Gå til innhold

Hvordan ønsker du at et foreldremøte (skole) skal være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er viktig innhold for deg?

Hva er «dørgende kjedelig» å høre om?

Diskusjoner, gruppearbeid? Yey or ney?

Hva er passe lengde på et møte?

Anonymkode: 899c5...bc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke-eksisterende. Info kan sendes på mail. 

Diskusjoner og gruppearbeid er bare tull. 

Det verste er likevel når vi måtte synge og danse. Herregud...

• Liker 10
Skrevet
33 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ikke-eksisterende. Info kan sendes på mail. 

Diskusjoner og gruppearbeid er bare tull. 

Det verste er likevel når vi måtte synge og danse. Herregud...

Hvorfor i alle dager måtte dere synge og danse???  Da tror jeg kanskje jeg hadde gått igjen. 

Jeg ønsker meg informativt, med mulighet for å stille spørsmål i plenum. Jeg ønsker at det er takhøyde for å ta opp ting, og at man kan diskutere seg fram til konstruktive løsninger hvis det er problemer i klassemiljøet. Gruppearbeid har jeg aldri vært med på, og tror jeg hadde funnet det litt sært. Jeg kommer for å få informasjon fra skolen, og for å være med å finne løsninger hvis det trengs. 

Jeg ønsker også at lærer stopper foreldre som stiller spørsmål som ikke hører hjemme på foreldremøtet, og heller avtaler tid for å snakke med vedkommende forelder på tomannshånd. Jeg ønsker nemlig ikke å sitte et halvt foreldremøte å høre på at mammaen til lille prinsesse Lise lurer på hvorfor den lille prinsessen ikke kan få den ene eller den andre spesialbehandlingen. 

Anonymkode: 91d90...5cc

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker at det er ett kort og greit møte uten pauser og kleine minglegreier for oss med angst.Som går men sliter helt forferdelig mye før under og etter.Men selvfølgelig stiller opp for barna. Og følge med pp hva som skjer.Syns og det er veldig kjedelig og mye mas om det samme hver gang.Og mye unyttig info. Helt ørlig syns jeg faktisk at det holder med foreldremøte med barnet og foreldre.Føler aldri jeg får nor ut av møtene.Virker som det bare holdes for de må.

Gruppegreier er helt bak mål.Diskutere ting med de andre og hva de mener mens lærere går rundt å følger meg og ser hva du sier.Noen med ugleøyne og ører. En del av folka må.du dra ut ord av.Utrolig slitsomt. Har venner.Og klarer fint annet.Men akkurat det skolegreiene er helt forferdelig!

Lange møter. 

30min med nyttig info uten gruppegreier.Helt ok!Ikke ha møter bare for å ha det.

Og i koronatider.Hvorfor?

Prøver å være forsiktig pga risiko. Og så skal vi alle foreldre trykkes i ett rom? Nei takk! Ta det på pc da lm det er nød!

Anonymkode: 7919a...3e2

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager måtte dere synge og danse???  Da tror jeg kanskje jeg hadde gått igjen. for å få innblikk i hva barna gjør, 'løsne på stemningen og ha det gøy'. 

Jeg ønsker meg informativt, med mulighet for å stille spørsmål i plenum. Jeg ønsker at det er takhøyde for å ta opp ting, og at man kan diskutere seg fram til konstruktive løsninger hvis det er problemer i klassemiljøet. Gruppearbeid har jeg aldri vært med på, og tror jeg hadde funnet det litt sært. Jeg kommer for å få informasjon fra skolen, og for å være med å finne løsninger hvis det trengs. 

Jeg ønsker også at lærer stopper foreldre som stiller spørsmål som ikke hører hjemme på foreldremøtet, og heller avtaler tid for å snakke med vedkommende forelder på tomannshånd. Jeg ønsker nemlig ikke å sitte et halvt foreldremøte å høre på at mammaen til lille prinsesse Lise lurer på hvorfor den lille prinsessen ikke kan få den ene eller den andre spesialbehandlingen. Enig. Det skjer omtrent alltid. 

så skal de alltid bruke mye tid på å informere om muligheten man har til å få vedtak ihht en eller annen paragraf om skolemiljø/mobbing, hvordan man klager osv. Jeg har tre barn og har allerede fått denne informasjonen minst 20 ganger. Og de bruker så lang tid! Går fort en time til bare dette. 

og så andre ting om leseopplæring osv. Som jeg også har hørt hundreogørten ganger.

Synes heller de kan innkalle til et møte FOR DE SOM ØNSKER gjentatt informasjon om dette. Og ellers sende det på mail. 

Anonymkode: 91d90...5cc

Skrevet

Gruppearbeid jeg har vært borti:

- hvordan sørge for en god frokost?

- hva gjør vi hvis barnet heller vil være hjemme enn i barnehagen?

- hvordan kan vi sørge for at leverings/hentesituasjonen blir bra? 

Osv. 

Så skal vi diskutere dette i grupper og presentere det i plenum. 

For all del, viktige ting å tenke på. Men det kommer jo ikke noe ut av det når alle deltakerne åpenbart ikke er komfortable. Bortsett fra en og annen som kupper alt og har masse personlige ting å dele. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker case-arbeid i grupper- med temaer som er aktuelt i klassen 🙂

Anonymkode: f9ec8...58d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ren informasjon kan fås på epost. Jeg liker diskusjoner i grupper og muligheten til å ta opp aktuelle tema. Det er fint å kunne kalibrere litt i forhold til hvordan andre gjør ting, ikke fordi alle må gjøre likt, men fordi det er greit å vite (kanskje er man usikker på hva som er riktig, kanskje har man hørt at "men alle andre får lov",  kanskje er det situasjoner som har oppstått som bør snakkes om osv). Mange med småskolebarn vil kanskje synes det er uvesentlig, men ettersom barna blir eldre og mer selvstendige er det en god måte å ha litt oversikt over hva som foregår i barnas, og deres venners, verden og hvordan andre foreldre forholder seg til de samme problemstillingene en selv har. På vår skole er det omtrent slik det foregår. Først samles alle for informasjon og deretter er det ulike temaer som tas opp og diskuteres. Virker som de fleste setter pris på det. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Kort og greit. Ikke pauser. Ikke (konstruerte) diskusjoner og oppgaver. Og jeg blir glad hvis det er kaffe der. 

Var på møte i barnehagen en gang, da ble vi delt i grupper. Vi skulle lage tankekart over hvordan vi kunne hjelpe barna å lære seg å leve mer bærekraftig eller noe sånt. Jeg skjønner at skoler/barnehager vil prøve nye ting, men dette har jeg ikke sansen for. Må allerede igjennom nok slikt som det er på jobben🙃

Anonymkode: 3b6d6...737

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det verste er sånne case der man skal diskutere med andre foreldre, også går læreren rundt og "snik-lytter". For meg som egentlig er introvert (prøver å jobbe mot det motsatte selvsagt, men det krever gjerne energi og forberedelser psykisk) så gjør det bare at jeg blir stillere der og da. Dessuten fører det sjelden til noe. 

Viktig innhold: Informasjon om eventuelle omrokkeringer av parallellklassene. Jeg vil gjerne ha beskjed hvis noen har byttet klasse til en annen parallelklasse pga dårlig skolemiljø (dersom jeg ikke har funnet ut av det selv, noe jeg har gjort per nå). 

Ikke mer lengde enn en time.

Anonymkode: cfbfc...89b

• Liker 1
Skrevet

Kom faktisk på et foreldremøte som var ganske bra. Må nesten nevne det når jeg har vært så negativ i denne tråden 😉

Da var det barna som organiserte møtet. De hadde ansvar for alt av innhold. De gikk i enten 6. eller 7. da. De hadde laget mat til oss og delt trinnet inn i grupper.  Så gikk vi fra rom til rom, og barna hadde forskjellige 'foredrag' om hva de hadde lært og om forskjellige tema. Og ett av rommene var med lærerne som tok opp de vanlige tingene. 

Det var faktisk brukbart 😉

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns foreldremøter inneholder alt for mye repetisjon. Jeg trenger ikke høre rektor snakke om regler på skolen i 10 år. Jeg kan lese selv og jeg skjønte det første gangen.

Møtene drar alltid ut i tid og utover oppsatt tidsramme. Helt håpløst syns jeg. Hadde de kuttet bort alt som hadde vært snakket om og informert om tidligere hadde møtene kun vart 30-45 minutter. Det holder spør du meg.

Har hatt mye gruppearbeid på møtene oppgjennom årene. Alt fra nå skal vi lages felles leggetider og mobiltid til alle, til hvordan skal vi snakke med barna om mobbing. Det kom egentlig lite ut av dette, og min erfaring fra møtene er ofte at de foreldrene som BURDE vært der ikke er der. Så da kan vi strengt tatt snakke om det meste uten at dette hjelper noe.

Skal klassemiljø og hvordan vi som foreldre skal bidra til å gjøre dette bedre diskuteres bør faktisk alle være til stede. 

Nå når det er foreldremøter på videregående skole ser jeg at det er det samme der. Lik felles informasjon fra år til år, og så putter de på nå med smitteinformasjon (som jeg forventer å få skriftlig) og klassemiljø (som ikke har noe for seg siden de faktisk er veldig få timer i samme klasse).

Anonymkode: bfd4e...cf2

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Gruppearbeid jeg har vært borti:

- hvordan sørge for en god frokost?

- hva gjør vi hvis barnet heller vil være hjemme enn i barnehagen?

- hvordan kan vi sørge for at leverings/hentesituasjonen blir bra? 

Osv. 

Så skal vi diskutere dette i grupper og presentere det i plenum. 

I alle dager. Dette hadde jeg synest hadde vært helt vanvittig. Altså jeg har stor respekt jobben læreren gjør. Men regner med ikke alle har kompetanse om ernæring til å veilede foreldre. Og presentere i grupper... i alle dager.

Og ene lenger oppe i tråden der en skal synge og danse. Blir nesten sjokket. 😅

Jeg synest det er fint med et møte, på max en time. Blir det for kort, så er det vel mange som ikke gidder å gå heller.

Men informasjon om skoleåret, om noe er nytt. En kan ha en helt kort oppsummering på ting som er gjentagende. Å snakke i det uendelige om leseforståelse osv kan bli et stort gjesp når en har hørt det mange ganger. En har gjerne flere barn også så en har vært med på runden flere ganger. Dette er uansett ting som blitt tatt opp på foreldremøte med den enkelte elev.

Og så synest jeg noen lærere er så vant å snakke med barn hele dagen at de også snakker til foreldrene som om de skulle vært barn. Utrolig irriterende.😅

I år ble det sendt ut en melding i forkant av møte om noe av foreldrene kunne tenke på seg å være foreldrerepresentat og Fau. Så da var det flere som meldte seg. Det var smart å gjøre det sånn så slipper en å bruke tid på det på møte.

Jeg synest også det er greit å se foreldrene til barna i klassen, så har en et ansikt. Barna blir jo også venner.

Anonymkode: 350a4...a67

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Dette hadde jeg synest hadde vært helt vanvittig. Altså jeg har stor respekt jobben læreren gjør. Men regner med ikke alle har kompetanse om ernæring til å veilede foreldre. Og presentere i grupper... i alle dager.

Og ene lenger oppe i tråden der en skal synge og danse. Blir nesten sjokket. 😅

Jeg synest det er fint med et møte, på max en time. Blir det for kort, så er det vel mange som ikke gidder å gå heller.

Men informasjon om skoleåret, om noe er nytt. En kan ha en helt kort oppsummering på ting som er gjentagende. Å snakke i det uendelige om leseforståelse osv kan bli et stort gjesp når en har hørt det mange ganger. En har gjerne flere barn også så en har vært med på runden flere ganger. Dette er uansett ting som blitt tatt opp på foreldremøte med den enkelte elev.

Og så synest jeg noen lærere er så vant å snakke med barn hele dagen at de også snakker til foreldrene som om de skulle vært barn. Utrolig irriterende.😅

I år ble det sendt ut en melding i forkant av møte om noe av foreldrene kunne tenke på seg å være foreldrerepresentat og Fau. Så da var det flere som meldte seg. Det var smart å gjøre det sånn så slipper en å bruke tid på det på møte.

Jeg synest også det er greit å se foreldrene til barna i klassen, så har en et ansikt. Barna blir jo også venner.

Anonymkode: 350a4...a67

Det var meg som måtte synge og danse også 😂 har vært borti mye rart på foreldremøter...

Helt enig med deg i det at en del lærere snakker til oss som om vi var barn! Blir litt flau på deres vegne. Pinlig.

Lurt med den fremgangsmåten ang. foreldrerepresentanter. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så kort møte som mulig. Maks en time. Slutt med gruppearbeid og sosial tvang. Send info på Mail. 

Anonymkode: 61eaf...173

• Liker 1
Skrevet

Hva slags gruppearbeid er det på foreldremøter ? Dette har jeg aldri opplevd. 

Anonymkode: d0d5a...222

Skrevet

Jeg synes foreldremøter er greit da det er fint å ha møtt de andre foreldrene.

Men de bør droppe alt som er logisk eller som er den info. Dropp også gruppearbeid.

Ta opp ting hvor det gjerne dukker opp spørsmål. Ting som må diskuteres i plenum.

Og så holder det med en gang pr. skoleår.

Anonymkode: 68836...087

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg ofte utilpass på foreldremøter. På skolen vår tar møtene flere timer, det er mingling, og når du kommer er det tydelig at det er "klikker" av foreldre som kjenner hverandre, og det er ikke are å sette seg hvor du vil. Jeg har ikke behov for nye venner, og synes det er slitsomt å prøve å hevde meg der det er etablerte kretser. Da setter jeg meg heller ved siden av damen med hijab som ikke snakker norsk, og smiler til henne, og ferdig med det.

Synes gruppediskusjoner KAN være bra, for eksempel om bursdager. Hvem inviteres? Bli enige om en felles standardsum på gave? Eller: Hvilke fritidsaktiviteter har barna tilbud om i vår del av byen - tips og ideer. Men da må det være noe konkret og praktisk, som man kan komme til enighet om der og da. Ikke noe svada om ulike tilnærminger til barneoppdragelse, eller andre generelle ting.

Jeg pleier å sende mannen min i stedet for å gå selv. Han er flinkere til small-talk, jeg skulle heller ønske jeg var usynlig i slike sammenhenger.

Anonymkode: b824f...239

• Liker 1
Skrevet

Hvert fall ikke gruppearbeid. Jeg hater det og vegrer meg til å dra på foreldremøter pga. det. Får ingenting ut av det overhodet.

Anonymkode: 04fc8...8b1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...