Gå til innhold

Legging av 4-åring... bare styr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter veldig med leggingen av vår jente som akkurat har fylt 4 år. Vi har nok gjort dette «feil» fra starten av, for vi har alltid sittet hos henne til hun sovner. Nå klarer vi ikke venne henne av med det. Vi har prøvd flere runder, men det blir sånt styr at vi kommer aldri i mål med det. 

Vi har faste rutiner for kveldsstell, og når vi følger henne ut i senga så leser vi bok og synger en sang, og så prøver vi. Vi har prøvd å gradvis bevege oss bort i korte perioder. «Mamma skal bare rydde litt og kommer straks tilbake osv». Vi har prøvd små nattlamper, lydbøker, nattamusikk, men ingenting hjelper. Hun vil bare at vi skal sitte på sengen og stryke henne på ene foten til hun sovner. Det begynner med sutring ganske umiddelbart når vi går ut, og hvis vi ikke responderer så kaver hun seg mer og mer opp, før hun til slutt hikster og strigråter, og da sovner hun jo i alle fall ikke. Ikke kan jeg stå å høre på det heller. Det greier jeg ikke. Dessuten står hun til slutt opp hvis hun gråter nok. Vi har prøvd perioder med både tidligere og senere legging, men uansett når vi legger henne bruker hun over en time på innsovningen, og fra vi starter med kveldsmat 18.30 til hun sovner en gang mellom 20.30 og 21.00 er vi helt bunden opp. Hvordan i alle dager gjør vi dette??

Anonymkode: ed314...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt suksess med belønningssystem. Er det noe hun ønsker seg? Forklar at hun får det hvis hun sovner alene 6 ganger. Tegn opp skjema og sett kryss for hver gang.

Anonymkode: 8ddac...57c

Skrevet

Det er nok som du selv sier, dere har gjort feil helt fra start av. Dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 0adac...522

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok som du selv sier, dere har gjort feil helt fra start av. Dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 0adac...522

Tusen takk for det glimrende rådet, Sherlock. Kan du legge igjen adressen så vi får sendt medaljen hjem til deg? Trenger ikke navn, merker bare sendingen med "captain Obvious", så kommer den nok frem. 

Anonymkode: a2e48...58b

• Liker 15
Skrevet

Men er det noen som har konkrete råd, som er eller har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: ed314...49c

Skrevet

Hadde lignende situasjon her, bortsett fra at her var det to søsken på 4 og 6 som delte rom. Vi gjorde som du, sa at «jeg skal bare hente noe/tisse/sjekke noe». Her var det viktig at vi kom inn igjen raskt, før de stod opp igjen av senga. Og så økte vi hvor lenge vi ventet før vi gikk inn igjen. Det tok sin tid, men det gjelder å ikke miste motet.

Viss hun gråter med én gang dere forlater rommet tror jeg ikke det vil hjelpe med belønningssystem. Det viktigste et vel at hun føler seg trygg på at dere kommer om hun er redd/lei seg.

Anonymkode: 938e9...fc4

Skrevet

Vi har hatt episoder som dette med begge våre fra omkring 2 årsalder. Det har gått litt i faser hos oss, men det eneste som har funka for oss, var egentlig å ta tida til hjelp. Den som legger har fulgt inn i senga, gjort fast nattarutine, og så gikk vi ut av rommet. Vi har tvstue rett utenfor døra, så vi satte oss der. Hver gang barnet sto opp, fulgte vi henne tilbake i senga uten å si noe som helst. Løftet henne til sengs, bretta dyna over, og gikk ut. Mulig vi sa natta, men ingenting annet. Åååårh, det tok så lang tid... Jeg følte ikke at det funka, men til slutt så ble jo barnet liggende i senga. Nå er yngste fem og legger seg som en drøm. De dagene det skulle bli vanskelig, gjør jeg det samme: følger tilbake uten å si noe, løfter opp i senga, bretter dyna over. Ord er unødvendig, hun vet at det er sovetid. 

Tok bare sånn derre tre år per barn.

Det er en tålmodighetsprøve uten like. Lykke til!

Skrevet

Har dere prøvd å først venne henne av med stryking på foten? Altså sitte på sengekanten, men uten fysisk kontakt. Neste steg er å sitte ved siden av senga, deretter flytte seg nærmere og nærmere døren. Til slutt sitter du i døråpningen, så rett utenfor rommet. Deretter kan du begynne å gå litt rundt. Gjorde dette med eldste, han var dog kun to år. Men det fungerte selv om det tok litt tid. Viktig å bruke god tid på hvert steg så hun blir trygg, ellers rykker man tilbake til start. 

Anonymkode: 11f11...fe4

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke problemet. 
Bruker hun lang tid på å sovne når du stryker henne på foten? 

Jeg sov i samme seng som minsten til hun var 5 år🥰 

Anonymkode: f2256...189

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er et problem for dere må dere bare stå i det.....hun er 4 år og dere kan snakke og forklare med henne. Også kommer det sikkert til å bli grin og sene kvelder en stund framover. Men det går jo over.

Anonymkode: a1c19...096

Skrevet

Jeg ville forklart at nå er det nok. Forbered henne noen dager i forkant. «På lørdag skal vi gå ut før du har sovnet». Og når dere først har bestemt dere så gir dere ikke etter. 

Anonymkode: e64df...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...