Gå til innhold

Hvorfor topper menn selvmordsstatistikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt teorier om at det er mange kvinner som mislykkes i å gjennomføre selvmord i motsetning til menn. Ett eller annet med menn som gjør at de tar i skikkelig når de først har bestemt seg. Er det bs? 
Jeg tror det er noe annet. Er noe med hvordan samfunnet er tenker jeg. Men hva?

Har også hørt at det er fordi menn ikke snakker i like stor grad om følelser pga skam eller ego, men  jeg tror ikke det er hele forklaringen.

Hva tror dere?

Anonymkode: 87aa6...226

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange ting tror jeg. En av tingene er jo metode som du sa. Flere menn har jo foreksempel skytevåpen og flere menn er med i jaktklubb osv. Så da har de lettere tilgang. Det er bare en av mange grunner tror jeg. 

Skrevet

Vi har en skjevfordelt barnelov som gjør at selvtekt ikke bare får gjennomføres, men også blir premiert. Her ligger det en del falne krigere blandt menn.

Skrevet

Det er - som du antyder- fordi menn får det til, mens kvinner mislykkes;

litt gamle tall, men forholdene er fortsatt ca de samme:

Ratene for selv- mordsforsøk her har gjennom det siste ti-året ligget på omkring 200 per 100.000 for kvinner og omkring 150 per 100.000 for menn (Hjelmeland & Bjerke, 1994),

Anonymkode: caab4...775

Skrevet

Impulskontroll kan også ha noe med det å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Flamme skrev:

Det tror jeg også. Menn er kanskje mer impulsive? Metode har også mye å si. Det er flere menn enn kvinner som bruker skytevåpen og henger seg. 

Skrevet
20 minutter siden, Flamme skrev:

Det tror jeg også, sammen med mer testostoron og sikkert at mange menn har vanskeligere generelt for å åpne opp om det som er vanskelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...