AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Ungdomen(under 16 år) skulle i samtale på bup og tok med en venn med på venterommet. Venn ble invitert inn og var med på samtalen, stilt spørsmål om ungdommen og forskjellige ting. er dette vanlig ? Anonymkode: 8f850...24a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 Ble invitert inn, eller at din datter ønsket henne med? Anonymkode: cc170...75f 4
GammelKaktus Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Så lenge ungdommen sa det var greit så tenker jeg ikke at man kan gjøre så mye med det. Nå vet jo ikke jeg noe om årsaken til denne "utredningen" eller hvorfor ungdommen var på BUP, men det kan jo i visse tilfeller være nyttig med en utenforståendes tilbakemelding. Om det er lurt å spør mindreårige er noe annet... Du må nesten spør hva de tenkte når de gjorde dette. 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble invitert inn, eller at din datter ønsket henne med? Anonymkode: cc170...75f Ble invitert inn. Svarte på div spørsmål om ungdommen, snakket om sitt liv, skolemiljø osv . Ts Anonymkode: 8f850...24a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #5 Skrevet 16. september 2020 16 åringer bestemmer vel selv når det kommer til helse? Anonymkode: 33aca...07e 2
SoWhat? Skrevet 16. september 2020 #6 Skrevet 16. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ble invitert inn. Svarte på div spørsmål om ungdommen, snakket om sitt liv, skolemiljø osv . Ts Anonymkode: 8f850...24a Det kommer jo an på hvilke spørsmål som ble stilt. Og at ungdommen din ønsket dette. De gjorde det vel for å få et litt bedre bilde av ting uten å gå så dypt tenker jeg. Litt vanskelig å vite når en ikke vet hva samtalen gikk ut på, og hva det ble spurt om. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #7 Skrevet 16. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 16 åringer bestemmer vel selv når det kommer til helse? Anonymkode: 33aca...07e 14 år. ts Anonymkode: 8f850...24a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #8 Skrevet 16. september 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Det kommer jo an på hvilke spørsmål som ble stilt. Og at ungdommen din ønsket dette. De gjorde det vel for å få et litt bedre bilde av ting uten å gå så dypt tenker jeg. Litt vanskelig å vite når en ikke vet hva samtalen gikk ut på, og hva det ble spurt om. Hun visste ikke hva slags soørsmål skal blibstilt. Hva synes du om Emilie? Er hun utagerende? Sliter hun med konsentrasjon ? Hvordan reagerer andre på Emilie ? Osv Anonymkode: 8f850...24a
SoWhat? Skrevet 16. september 2020 #9 Skrevet 16. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun visste ikke hva slags soørsmål skal blibstilt. Hva synes du om Emilie? Er hun utagerende? Sliter hun med konsentrasjon ? Hvordan reagerer andre på Emilie ? Osv Anonymkode: 8f850...24a Vet ikke helt om jeg skjønte dette. Hun vet ikke hvilke spørsmål, men du kommer med eksemplene? Det siste spørsmålet var uansett ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #10 Skrevet 16. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun visste ikke hva slags soørsmål skal blibstilt. Hva synes du om Emilie? Er hun utagerende? Sliter hun med konsentrasjon ? Hvordan reagerer andre på Emilie ? Osv Anonymkode: 8f850...24a Det høres ikke helt greit ut, synes jeg. At terapeuten spør ut din datters venninne foran din datter på den måten. Om det hadde vært omvendt, at din datters venninne fikk stille spørsmål til terapeuten for å forstå din datter bedre, hadde det vært noe annet... Anonymkode: 333bf...21d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #11 Skrevet 16. september 2020 20 minutter siden, SoWhat? skrev: Vet ikke helt om jeg skjønte dette. Hun vet ikke hvilke spørsmål, men du kommer med eksemplene? Det siste spørsmålet var uansett ikke greit. Før de gikk inn var hun ikke klar over at det skal bli stilt slike spørsmål ts Anonymkode: 8f850...24a
minister-mio Skrevet 16. september 2020 #12 Skrevet 16. september 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ikke helt greit ut, synes jeg. At terapeuten spør ut din datters venninne foran din datter på den måten. Om det hadde vært omvendt, at din datters venninne fikk stille spørsmål til terapeuten for å forstå din datter bedre, hadde det vært noe annet... Anonymkode: 333bf...21d I det tilfelle kunne lettere taushetsplikt bli brutt. Ts på hvilken måte er taushetsplikt relevant her? Ble vennen oppgitt taushetsbelagt informasjon? Det er i så fall svært problematisk. Du nevner taushetsplikt i tittelen, men ikke i innlegget.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #13 Skrevet 16. september 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun visste ikke hva slags soørsmål skal blibstilt. Hva synes du om Emilie? Er hun utagerende? Sliter hun med konsentrasjon ? Hvordan reagerer andre på Emilie ? Osv Anonymkode: 8f850...24a Dette er spørsmål psykologen stiller for å bli bedre kjent med pasienten, og det er helt greie spørsmål. Jeg synes kanskje ikke spørsmålet om hvorvidt pasienten er utagerende, er helt greit, det kan muligens avsløre litt for mye om pasientens vansker. Det viktigste er uansett at ikke den utenforstående fikk innsyn i pasientens journal eller på annet vis fikk innsyn i hennes helsesituasjon, og at pasienten selv ønsket vedkommende tilstede. Anonymkode: c5655...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #14 Skrevet 16. september 2020 Nei, det synes ikke jeg er helt innafor. Men mulig din datter ville ha henne med inn. Tror ikke bup legene inviterer henne med inn uten at jenta selv ønsker å ha med vennen sin inn. de tar helt sikkert ikke opp sensitive ting foran vennen. hvordan opplevde din datter det? du kan ho ta en tlf til bup å spør om dette? Anonymkode: 6f8ff...6ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå