Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2005 #1 Skrevet 22. juli 2005 Er det noen her som lytter til klassisk musikk som har noen favoritter kan anbefales? Selv lytter jeg mye til klassisk musikk på radio (alltid klassisk/P2), uten at jeg egentlig alltid lytter så aktivt eller klarer å få med meg komponist og verktittel. Men noe klassisk musikk har jeg spesielt forhold til. Bla Stravinskijs vårofferet, Tchaikovsky, noe av klavermusikken til Rachmaninov og en del jeg har hørt av Arvo Pärt. Liker også mye barokkmusikk. Tidligmusikk kan også være int å høre på, uten at jeg vet så mye om det. Klassisk musikk er jo så enormt mye, så regner med at dere i denne tråden skriver mye forskj! Fortell om musikk som har gjort intrykk på dere, og som betyr noe spesielt for dere!
Gjest Spacegirl Skrevet 22. juli 2005 #2 Skrevet 22. juli 2005 Hyggelig at det er flere her som liker klassisk musikk . Mitt favoritt-musikkstykke er fiolinkonsert nr.2 i g-moll av Prokofiev. Innspillingen med Francescatti på fiolin er den beste synes jeg. Ellers liker jeg veldig godt de fire årstidene av Vivaldi. Requiem av W.A. Mozart er jo kjempebra. Johan Kvandal sin fiolinkonsert er også veldig bra synes jeg Her ble det visst litt mye fokus på fiolinmusikk, men jeg spiller fiolin, det er liksom det som er mitt område... Men jeg håper at flere kommer med innspill, det er utrolig mye bra klassisk musikk der ute
Sjiraffen Skrevet 22. juli 2005 #3 Skrevet 22. juli 2005 Oioi - nå må jeg sjekke cd-hylla mi, for det er mye fint som jeg ikke husker navnet på! Jeg er veldig glad i Tchaikovsky jeg også, jeg elsker ballett-musikk! (jeg danser ikke selv da). Jeg blir alltid i godt humør av det! Er også veldig glad i den ufullendte symfonien (nr.8?) av Schubert, The Dance of the Knights av Prokofiev, og ja!! -Et det noen flere som er helt hekta på nyttårskonserten fra Wien som sendes ca i 12-tiden hver 1. januar? Det er helt utrolig bra da! Regnes det som klassisk? Noen av musikkstykkene i hvert fall! An Der Schönen Blauen Donau...
hilli Skrevet 24. juli 2005 #4 Skrevet 24. juli 2005 Desverre har jeg hørt lite på klassisk, men av det jeg har fått med meg(og husker...) så liker jeg pianokonserter av Jean Sibelius godt. Selv er jeg ikke så glad i symfonier som kan bli litt i voldsomste laget med symbaler, pauker og masse strykere, men jeg vet at mange har Mahler som favoritt.
Crazee Skrevet 24. juli 2005 #5 Skrevet 24. juli 2005 Har sansen for Wagner eg. Og elles; Modest Mussorgsky: - A night on the bare mountain Korsakov: - Scheherezade Paul Dukas: - The Sorcerer's Apprentice Holst: - The Planets Edward Grieg Händel: - Water Music Tchaikovsky Vivaldi: - The Four seasons Bach: - Toccata e fuga Sånn for å nemna noko. Nei - no fekk eg nesten lyst til å setja på litt klassisk igjen. (Skal berre spela ferdig Kate Bush først... )
tommeline Skrevet 24. juli 2005 #6 Skrevet 24. juli 2005 Beethovens 9. symfoni er min favoritt. Særlig første sats. Også Måneskinnssonaten av Beethoven er nydelig. Syns også at Bizet har mye fint.
Arkana Skrevet 24. juli 2005 #7 Skrevet 24. juli 2005 Jeg elsker barokk. Favorittene er Bachs Brandenburg Concerto og Vivaldis Fire Årstider. Ellers synes jeg Pachelbels Canon er bare helt nydelig.
Elanor Skrevet 24. juli 2005 #8 Skrevet 24. juli 2005 Jeg hører en del på klassisk, og liker det meste av det jeg forstår og kan knekke koden på med min relative uskolerte bakgrunn. Den største for meg, er vel Bach, men generelt hører jeg mest på opera. Jeg prøvde å plukke ut noen enkeltstående verk jeg har som favorietter, men det var ikke veldig lett, da slike ting går på humøret. Men nå har jeg bestemt meg for at jeg hvertfall bør nevne: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana: Intermezzo (min store, store favoritt) Rachmaninov - Piano Concerto No. 3 Giuseppe Verdi - Nebukadnesar (Slavekoret)
Alsana Skrevet 24. juli 2005 #9 Skrevet 24. juli 2005 Mine favorittar er Mahler og Brahms. Symfoniane deira kan eg anbefale til kven som helst. Og eigentleg alt anna dei har skreve også. Mahler, Sjostakovitsj, Tsjaikovskij - eg kan skjøne at det kanskje kan verte litt overveldande med så mykje lyd, men det går jo an å styre unna det "verste". Det som også kan vere litt interessant er å leite fram litt informasjon om verket, og dermed kanskje få eit sterkare forhold til det. Enkelte stadar ligg det mykje politikk i klassisk musikk. Beethoven: Keiserkonserten (klaverkonsert nr. 5) Mykje flott kammermusikk Mozart: "Gran Partitta" - serenade for 13 blåsarar Palestrina Allegri: Miserere Elles er det mange som likar Samuel Barbers Adagio for strykarar, Stravinskijs Ildfuglen, Dvoraks niande symfoni og Ravels Bolero, berre for å ta nokre eksempel ut av det blå. Om du leitar etter meir barokkmusikk, kan du sjå om du finn verk av desse komponistane: Corelli, Albinoni, Telemann, A. Scarlatti, Vivaldi, Purcell, og sjølvsagt Bach og Händel. Bach skreiv forresten ikkje berre ein Brandenburgerkonsert; han skreiv seks. Om ein vel å definere det som klassisk musikk, likar eg også veldig godt å høyre på gregoriansk musikk - perfekt for avslapping.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå