AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Jeg bor midt i Bergen og har Corona rundt meg, må ta hensyn og være forsiktig, bruke munnbind og blir anbefalt å ikke reise ut av kommunen. Har barn i karantene og jeg har hjemmekontor. Har ei venninne i ei bygd et annet sted her i landet, der det ikke har vært Corona. Noen få har sittet i karantene det siste halvåret, men de aller fleste som bor der lever ganske normalt og venninnen min har den siste måneden både gjennomført konfirmasjon med mange gjester, og vært i et bryllup der alt har gått fint og ikke noe smitte har oppstått. Da vi snakket sammen på telefon i helgen, forteller jeg hvordan det er her i Bergen med alle smitteverntiltak, og at jeg egentlig ikke får lov å reise ut av kommunen av arbeidsgiver, at operasjonen til min mann har blitt avlyst fordi avdelingen han skal opereres på Haukeland sykehus er stengt fordi mange ansatte er smittet eller sitter i karantene. Hele klassen til datteren min sitter i karantene fordi læreren er smittet, så vi merker jo på kroppen at hverdagen ikke er normal. Jeg kjenner jeg blir så irritert fordi venninnen min sier; sånn er det her også, ja vi har jo Corona her også, ja da vi må jo ta hensyn her også, men må jo leve normalt også, kan ikke bli hysterisk og avlyse alt. Anonymkode: 51226...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 Det er ingen konkurranse. Er det virkelig noe å henge seg oppi TS? Anonymkode: 42857...bf8 23
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Har du spurt om hun er medlem i bagatelliseringsbrigaden? Anonymkode: d9935...d51 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen konkurranse. Er det virkelig noe å henge seg oppi TS? Anonymkode: 42857...bf8 Jeg henger meg litt opp i det fordi jeg dro ikke i konfirmasjonen til hennes tvillinger, og jeg var også invitert i bryllupet som en felles venninne av oss arrangerte i den bygda hvor de bor, men jeg dro ikke dit heller. Hun har ikke sagt rett ut at hun synes jeg er overhysterisk, men det virker som hun tror at det er likedan i den bygda hvor hun bor med 400 innbyggere, som her i Bergen, ergo ser hun på meg som overhysterisk, men siden hun lever som normalt. Ts Anonymkode: 51226...ac7 2
Hatsumomo Skrevet 16. september 2020 #5 Skrevet 16. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du spurt om hun er medlem i bagatelliseringsbrigaden? Anonymkode: d9935...d51 Hehe! Syntes jeg ser folk begynne å bruke det begrepet utenfor KG 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #6 Skrevet 16. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg henger meg litt opp i det fordi jeg dro ikke i konfirmasjonen til hennes tvillinger, og jeg var også invitert i bryllupet som en felles venninne av oss arrangerte i den bygda hvor de bor, men jeg dro ikke dit heller. Hun har ikke sagt rett ut at hun synes jeg er overhysterisk, men det virker som hun tror at det er likedan i den bygda hvor hun bor med 400 innbyggere, som her i Bergen, ergo ser hun på meg som overhysterisk, men siden hun lever som normalt. Ts Anonymkode: 51226...ac7 Det ER jo litt hysterisk å ikke dra i bryllup og konfirmasjon fordi det er en mikroskopisk sjanse for at du kan ha korona. Anonymkode: b6ec2...c15 9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #7 Skrevet 16. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ER jo litt hysterisk å ikke dra i bryllup og konfirmasjon fordi det er en mikroskopisk sjanse for at du kan ha korona. Anonymkode: b6ec2...c15 Eh, nei. I Bergen er det mye smitte, og det er ikke anbefalt at de reiser. Leste du hva hun skrev, egentlig? Anonymkode: 46cd0...6fe 12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #8 Skrevet 16. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ER jo litt hysterisk å ikke dra i bryllup og konfirmasjon fordi det er en mikroskopisk sjanse for at du kan ha korona. Anonymkode: b6ec2...c15 Her i Bergen ber FHI/byrådet oss å bruke munnbind på kollektivtransport og anbefaler oss å ikke reise ut og inn av kommunen. Vi har ikke lov å være mer enn 10 pers samlet privat. Synes ikke det er hysterisk å droppe å reise 70 mil med kollektivtransport & hei fly for å gå i konfirmasjon og bryllup, og menge meg med masse ukjente folk. Ts Anonymkode: 51226...ac7 12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #9 Skrevet 16. september 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Det ER jo litt hysterisk å ikke dra i bryllup og konfirmasjon fordi det er en mikroskopisk sjanse for at du kan ha korona. Du tuller nå, sant? Anonymkode: 267a6...bd1 5
Gjest Lasox Skrevet 17. september 2020 #10 Skrevet 17. september 2020 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor midt i Bergen og har Corona rundt meg, må ta hensyn og være forsiktig, bruke munnbind og blir anbefalt å ikke reise ut av kommunen. Har barn i karantene og jeg har hjemmekontor. Har ei venninne i ei bygd et annet sted her i landet, der det ikke har vært Corona. Noen få har sittet i karantene det siste halvåret, men de aller fleste som bor der lever ganske normalt og venninnen min har den siste måneden både gjennomført konfirmasjon med mange gjester, og vært i et bryllup der alt har gått fint og ikke noe smitte har oppstått. Da vi snakket sammen på telefon i helgen, forteller jeg hvordan det er her i Bergen med alle smitteverntiltak, og at jeg egentlig ikke får lov å reise ut av kommunen av arbeidsgiver, at operasjonen til min mann har blitt avlyst fordi avdelingen han skal opereres på Haukeland sykehus er stengt fordi mange ansatte er smittet eller sitter i karantene. Hele klassen til datteren min sitter i karantene fordi læreren er smittet, så vi merker jo på kroppen at hverdagen ikke er normal. Jeg kjenner jeg blir så irritert fordi venninnen min sier; sånn er det her også, ja vi har jo Corona her også, ja da vi må jo ta hensyn her også, men må jo leve normalt også, kan ikke bli hysterisk og avlyse alt. Anonymkode: 51226...ac7 Syns du skal drite i denne venninnen din om hun ikke begynner å forstå alvoret i det nå. Det har vært mye i hjemkommunen (lillehammer) i den siste tiden med flere elever har vært i karantene på to forskjellige skoler og større smittebølge, men her driter folk rett og slett i smittevernrådene. Bestemoren min var nødt til å reise til Strandtorget for det var det det eneste apoteket i byen som hadde medisinene hun trengte. Det var stappa fullt med folk! Både jeg og Bestefar ble igjen i bilen naturligvis (skulle ha hentet medisinene for henne om jeg kunne ha gjort det, men de er spesielt strenge på det å la andre hente medisiner for noen andre på det stedet vet jeg). Jeg trodde det skulle være nesten folketomt så ble ganske så sjokkert av å se så mange være på kjøpesenteret! Men, ser tydelige tegn til det i byen også at man driter i smittevernrådene. Folk må skjerpe seg om man skal forhindre en ny lockdown! Dersom resten av landet hadde oppført seg slik som Lillehammeringene holder på så ville det ha vært lockdown i hele landet. Gruer meg for å ta toget til Oslo neste uke! Endret 17. september 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #11 Skrevet 17. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor midt i Bergen og har Corona rundt meg, må ta hensyn og være forsiktig, bruke munnbind og blir anbefalt å ikke reise ut av kommunen. Har barn i karantene og jeg har hjemmekontor. Har ei venninne i ei bygd et annet sted her i landet, der det ikke har vært Corona. Noen få har sittet i karantene det siste halvåret, men de aller fleste som bor der lever ganske normalt og venninnen min har den siste måneden både gjennomført konfirmasjon med mange gjester, og vært i et bryllup der alt har gått fint og ikke noe smitte har oppstått. Da vi snakket sammen på telefon i helgen, forteller jeg hvordan det er her i Bergen med alle smitteverntiltak, og at jeg egentlig ikke får lov å reise ut av kommunen av arbeidsgiver, at operasjonen til min mann har blitt avlyst fordi avdelingen han skal opereres på Haukeland sykehus er stengt fordi mange ansatte er smittet eller sitter i karantene. Hele klassen til datteren min sitter i karantene fordi læreren er smittet, så vi merker jo på kroppen at hverdagen ikke er normal. Jeg kjenner jeg blir så irritert fordi venninnen min sier; sånn er det her også, ja vi har jo Corona her også, ja da vi må jo ta hensyn her også, men må jo leve normalt også, kan ikke bli hysterisk og avlyse alt. Anonymkode: 51226...ac7 Og hva jobber du som? For en arbeidsgiver kan ikke forby deg. Når mange her mener at selv regjeringen ikke kan det så kan i hvert fall ikke din arbeidsgiver. Du velger selv om du har samvittighet til å dra eller ikke, men du får ikke sparken for det. Anonymkode: 38fc0...f10 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #12 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, Lasox skrev: Syns du skal drite i denne venninnen din om hun ikke begynner å forstå alvoret i det nå. Det har vært mye i hjemkommunen (lillehammer) i den siste tiden med flere elever har vært i karantene på to forskjellige skoler og større smittebølge, men her driter folk rett og slett i smittevernrådene. Bestemoren min var nødt til å reise til Strandtorget for det var det det eneste apoteket i byen som hadde medisinene hun trengte. Det var stappa fullt med folk! Både jeg og Bestefar ble igjen i bilen naturligvis (skulle ha hentet medisinene for henne om jeg kunne ha gjort det, men de er spesielt strenge på det å la andre hente medisiner for noen andre på det stedet vet jeg). Jeg trodde det skulle være nesten folketomt så ble ganske så sjokkert av å se så mange være på kjøpesenteret! Men, ser tydelige tegn til det i byen også at man driter i smittevernrådene. Folk må skjerpe seg om man skal forhindre en ny lockdown! Dersom resten av landet hadde oppført seg slik som Lillehammeringene holder på så ville det ha vært lockdown i hele landet. Gruer meg for å ta toget til Oslo neste uke! Hvorfor gruer du deg? Slapp av!. Altså, de fleste som er blitt smittet i det siste er knyttet til studentene på et eller annet vis (venn,venninne, familie, kjæreste) osv. Følg med i media, som regel så har det vært snakk om det. Og på togene er det er kun halvparten av setene som kan benyttes, du får ikke en ved siden av deg. SLAPP AV! Anonymkode: 38fc0...f10 2
Gjest Lasox Skrevet 17. september 2020 #13 Skrevet 17. september 2020 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gruer du deg? Slapp av!. Altså, de fleste som er blitt smittet i det siste er knyttet til studentene på et eller annet vis (venn,venninne, familie, kjæreste) osv. Følg med i media, som regel så har det vært snakk om det. Og på togene er det er kun halvparten av setene som kan benyttes, du får ikke en ved siden av deg. SLAPP AV! Anonymkode: 38fc0...f10 Hvorfor jeg gruer meg? Virkelig? Jeg vet at ofte har vært knyttet til de nærmeste, men man kan også bli smittet av ukjente. Det er jo der det begynner for å spre seg til familie og venner. Gruer meg jo naturligvis til å reise for på slike lange avstander på tog så kan man møte på en del andre folk som kan være smittet, og jeg vet hvor dårlige nordmenn er til å følge rådene som blir gitt. Oslo har jo nettopp fått en ny bølge nå. Naturligvis er jeg bekymret for at jeg kan få covid-19 på reisen som igjen kan smitte de nærmeste uten at jeg er klar over det selv. Har svært mange som jeg kjenner inkludert meg selv som er i risikogruppa. Men, krysser fingrende for at det går bra! Endret 17. september 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #14 Skrevet 17. september 2020 Hun forstår ikke. Ikke la det gå inn på deg. Helt riktig at du ikke deltok i bryllup og konfirmasjon. Jeg er glad i Bergen og bergensere, men ville ikke at noen skulle reise fra Bergen for å besøke oss akkurat nå. Anonymkode: f4dde...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #15 Skrevet 17. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gruer du deg? Slapp av!. Altså, de fleste som er blitt smittet i det siste er knyttet til studentene på et eller annet vis (venn,venninne, familie, kjæreste) osv. Følg med i media, som regel så har det vært snakk om det. Og på togene er det er kun halvparten av setene som kan benyttes, du får ikke en ved siden av deg. SLAPP AV! Anonymkode: 38fc0...f10 i Bergen begynner det å spre seg smitte som ikke kan spores tilbake til studentene, så det er du skriver er et svært dårlig råd som går på tvers av rådene til helsemyndighetene, både lokalt og nasjonalt. Anonymkode: d8382...179 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #16 Skrevet 17. september 2020 Jeg setter pris på at du tar dette på alvor. De fleste av oss som bor i områder med liten eller ingen smitte nyter godt av denne normaliteten og ønsker at det fortsetter slik. Jeg har medlidenhet for situasjonen dere er i, men håper for dere at det blir bedre om ikke lenge. Det avhenger selvsagt av at de fleste gjør som dere. Vi greide det i mars og kan klare det igjen Ikke bry deg om venninnen din, for det er noen som ikke ser alvoret siden de ikke har sett noen negative konsekvenser (og er informasjonimmun). Anonymkode: 7211f...cec 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #17 Skrevet 17. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva jobber du som? For en arbeidsgiver kan ikke forby deg. Når mange her mener at selv regjeringen ikke kan det så kan i hvert fall ikke din arbeidsgiver. Du velger selv om du har samvittighet til å dra eller ikke, men du får ikke sparken for det. Anonymkode: 38fc0...f10 Arbeidsgiver sier vi helst ikke må reise ut av kommunen hvis det ikke er veldig nødvendig. Jobber i administrasjonen på sykehus. Ts Anonymkode: 51226...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #18 Skrevet 17. september 2020 7 timer siden, Lasox skrev: Hvorfor jeg gruer meg? Virkelig? Jeg vet at ofte har vært knyttet til de nærmeste, men man kan også bli smittet av ukjente. Det er jo der det begynner for å spre seg til familie og venner. Gruer meg jo naturligvis til å reise for på slike lange avstander på tog så kan man møte på en del andre folk som kan være smittet, og jeg vet hvor dårlige nordmenn er til å følge rådene som blir gitt. Oslo har jo nettopp fått en ny bølge nå. Naturligvis er jeg bekymret for at jeg kan få covid-19 på reisen som igjen kan smitte de nærmeste uten at jeg er klar over det selv. Har svært mange som jeg kjenner inkludert meg selv som er i risikogruppa. Men, krysser fingrende for at det går bra! Ja, men da skal man også være ganske TETT den ukjente over mer enn 15 for at man KANSKJE blir smittet. Kanskje ikke, 100% sikkert at man blir det. Bruk munnbind, vær flink til ¨sprite hendene osv. så går det nok bra. Toget er halvfullt og sjansen for at akkurat en av de som sitter i din vogn , eller evt passerer deg fordi de skal på do eller på kaffeen osv. er smittet er ganske liten. Og jeg gjentar, du blir ikke smittet av at en med korona tilfeldigvis går ved siden av deg (ute eller inne), det skal litt mer til enn det. Jeg skal selv til Bergen idag og tar det helt med ro. Jeg skal bruke munnbind når jeg venter på toget til Bergen på Oslo S, kommer ikke til å være inne før jeg går ut på perrongen. Det ville vært for alles beste at det var påbudt med på kollektivtrafikk hvor det oppholder seg mange . Og da tenker jeg ikke på Bergensbanen hvor toget er halvfullt . Tenker mer på busser (evt tog) i Oslo , Bergen og andre større byer. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: i Bergen begynner det å spre seg smitte som ikke kan spores tilbake til studentene, så det er du skriver er et svært dårlig råd som går på tvers av rådene til helsemyndighetene, både lokalt og nasjonalt. Anonymkode: d8382...179 Det vil alltid være noen smittetilfeller her og der som ikke kan spores tilbake til studentene. Litt økning vil det være, men det er smitten fra studentene som er den verste. Hvis det ikke hadde vært for det så ville tallene sett bedre ut. Når de sier 5 med ukjent så er ikke det så ille som det høres ut, men det betyr ikke at det er relatert til studentene , disse kan ha bli smittet av en utenlandstur for alt vi vet, til et såkalt "grønt" land. Anonymkode: 38fc0...f10
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #19 Skrevet 17. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva jobber du som? For en arbeidsgiver kan ikke forby deg. Når mange her mener at selv regjeringen ikke kan det så kan i hvert fall ikke din arbeidsgiver. Du velger selv om du har samvittighet til å dra eller ikke, men du får ikke sparken for det. Anonymkode: 38fc0...f10 Det er greit at man ikke kan forbys å reise av arbeidsgiver, men nå er det sånn at vi alle har et ansvar for å bidra til at smitten spres så lite som mulig. Da tenker jeg, og TS, og mange andre, at unødvendige reiser kan unngås, spesielt når det frarådes å reise. Hvorfor er det så viktig å "stå på krava" for å få lov til å gjøre unødvendige ting som øker smitterisikoen i en pandemi ? Altså, selv om noe er "lovlig", så er det ikke nødvendigvis lurt. Og hvis for mange ikke klarer å oppføre seg og ta hensyn til andre i denne situasjonen, så skaper jo det bare flere og flere begrensninger på alle. Anonymkode: 8e931...c2a 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #20 Skrevet 17. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er greit at man ikke kan forbys å reise av arbeidsgiver, men nå er det sånn at vi alle har et ansvar for å bidra til at smitten spres så lite som mulig. Da tenker jeg, og TS, og mange andre, at unødvendige reiser kan unngås, spesielt når det frarådes å reise. Hvorfor er det så viktig å "stå på krava" for å få lov til å gjøre unødvendige ting som øker smitterisikoen i en pandemi ? Altså, selv om noe er "lovlig", så er det ikke nødvendigvis lurt. Og hvis for mange ikke klarer å oppføre seg og ta hensyn til andre i denne situasjonen, så skaper jo det bare flere og flere begrensninger på alle. Anonymkode: 8e931...c2a Jeg tror at mange av de som drar fra enten Bergen til Oslo eller Oslo-Bergen gjør det fordi at de må. Jeg har vært en tur på besøk nede på østlandet før dette helvete startet (dvs studentsmitten) og skal hjem igjen til Bergen idag. Jeg har flyskrekk, så da blir det tog. Det er ikke en unødvendig reise. Anonymkode: 38fc0...f10 1
Anbefalte innlegg