AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Tenker både i norsk, historie osv. Anonymkode: ec3a9...943
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 Det varierer litt etter hvilket fag man tar. Jeg har hatt muntlig praktisk eksamen i et realfag som privatist. Fikk oppgaven 45 minutter før eksamen, som var et tema med tilhørende kompetansemål. Jeg kunne velge hva jeg ønsket å snakke om av disse kompetansemålene, de første 10 minuttene, men sensor og eksaminator kunne spør om alle de andre kompetansemålene innenfor tema (og utenfor også, om det faller seg naturlig). Jeg snakket i ca 10 minutter om diverse fra kompetansemålene, og vi hadde deretter en samtale om resten av tema de neste 20 minuttene. Avsluttet med den praktiske delen, fikk litt spørsmål rundt den når jeg var ferdig. Deretter ble jeg sendt ut på gangen mens sensor og eksaminator diskuterte karakter, så kom jeg inn igjen og ble fortalt karakter. Anonymkode: 18788...970
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Veldig forskjellig fra fylke til fylke, les på nettsidene til eksamenskontoret i ditt fylke, ev. ta kontakt med dem og spør. Anonymkode: f7e26...3ac
Skeeter Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 På 16.9.2020 den 19.20, AnonymBruker skrev: Veldig forskjellig fra fylke til fylke, les på nettsidene til eksamenskontoret i ditt fylke, ev. ta kontakt med dem og spør. Anonymkode: f7e26...3ac Dette er et godt råd! I fag som norsk og religion i hvert fall, er det sånn at man møter opp til et gitt tidspunkt, får utdelt et tema som man har 30 minutter å forberede seg på, så snakker man i opptil 10 minutter om det temaet, før det så er en eksaminasjon/utspørring. Her må du sørge for å ha lest læreplanen godt, for du blir spurt om hele. I norsk er alle tre årene på videregående pensum, selv om det jo hovedsakelig er litteratur- og språkhistorien i VG2 og VG3 som er aktuell. Du kan også bli spurt om fordypningsemnet ditt. Her gjelder det da å vise at du forstår stoffet, kan gjøre selvstendige refleksjoner osv.
KapteinJ Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 Det er som sagt over litt lokale variasjoner i hvordan nøyaktig dette skjer men hovedtrenden for en muntlig eksamen er at du får et tema, skal bruke en hvis mengde tid på å besvare en oppgave i form av en muntlig presentasjon og deretter blir forhørt med utgangspunkt i presentasjonen men gjerne også tema som ligger rundt og som kan knyttes til det du snakker om på noen måte. Det er dog ingen del av pensum som er "off-limits" så helst bør du være forberedt på å snakke om alt, et stort hint fra en som har fått noen 6'ere og A'er på muntlige eksamener er at du bør så langt det lar seg gjøre bare fortsette å snakke og bygge videre på resonement hver gang du får et tema du mestrer, des lengere tid du bruker her des mindre er oddsen for at du får et spørsmål du sliter med. På muntlige eksamener er tiden ganske kort så et lengere resonement kan fort spise opp en fjerdedel av spørsmålstiden. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 Så man har som oftest bare under en time på seg til å forberede det man skal snakke om? Ikke en dag eller to? Anonymkode: ec3a9...943
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Så man har som oftest bare under en time på seg til å forberede det man skal snakke om? Ikke en dag eller to? Anonymkode: ec3a9...943 Ja. Som sagt ulikt fra fylke til fylke. I mitt fylke (Rogaland), får kandidaten like lang forberedelsestid som selve eksamen. Altså 30 min på vanlig muntlig, og 45 min på praktisk-muntlig. Anonymkode: 58fca...702
Skeeter Skrevet 19. september 2020 #9 Skrevet 19. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så man har som oftest bare under en time på seg til å forberede det man skal snakke om? Ikke en dag eller to? Anonymkode: ec3a9...943 Stemmer der jeg er fra også. Så det gjelder å gjøre seg gode notater som man kan kjapt dra nytte av. Det er også som en over her sier, at det gjelder å bare fortsette å snakke, trekke linjer, resonnere og vise at man ser sammenhenger osv, gjerne på en sånn måte at man dekker bredt også, selv om man går mer i dybden på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå