Gå til innhold

tilbakebetale forskudd fra nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er snakk om å betale tilbake forskudd fra nav. Hvorfor kunne dem ikke trekke i fra forskuddet, når dem utbetalte etterskuddet deres?

Jeg bare leser det i media, og jeg vet ikke engang om jeg skal betale "tilbake" forskuddet? hvorfor i alle dager klarte dem ikke å sette minus på det som skulle bli utbetalt.

Er det noe som jeg ikke har forstått, eller er det andre som tenker det samme? har dem ikke regnskapsførere i nav som kan bruke kalkulator?

Anonymkode: 585b6...f92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, 34K blei det her🙂

Anonymkode: 9bc4b...fae

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, 34K blei det her🙂

ble hva for noe? ble du ikke trukket i fra det du hadde allerede fått utbetalt i forskudd? må man virkelig gjøre det så vanskelig og uten å informere på forhånd? Jeg kan ikke forstå det er riktig utregning dem har gjort om det stemmer. Føler meg lurt av nav. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ble hva for noe? ble du ikke trukket i fra det du hadde allerede fått utbetalt i forskudd? må man virkelig gjøre det så vanskelig og uten å informere på forhånd? Jeg kan ikke forstå det er riktig utregning dem har gjort om det stemmer. Føler meg lurt av nav. 

Forskudd som jeg må betale tilbake🙂 På nav står det de kommer til å trekke av dagpengene men jeg har ikke dagpenger lenger siden arbeidstimene har tatt seg opp, så jeg betaler inn en slump pr mnd på egenhånd. Flaks jeg har igjen av feriepenger så jeg kan få nedbetalt litt fortere👍 Syns synd på de som fortsatt går på dagpenger og må betale inn forskuddet, det stod dog på nav at en kunne søke om lavere trekk

• Liker 1
Skrevet

33 000kr som måtte betales tilbake her. Heldigvis bare 4000kr igjen😅

Anonymkode: 386da...055

Skrevet

Når de skulle betale ut opplyste nav om at "forskuddet satt litt lavere" pga risikoen for for mye utbetalt. Hvorfor i all verden krever de tilbake penger? Nå må vel flere sone i fengsel pga mere nav-rot. Nordmenn godtar alt.

Anonymkode: 3ca2c...88c

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de skulle betale ut opplyste nav om at "forskuddet satt litt lavere" pga risikoen for for mye utbetalt. Hvorfor i all verden krever de tilbake penger? Nå må vel flere sone i fengsel pga mere nav-rot. Nordmenn godtar alt.

Men hallo - det var vel et forskudd? Dersom dere ikke skulle betale tilbake så hadde dere fått det to ganger? Men de burde ha trukket det på siste utbetaling.

Anonymkode: f6453...470

• Liker 3
Skrevet

Hva er dette snakk om? Når man skriver et innlegg bør man jo utdype det litt så folk skjønner hva det er snakk om. Forskudd i forhold til hva da??

Anonymkode: 1c95b...faa

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dette snakk om? Når man skriver et innlegg bør man jo utdype det litt så folk skjønner hva det er snakk om. Forskudd i forhold til hva da??

Anonymkode: 1c95b...faa

Når alle ble permitterte, så kunne man søke om forskudd. 

Skrevet

Et forskudd er jo et forskudd og alle vet jo at forskudd må betales tilbake uansett. I starten trakk de forskuddet fra første ordinære utbetaling, men da ble det protester på det også.

Selv betalte jeg tilbake forskuddet da jeg fikk første ordinære dagpengeutbetaling. Like greit å få det ut av verden med det samme.

Anonymkode: 3f532...e98

• Liker 6
Skrevet

Grunnen til at mange nå får tilbakebetalingskrav er at disse ikke lenger har dagpenger og derfor ikke har noe å trekke av. Mange fikk også mye mer i forskudd enn de fikk i dagpenger, fordi de begynte å jobbe igjen tidligere enn de trodde. 
Eksempel: Forskuddet gjaldt dagpenger i perioden 12.3 - 12.5, men så fikk man kun vedtak på dagpenger til 1.5, da har man antagelig fått mer enn det man skulle hatt i dagpenger i den perioden og må derfor betale tilbake. 
For de som fortsatt har dagpenger har jeg forstått det slik at de kan velge å betale inn alt selv eller å få det trukket fra utbetalingene fremover. 
Som ....e98 skriver så startet NAV å trekke alle fra første ordinære utbetaling, men da ble det ville protester fra folk som hadde levd på et minimum i mange måneder, så derfor ble denne tilbakekrevingen utsatt. 
Men selvsagt skal forskuddet betales tilbake, det er jo ikke slik at man får penger helt uten videre fra NAV og dette ble tydelig kommunisert ved utbetalingen av dette forskuddet. 

• Liker 2
Skrevet

Det er fordi  forskudd på dagpenger ikke er  det samme som lønnskompensasjon. Derfor var det naturlig at man fikk hele summen på kompensasjonen. Også må man selv bruke av de pengene til å betale  inn på forskuddet av dagpenger. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at forskuddet skal betales tilbake, men jeg synes godt de kunne ventet til folk var tilbake i jobb. 

Dagpengene jeg får betyr at jeg har 2000 til overs hver måned etter faste utgifter, det blir ingenting til overs etter trekk 😑

Anonymkode: 510c9...f7c

Skrevet
5 timer siden, Angelheart2 skrev:

Men selvsagt skal forskuddet betales tilbake, det er jo ikke slik at man får penger helt uten videre fra NAV og dette ble tydelig kommunisert ved utbetalingen av dette forskuddet. 

Det ble jo ikke det. Ved søknad om forskudd ble det tvert i mot skrevet at forskuddet ble beregnet noen prosent lavere, for å unngå at vi skulle ende opp med å skylde penger. Da de startet å trekke det fra de ordinære utbetalingene syntes jeg det var en god løsning, dette ble desverre stoppet, men jeg forventet i hvert fall at det skulle motregnes mot lønnskompensasjonen, men neida. 

I det øyeblikket Nav utbetalte for samme periode to ganger er ikke dette et forskudd lengre, men et lån vi ikke har bedt om. Jeg har god økonomistyring, så jeg har satt av det som ble overskytende og venter på tilbakebetalingskravet, men ikke alle er like flinke med økonomi, og dem synes jeg synd på nå. Veldig mange lever litt fra lønning til lønning, og har unngått å sette seg i gjeld,  kanskje til og med sperret seg for kredittsjekk, fordi de vet at de ikke er i stand til å betjene det, og for dem er dette en gjelds- og fattigdomsfelle. Og det er ikke greit, fra en offentlig etat. 

Anonymkode: f9019...052

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ble jo ikke det. Ved søknad om forskudd ble det tvert i mot skrevet at forskuddet ble beregnet noen prosent lavere, for å unngå at vi skulle ende opp med å skylde penger. Da de startet å trekke det fra de ordinære utbetalingene syntes jeg det var en god løsning, dette ble desverre stoppet, men jeg forventet i hvert fall at det skulle motregnes mot lønnskompensasjonen, men neida. 

I det øyeblikket Nav utbetalte for samme periode to ganger er ikke dette et forskudd lengre, men et lån vi ikke har bedt om. Jeg har god økonomistyring, så jeg har satt av det som ble overskytende og venter på tilbakebetalingskravet, men ikke alle er like flinke med økonomi, og dem synes jeg synd på nå. Veldig mange lever litt fra lønning til lønning, og har unngått å sette seg i gjeld,  kanskje til og med sperret seg for kredittsjekk, fordi de vet at de ikke er i stand til å betjene det, og for dem er dette en gjelds- og fattigdomsfelle. Og det er ikke greit, fra en offentlig etat. 

Anonymkode: f9019...052

Jeg syns det er helt utrolig hva folk klarer å klage på. Jeg betalte tilbake forskuddet litt etter litt så raskt jeg fikk etterbetalt dagpenger og hadde penger på konto igjen. Det har ligget informasjon på nav om hvordan man kan betale tilbake på egenhånd siden trekkene ble stoppet. Hadde det vært bedre at folk tok opp forbrukslån enn å få et rente- og gebyrfritt lån fra nav? Det kunne ikke vært kommunisert tydeligere at dette skal betales tilbake. Blir helt matt over hvor hjelpesløse folk er!!!

Anonymkode: 646bc...f02

• Liker 6
Skrevet

Du vet at Nav aldri gjør feil, det er vi vanlige innbyggere som er dumme.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et forskudd er jo et forskudd og alle vet jo at forskudd må betales tilbake uansett. I starten trakk de forskuddet fra første ordinære utbetaling, men da ble det protester på det også.

Selv betalte jeg tilbake forskuddet da jeg fikk første ordinære dagpengeutbetaling. Like greit å få det ut av verden med det samme.

Anonymkode: 3f532...e98

Dette gjelder heldigvis ikke meg, men ville trodd at et forskudd var et forskudd og ikke et lån som skulle betales tilbake. Forskudd på lønn, betales ikke tilbake, men trekkes fra neste lønn feks. 

Dumt å kalle det forskudd da. 

Skrevet

Jeg syns det er helt utrolig hva folk klarer å klage på. Jeg betalte tilbake forskuddet litt etter litt så raskt jeg fikk etterbetalt dagpenger og hadde penger på konto igjen. Det har ligget informasjon på nav om hvordan man kan betale tilbake på egenhånd siden trekkene ble stoppet. Hadde det vært bedre at folk tok opp forbrukslån enn å få et rente- og gebyrfritt lån fra nav? Det kunne ikke vært kommunisert tydeligere at dette skal betales tilbake. Blir helt matt over hvor hjelpesløse folk er!!!

Anonymkode: 646bc...f02

Er veldig enig med deg. Jeg betalte også ned en Del av forskuddet før jeg fikk regninga fra nav nå nylig. Jeg visste nøyaktig hvor mye som var igjen å betale  og regninga fra nav stemmer på krona. 

Anonymkode: a8080...410

Skrevet

Du vet at Nav aldri gjør feil, det er vi vanlige innbyggere som er dumme.

Ganske dumme om dere ikke greier regnestykket som gjelder din egen økonomi

Anonymkode: a8080...410

Skrevet

Jeg visste heller ikke at man måtte tilbakebetale forskudd på dagpenger. Nav sa til meg at de trekker 15% av hver utbetaling fremover til forskuddet er tilbakebetalt.

Anonymkode: c0996...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...