Gå til innhold

Hvorfor drar så få norske studenter på utveksling til utlandet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kan tenke meg at litt av grunnen er at man må betale skolepenger i utlandet, og norske studenter har fått tutet ørene fulle av at de må komme seg inn på boligmarkedet så fort som mulig, derfor tar de seg ikke råd. Et semester eller år i utlandet kan fort spise opp hele egenkapitalen, og det er vanskelig og ofte ulovlig å jobbe ved siden av studiene. 

Som det står i artikkelen er det også vanskelig å få fagene til å passe inn i en norsk bachelor- eller mastergrad. Norske arbeidsgivere blir dessuten sjelden imponerte over at man har et utenlandsopphold på CV'en. De ser ikke på det som et kvalitetsstempel at du har vært et semester i Australia eller på Bali. Unntaket er kanskje Ivy League skolene i USA, men der er det relativt få som kommer inn. 

Endret av Knirke
Skrevet

For min del har jeg bodd i utlandet og reist mye før jeg begynte å studere. Vurderte å ta et semester i utlandet, men fant ut at det ikke er verdt det. Man rekker jo ikke bli kjent med kulturen og få gode venner på noen få måneder når man i tillegg skal studere på fulltid. Det er også dyrt å flytte. Jeg prioriterer stabilitet under studietiden og mulighet for å spare opp egenkapital. Har venner som har studert i utlandet og de har fått lite hjelp av universitetet her hjemme. Mye bedre å studere et helt år, eller ta hele graden i utlandet. Et semester går fort.

Anonymkode: 0957e...d12

Skrevet

Det som står i artikkelen gjør det igrunnen klinkende klart hvorfor det er vanskelig:
1. MYE arbeid å finne fram til passende studier med innpassing av fag i henhold til det studiet en selv går på. 
2. Økonomi.

Når det gjelder økonomien er det jo flere aspekter enn det som kommer fram i artikkelen også. F.eks vil mange måtte si opp den deltidsjobben de har i dag, og man vet jo ikke hva man har mulighet til å få når man kommer tilbake etter et utenlandsopphold på 1/2 eller 1 år. 

Selv om et utenlandsopphold kan være verdifullt, ser jeg også for meg at den sosiale biten kan være tung for enkelte. Man reiser fra venner og det sosiale nettverket man har bygget seg opp på studiestedet, og må bygge opp noe nytt for en kort periode dit man kommer. Det er kanskje ikke så veldig rart at mange utvekslingsstudenter ofte blir hengende med nesten bare andre utvekslingsstudenter, og ikke blir så godt integrert i resten av studentmiljøet. 

Anonymkode: f2926...b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...