AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #41 Skrevet 16. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men sånn generelt: Nordmenn er relativt nøkterne (som folkeslag) og kanskje litt kjedelige i matveien (som regel). Vi spiser liksom det vi pleier og så ferdig med det Anonymkode: 4fd80...fb8 Ja, men jeg synes ikke det samme gjelder når det kommer til materielle ting. Synes ikke nordmenn er noe nøkterne når det kommer til materielle ting som f.eks klær, utstyr elektronikk og oppussing og sånnt... ts Anonymkode: b37fd...643 4
Helgeline Skrevet 16. september 2020 #42 Skrevet 16. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det at vi lager akkurat tilstrekkelig med mat er en protestantisk arv. Det var synd å frotse, og måtehold en dyd. Anonymkode: 9d754...15a Pluss at vi har vært et fattig land med begrensede ressurser når det kom til mat. Vekstsesongen er kort. Hva spiste nordmenn for et par hundre år siden? Jo, grøt. Av bygg. Til alle måltider nesten, hele tida. Melk, smør ost og rømme var dyrebare godsaker. Kanskje derfor vi ikke er en stor matnasjon. Var vanlig å sulte hvis kornhøsten slo feil, noe den stadig vekk gjorde. Man hadde av og til kjøtt i form av vilt, og fisk. Kjøttet måtte konserveres, med salting og tørking. Mine forfedre ble tvunget nordover og mot kysten, pga sult. Tippoldemor spiste brød der noe av melet var byttet ut med bark fra trær. Sild og potet hver dag, kanskje noe annet søndag. Kjenner meg igjen med det at jeg tar ut akkurat det jeg trenger fra fryseren til å lage mat til familien. Ikke er jeg glad i å lage mat heller. Uten at jeg mener det er typisk norsk altså. Jeg er faktisk ganske dårlig på det, syns ikke det er gøy. Så innrømmer ofte at jeg har sukket litt innvendig når en av ungene har tatt med en kompis hjem. Må vri hjernen og improvisere. Men jeg har aldri latt et barn sitte på rommet uten å bli tilbudt noe mat, da har jeg heller tatt ut noe rester for å spe på med. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #43 Skrevet 16. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du sier noe der. I hjemlandet mitt er dem en stor familie og når jeg er på feire der lager dem veeeeldig mye mat og det er jo forståelig at man ikke lager veldig mye mat til 3-5 personer. Men der jeg kommer fra er det også vanlig at pluttselig stikker en nabo innom og da blir han tilbudt å sette seg ned å spise med resten av flokken. Men så er det jo sånn i norge at det er veldig sjeldent at noen kommer på døra uanmeldt. 😂 Akkurat der er jeg veldig norsk av meg. Jeg hadde en kjæreste fra latinamerika en stund og vennene hans kunne finne på å bare dukke opp på døra og skulle liksom komme på besøk. Husker jeg pleide å bli kjempe irritert og furten fordi jeg ikke var forberedt på besøk og syntes det var respektløst av dem å bare komme uten å si ifra 🤣 ts Anonymkode: b37fd...643 Man kom uanmeldt på døra i Norge før mobiltelefon var allemannseie. Anonymkode: 0f7f2...376 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #44 Skrevet 16. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men sånn generelt: Nordmenn er relativt nøkterne (som folkeslag) og kanskje litt kjedelige i matveien (som regel). Vi spiser liksom det vi pleier og så ferdig med det Anonymkode: 4fd80...fb8 Det tror jeg nok gjelder for de aller fleste land. Anonymkode: 39f0e...85a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #45 Skrevet 16. september 2020 Det er da vanlig i veldig mange kulturer å skille mellom festmat og hverdagsmat. På engelsk snakker om feks om "weeknighter", dvs noe raskt og enkelt man lager til hverdags, og om ting som "Sunday roast", dvs kjøtt til søndagsmiddag. Det er virkelig ikke typisk norsk. Det som er typisk norsk og feks utypisk for feks pakistanere er å betrakte måltider og i det hele tatt livet i hjemmet som noe som er forbeholdt kjernefamilien. Dette speiler seg også i middagsvaner. Nordmenn bruker også mer tid hjemme, og spiser flere måltider hjemme pga klimaet, rett og slett - vi har ikke den samme restaurantkulturen som feks Frankrike. Det jeg også mener er dokumentert er at nordmenn bruker forholdsmessig lite penger på mat i forhold til inntekt. Alle diskusjoner om at mat er så dyrt, og om hvordan man kan få minst mulig matbudsjett synes jeg er blitt erkenorsk og bare sørgelig. Jeg bruker en kjempestor del av det jeg tjener på skikkelig gode råvarer, og sparer heller på andre ting. Anonymkode: ffd27...e77 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #46 Skrevet 16. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er norske og har alltid hatt masse mat, og brukt mye penger på kvalitet. Jeg er oppvokst med kjøttkaker, poteter og tilbehør på søndager. Men bortsett fra det har jeg ingen slike tradisjoner som voksen. Vil ha kyllingsalat lager jeg det, vil jeg ha fisk lager jeg det like så godt på lørdag, vil ha ha taco på mandag spiser jeg taco på mandag. Det er ikke kun i Norge vi har tradisjoner altså. Og vi lærer ikke barna våre å spise godteri og brus hver dag, fordi det er usunt. Og det er få land som har like høye matvarepriser som oss, så å si at vi er gjerrige er idioti. Anonymkode: 0f7f2...376 Ja men det er også få land eller ikke mange land som har like høye lønninger som oss. Jeg leste ett sted at nordmenn er faktisk de som bruker minst del av lønna si på mat og de mest nødvendige ting, og vi har derfor mer penger til overs til reise, klær og andre ting som ikke er livsviktige. Maten er dyr i Norge, ja menjeg tror att en og hver nordmann har råd til mye/nok mat og å bruke mer penger på mat bare at man da må bortprioritere andre ting. Men i mange andre land så går lønninga til personen kun til mat, vann, strøm og det aller mest nødvendige. Anonymkode: b37fd...643 1
Blomsterjente92 Skrevet 16. september 2020 #47 Skrevet 16. september 2020 Er søndagsmiddag typisk norsk? kom til å tenke på det. Vi hadde vel som regel typisk søndagsmat (som tok kanskje litt lenger tid) Type hjemmelagde kjøttkaker, stek o.l Det sitter litt igjen fortsatt, tanken om å ha ordentlig søndagsmiddag. Var ofte at flere i familien samlet på den dagen og spiste sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #48 Skrevet 16. september 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det er mange som lar vennen sitte på rommet å vente mens familien spiser middag. Anonymkode: 39f0e...85a 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var faktisk vanlig da jeg var liten, ikke TS her. Anonymkode: de90e...ab9 Ikke vanlig da jeg var liten. Vennene mine spiste hos meg eller jeg hos dem 5-6 dager i uken. Vi er norske alle sammen. Anonymkode: 9e028...682
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #49 Skrevet 16. september 2020 Det jeg ikke forstår er de som er gjerrige ovenfor barna sine. At de ikke får ta syltetøy under osten, ost og skinke på en brødskive, det som er dobbelt pålegg. Det er godt. En tynn osteskive på brødet er ikke så godt. Og verdens tynneste lag med smørepålegg. Anonymkode: afb76...e5a 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #50 Skrevet 16. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvor gamle disse tradisjonene er. Raspeballer sies f.eks. å være torsdagsmat. Det der med "fredagstaco" "lørdagspizza" osv er nok noe som matvareprodusentene og butikkene har introdusert via reklame. Det med at man ikke lager nok mat kjenner jeg ikke helt igjen, det er nok ganske individuelt. Jeg for min del spiser det jeg vil når jeg vil, og lager nok til at alle blir mett. Anonymkode: e257d...51a Nei nei nei...lørsdag er det grøt! 😄 Anonymkode: 57c4f...03c 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #51 Skrevet 16. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei nei nei...lørsdag er det grøt! 😄 Anonymkode: 57c4f...03c Det vokste jeg opp med. Og så var det varme ostesmørbrød om kvelden. Anonymkode: 39f0e...85a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #52 Skrevet 16. september 2020 9 minutter siden, Blomsterjente92 skrev: Er søndagsmiddag typisk norsk? kom til å tenke på det. Vi hadde vel som regel typisk søndagsmat (som tok kanskje litt lenger tid) Type hjemmelagde kjøttkaker, stek o.l Det sitter litt igjen fortsatt, tanken om å ha ordentlig søndagsmiddag. Var ofte at flere i familien samlet på den dagen og spiste sammen. Nei, britene har det samme, og i Frankrike er det også vanlig med familielunsj om søndagen (som gjerne ender med å vare hele dagen, med mange retter). Sikkert det samme i de fleste europeiske (dvs kristne) land. Ellers, mht det å ha samme rett på en viss dag i uken: Det er også vanlig i katolske land at fredag er fiskedag. Jeg følger feks et matskribent i Roma på IG, og hun har klippfisk hver fredag, i likhet med mange som spiser tradisjonelt i Roma. Fiskebutikkene tilbyr også ferdig utvannet klippfisk om fredagen nettopp av denne grunnen. Anonymkode: ffd27...e77 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #53 Skrevet 16. september 2020 Dette har med den protestantiske nøysomheten å gjøre. Man skal ikke overdrive i noe. Helt enig med TS, det med p sitte på rommet og vente er noe av det usleste jeg opplevde som barn. Også vant til at man bjudar på fra mitt hjem. Anonymkode: 5253a...122 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #54 Skrevet 16. september 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver du kjøper så dere spiser dere akkurat passe mette, men er det etter hvor mye du trenger når for å bli mett? Skulle moren min gjort det når vi vokste opp hadde jeg aldri vært mett, hun spiste jo som en fugl i forhold til oss andre. Nei dette hørtes kjipt ut å måtte fylle på med knekkebrød. Anonymkode: 36f51...1f3 Nå er det bare meg og mannen. Og vi spiser selvfølgelig ulik mengde. I går hadde vi 400g laks. 150 til meg, 250 til han. 1 brokkoli, jeg spiste mesteparten. Potetmos, han spiste mesteparten. Og han hentet seg en klatt rømme fra kjøleskapet. (ca, vi har selvfølgelig ikke kjøkkenvekta på bordet 😂) Hva er alternativet, tenker du? Rester som kastes, eller at man overspiser til hvert måltid? Er nok i snitt en gang i uka jeg tar ett knekkebrød før leggetid, tre timer etter middag, om jeg har trent ekstra hardt den dagen og derfor blir sulten igjen. Anonymkode: c10e8...c12 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #55 Skrevet 16. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vokste jeg opp med. Og så var det varme ostesmørbrød om kvelden. Anonymkode: 39f0e...85a Ja sant! Anonymkode: 57c4f...03c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #56 Skrevet 16. september 2020 Jeg er født helt i begynnelsen på 60-tallet og kjenner meg igjen i mye her 😊 Middagene i uka var rimelige, og en helt standard ukesmeny var: Man-rester, tirs-seilfilèt, ons-lever eller hvalbiff (som på den tiden hadde omtrent samme pris og status som lever), tors- fiskeboller, fre-suppe og pannekaker eller røkte pølser med potetmos. Lørdag var det grøt midt på dagen og kylling ved 19-tiden (den dagen tror jeg hadde akkurat samme meny hver uke i ganske mange år). Søndag var det "finere" mat, som stek, kalve- eller hønsefrikàsse, laksekoteletter. Alt var hjemmelaget, og jeg var langt opp i tenårene før det kom en posesaus el.l. inn i huset. Omtrent samtidig begynte pizza å snike seg inn som lørdagskos 😄 Vi var mange unger i nabolaget som løp inn og ut hos hverandre, men middag gikk vi hjem og spiste. På den tiden spiste "alle" middag omtrent på samme tid, det var når far i huset kom hjem fra jobb. Det var aldri snakk om at venner skulle spise sammen med oss, middag var familietid. Men det var en annen ting som var vanlig, og det var uanmeldte kaffebesøk. Naboer eller venner som stakk innom etter mat og middagshvil, og de var alltid hjertelig velkommen og fikk både kaffe og noe å bite i (det ville vært uhørt å ikke servere disse gjestene noe, så et eller annet hadde man alltid på lur). Anonymkode: 44755...00d 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #57 Skrevet 16. september 2020 Foreldrene mine er fra utenlandsk opprinnelse og jeg har observert akkurat det samme som deg. Det jeg syns var mest rart var å måtte vente på rommet til venninnene mine mens de gikk for å spise middag. De fikk alltid mat hos oss, selv om de andre familiene sikkert hadde bedre råd enn oss (begge foreldrene mine var vaskepersonale). Husker fortsatt veldig godt hva en mor sa under datterens bursdagsselskap: "bare litt is for det koster å servere mange". Jeg tror det er flere grunner til at dette er sånn. Å dele mat med andre er en ting som er videreført fra religion for det området foreldrene mine er fra. Har henne hørt flere ganger si at "det er haram å la andre lukte maten din uten å dele". Anonymkode: d7962...da4 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #58 Skrevet 16. september 2020 Jeg husker også jeg ofte måtte vente på rommet til venninnene mine mens de spiste middag hjemme. Jeg kommer fra en typisk norsk familie, men mine venner ble alltid tilbudt mat hos oss, så jeg husker jeg syntes det var litt rart den gang, i tillegg var jeg ofte selv sulten så det tok ikke lang tid før jeg dro hjem selv. Dette er et barndomsminne jeg hadde glemt før jeg ble minnet på det i denne tråden. Syntes fortsatt det er rart! Er det fortsatt vanlig i Norge i dag? Vokste opp på 90-tallet i et typisk norsk, lavere-middelklasse nabolag. Min mann er utenlandsk og jeg fortalt han om dette. Han ble helt sjokkert og sa at hvis han får høre at våre barn må vente på rommet mens venner spiser middag med familien sin vil det være siste gang barna våre får lov til å dra på besøk til den familien. Anonymkode: 3a603...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #59 Skrevet 17. september 2020 Ang det å få mat hos venner, så både var og er det nok veldig vanlig at barn i samme nabolag som renner ned dørene hos hverandre går hjem for å spise middag, og så møtes man heller senere igjen. Barn som var med hjem rett fra skolen ble alltid servert mat hos oss da jeg var barn, og blir det også nå. Når det gjelder mat og faste dager så handler det nok mye om hvordan samfunnet var bygd opp tidligere, om å utnytte ressursene og bruke det som var tilgjengelig. Søndag var den eneste fridagen og derfor den dagen det ble lagd finest middag, så ble restene brukt mandag. Tirsdag var ofte fiskedag for noe magert (og hvis selvfanget noe billig) etter helgen. Torsdag som raspeballdag kan nok ha mange årsaker, men raspeballer var billig fattigmannskost (byggmel+potet), mettende, og kunne varmes opp igjen flere dager så det holdt inn mot helgen. Lørdagskvelden var tradisjonelt den kvelden hele familien hadde fri, og det var tid for å kose seg meg noe ekstra. Derav kommer nok uttrykk som lørdagsgodt, som er blitt hengende igjen og brukt til flere nyere retter som lørdagspizza. Etterhvert har jo fredagen også blitt en slik dag, godt støttet opp om av reklamebransjen. Som en annen nevnte handler også tradisjoner om ressurstilgang og tradisjoner utviklet fra det. F.eks er tradisjoner med brød, flatbrød, grøt, poteter til det meste og generell nøkternhet oppstått ut fra nødvendighet om man skulle overleve. Jeg vokste opp i en helt vanlig familie på 80-90 tallet, der vi hadde råd til det som trengtes med fornuftig pengedisponering, men det var ikke rom for sløsing og overflod. Middagsvarer som kjøtt og fisk var dyrt, butikkene hadde kort åpningstid (husker godt at alt stengte kl 17) så man ikke bare kunne handle litt hvis planene ble endret, de fleste planla for hele uken når de først hadde tid til å handle, og av den grunn var middag i hverdagen ofte en kjernefamilieting. Dog spiste vi oss alltid mett, og det var nok mat. Derimot var det åpent hus for kaffe og en prat på ettermiddag/kveld, folk stakk innom hverandre, naboer snakket sammen over hagegjerde eller tok med ettermiddagskaffen ut på gaten mellom husene for sosialisering. Anonymkode: 41c73...e33
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #60 Skrevet 17. september 2020 Det er så enkelt som at mat er dyrt, og når en har faste personer rundt bordet og vet hvor mye de spiser, er det ingen vits å lage mer enn nødvendig for så å kaste. Ved å alltid lage ekstra slik at det skal være rester eller nok hvis et par plutselig stikker innom øker matbudsjettet fort med et par tusen, dette er penger vi ikke har for å bare kaste ut av vinduet. En annen ting ved å lage akkurat er at oppryddingen er så mye enklere og raskere 😂 Anonymkode: 8aee3...a8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå