødvendigvis tenkt på nettopp det med at man kan få et sykt barn. 

Skrevet

Et menneske kan også bli sykt i løpet av livet. Jeg ble ironisk syk som 28-åring. Man kan ikke planlegge alt :)

Anonymkode: 4c042...339

Skrevet

Jeg er ikke livredd for å få et sykt barn. Jeg er mye mer livredd for at jeg selv skal være for syk til å kunne ta meg av barnet.

Skrevet

Sannsynligheten for at barnet har en medfødt sykdom er faktisk svært lav. De aller fleste mennesker blir født friske, så den sjansen har jeg tatt hele to ganger, og det har heldigvis gått bra 

Anonymkode: 3b718...4ba

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en risiko i Selv om ungen er frisk fysisk så kan det dukke opp ting på veien. Det er ingen garanti. Hadde vi alle tenkt slik så hadde vi ikke fått barn. 

Anonymkode: 37a54...8ac

Helt sant! Det er nettopp denne type tankegang som gjør at jeg ikke vil sette et nytt menneske til verden. Orker ikke tanken på å være den som plasserer noen som ikke har bedt om det på denne jorden for et liv jeg kan garantere for at vil ha motgang, sorger, sykdom og død, mens jeg ikke kan garantere for at det vil ha glede, kjærlighet utover foreldre og livsnytelse. Føles bare helt uetisk. Men jeg er veldig glad andre ikke føler og tenker slik som meg så jeg kan ha glede av de barna som jeg får ha i livet mitt på andre måter. 

Anonymkode: 83249...2b0

Skrevet

De aller aller fleste barn er friske 

Anonymkode: 33b80...eb6

Skrevet

Hvis kvinner skulle tenke sånn stoppet jo menneskeheten opp.

Fødsel og graviditet er verdens mest naturlige ting. Kvinner bør bare smile gjennom svangerskapet sitt og tenke at dette er de skreddersydd for. Seff annerledes hvis man har mye smerter og sånt noe. Men mener at gravide bekymrer seg altfor mye idag over alt som kan gå galt!! For de aller aller fleste går det veldig bra jo! 

Anonymkode: 17446...d47

Skrevet
På 17.9.2020 den 2.48, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tør dere å få barn når det er en sjanse for at barnet kan bli født med en genfeil eller sykdom osv... Dette skremmer meg egentlig ganske mye, så jeg tør ikke få barn. Alle ønsker seg jo friske barn, for det er så mye mer jobb med syke barn. Det går utover jobb og familielivet og helsen. STATEN HJELPER VEL IKKE AKKURAT TIL SÅ MYE ØKONOMISK ELLER PSYKISK.

Jeg kjenner noen som har barn som krever veldig mye og trenger tilsyn 24 t i døgnet, og foreldrene er utslitte og klarer ikke følge opp de friske barna sine. De bor hos besteforeldrene så foreldene kan få hente seg inn siden det syke barnet krever alt forelderene kan gi. 

Folk tør fordi risikoen for å få et barn som krever så mye som du beskriver, er uhorvelig lav. De aller fleste barn som fødes er faktisk friske og fine. (Selv om de fleste barn har ett eller annet i løpet av livet foreldre må følge opp eller ta tak i. Også friske barn kan i perioder være slitsomme.) 

For de aller fleste er ønsket om å få barn mange ganger sterkere enn redselen for å få et sykt barn. Og uansett hva som skulle inntreffe i livet, så håndterer man det. 
Husk at alt du gjør i livet har en risiko. Og du kan aldri helgardere deg mot alt. Det er bedre å lære seg å håndtere det som kommer.

Det er jo ikke slik at alle genfeil eller sykdommer er noen krise, heller. Selv om det altså er en bitte, bitte, bitte, liten risiko for at ting er så ille at det krever alt foreldrene kan gi. (Har du hørt med disse foreldrene? Ville de vært foruten barnet sitt? ) 

Anonymkode: a3d9d...ee1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...