AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Jeg ser av og til tv-reportasjer/ programmer om foreldre som har opptil flere barn med funksjonshemminger /syndromer. Jeg lurer da på hva som er årsaken til dette. Er det noe med genene til foreldrene som gjør at de får flere barn som er funksjonshemmet? Jeg kjenner til et foreldrepar der begge har rødt hår, og de har barn som er sterkt synshemmet og et av barna er albino. Vet også om to barn med Downs syndrom som har samme far, men forskjellige mødre. Noen som vet? Anonymkode: df935...c75
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 En del syndromer er arvelige ja.. Anonymkode: d3db6...b5c 20
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Hva har tøft hår på foreldrene med saken å gjøre? 🙄 Anonymkode: b8a27...a54 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva har tøft hår på foreldrene med saken å gjøre? 🙄 Anonymkode: b8a27...a54 Tøft hår er jo bare tøft Anonymkode: a26b6...8cf 20
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #5 Skrevet 16. september 2020 Arvelig ja. Vet om et par der barna har 50% sjanse for å få en ganske alvorlig sykdom. De har nå 4 barn, hvor 3 har fått sykdommen. Jeg fatter ikke hva de tenker med. Anonymkode: ec21f...2d6 41
Gjest Lija Skrevet 16. september 2020 #6 Skrevet 16. september 2020 (endret) Noen ganger er det nedarvet, andre ganger er det nyoppstått hos barnet, enkelt og greit. Hvis begge foreldre er bærer av samme «feil» (Vi er alle bærere av mange feil i genene våre) er det en viss prosent sjanse for at barnet blir sykt selvom begge foreldre er friske. At en far har to barn med down syndrom med forskjellige mødre tyder på at det er nedarvet (men sjeldent) men det kan også være tilfeldig. Om mødrene feks er 40+ har de en større sjans for å få et barn med DS. Endret 16. september 2020 av Lija
Mt3 Skrevet 16. september 2020 #7 Skrevet 16. september 2020 Av det som går under genfeil er det jo ofte at en eller begge foreldrene er bærer av genet. Men det er vel ikke funnet noe konkret om hva, hvorfor og når det slår ut så det er sjelden mulig å finne det ut før barnet er ett faktum, blir jo umulig å genteste absolutt alle før de starter familie. Og endel hemninger/genfeil/syndrom oppdages ikke før barnet er noen år gammelt og da er gjerne barn nr 2 eller flere allerede på vei. 5
Tatja Skrevet 16. september 2020 #8 Skrevet 16. september 2020 10 minutter siden, Lija skrev: Noen ganger er det nedarvet, andre ganger er det nyoppstått hos barnet, enkelt og greit. Hvis begge foreldre er bærer av samme «feil» (Vi er alle bærere av mange feil i genene våre) er det en viss prosent sjanse for at barnet blir sykt selvom begge foreldre er friske. At en far har to barn med down syndrom med forskjellige mødre tyder på at det er nedarvet (men sjeldent) men det kan også være tilfeldig. Om mødrene feks er 40+ har de en større sjans for å få et barn med DS. Downs syndrom kommer alltid fra 'feil' hos mor. 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #9 Skrevet 16. september 2020 22 minutter siden, Lija skrev: Noen ganger er det nedarvet, andre ganger er det nyoppstått hos barnet, enkelt og greit. Hvis begge foreldre er bærer av samme «feil» (Vi er alle bærere av mange feil i genene våre) er det en viss prosent sjanse for at barnet blir sykt selvom begge foreldre er friske. At en far har to barn med down syndrom med forskjellige mødre tyder på at det er nedarvet (men sjeldent) men det kan også være tilfeldig om mødrene feks er 40+. Kjenner to mødre med barn med downs. Ene var i 20 årene og den andre tidlig 30. Vet om mange som har fått barn 40+, både for flere tiår siden og de siste årene. Ingen med downs. Alder har nok ikke alt å si. Anonymkode: 11c50...d6e 3
Flamme Skrevet 16. september 2020 #10 Skrevet 16. september 2020 31 minutter siden, Mt3 skrev: Av det som går under genfeil er det jo ofte at en eller begge foreldrene er bærer av genet. Men det er vel ikke funnet noe konkret om hva, hvorfor og når det slår ut så det er sjelden mulig å finne det ut før barnet er ett faktum, blir jo umulig å genteste absolutt alle før de starter familie. Og endel hemninger/genfeil/syndrom oppdages ikke før barnet er noen år gammelt og da er gjerne barn nr 2 eller flere allerede på vei. Har du eksempler på genfeil eller syndrom som ikke oppdages før barnet er noen år gammelt? Så fælt.. Tror man har et helt friskt barn, også viser det seg at det har et alvorlig syndrom.
Gjest Lija Skrevet 16. september 2020 #11 Skrevet 16. september 2020 25 minutter siden, Tatja skrev: Downs syndrom kommer alltid fra 'feil' hos mor. Nei, i så fall jugde genetikeren til oss.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #12 Skrevet 16. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner to mødre med barn med downs. Ene var i 20 årene og den andre tidlig 30. Vet om mange som har fått barn 40+, både for flere tiår siden og de siste årene. Ingen med downs. Alder har nok ikke alt å si. Anonymkode: 11c50...d6e De som føder flest barn med downs er i 20 årene. Grunnen er at eldre mødre får mye bedre oppfølging og de sjekker spesifikt etter downs. De i 40 årene tar som regel abort. Mens de i 20 årene får seg oftere en overraskelse ved fødsel. Anonymkode: fc774...08a 14
Gjest Lija Skrevet 16. september 2020 #13 Skrevet 16. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner to mødre med barn med downs. Ene var i 20 årene og den andre tidlig 30. Vet om mange som har fått barn 40+, både for flere tiår siden og de siste årene. Ingen med downs. Alder har nok ikke alt å si. Anonymkode: 11c50...d6e Nei det er vel ingen som har sagt at alder har alt å si? Men sjansen for å få et barn med downs øker med alder, og den øker betraktelig.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #14 Skrevet 16. september 2020 Ts her Kom akkurat på at jeg leste at artistene Neil Young har tre barn med to forskjellige mødre, to av barna har celebral parese og det tredje barnet er født med epilepsi. Alle 3 barna bor på institusjon. Når det gjelder Down Syndrom så kjenner jeg til 3 barn, der mødrene fikk barna når de var rundt 30 år, så det med høy alder stemmer ikke alltid. Anonymkode: df935...c75 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #15 Skrevet 16. september 2020 27 minutter siden, Tatja skrev: Downs syndrom kommer alltid fra 'feil' hos mor. Nei, et kjapt Googlesøk viser at det er absolutt vanligst at det kommer fra mor, men det kan også komme fra far. Anonymkode: d0576...6e6 5
Gjest Lija Skrevet 16. september 2020 #16 Skrevet 16. september 2020 (endret) På 16.9.2020 den 22.05, AnonymBruker skrev: Ts her Kom akkurat på at jeg leste at artistene Neil Young har tre barn med to forskjellige mødre, to av barna har celebral parese og det tredje barnet er født med epilepsi. Alle 3 barna bor på institusjon. Når det gjelder Down Syndrom så kjenner jeg til 3 barn, der mødrene fikk barna når de var rundt 30 år, så det med høy alder stemmer ikke alltid. Anonymkode: df935...c75 etter x antall samtaler med genetiker kan jeg med sikkerhet si at sjansen øker betraktelig med høy alder. Endret 23. september 2020 av Lija
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #17 Skrevet 16. september 2020 6 minutter siden, Flamme said: Har du eksempler på genfeil eller syndrom som ikke oppdages før barnet er noen år gammelt? Så fælt.. Tror man har et helt friskt barn, også viser det seg at det har et alvorlig syndrom. Jeg ble utredet for Marfan syndrom etter at jeg var 10 år, pga symptomer som ble oppdaget da jeg var litt før 3. (Foreldrene mine oppdaget det før men legene mente det ikke var noe, det var ikke synlig utenpå kroppen). Jeg fikk ingen diagnose da, de konkluderte med en tilfeldig genmutasjon som ga det ene symptomet. Dette er et syndrom som kan være arvelig. Anonymkode: d3db6...b5c 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #18 Skrevet 16. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De som føder flest barn med downs er i 20 årene. Grunnen er at eldre mødre får mye bedre oppfølging og de sjekker spesifikt etter downs. De i 40 årene tar som regel abort. Mens de i 20 årene får seg oftere en overraskelse ved fødsel. Anonymkode: fc774...08a De som fikk barn for 50-60 år siden hadde vel ikke den muligheten. Kjenner mange som har foreldre som fikk barna i 40 årene, både ett og flere. Og de fra det seneste tiåret vet jeg ikke om sjekket seg for downs men de fortalte tidlig at de var gravide og barna var helt friske. Anonymkode: 11c50...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #19 Skrevet 16. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her Kom akkurat på at jeg leste at artistene Neil Young har tre barn med to forskjellige mødre, to av barna har celebral parese og det tredje barnet er født med epilepsi. Alle 3 barna bor på institusjon. Når det gjelder Down Syndrom så kjenner jeg til 3 barn, der mødrene fikk barna når de var rundt 30 år, så det med høy alder stemmer ikke alltid. Anonymkode: df935...c75 Uff da!!! Anonymkode: 11c50...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #20 Skrevet 16. september 2020 6 minutter siden, Lija skrev: Jeg var selv 30 når jeg fikk et barn med DS og etter x antall samtaler med genetiker kan jeg med sikkerhet si at sjansen øker betraktelig med høy alder. Regner de 30 år som høy alder? Anonymkode: df935...c75 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå