exictence Skrevet 17. september 2020 #61 Skrevet 17. september 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men jeg synes ikke det samme gjelder når det kommer til materielle ting. Synes ikke nordmenn er noe nøkterne når det kommer til materielle ting som f.eks klær, utstyr elektronikk og oppussing og sånnt... ts Anonymkode: b37fd...643 Har samme inntrykk. Jeg er norsk, men går mer opp i mat enn ting. Har tenkt flere ganger på venner som sier det er for dyrt å kjøpe grønnsaker, men å kjøpe den beste mobilen eller kjøpe dyre klær gjør de. Så vil jeg heller betale mye for litt kvalitet mat, enn det samme for mye ikke så kvalitetsmat. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #62 Skrevet 17. september 2020 Må bare skyte inn at jeg synes det er noe veldig trist og ekskluderende med den matgjerrigheten. Det gjelder mengden, det at man ikke skal spise seg mett men spare rester så man har til i morgen, og aller mest mangelen på å dele med andre. I andre, de aller fleste, kulturer er det måltidet som binder mennesker. Du inviterer meg, jeg inviterer deg. Og man serverer selvsagt det beste man har. Her er det, i noen kretser, nesten en regel at det ikke skal være for bra, for noen kan bli krenket. Anonymkode: 5253a...122
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #63 Skrevet 17. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, britene har det samme, og i Frankrike er det også vanlig med familielunsj om søndagen (som gjerne ender med å vare hele dagen, med mange retter). Sikkert det samme i de fleste europeiske (dvs kristne) land. Ellers, mht det å ha samme rett på en viss dag i uken: Det er også vanlig i katolske land at fredag er fiskedag. Jeg følger feks et matskribent i Roma på IG, og hun har klippfisk hver fredag, i likhet med mange som spiser tradisjonelt i Roma. Fiskebutikkene tilbyr også ferdig utvannet klippfisk om fredagen nettopp av denne grunnen. Anonymkode: ffd27...e77 Jo, det er typisk norsk. Du forveksler begreper her, det forskjell på "særegent" og "typisk". Det at britene også har søndagsmiddag gjør det ikke mindre typisk norsk, men det gjør det ikke til særegent for Norge. Anonymkode: 9d754...15a 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #64 Skrevet 17. september 2020 17 timer siden, Helgeline skrev: Pluss at vi har vært et fattig land med begrensede ressurser når det kom til mat. Vekstsesongen er kort. Hva spiste nordmenn for et par hundre år siden? Jo, grøt. Av bygg. Til alle måltider nesten, hele tida. Melk, smør ost og rømme var dyrebare godsaker. Kanskje derfor vi ikke er en stor matnasjon. Var vanlig å sulte hvis kornhøsten slo feil, noe den stadig vekk gjorde. Man hadde av og til kjøtt i form av vilt, og fisk. Kjøttet måtte konserveres, med salting og tørking. Mine forfedre ble tvunget nordover og mot kysten, pga sult. Tippoldemor spiste brød der noe av melet var byttet ut med bark fra trær. Sild og potet hver dag, kanskje noe annet søndag. Kjenner meg igjen med det at jeg tar ut akkurat det jeg trenger fra fryseren til å lage mat til familien. Ikke er jeg glad i å lage mat heller. Uten at jeg mener det er typisk norsk altså. Jeg er faktisk ganske dårlig på det, syns ikke det er gøy. Så innrømmer ofte at jeg har sukket litt innvendig når en av ungene har tatt med en kompis hjem. Må vri hjernen og improvisere. Men jeg har aldri latt et barn sitte på rommet uten å bli tilbudt noe mat, da har jeg heller tatt ut noe rester for å spe på med. Men det gjelder de fleste land, i hvert fall europeiske. Det du forbinder med italiensk mat for eksempel, det oppsto relativt nylig (1800-tallet). Før det var det helt vanlig å spise veldig simpel kost også i Italia, brødvelling osv. Ellers så har de fine og fjonge alltid spist mer variert og eksklusivt, med utstrakt bruk av importerte krydder. Fra Norge kjenner vi til oppskrifter fra middelalderen med flere eksotiske krydder vi forbinder med Asia. Den vanlige bonden derimot, han/hun har hatt det grått Anonymkode: 9d754...15a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #65 Skrevet 17. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det bare meg og mannen. Og vi spiser selvfølgelig ulik mengde. I går hadde vi 400g laks. 150 til meg, 250 til han. 1 brokkoli, jeg spiste mesteparten. Potetmos, han spiste mesteparten. Og han hentet seg en klatt rømme fra kjøleskapet. (ca, vi har selvfølgelig ikke kjøkkenvekta på bordet 😂) Hva er alternativet, tenker du? Rester som kastes, eller at man overspiser til hvert måltid? Er nok i snitt en gang i uka jeg tar ett knekkebrød før leggetid, tre timer etter middag, om jeg har trent ekstra hardt den dagen og derfor blir sulten igjen. Anonymkode: c10e8...c12 Jeg bruker restene til lunsj neste dag, evt tar det med som mat på seinvakt dagen etter e.l. Jeg liker å ha ekstra med middag rett og slett fordi jeg ikke spiser like mye hver gang, jeg kan bli mett av 2 poteter og 1 kjøttkake en dag, neste gang kanskje 3 poteter og 2 kjøttkaker. Men vet man ca hva man spiser hver gang er det sikkert greit å gjøre det sånn. Anonymkode: 36f51...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #66 Skrevet 17. september 2020 Komletorsdag. Kan, det er jo i dag Anonymkode: 92de0...7b8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #67 Skrevet 17. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare skyte inn at jeg synes det er noe veldig trist og ekskluderende med den matgjerrigheten. Det gjelder mengden, det at man ikke skal spise seg mett men spare rester så man har til i morgen, og aller mest mangelen på å dele med andre. I andre, de aller fleste, kulturer er det måltidet som binder mennesker. Du inviterer meg, jeg inviterer deg. Og man serverer selvsagt det beste man har. Her er det, i noen kretser, nesten en regel at det ikke skal være for bra, for noen kan bli krenket. Anonymkode: 5253a...122 Jeg har tidligere i tråden beskrevet at jeg lager akkurat passe til meg og mannen. Fordi jeg ikke liker matsvinn, eller fråtsing. Men dette handler på ingen måte om matgjerrighet. Får vi gjester fikser jeg det på en eller annen måte, alle får mat. Jeg har alltid en ferdig pai i fryseren, nok grønnsaker og kjøtt til å lage en stor wok, eller jeg kan lage til kyllingretten jeg hadde planlagt å lage søndag + rester til mandag. Er det planlagte gjester lager jeg alltid rikelig. Da setter vi frem rester til søndagsbrunch, eller det går i matpakkene. Det jeg ikke ser vitsen med er hver eneste dag sitte der med rester. Eller 100 gram for mye av torsk eller dampede grønnsaker (gir ikke gode rester) som går i søpla. Anonymkode: c10e8...c12 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #68 Skrevet 17. september 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er typisk norsk. Du forveksler begreper her, det forskjell på "særegent" og "typisk". Det at britene også har søndagsmiddag gjør det ikke mindre typisk norsk, men det gjør det ikke til særegent for Norge. Anonymkode: 9d754...15a Overhodet ikke, det er du som stereotypifiserer på et alt for tynt grunnlag. Du kommer heller ikke med noe argument for hva som skiller søndagsmiddag i Norge fra søndagsmiddag andre steder. Anonymkode: ffd27...e77
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #69 Skrevet 17. september 2020 2 timer siden, exictence skrev: Har samme inntrykk. Jeg er norsk, men går mer opp i mat enn ting. Har tenkt flere ganger på venner som sier det er for dyrt å kjøpe grønnsaker, men å kjøpe den beste mobilen eller kjøpe dyre klær gjør de. Så vil jeg heller betale mye for litt kvalitet mat, enn det samme for mye ikke så kvalitetsmat. Ja. For ikke å snakke om de som spiser havregrøt laget med vann til frokost, lunsj, middag og kveldsmat i 1-2 mnd for å kjøpe seg en jakke til 10.000kr Det er ganske sykt i mine øyne. At man ikke prioriterer å bruke penger på mat, det vil si å gi kroppen de næringsstoffene den trenger og å ha en vel fungerende kropp resten av livet. Det er tross alt kroppen vår vi lever i og med og ikke en jakke til 10.000kr ts Anonymkode: b37fd...643 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #70 Skrevet 17. september 2020 Jeg vil påstå at det eneste jeg kjenner litt igjen her, er dette med enkelte dager som har "fast middag", og at det å lage ekstra god (dyr eller tidkrevende) mat midt i uka blir sett på som luksus. For egen del er jeg vant til at vi hadde dårlig råd da jeg var barn, og det hendte av og til at utvalget i pålegg var lite, og vi ikke alltid fikk ha flere pålegg på samme brødskive, for da ble det ikke nok pålegg til alle. Men som regel var det ikke sånn. Som regel kunne vi spise det vi ville. Hjemme hos meg som voksen, er det helt vanlig å spise det man har lyst på av pålegg, og gjerne flere pålegg på samme skive, om man vil. Jeg har i enkelte tilfeller ikke servert mat til barnas venner. Men da har vi enten ventet med å spise til de har dratt hjem, eller så har jeg visst at de hadde foreldre hjemme som sto og laget mat til dem, som ikke ville vært så fornøyde med at de hadde spist når de kom hjem. (Og jeg ikke fikk vite det før vi egentlig skulle tilby å spise med oss.) Hovedregelen er at alle vi har i hus når vi skal spise middag får tilbud om mat hos oss. Jeg er helt enig i at det å la noen sitte og vente mens vi spiser, uten at de får noe tilbud, er en uting. Når det gjelder mat på faste dager, så er det jo gjerne sånn at man har bedre tid i helgen, og spesielt søndag. Så da blir det gjerne en litt mer dyr/tidkrevende middag. På ukedagene spiser man enklere og billigere. For vår del har det da blitt at det blir faste ting på dager da det er noe spesielt som skjer. Tirsdager har vi dårlig tid, for ungene har aktiviteter. Da har vi ferdig pannekakerøre i kjøleskapet, for det er fort gjort å steke opp og spise. Fredag er derimot dagen da vi gjerne ikke har så mye planer, og pleier å starte helgen med å gjøre noe hyggelig sammen. Og da blir det gjerne barnas favorittmat. (Taco) Både fordi det er noe de liker godt, og fordi det er ganske raskt og enkelt å lage. Men jeg tror dette er noe det også er regionale forskjeller på. Altså hva som er vanlig, og hvor mye mat man har i bakhånd i tilfelle noen kommer på døra. Anonymkode: 0ed96...8df
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #71 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke, det er du som stereotypifiserer på et alt for tynt grunnlag. Du kommer heller ikke med noe argument for hva som skiller søndagsmiddag i Norge fra søndagsmiddag andre steder. Anonymkode: ffd27...e77 Igjen, du forveksler typisk med særegent. Søndagsmiddager er typisk for Norge i den grad det er en utbredt tradisjon, som gjerne er mer for-seg-gjort enn typiske ukedagsmiddager. Hva som skiller en slik søndagsmiddag fra andre land er fullstendig irrelevant i denne sammenhengen, det som er relevant er at den skiller seg fra andre ukedager i norsk kontekst. I så måte er det et typisk norsk fenomen, men fenomenet er ikke særegent for Norge. Det er andre land med tilsvarende tradisjoner rundt søndagsmiddag. Anonymkode: 9d754...15a
Gjest Kristina S. Skrevet 17. september 2020 #72 Skrevet 17. september 2020 (endret) ... Endret 11. april 2021 av Kristina S.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #73 Skrevet 17. september 2020 Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det med å bare gi ett kyllinglår til folk, og spinke og spare på pålegget. Det har jeg aldri opplevd, hos noen jeg har vært på besøk hos, ei heller i eget hjem, barndomshjemmet, eller hos svigers. Det er en selvfølge at man lager nok mat til at alle blir mette. Det å ikke lage DYR mat i hverdagen, er derimot ganske vanlig. Det er normalt å ha spesielt fin mat på søndagene, ikke bare i Norge, men i store deler av den vestlige verden. Det er den dagen man unner seg litt ekstra. Jeg ser ikke hva som er negativt med å ha forskjell på hverdag og helg. Da er jo helgen noe å glede seg ekstra til. Da unner vi oss snop og usunn lørdagskos, og om søndagen ekstra fancy middag. Vi kunne selvsagt spist den fancy middagen på en onsdag, og heller spist fiskepinner på søndagen, men altså, vi ønsker heller å ha det litt ekstra stas i helgene, og lage normal, god, men ikke dyr mat i hverdagen. Vi bruker en god del penger på mat, og har ikke kjip mat i hverdagen, men skikkelige dyre ting (som biff faktisk er her til lands) er ikke hverdagskost. Det synes vi ikke det er verdt. Anonymkode: 36f7d...f52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå